Alleen meneer vond stappen te langzaam. Beide molens waar hij ingestaan heeft stond hij los en had er sport van om steeds een vakje door te schieten

Dus op zich een top idee maar wel in de juiste snelheid hihi
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wittepit schreef:Ik weet niet waarom maar wij hebben ook zo’n ding op stal. Denk dat stalbaas wat geld ergens in moest steken ofzo, want werkelijk niemand gebruikt m. Er ligt namelijk fijn grind in, van de ongeveer 30 paarden op stal hebben er misschien 5 ijzers... ik zou ook niet weten hoe ik mijn paarden er veilig aan moet leren wennen, die verhalen van “zet ze goed in de kappen en dan leren ze het vanzelf” maken me ook niet enthousiast.
In de zomer staan ze van s ochtends zeven tot s avonds zeven buiten, in de winter 2 uur tot een halve dag.
Heleennn schreef:wittepit schreef:Ik weet niet waarom maar wij hebben ook zo’n ding op stal. Denk dat stalbaas wat geld ergens in moest steken ofzo, want werkelijk niemand gebruikt m. Er ligt namelijk fijn grind in, van de ongeveer 30 paarden op stal hebben er misschien 5 ijzers... ik zou ook niet weten hoe ik mijn paarden er veilig aan moet leren wennen, die verhalen van “zet ze goed in de kappen en dan leren ze het vanzelf” maken me ook niet enthousiast.
In de zomer staan ze van s ochtends zeven tot s avonds zeven buiten, in de winter 2 uur tot een halve dag.
Je paarden er veilig aan laten wennen is nochtans heel simpel. Gewoon aan het touwtje meenemen in de molen, deurtje dicht en paard aan het touwtje achter je aan laten lopen terwijl je met je vrije hand het tussenschot voortduwt zodat de molen draait. Na een paar rondjes maak je het touwtje los en duw je enkel de molen voort zonder je paard te begeleiden (je zit wel nog samen in het vak natuurlijk) en uiteindelijk kan je een vak verder de molen voortduwen zodat je paard alleen loopt. Dit is de veiligste manier, op voorwaarde dat het een veilige molen is waarbij dus ook ruimte is voor jou om naar het volgende vak te gaan moest dat eventueel nodig. Bij de meeste molens is er een open ruimt van een cm of 30 breed voorzien aan de binnenkant van het tussenschot op de cirkel. De kans dat je paard via deze manier flipt is erg klein omdat je natuurlijk heel traag de molen kunt voortduwen en zo stilletjes kan opbouwen tot een normaal tempo en je uiteraard je paard ook eerst aan de hand kan laten wennen. Gewoon de molen ingooien is dom en gevaarlijk, ik heb ook weleens een meisje geweten die met het paard in de molen ging (aan de hand) maar dus wel gewoon al mechanisch de molen had opgezet i.p.v. manueel. Dan ben je ook niet goed wijs. Nooit mee in de molen gaan in hetzelfde vak als een onervaren paard wanneer hij draait. Als ze panikeren kom je nooit op tijd weg.
daantjuhhh schreef:Ik heb er geen. Ook nooit nodig gehad.
In de zomer stond mijn paard ong 16 uur buiten op een grote wei.. in de winter van 8 uur smorgens tot 5 a 6 uur in de avond. En dan daarna nog rijden.
Uitstappen deed ik vaak op de straat
mystery1980 schreef:zou hem niet gebruiken, lijkt me voor een paard ook heel geestdodend zonder interactie met andere dieren of mensen. Lijkt me veel nuttiger om een goede grote paddock te hebben om te spelen met vriendjes.