Een stuk grond van 720m2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:39

Ik heb ook 2 a pony veulens thuis, wij hebben 2 weides van ieder rond de 600m2 een paddock van 150m2 aangrenzend aan het weiland op de foto, en een grote loopstal nog apart van 15m2. Dit gaat prima, als ik alleen alles in 1 weiland zou hebben zou het wel heel krap worden. Het weiland op de foto is dus totaal 600m2.

Afbeelding

En de paddock toen nog in aanbouw 150m2

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DaphneR93 op 26-10-18 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Re: Een stuk grond van 720m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:47

Behalve het formaat van je pony’s, de afmetingen van de grond (is het vierkant of rechthoekig / lang en kunnen ze lekker een sprintje trekken?) en het soort grond is ook belangrijk waar je je hooi laat, waar je je mest laat en je andere spullen (kruiwagen etc).

Bovendien: een weiland ‘voor de zomermaanden’... dit jaar hebben we veel mazzel met het weer, onze pony’s hebben gisteren nog in de wei gestaan. Maar heb je een beetje natte herfst en zit je op de verkeerde grondsoort, dan staan ze 4 maanden in de wei en 8 maanden op dat kleine stukje...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:19

Over welk formaat pony's of paarden gaat het?

Die oppervlakte is wel héél erg klein. Mijn rijpaddock is 800 vierkante meter en die opdelen èn dan nog eens 2 stallen erop, ik weet niet hoor ??
Maar is het nou voor 2 mini's of A'tjes, dan is het mss wel haalbaar. Sowieso zou ik het idee van het weiland/gras laten varen en eerder denken aan 1 grote paddock (ev gedraineerd) met een schuilstal. Afhankelijk van de ondergrond en hoe het stukje land gelegen is, zou het best kunnen dat wanneer je er 2 grotere pony's of paarden op zet, je binnen de kortste keren 1 groot blubberbad hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:00

Je zal zeker elke week mest moeten afvoeren (en wat vraagt je gemeente daar voor of mag je het bij een boer brengen?), je kan ook weining tot geen hooi opslaan, dus dat moet ook per baal gebracht worden. Goed opletten dus bij slecht weer of je genoeg hebt voor 3-5 dagen met ijzel bv. Waar komt het water voor je paarden vandaan?
En als je op zo'n ministukje paarden wil houden moet je flink investeren in verharding, stal en bodem (zand), allemaal flinke kosten + bestemmingsplan moet meewerken (niet waarschijnlijk). Reken maar op 10.000 euro kosten en geen garantie op toestemming van gemeente hiervoor. Als je al echt zo je dieren wil houden, zorg dan dat je eerst de nodige vergunningen rond hebt voordat je definitief koopt, anders zit je met een dure modderpoel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:04

Ons nieuwe huis heeft maar een perceel van 1250 meter, er ligt een klein "huisweitje" zoals men dat noemt, maar ik persoonlijk vind dat veel te klein om een pony o.d. op te zetten.
De buren langs verschillende kanten hebben ook niet veel meer grond, maar daar haast wel allemaal paarden op.
Onze naaste buren kunnen niet eens met een auto/trekker hun land op, met de paarden moeten ze door een poortje/ gang van zeg een 80 cm breed als ze te voet naar de manege gaan.

Het is maar waar je voor kiest, ik zelf zou het niet doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:14

Wij hadden in ons vorige huis een tuin van 1000 m2. No way dat je daar een pony op kon houden hoor, laat staan 2. Ja even wat grazen aan de hand in de zomer. Maar echt er op houden kan gewoon niet. Dan moet je alles draineren en zand maken, schuilstalletje erop en that's it. Maar dat kan je als grasland niet houden. Binnen een dag is het verrot.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:38

Ik zit zelf al te puzzelen hoe ik het moet gaan doen op een perceel van 2ha. Laat staan op 720m2.

