Welke rol speelt een stapmolen in jouw routine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:27

Mijn oude tinker had er altijd lol in, ivm mijn gezondheid kon hij soms minder beweging krijgen dan goed voor hem was. Ondanks dat hij gewoon buiten stond lange dagen ging hij regelmatig de molen in.

Alleen meneer vond stappen te langzaam. Beide molens waar hij ingestaan heeft stond hij los en had er sport van om steeds een vakje door te schieten :P . En als ie dan klaar was en in standje langzaam kwam te staan begon hij rondjes te draaien in zijn vak of gewoon domweg in draf de volle ronde af te maken tot ie eruit werd gehaald.

Dus op zich een top idee maar wel in de juiste snelheid hihi

wittepit

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:43

Ik weet niet waarom maar wij hebben ook zo’n ding op stal. Denk dat stalbaas wat geld ergens in moest steken ofzo, want werkelijk niemand gebruikt m. Er ligt namelijk fijn grind in, van de ongeveer 30 paarden op stal hebben er misschien 5 ijzers... ik zou ook niet weten hoe ik mijn paarden er veilig aan moet leren wennen, die verhalen van “zet ze goed in de kappen en dan leren ze het vanzelf” maken me ook niet enthousiast.
In de zomer staan ze van s ochtends zeven tot s avonds zeven buiten, in de winter 2 uur tot een halve dag.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:47

Wij hadden er 1 op de vorige stal en tijdens het uitmesten van de stal liet ik dan mn D-pony’s erin lopen en mijn shet die 24/7 op de wei liep, liet ik er ook wel is in lopen, we hadden dan ook geen paddock(s). Het was alleen wel op de stenen en het leek me gewoon echt zo ontzettend saai en zoals genoemd geestdodend voor die dieren. Dus als ik hem op de huidige stal zou hebben zal ik hem zeker niet weer gebruiken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 22:07

wittepit schreef:
Ik weet niet waarom maar wij hebben ook zo’n ding op stal. Denk dat stalbaas wat geld ergens in moest steken ofzo, want werkelijk niemand gebruikt m. Er ligt namelijk fijn grind in, van de ongeveer 30 paarden op stal hebben er misschien 5 ijzers... ik zou ook niet weten hoe ik mijn paarden er veilig aan moet leren wennen, die verhalen van “zet ze goed in de kappen en dan leren ze het vanzelf” maken me ook niet enthousiast.
In de zomer staan ze van s ochtends zeven tot s avonds zeven buiten, in de winter 2 uur tot een halve dag.

Je paarden er veilig aan laten wennen is nochtans heel simpel. