Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:18

Duhelo schreef:
hiluxfautras schreef:
ze staan al de ganse dag buiten als het weer het een beetje toelaat ..... maar we hebben geen schuilstal buiten
dus bij droog weer kunnen ze in de paddock maar met ons belgisch weertje is dit niet elke dag zo natuurlijk

Zeker geen zorgen in maken. Het is niet ok om paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden te zetten, maar als ze snachts sowieso op stal komen kunnen ze gerust een tiental uur per dag in de regen staan hoor, dat is absoluut niet erg. Zolang ze snachts dan maar weer volledig opdrogen.
Sterker, de mijne staan 24/7 buiten mét schuilstal, en die staan gewoon buiten in de regen grasjes te plukken of aan de hooiruif, en komen enkel binnen als ze hun krachtvoer krijgen, zodra dat op is lopen ze zelf weer de weides op.
gewoon zorgen voor een ruime hoeveelheid hooi dat ze zich kunnen warm eten, en buiten gooien die handel (en het is beter dat ze met hun voeten op natte aarde of nat zand of in water staan, dan dat ze in de mest staan. Die natte aarde zal geen problemen veroorzaken terwijl mest nefast is.).
Dus, smorgens paarden buiten, je stal mesten, en savonds terug binnen, eventueel nog eens een rondje om 22 uur, en dan ben je helemaal gerust.
Desnoods regendekentje op bij erg regenweer.

voila hier heb ik nu wel iets aan si ... bedankt ! Ik moet me dus een goed regendeken zien aan te schaffen, zeker voor het paard waar ik mee rij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:19

Maar... Mijn paard heeft nu ongeveer hetzelfde. Gaat ergens tussen 6:00 en 8:00 (afhankelijk van het weer, en dan voornamelijk de vorst) naar buiten en tussen 17:00 en 18:00 naar binnen, en dan kom ik 's avonds nog even losgooien en rijden, dus laat zeggen dat ze pas tussen 20:00 en 21:00 echt op stal staat. En dan ligt er 's ochtends maar een hoop of 3...
Maar hoe kan een paard zoveel mesten dat ze stal zo vies is als ze echt zoveel buiten staan?!
En wat vind jij vies? Wil je echt elke hoop eruit hebben? Mest zelf kan niet zoveel kwaad hoor, 1x per dag de stal mesten is voldoende...
Waar maak je je dan zorgen om als er mest in de stal ligt, of waar ben je "bang"voor?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:24

GDG schreef:
hiluxfautras schreef:
ze staan al de ganse dag buiten als het weer het een beetje toelaat ..... maar we hebben geen schuilstal buiten
dus bij droog weer kunnen ze in de paddock maar met ons belgisch weertje is dit niet elke dag zo natuurlijk

Dat kun je toch niet menen? Je maakt je zorgen over de verkeerde dingen: ipv over vezeltjes mest kun je je beter zorgen maken over gebrek aan welzijn.

nee inderdaad u snapt het echt niet ....ik vroeg goedbedoelde tips - geen kritiek

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:26

Citaat:
heb je ze dat kunnen aanleren van tegen de wand te poepen ?

Dat hebben ze zelf geleerd.
Wat juist helpt is een drol laten liggen op de plek waar je juist wilt dat ze gaan poepen. Of daar zelfs een drol van een ander neer leggen. Dan leren ze zich blijkbaar aan daar te blijven poepen.

Ik mest overigens alles uit omdat ze netjes daar poepen en niet door de hele stal.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:27

_Dreamer schreef:
Maar... Mijn paard heeft nu ongeveer hetzelfde. Gaat ergens tussen 6:00 en 8:00 (afhankelijk van het weer, en dan voornamelijk de vorst) naar buiten en tussen 17:00 en 18:00 naar binnen, en dan kom ik 's avonds nog even losgooien en rijden, dus laat zeggen dat ze pas tussen 20:00 en 21:00 echt op stal staat. En dan ligt er 's ochtends maar een hoop of 3...
Maar hoe kan een paard zoveel mesten dat ze stal zo vies is als ze echt zoveel buiten staan?!
En wat vind jij vies? Wil je echt elke hoop eruit hebben? Mest zelf kan niet zoveel kwaad hoor, 1x per dag de stal mesten is voldoende...
Waar maak je je dan zorgen om als er mest in de stal ligt, of waar ben je "bang"voor?