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:44

Ik vind dit erg aan de kleine kant voor 2 pony’s.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:54

Als je ponies altijd op het gras staan (dus ze kunnen goed tegen gras) dan is het te klein en zul je gewoon moeten bijvoeren.
Hebben ze een probleem met gras (fructaan) en het is alleen voor bijv. na het rijden als beloning een 15/30 minuten dan is het ruim genoeg míts je om de wei heen een pad aanlegt waar ze lekker altijd kunnen (rond)lopen/galopperen.

Iedereen gaat er altijd maar vanuit dat paarden 24/7 op het gras moeten staan, maar dit is lang niet voor alle paarden om medische redenen waar te maken !!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:56

Nee gras hoeft niet. Maar als je niks doet met de bodem is het blubber. Dat hoort ook niet.
Daarnaast wil ze het opdelen dan valt er niks te rennen.

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 18:55

Dus als ik het goed begrijp.
(Ben er nog niet over uit of we het gaan kopen)
Kunnen we het beste een soort schuur/schuilstal met een verharde uitloop. Dan in het midden een grasland en een afgezet zandpad eromheen aanleggen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:59

Poortland schreef:
Dus als ik het goed begrijp.
(Ben er nog niet over uit of we het gaan kopen)
Kunnen we het beste een soort schuur/schuilstal met een verharde uitloop. Dan in het midden een grasland en een afgezet zandpad eromheen aanleggen...

Ik zou het gras gewoon achterwege laten, is het te klein voor dan is het met een paar dagen kaal en kapot.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:03

Ik denk dat je je goed moet afvragen wat je je paarden wil bieden. Als je een pad maakt en in het midden gras dan staan ze in de winter dus altijd alleen op een pad. Want de wei is binnen een paar dagen kaal en modderig. Wil je zo paarden houden?

Het is al een paar keer gevraagd maar om wat voor een paarden/pony's zou het gaan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:11

Geen gras inderdaad, daar is binnen een paar dagen niks meer van over. Als je een zandpaddock maakt van de hele ruimte kan het in mijn ogen wel. Heb zelf ook twee e'pony's en een shet gehad in een paddock/rijbak van 35x17m ongeveer. Stallen waren wel daar buiten. Ze konden er gewoon lekker in rennen hoor, en met onbeperkt hooi was het heerlijk voor ze.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:15

Geryon schreef:
Geen gras inderdaad, daar is binnen een paar dagen niks meer van over. Als je een zandpaddock maakt van de hele ruimte kan het in mijn ogen wel. Heb zelf ook twee e'pony's en een shet gehad in een paddock/rijbak van 35x17m ongeveer. Stallen waren wel daar buiten. Ze konden er gewoon lekker in rennen hoor, en met onbeperkt hooi was het heerlijk voor ze.

Niet te persoonlijk nemen, maar dan vraag ik me af of jouw visie op "lekker rennen" niet heel erg gek is. 2 paarden en een shet op een ruimte die kleiner is dan de gemiddelde binnenbak, het enige wat ik me dan voor de geest kan halen zijn 4-5 galoppassen om te eindigen in een wilde draai en weer 4-5 galoppassen de andere kant op. Het is natuurlijk beweging, daar niet van, maar "lekker rennen" is voor mij toch net iets anders.

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:21

Ik kan nog geen antwoord geven op de vraag om wat voor pony's het gaat. De bedoeling zou dus eerst een stukje grond te kopen en dat helemaal in orde maken. En ons daarna te oriënteren op de dieren...

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:25

We kunnen hier in de buurt ook stalling huren, met een uitloop paddock. Zomers kunnen ze wel op een weiland staan maar swinters ook niet altijd, als het te nat is dus...

Als ik kijk naar onze manege paarden, die staan ook het overgrote deel van de dag op stal...

Ik snap dat een eindeloos veld vol sappig gras het heerlijkst is voor paardjes maar de realiteit is meestal anders denk ik.

