Eigen pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:36

Rijbakken zijn véél te klein voor 31 pensionpaarden. In de winter heb je alleen een ieniemienie binnenbakje. Niet makkelijk als je daar met 5 klanten tegelijk wil in rijden.
Paddocks is leuk idee, maar is heel arbeidsintensief om daar constant paarden in en uit te zetten. Je wil niet dat de pensionpaarden elkaar overhoop slaan. Of is het de bedoeling dat de eigenaren het zelf doen? Uitloopjes dagelijks mesten is een must, anders vuile drekboel in de winter.
Persoonlijk denk ik dat de beschikbare ruimte veel te klein is voor het aantal paarden dat je wil stallen.
Laatst bijgewerkt door sevke op 16-10-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:37

Leuk zeg! Hopelijk komt alles rond en kunnen jullie er een mooie plek van maken!

Ik zou zorgen dat je meer paddocks hebt voor de winter. Die uitloopjes zijn leuk hoor, maar die zou ik puur beschouwen als onderdeel van de stal (wel fijn!). Ik zou graag zien dat de paarden ook in de winter minimaal 10 uur naar buiten kunnen, weet niet hoe groot je 5 paddocks zijn, maar ik ga er dan even van uit dat je geen 31 paarden gaat onderverdelen in 5 groepen die dus allemaal tegelijk buiten staan.

Zo weinig uitmesten vind ik ook echt wel een punt, dat wordt echt een ranzige bende.

Is er buiten die 4 poetsplekken ook nog ruimte om je paard (buiten de stal) op te zadelen? bijv. aan de box vast ofzo? Plek om buiten te poetsen zou ik zelf ook wel erg fijn vinden.

Formaat binnenbak lijkt me niet zo erg, tenzij je straks allemaal fanatieke ruiters hebt die allemaal in de avonden komen en allemaal willen trainen, dan gaat het wel lastig worden denk ik (al zou dat met 1 binnenbak van 20x40 ook niet ideaal zijn). Zorg in ieder geval dat je buitenbak het gehele jaar door goed begaanbaar is en dat je daar ook goede verlichting hebt.

De zadelkasten zouden wat mij betreft niet in een afgesloten ruimte hoeven te staan, maar ik kan me voorstellen dat anderen dit wel graag zouden willen. Mocht je die mogelijkheid hebben dan zou ik dat dus doen. Ik weet niet wat je doelgroep is, maar mijn westernzadels zouden niet passen in je kasten.

Succes!
Laatst bijgewerkt door BrittS op 16-10-18 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:38

Charlotte446 schreef:
Polly schreef:
Weet niet welke regio het word maar weidegang in de winter op klei kan je wel op je buik schrijven, dat word niks

Dat heb ik ook niet geschreven, in de beginpost staat alleen weidegang in de zomer.

Was als reactie op een eerdere reactie dat iemand perse weidegang in de winter wil. Ik zit op klei en weidegang in de winter kan niet op deze bodem, vandaar mijn reactie.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:39

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat de beschikbare ruimte veel te klein is voor het aantal paarden dat je wil stallen.

Dit gevoel krijg ik ook. Ik heb het idee dat alles op een klein oppervlakte gesitueerd gaat worden. Dit ook omdat er niet vrij over de groottes van de weilanden en de paddocks gesproken word.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 12:39

Bowo schreef:
Misschien dat ik er overheen lees, maar hoe groot zouden de paddocks dan zijn?
Ik ken namelijk ook genoeg paarden die het wel nodig hebben om zo nu en dan even flink uit hun plaat te gaan, die worden echt niet gelukkig van de hele dag in een uitloopje staan die net zo groot is als de stal zelf, want van het op stal staan worden ze ook veel te druk.

Het zijn er nu 3 van 7,5 x 12,5 m en 2 stuks 8 x 9 meter.
De mogelijkheid is er op den duur om die laatste 2 te vervangen voor 3 van 13 x 12,5 meter en de 3 van 7,5 bij 12,5 aan te passen naar 11 x 12,5 m.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:40

Heb je niet een plattegrond met afrekening hoe alles komt te staan inclusief weiland en paddocks

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:41

Dat zijn geen paddocks, maar stukjes om buiten stil te staan. nul meerwaarde.
Volte 10 meter, dat is toch geen paddock?!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:41

enjoymyhorse schreef:
M_D_H schreef:
Ja nou, dat is wel erg makkelijk gedacht, ik ken paarden (waaronder die van mij) die aanprikpaaltjes echt niet voldoende heeft :+

Dan staat daar niet genoeg stroom op.
Ik ga er gemakshalve van uit dat elke paardenwei een flinke klap stroom er op heeft staan.