De stallen zijn natuurlijk niet vies (kan ook bijna niet he haha) Ik denk dat het gewoon zo is dat ik geen enkele mesthoop kan zien liggen .... meer mijn probleem dan die van de paarden in ieder geval. Ik had ooit een paardje op de manege staan en die heeft rotstraal ontwikkeld omdat ze hem daar inderdaad in een echt vuil stal lieten staan de ganse week.

Anoniem

Re: Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:28

Ah zo, maar van een nachtje in stal met een paar mesthopen zal dat niet gebeuren hoor! :)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:29

een vriendin van mij heeft haar paard aangeleerd om in een specikuip in de hoek te mesten. ik geloof dat ze dat gewoon heeft geleerd door elke keer de mest in de bak te gooien, uiteindelijk is het paard het vanzelf gaan doen.

mijn eigen paarden staan, weer of geen weer, overdag buiten en snachts op stal. mest de stallen maar 1 keer per dag, in de ochtend nadat ze naar buiten zijn gegaan uit. en dat is in mijn ogen meer dan voldoende.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:31

okdoei schreef:
een vriendin van mij heeft haar paard aangeleerd om in een specikuip in de hoek te mesten. ik geloof dat ze dat gewoon heeft geleerd door elke keer de mest in de bak te gooien, uiteindelijk is het paard het vanzelf gaan doen.

mijn eigen paarden staan, weer of geen weer, overdag buiten en snachts op stal. mest de stallen maar 1 keer per dag, in de ochtend nadat ze naar buiten zijn gegaan uit. en dat is in mijn ogen meer dan voldoende.

Hahaha dit wil ik ook _/-\o_ Ik denk niet dat mijn paarden zo slim zijn :+

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:32

_Dreamer schreef:
Ah zo, maar van een nachtje in stal met een paar mesthopen zal dat niet gebeuren hoor! :)

nee klopt maar ze lopen er wel steeds doorheen waardoor het bijna ondoenbaar wordt ... en om te vermijden dat ze het teveel rondtrappelen heb ik de verkeerde gewoonte opgenomen om zo vaak als maar mogelijk is wat ik ook zie liggen, weg te scheppen :(

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:36

Zes keer per dag?! Tijd voor een gesprek met een psycholoog. Ik kan me voorstellen dat je wilt dat ze er netjes bij staan, maar dit klinkt ronduit neurotisch.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:40

okdoei schreef:

Zo doen wij het ook. Soms als ik s avonds laat nog op stal ben en zie nog wat liggen dan schep ik het er toch nog even uit. Maar verder gewoon iedere ochtend als de paarden buiten staan alles schoon. Kan me voorstellen dat de staleigenaar er niet s nachts uitgaat om tussendoor de drollen te scheppen :=

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:41

goeroe schreef:
Zes keer per dag?! Tijd voor een gesprek met een psycholoog. Ik kan me voorstellen dat je wilt dat ze er netjes bij staan, maar dit klinkt ronduit neurotisch.

opbouwende kritiek ? dank u

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:43

hiluxfautras schreef:
Duhelo schreef:
Zeker geen zorgen in maken. Het is niet ok om paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden te zetten, maar als ze snachts sowieso op stal komen kunnen ze gerust een tiental uur per dag in de regen staan hoor, dat is absoluut niet erg. Zolang ze snachts dan maar weer volledig opdrogen.
Sterker, de mijne staan 24/7 buiten mét schuilstal, en die staan gewoon buiten in de regen grasjes te plukken of aan de hooiruif, en komen enkel binnen als ze hun krachtvoer krijgen, zodra dat op is lopen ze zelf weer de weides op.
gewoon zorgen voor een ruime hoeveelheid hooi dat ze zich kunnen warm eten, en buiten gooien die handel (en het is beter dat ze met hun voeten op natte aarde of nat zand of in water staan, dan dat ze in de mest staan. Die natte aarde zal geen problemen veroorzaken terwijl mest nefast is.).
Dus, smorgens paarden buiten, je stal mesten, en savonds terug binnen, eventueel nog eens een rondje om 22 uur, en dan ben je helemaal gerust.
Desnoods regendekentje op bij erg regenweer.

