Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:37

Ik vind het verschillen per paard. Mijn ruin boeit het niks of hij droog kan staan of iets terwijl mijn merrie echt graag schuilt en droog ligt. Dus ik zou de keus maken die het beste past bij jouw paard :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:42

Ik zou ook voor 2 gaan.
Ik heb de paarden bij huis en in principe jaarrond 24/7 buiten.
Maar met onophoudelijke regen en gure wind staan ze echt voor het hek te drammen om naar binnen te mogen.
Ook zij hebben bomen waar ze kunnen schuilen maar als het echt een week knetterhard regent wordt het een natte bende en kunnen ze gewoon niet droog liggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:46

Doorzoeken tot je stal vind die paarden overdag buiten heeft en alleen snachts (dus savonds laat) in stal.
Onbeperkt hooi, geen kuil.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:47

Ha,Ha Ik denk dat Ts er niet veel mee opschiet. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en ieder paard is inderdaad weer anders, maar als ik mijn mening moet geven; Als het een paard is dat gereden wordt dan zou ik zeker voor optie 2 gaan. Als je een erg natte winter krijgt wat zomaar zou kunnen in ons klimaat zit je iedere dag met een groot harig zeiknat dier en kun je dus niet rijden of zit je uren te wachten totdat het beestje is opgedroogd. Ook liggen dan infecties als mok etc. op de loer. Ik zou de optie 1 alleen verkiezen voor een paard dat niet gereden wordt, geen hekel heeft aan regen en het niet prettig vindt op stal te staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:50

ik zou voor optie 2 gaan. Als de paarden overdag veel naar buiten gaan, kunnen ze prima leven met ´s nachts op stal. optie 1 zou ik alleen doen voor paarden die niet meer of nog niet gereden worden. als je iedere dag met je paardje bezig bent en het regent een keer weken achtereen lijkt mij dat echt niets.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:50

Ik zou voor optie 2 gaan.

Op zich is 24/7 buiten voor mij ideaal maar dan moet er wel een schuilstal zijn.
Zeker als het herfstachtig regent is dit toch wel het fijnste.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:53

Snooty16 schreef:
Ik zou de optie 1 alleen verkiezen voor een paard dat niet gereden wordt, geen hekel heeft aan regen en het niet prettig vindt op stal te staan.

Zo eentje heb ik er, weet je wat een pesthekel hij aan wind heeft :')

Doorzoeken naar de perfecte stalling is natuurlijk altijd een goed idee maar tot die tijd zal ze 't paard toch ergens moeten laten.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:03

Dit is een keuze die wij niet echt kunnen maken natuurlijk, ik vind dat dit per paard verschilt.

Zou voor mijn eigen paard optie 2 kiezen. Heb haar ooit s winters bijna 24/7 buiten gehad zonder schuilstal met boomwal (stond echt maar paar uurtjes op stal, misschien 4) en heb haar nog nooit zo ongelukkig gezien. Ik dacht even wennen maar na bijna 1.5 jaar toch vertrokken. Beest is helemaal blij met de iets langere stalperiode. Ik wat minder, maar ja, paard is nu wel veel blijer en gezonder :roll:

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:15

Wij hebben optie 2.
1 wei met stal en 1 grote zonder. Eerste winter bleek dat ze niet de schuilstal in gingen bij regen of sneeuw, maar in de zomer juist wel. Dus onze planning omgegooid.
Nu staan ze in de zomer in de wei met schuilstal en in de winter in de grote zonder. Heb dan wel een regendeken om.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:24

Ik zou eerst eens gaan kijken naar de paarden die nu in optie 1 staan.

Optie 1 is in Nederland echt prima. Het wordt in Nederland amper ooit echt koud en beschutting zoeken ze vaak zelf op. De rest die er staat, redt zich toch ook??

Wij hebben er 4 van 19 tm 25 en ze staan 24/7 buiten. We hebben wel 2 open stallen, maar ze staan er echt heel weinig in. WE hebben een grote boom met de vorm van een parasol. Daar staan ze echt heel vaak onder.
Slapen doen ze graag in de zon op de paddock. Wij hebben zand, dus echt altijd droog.