Ik heb hier paarden gehad die als uitbreker bekend stonden, maar ook die blijven achter prikpaaltjes staan. 3 draden en flinke klap. Dat is voor hun echt niet anders dan aparte landjes.

Zonder er een gehele discussie van te maken, want er staat wel genoeg stroom op :)
Maar er zijn ook gewoon paarden die goed kunnen springen :+ :') _O-

Charlotte446 schreef:
M_D_H schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de aparte landjes dan weer geen slecht idee vind. Als een paard een blessure heeft of je hebt een killer er tussen zitten zoals die van mij, dan is het best fijn als je dat soort paarden apart van de rest toch in de weide kan zetten...
Al zou ik dat dan wel graag zien op een fatsoenlijk formaat en geen postzegelstukje. Maar goed, daar is nog niks over duidelijk

Wat bedoel je dan met een fatsoenlijk formaat? ze staan nu in de tekening op 20 x 23 m. Uiteraard als het land te kaal wordt, wordt er bijgevoerd of de landjes worden groter gemaakt.

Iemand had het over postzegelstukjes, daar refereer ik naar met een goed formaat :)

Zonde dat er niet het juiste grondtype voor is. Dan nog vind ik niet dat de uitloop weidegang in de winter voldoende vervangt. Ik zou dan toch kijken naar andere oplossingen zoals meer paddocks (eventueel overdekt )

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:42

Citaat:
Zonder er een gehele discussie van te maken, want er staat wel genoeg stroom op :)
Maar er zijn ook gewoon paarden die goed kunnen springen

Herkenbaar :P
Maar die springen ook uit gewone aparte weilandjes. Of het nu een prikpaal is of een weidepaal dat maakt ze niet uit natuurlijk.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:43

Charlotte446 schreef:
Vragen die mij bezig houden:
- Willen jullie dat de zadelkamer (met gesloten kasten) afgesloten kan worden?
- Willen jullie buiten een plaats om te kunnen poetsen/opzadelen?
- Wat vinden jullie van een 20 x 35 m binnenbak?

- Ik zou graag willen dat de zadelkamer incl. kasten op slot kan, bij mij al heel veel gestolen helaas
- Ook buiten poetsen en zadelen vind ik fijn zeker met lekker zonnetje
- Binnenbak prima imo want je hebt ook nog een lekkere buitenbak. Er zijn genoeg stallen (incl. waar ik sta) waar je genoegen moet nemen met een buitenbak van 20 x 40. Bij ons op stal maken we daar met 35 paarden gebruik van en gaat echt prima. Alleen als het vriest is het jammer.

Voor de randstad is dit echt een fijne stal!! Ik woon zelf nabij Rotterdam en ik weet dat er veel vraag is naar stallen met genoemde faciliteiten, met name de uitloopstallen. Ook aparte landjes geen probleem, hier staan er verschillende kuddes op verschillende landjes. Dit zodat iedereen zijn/haar paard op gras/weide naar keuze kan zetten. Ik ben wel erg benieuwd wat je gaat vragen qua huur per maand.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 12:48

Ik ben benieuwd uit welke regio jullie komen. De Randstad is natuurlijk een groot gebied, maar als ik andere stallen uit de buurt vergelijk met deze opzet, is dit nog aardig aan de ruime kant.

Hier zijn klanten op veel stallen geen fan van meerdere paarden in een paddock. Liefst alleen en het formaat maakt ook niet heel veel uit. Hier is het gebruikelijk dat de paarden maar 2 tot (max) 4 uur buiten komen. Ik heb het liefst paarden die 24/7 zelf in het zonlicht kunnen gaan staan en een frisse neus halen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:53

Nee in kleine paddocks is meerdere paarden ook vragen om ongelukken. Ze kunnen dan niet weg van elkaar. Dus dat begrijp ik wel.
Maar zet je ze op 20x 40 neer met 2 paarden en als het goed klikt 4, dan gebeuren er geen rare dingen.
Maar de paarden hebben wel de ruimte om te rennen. Uitgebreid te rollen.
Zou ik die van mij dat niet geven zouden ze de stal afbreken en niet te rijden zijn.