voila hier heb ik nu wel iets aan si ... bedankt ! Ik moet me dus een goed regendeken zien aan te schaffen, zeker voor het paard waar ik mee rij

Inderdaad! kijk voor een fleece gevoerde regendeken (of dikker als je ze scheert bv), eventueel met hals en dan kunnen ze lekker buiten :)

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:45

Mijn paarden staan sinds zaterdag weer 's avonds op stal en overdag op de wei. Ik voer ze 's ochtends, train er eentje, breng ze naar de wei en mest de stallen uit. Ze staan op gehakseld/gemalen stro en ik heb een paar gecoate handschoenen waar ik de hopen mee in een emmer doe. Met twee paarden haal ik er ongeveer 2/3 kruiwagen mest uit. Eens in de week gooi ik er een vers pak strooiden bij en natte plekken verwijder ik zo nodig.

Ik vind jou wel heel overdreven hoor. En regen? Je bent van België maar jullie weer is toch niet heel anders dan dat in Nederland? Hoe vaak heeft het effectief al zo hard geregend dat het nodig was een paard binnen te doen? Twee keer sinds juni ofzo?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:46

hiluxfautras schreef:
goeroe schreef:

opbouwende kritiek ? dank u

Wat geweldig dat je zo netjes op je stallen bent! Het is duidelijk dat je erg veel voor je paarden over hebt. Volgens mij sla je alleen wel een beetje door. Als ik je goed begrijp vind je het zelf ook vervelend dat het je zo bezighoudt. Misschien kun je eens met een psycholoog gaan praten om te bespreken hoe je het wat beter los kunt laten?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:46

Hoe ver woon jij van stal af? Zelfs ik sta maar 5 minuten verderop van mijn huis, maar heb echt geen tijd om 6x per dag de stal te doen!

Verder staat mijne van 9.00 tot 17.00 uur sowieso buiten. Soms langer.
Haal wel elke dag de mest uit de stal en strooi schoon bij. Maar sinds ik zelf zijn weidegang kan bepalen, is zijn stal veel schoner en droger. Een dag alleen opstrooien krijg ik niet over mijn hart. Hoewel het echt niet schadelijk is voor een dagje, maar ik kan het gewoon niet!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:49

Die van ons mesten wij twee keer per dag uit :-) 's-ochtends even de hopen er uit en 's avonds voor het slapen ook nog even (en dan opnieuw opschudden). Logischerwijs ligt er 's ochtends meer in dus dan is het even meer werk en 's-avonds is het een eitje.

Twee keer per dag is meer dan genoeg :-)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:04

hiluxfautras schreef:
Ik had ooit een paardje op de manege staan en die heeft rotstraal ontwikkeld omdat ze hem daar inderdaad in een echt vuil stal lieten staan de ganse week.

Volgens mij zit hier het grote probleem. Hoe zijn de hoeven van je paarden? Zegt de bekapper dat ze rotstraal hebben? Rotstraal krijgen ze volgens mij niet doordat er twee of drie drollen nog in de stal liggen. Ik sta op een stal waarbij alle paarden in bijna dezelfde omstandigheden staan (elke dag ruim opstrooien en 1x per week alles eruit) en sommigen ontwikkelen wel rotstraal en sommigen niet. Dat heeft ook iets met het immuunsysteem te maken. Natuurlijk is een zompige ondergrond niet bevorderlijk, maar met maximal twee keer uitmesten ben je goed genoeg bezig in mijn ogen. Daarnaast is rotstraal vervelend, maar een relatief lichte kwaal en behandelbaar. Als je regelmatig laat bekappen, dan kun je het goed in de gaten houden.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:09

Sakura789 schreef:
hiluxfautras schreef:
Ik had ooit een paardje op de manege staan en die heeft rotstraal ontwikkeld omdat ze hem daar inderdaad in een echt vuil stal lieten staan de ganse week.