Dus als we het "moeten" doen met de middelen die we "hebben" Is mijn vraag gewoon hoe we dat dan het beste on kunnen vullen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:26

Maar gaat het om pony's of rijpaarden? Een groot paard zal meer ruimte nodig hebben om lekker te kunnen rennen dan een shet

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:28

Ik denk 2 pony's, heel misschien een klein paard en een pony. Het is dan net wat er op ons pad komt en waar we de klik mee voelen.

Ze zullen wel veel ritjes maken!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:31

Poortland schreef:
We kunnen hier in de buurt ook stalling huren, met een uitloop paddock. Zomers kunnen ze wel op een weiland staan maar swinters ook niet altijd, als het te nat is dus...

Als ik kijk naar onze manege paarden, die staan ook het overgrote deel van de dag op stal...

Ik snap dat een eindeloos veld vol sappig gras het heerlijkst is voor paardjes maar de realiteit is meestal anders denk ik.

Dus als we het "moeten" doen met de middelen die we "hebben" Is mijn vraag gewoon hoe we dat dan het beste on kunnen vullen

Ik heb een tuin van 5,5 bij 10 meter, hoe zou jij mij aanraden dat in te vullen voor twee paarden? Ik dacht zelf twee stallen van 3x3,5 en de rest zand. Is altijd nog meer dan de manegepaarden hier verderop en dit zijn nou eenmaal de middelen die ik beschikbaar heb.

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:33

Oh we hebben ook nog een achtertuin. Dat Ik daar niet eerder aan gedacht heb!
Bedankt! Ik zet ze gewoon daar neer

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:35

Dat vind ik zo’n onzin argument. Dus omdat het bij een ander nog slechter is maakt het bij jou goed?

Als je geen fatsoenlijke diervriendelijke situatie kan bieden moet je er niet aan beginnen. En ja dat vind ik ook van al die eigenaren van wiens paarden 23/7 op stal staan.

Mijn honden hebben meer ruimte met zn 2en dan 720m2 en ik kan zeggen dat zij lekker kunnen rennen ja. Zet mijn haf en shet in dat stuk (1000m2) en ze vervelen zich dood en kunnen geen kant op.

720m2 is te klein voor 2 paarden/pony’s. Koop het stuk en ga kippen houden.

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:36

Ik hou niet van kippen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:37

Gini schreef:
Geryon schreef:

Niet te persoonlijk nemen, maar dan vraag ik me af of jouw visie op "lekker rennen" niet heel erg gek is. 2 paarden en een shet op een ruimte die kleiner is dan de gemiddelde binnenbak, het enige wat ik me dan voor de geest kan halen zijn 4-5 galoppassen om te eindigen in een wilde draai en weer 4-5 galoppassen de andere kant op. Het is natuurlijk beweging, daar niet van, maar "lekker rennen" is voor mij toch net iets anders.

Ze kunnen geen 50km/uur halen maar dat zie ik paarden in een stabiele kudde uberhaupt nooit uit zichzelf doen? Wellicht heb ik daar een verkeerd beeld van want ik heb nooit 24/7 lopen kijken naar een kudde maar naar mijn weten is het vooral eten en soms even wat ravotten en soms een volle galop en dat konden ze allemaal echt goed hoor! Zonder wilde bochten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:38

maar dat stuk ligt dan ook in de stad veronderstel ik?
al gedacht aan buren?
in de stad zijn veel mensen met heel weinig verdraagzaamheid....
klachten over stank van mest,te veel vliegen,tot geluidsoverlast(stel je gaat met 1 pony op stap,dan kan de ander behoorlijk kabaal maken),.... zijn niet vreemd als je paarden in de stad gaat huisvesten op een postzegel...
ik zou vooral ook stilstaan bij mestopslag,opslag van voer,....

de rest is voor,maar begin er niet aan.
zoiets is gewoon niet diervriendelijk
het is niet omdat een ander het doet,dat het daarom goed is.
je gaat je hiermee gewoon een hoop miserie op de hals halen,je hebt duidelijk ook geen ervaring met paarden houden,zelf onderhouden,....
laat staan dan op een postzegel in de stad....??