En 2 tot 4 uur buiten vind ik niet meer van deze tijd.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:54

Op de schetsen zitten de uitlopen direct aan het talud lijkt het. Hierdoor kan er afspoeling zijn naar de sloot op regenachtige dagen. Ivm omgevingsvergunning kan het handiger zijn om daar nog een soort gootje neer te leggen met afvoer op het vuilwaterriool.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:55

Ik kom zelf niet uit de randstad, maar ik zou toch echt niet blij zijn als mijn paarden op van die kleine stukjes stonden. 20x20 is toch wel het minimale waar mijn paard elke dag een aantal uur zou moeten kunnen staan om even te kunnen rennen en ravotten, maar ook om gewoon even de benen te strekken, maar liefst toch wel op een stuk dat minstens 2x zo groot is. In 20x20 zouden dan eventueel 2 paarden bij elkaar kunnen die elkaar goed kennen, maar meer ook niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:00

Spijkenisse, mijn paard staat in Hellevoetsluis in een paddock paradise, in een groep altijd buiten, hebben onbeperkt hooi.
Heb de beschikking over 2 binnenbakken ( 20x60 en 20x40) een buitenbak ( 20x40), een overdekte wasplaats, 6 overdekte poetsplaatsen, een roundpenn, 4 aparte zand paddocks.
Als je je paard niet in de groep wil, kan dat ook. De paarden in boxen hebben ook onbeperkt hooi.

Zomers is er ( beperkt) weidegang.
De groep mag elke dag een paar uurtjes en de paarden die in de boxen staan gaan van 8 tot 17 uur op de wei in kleine groepjes waarbij ze kijken naar welke paarden goed samen gaan.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 13:04

enjoymyhorse schreef:
Nee in kleine paddocks is meerdere paarden ook vragen om ongelukken. Ze kunnen dan niet weg van elkaar. Dus dat begrijp ik wel.
Maar zet je ze op 20x 40 neer met 2 paarden en als het goed klikt 4, dan gebeuren er geen rare dingen.
Maar de paarden hebben wel de ruimte om te rennen. Uitgebreid te rollen.
Zou ik die van mij dat niet geven zouden ze de stal afbreken en niet te rijden zijn.

En 2 tot 4 uur buiten vind ik niet meer van deze tijd.

Toch is dat hier op veel stallen in de buurt de max. Zegt niet dat ik het ook zo wil doen, maar je hebt hier gewoon minder ruimte. Er moet toch een x aantal paarden gehouden worden om de hypotheek te kunnen betalen. En de stal zal niet voor iedereen geschikt zijn.

MamAppelsap schreef:
Op de schetsen zitten de uitlopen direct aan het talud lijkt het. Hierdoor kan er afspoeling zijn naar de sloot op regenachtige dagen. Ivm omgevingsvergunning kan het handiger zijn om daar nog een soort gootje neer te leggen met afvoer op het vuilwaterriool.

Goed gezien, dat gaan we ook zeker doen :)

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:08

Als de kasten op slot kunnen hoeft van mij de kamer zelf niet op slot.
Ivm allergieën is buiten poetsen en rijden voor mij echt een must.
Ik heb zelf een 20x30 buitenbak. Met 1 paard wil dit wel maar is wel klein.. met meerderen rijden is gewoon niet chill. Ik zou hem dan als mogelijk echt groter maken. Maar als de keuze wel/niet binnenbak is dan liever wel als niet natuurlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:09

Oja en álles word dagelijks gemest. De paddock paradise met de trekker en kleinere gedeeltes waar de trekker niet kan komen met de kruiwagen schep en mest boy.
De boxen en het weiland ook met de hand.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:09

Charlotte446 schreef:
- 5 paddocks
- 31 stallen 3,5 x 4 m met uitloop zelfde formaat (waarvan 4 in een aparte stal)

Die 5 paddocks, die zijn allemaal minimaal 30mx50m groot? Anders wordt het wel erg krap met 7 paarden per paddock.

Charlotte446 schreef:
- Weidegang in zomer, aparte landjes beschikbaar

Hoeveel uur?

Charlotte446 schreef:
- 1x per week boxen mesten, rest opstrooien. Uitloopjes worden 3 a 4 x per week poepvrij gemaakt

De uitloopjes moet je denk ik wel elke dag uitmesten in geval van volpension.

Charlotte446 schreef:
- 31 stallen 3,5 x 4 m met uitloop zelfde formaat (waarvan 4 in een aparte stal)

Op je tekening zijn de uitlopen langer getekend, een meter of 7 lang? Waarom heb je ze nu toch kleiner gemaakt? Vind het wel zonde hoor om ze zo ontzettend klein te maken.

Charlotte446 schreef:

Zadelkamer hoeft van mij niet verder afsluitbaar te zijn. Buitenpoetsplaats is altijd fijn. Binnenbak 20x35 is niet ideaal maar zou me niet zo boeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:11

Ik vind het een interessant concept wat je hebt. Opzich vind ik de stallen en uitloopjes op de tekening ruim genoeg, maar dan moet er echter wel dagelijks gemest worden. 4 meter uitloop klinkt inderdaad kleiner dan dat ze op de tekening zijn?