We hebben geen dekens op en rijden gewoon. 2 quarters, new forest en shet. De quarters hebben echt een dun velletje in de zomer, dus moesten ook wennen om wintervacht aan te maken eerst.

Als ze al eens op stal gaan staan, is dat altijd maar kort. Nooit zolang als stalpaarden op stal staan. Daar krijgen ze vaak ook meer problemen, zoals spijsvertering problemen, stalbenen ed.

Ga kijken hoe de beschutting is. Is er aan alle kanten beschutting zodat ze bij wind uit alle richtingen wat beschutting kunnen opzoeken?

Heel veel mensen zijn gewend aan paard op stal en vinden dat vooral zelf heel fijn en makkelijk. Daar zijn die paarden dan aan gewend, dus die gaan ook makkelijk op stal of staan even aan het hek. Maar een paard leert door gewoonte en herhalen, dus dat is heel logisch.
Maar laat je ze 24/7 rondlopen, doen ze toch wat ze zelf willen. Bij de heftige storm dit voorjaar verwachte ik ze ook in de stallen, amar ze stonden juist middenop de paddock tegen elkaar aan en dat is ook veel slimmer. Daar kan niks gebeuren.

Ze kunnen op 4 plekken hooi eten, maar staan ook in de regen bij een hooibak. Met sneeuw liggen ze lekker te rollen. Juist bij kou gebruiken ze de stallen veel minder. Ze gebruiken de stallen vooral tijdens beestjes tijd, maar nooit vele uren achter elkaar.

Wij rijden gewoon en stappen ze goed op adem. Daarna gaan ze ( ook met natte haren ) gewoon weer terug. Oudste is 25 en heeft enorm veel energie en zweet behoorlijk, maar echt nooit problemen.

Als dit beide niet oke is, zou ik verder kijken. Maar je moet er echt gaan kijken en naar de paarden die er nu staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:28

Snooty16 schreef:
Ha,Ha Ik denk dat Ts er niet veel mee opschiet. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en ieder paard is inderdaad weer anders, maar als ik mijn mening moet geven; Als het een paard is dat gereden wordt dan zou ik zeker voor optie 2 gaan. Als je een erg natte winter krijgt wat zomaar zou kunnen in ons klimaat zit je iedere dag met een groot harig zeiknat dier en kun je dus niet rijden of zit je uren te wachten totdat het beestje is opgedroogd. Ook liggen dan infecties als mok etc. op de loer. Ik zou de optie 1 alleen verkiezen voor een paard dat niet gereden wordt, geen hekel heeft aan regen en het niet prettig vindt op stal te staan.

Dat is absoluut niet waar. Wij hebben geen dekens op en rijden gewoon. Zijn 19 tm 25 en echt nooit problemen. Goed op adem en dan nat weer terug. Merrie van 25 loopt echt super vlot ook.

Mok hebben ze echt nooit. Dat is een weerstands probleem.

Mn merrie was 20 en verwaarloosd. Toen had ze mok. Daarna nooit meer.

Wij hebben dan wel open stallen, maar staan ze amper in. Ze worden heel veel nat en dat boeit ze niks door de goede vacht die uitstekend werkt.
Ze rollen zelfs in sneeuw. Dat lijken ze zelfs enorm leuk te vinden.
NenaC schreef:
ik zou voor optie 2 gaan. Als de paarden overdag veel naar buiten gaan, kunnen ze prima leven met ´s nachts op stal. optie 1 zou ik alleen doen voor paarden die niet meer of nog niet gereden worden. als je iedere dag met je paardje bezig bent en het regent een keer weken achtereen lijkt mij dat echt niets.

Echt onzin. Er staan heel veel paarden 24/7 buiten die volop gereden worden. Vaak zelfs gezonder dan paarden op stal en dik ingepakt.