Volgens mij zit hier het grote probleem. Hoe zijn de hoeven van je paarden? Zegt de bekapper dat ze rotstraal hebben? Rotstraal krijgen ze volgens mij niet doordat er twee of drie drollen nog in de stal liggen. Ik sta op een stal waarbij alle paarden in bijna dezelfde omstandigheden staan (elke dag ruim opstrooien en 1x per week alles eruit) en sommigen ontwikkelen wel rotstraal en sommigen niet. Dat heeft ook iets met het immuunsysteem te maken. Natuurlijk is een zompige ondergrond niet bevorderlijk, maar met maximal twee keer uitmesten ben je goed genoeg bezig in mijn ogen. Daarnaast is rotstraal vervelend, maar een relatief lichte kwaal en behandelbaar. Als je regelmatig laat bekappen, dan kun je het goed in de gaten houden.

Mijn paarden hebben geen last van rotstraal nu. Dat was mijn eerste paardje toch al meerdere jaren geleden en die stond toen op een manege waar het dus niet zo nauw kwam. Zal een iets zijn dat ik daardoor heb opgelopen zeker ? verkeerd idee dus . De paarden die we nu staan hebben hebben wel goeie hoeven, ik ben gewoon veel te bezorgd denk ik ... tot in het overdrevene toe dus blijkbaar

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:15

Probeer dan eens een tijd te minderen en kijken hoe dat gaat. Als de hoeven goed blijven dan doe je het vooral voor jezelf en niet perse voor het paard. Dus als je kunt minderen, zou het beter voor jezelf zijn. In plaats van 20.00 en 22.00 uur, alleen bijvoorbeeld om 21.00 uur. Spreek met jezelf dan ook af dat het dan gewoon 'klaar' is. Het zou pas ongezond voor de hoeven zijn als je ze een paar dagen in vieze stallen laat staan. Daarnaast is het naar buiten gaan sowieso goed voor paarden. Dus even de stallen door nadat ze buiten staan en in de avond nog even de ergste drollen opruimen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:31

hiluxfautras schreef:
laat me het anders stellen ? hoe mesten jullie ? bedankt voor constructieve tips ....

Die van mij staat 24/7 buiten met 6 anderen, wij hebben een mestrooster en doen 1x per week een hele mestbeurt of 2x een halve per eigenaar. Dan ga ik van voor naar achter over het terrein heen en als ik aan het eind ben stop ik. Vroeger wilde ik ook nog wel eens terug lopen voor een mesthoop, maar met 7 paarden kom ik dan niet meer thuis.
Maar we hebben blije paardjes zo hoor!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:35

Slaap je 's nachts dan wel rustig? Want overdag doe je het soms met slechts 2 uur tussentijd, terwijl ze in de nacht zo'n 9 uur in hun mest staan.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:40

GDG schreef:
Slaap je 's nachts dan wel rustig? Want overdag doe je het soms met slechts 2 uur tussentijd, terwijl ze in de nacht zo'n 9 uur in hun mest staan.

Ik dank u alvast voor uw opbouwende en toch zo heel erg nuttige replieken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:42

@ts: volgens mij was dat gewoon een oprechte vraag hoor, geschreven woord kan anders overkomen dan gesproken woord, dus niet overal het slechtste van denken ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:53

Ik had volgens de dierenarts belachelijk schone stallen,de enigste die naar citroen roken zei hij.Ik haalde iedere ochtend de stallen helemaal leeg ,spoot die uit met citronella en liet ze drogen tot s,avonds de paarden naar binnen gingen dan ging het stro wat schoon was er weer in en deed ik nog wat schoon stro er bij,dan bij de laatste ronde rond 23.00 mestte ik nog een keer uit.
Uiteindelijk mede door de DA en mijn citroenstallen zag ik wel in dat het eigenlijk te gek was en deed ik nog maar 1x pw uitspuiten ben wel altijd 2x blijven mesten,smorgens alles wat vuil was er uit en sávonds alleen de drollen.
Nu staan ze al een aantal jaar 24/7 buiten en heb ik alleen een schuilstal te mesten waar soms een drol in ligt.