Persoonlijk zou ik in jou geval met de zo te lezen beperkte (buiten)ruimte die je hebt liever kiezen voor minder paarden en dus meer ruimte per paard, waardoor ook de weidegang en paddocks meer ruimte per paard bieden. Ik denk dat men daar ook echt wel ''meer'' voor wilt betalen. De buitenbak zou wel echt een goede all-weather bodem moeten hebben, en voor de binnenbak vind ik aan afmetingen 20x40 eigenlijk ook wel echt noodzakelijk. 20x40 is al krap als je daar met z'n 8en tegelijk in wilt rijden, en die kans is natuurlijk meer dan reëel gezien de meeste mensen na hun werk naar hun paarden gaan en gaan rijden.

Nojoukus

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:15

Ik zou de binnenbak wel in verhouding houden, dus dan 17,5 x 35, als je geen 20 x 40 kunt maken. Dan kun je in ieder geval wel een ronde volte maken.
Verder zou ik de paddocks te klein vinden. Die van mij staat nu met 1 vriendje dagelijks op 12 x 20, maar dat vind ik wel het minimale.
Waar in de randstad zou deze stal moeten komen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:17

Loei schreef:
5 paddocks voor 31 paarden lijkt me niet helemaal passen.

Er zijn zelfs 37 stallen, dus dat moeten flink grote paddocks zijn.

Overigens vind ik weitjes van 20x23 wel postzegelweitjes, ik denk dat je best moeite gaat krijgen om die goed te houden. Of mogen ze daar ook maar 2 uur per dag op?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:17

Maar misschien moet je niet vergelijken met andere stallen in de buurt, maar kijken naar waar er vraag naar is? Juist in die regio is er vraag naar meer buiten, dat kan ook een paddock zijn bijv. met bijvoeren.

Ik sta op een stal waar alle paarden hun eigen paddock (van gemiddeld zo'n 15x20) hebben in tweetallen. Dus elk paard staat de hele dag buiten (vanaf half 9 tot zo'n beetje 6 a 7u, afhankelijk van de periode) met een ander paard in een eigen paddock, het hele jaar door. er zijn weides (van zo'n 60 tot 80 meter lang denk ik) achter de paddocks die in de zomer dan open gaan, dus kunnen ze ook gras eten. Er wordt in slow feeder bakken hooi gevoerd in de paddocks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:18

Charlotte446 schreef:
Toch is dat hier op veel stallen in de buurt de max. Zegt niet dat ik het ook zo wil doen, maar je hebt hier gewoon minder ruimte. Er moet toch een x aantal paarden gehouden worden om de hypotheek te kunnen betalen. En de stal zal niet voor iedereen geschikt zijn.

En dat is het probleem in paardenhoudend Nederland. Het is dus eigenlijk zo dat paarden houden veel duurder is dan dat berekend wordt, met het paard als 'slachtoffer'. Jij gaat dus ook de ruimte aanpassen omdat je anders niet genoeg paarden kunt houden om de kosten te betalen. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat er gerekend wordt vanuit het paard, genoeg ruimte als eerste factor, dan heb je dus mogelijkheden voor een bepaald aantal paarden, dus is het stalgeld zoveel per maand. (zou me niet verbazen dat een normaal bedrag dus het dubbele zou zijn van wat men nu gemiddeld betaald)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:19

het feit dat pensionklanten ze zelf moeten in de paddock doen zou ik persoonlijk niet fijn vinden.
Als ik pensionklant ben, dan staat mijn paard 24/7 in een box + miniuitloopje, en moet ik savonds na het werk langskomen om ze misschien een uurtje in de paddock te gooien, daar mijn tijd te verprutsen en dan eventueel ze nog een uurtje rijden. Dus ben ik minstens 3 uur per dag kwijt om ze een uurtje op de paddock te hebben en een uurtje te trainen.

Indien er paddocks zijn zou ik toch minstens verwachten dat ze overdag tijdens het uitmesten er ook nog ingezet worden. of dat er minstens per stal nog een zandpaddockje aangekoppeld is. (kan je per 2 stallen geen zandpaddock aan koppelen? dan heb je 7*15 m zandpaddock, sochtends draadje open en staan ze per 2 buurpaardjes samen. Savonds draadje dicht en elk zijn box en uitloopje (en zodus eigen voer).
bijvoorbeeld: https://www.carolinedelannoy.be/

Mijn opmerking van grotere paddocks, die zie ik ook liever in zand dan verhard indien er meerdere paarden samen staan.