Mensen hebben iets aangeleerd gekregen en worden gek gemaakt met een ideaal plaatje van een dun velletje, dure dekens etc. Maar ik heb nog geen enkel paard gehad die de overstap niet kon maken naar 24/7 buiten en zonder dekens.
En ja, voorheen alles dik in de dekens en veel op stal gehad.

Ze moeten vooral veel, goed ruwvoer krijgen. ( en een vitaminebrok zou ik aanraden )

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:42

Maar Superpony, die sneeuw vindt ook niemand hier een probleem. Ik heb daarmee precies dezelfde ervaring als jij, paarden vinden sneeuw meestal leuk. Lekker om in te rollen en de isolerende werking van de vacht zie je prachtig terug. Het is de combinatie gure wind met regen die het voor een deel van de paarden (en mijn inziens een ruim deel) zo onaangenaam maakt. En dan niet 1 of 2 dagen regen, met tussendoor wat opdroogtijd, maar dagenlang die ellendige natte zooi. Het is niet alsof we dat in Nederland nou nooit hebben... Echt koud wordt het hier zelden, maar laat juist die kou geen probleem zijn.

Ik vind de tijd op stal overigens ook wel 'lang', maar als ik mijn tijd met paard daarop aanpas (niet rijden in buiten tijd dus) heb je 's avonds ook nog een uit stal moment.

Wat ik wel belangrijk zou vinden is de stal zelf. Een donker, dicht hok zou ik nooit wensen voor mn peerd. Het moet dan wel een ruime, lichte, frisse stal zijn (bij voorkeur met buitenluik en het liefst 1 zichtbare buurman/vrouw) met onbeperkt hooi (liefst met slowfeeder). Anders zouden beide opties voor mij een No Go zijn.

24/7 met schuilstal (idd, in de zomer voor de steekvliegen ook erg fijn) vind ik het meest ideaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:00

Hoe de stal zelf is en of er voldoende ruwvoer is is inderdaad erg belangrijk. Evenals welke paarden er staan. Ik vind het zelf niet prettig als mijn paard op stal staat met allerlei paarden uit andere weidegroepen om hem heen. Graag de zelfde paarden waar hij mee op de wei staat ook om 'm heen op stal.

Superpony natuurlijk kan een paard wel de overstap maken naar dag en nacht buiten. Maar ze worden er niet allemaal blij van.

Het paard van TS is nu gewend om op stal te staan. Als ze gaat verhuizen en daar kiest om 'm 's nachts op stal te zetten komt hij al meer buiten dan nu. Maar blijft hij wel in zijn gewone ritme dat hij 's nachts op stal gaat. Als dat goed werkt is het prima. Als het niet werkt kan ze toch over een jaar vragen of hij in de winter dag en nacht buiten kan blijven? Dan hoeft hij niet in het eerste jaar, in een nieuwe groep, meteen aan een heel ander ritme te wennen. Het is nu al flink koud 's nachts, doe dat dan aan het einde van de zomer als je'm voortaan buiten wil houden.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:05

Ik weet niet wat ik zou kiezen, mijn pony's staan het hele jaar buiten zonder schuilstal maar de hooiruif heeft een dusdanig groot afdak dat ze droog kunnen staan (tijden het eten). En de bomen houden de wind tegen. Daarbij heb ik gewoon 4 stallen tot mijn beschikking (op eigen terrein), dus mocht het ook nodig zijn is die mogelijkheid er.

Als ik jou was zou ik de keuze van meerdere dingen af laten hangen;
- hoe serieus train je in de winter, is een steeds natte pony onhandig etc
- wat is je pony gewend (mooi weer pony?)
- Hoe vaak ga je komen in de winter, en dan met name tijdens staltijd? Ik weet dat als ik een dagje geen tijd heb, ik prima niet kan gaan omdat ze gewoon lekker de hele dag buiten staan en zich niet hoeven te vervelen.
- en de hele zomer 24/7 buiten staan, betekend dus maar een halfjaar 's nachts op stal, hoeveel ongelukkiger word je pony daarvan. Daarbij zijn het wel prima tijden van half 8 tot 5.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:20

De beste optie is 24/7 buiten met schuilstal. In dit geval zou ik voor optie 2 gaan aangezien er bij optie 1 geen plek is om te schuilen. Die van mij hebben ook 2 jaar zonder stal gestaan en dat hebben ze goed overleefd maar ik merk dat ze toch wel blij zijn met hun schuilstal. Als het hard regent dan gaan ze zelf binnen staan en ook als de zon staat te knetteren dan staan ze liever binnen. En dan heb ik het over 2 shetten en een welsh. Hier wordt de stal dus regelmatig gebruikt.

Op regenachtige dagen is het toch wel fijn als ze even kunnen opdrogen binnen en niet de hele dag in de zeikende regen hoeven staan

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:26

ik vind het merkwaardig om te lezen dat er in aardig wat reakties staat dat het paard moet kunnen kiezen of hij bv in een schuilstal wil staan en dat, als je ze dus op de wei zet zonder een schuilstal wij die keuze niet voor ze mogen maken...

maar WEL de keuze voor ze maken om ze 15 uur op stal te zetten?

Ik vind een gezond paard gewoon t lekkerste buiten houden, extreem koud of slecht wordt t zelden in Nederland, en als je de mogelijkheid hebt om ze in die gevallen bv een nacht onderdak te kunnen geven zou ik voor 24/7 buiten kiezen.Een paard hoort niet in een stal ( is mijn mening)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:30

Ehh... ik wil niet vervelend doen maar nat IS slecht weer voor een paard.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:30

Ik zou voor optie 2 gaan. Geen schuilstal vind ik persoonlijk onacceptabel en dus geen optie :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:33

Zeker optie 2 zou ik doen.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:36

Ook ik zou optie 2 doen. Pony in optie 1 gehad, met schuilstal waar hij altijd toegang had. Vond het niks en zag er vreselijk slecht uit en er wat altijd wat 'mis'. Nu snachts in de stal en een blij ei terug en een weerstand waar je u tegen zegt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:38

Oops, ik zie dit weer langzaam veranderen in de buiten vs binnen discussie :+

Als jij je paard het gelukkigst wilt maken, zou ik vragen of je beide opties 1 week zou mogen testen. Dan weet je 100% zeker waar jou beestje het gelukkigst mee is. Ga daarnaast nog even na wat je zelf in eerste instantie het meest ideaal leek. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:39

Dan moet dat net een week zijn waarin het toevallig net sneeuwt, stormt en langdurig regent, wil je het goed kunnen testen. En moet je het paard niet alleen verhuizen maar ook twee keer van groep veranderen. Dat zou ik nou niet doen eerlijk gezegd.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:41

Hoeveel van de mensen die nu optie 2 zeggen, en het over een schuilstal praten hebben zelf ervaring met paarden/pony's die 24/7 buiten leven?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:45

Tsja, als jij je paard het gelukkigst wilt hebben zou ik dat toch overwegen. Desnoods voor een wat langere tijd zodat je ook verschillende weersomstandigheden kan benutten bij je besluit. (En ja, in NL krijg je echt nog wel flinke regen in een periode langer dan 1 week)

Als dat geen optie is val ik terug op mijn vorige posts; optie 2.

@riegje, mijn paardjes stonden 24/7 buiten met schuilstal. In de zomer was dat prima, maar als ik de beschikking had tot overdags buiten, savonds/snachts stal dan had ik daar zeker voor gekozen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:47

Optie 2. Als de weide nu een schuilstal had, dan zou ik voor optie 1 gaan. Ik weet niet of je van België of Nederland bent, maar in België is het zelfs verboden om een paard 24/7 op een weide te zetten zonder schuilstal, deken of niet, beschutting of niet. Als iemand daar melding van maakt heb je de politie aan je deur. Ik vind een schuilstal dan toch ook echt een must.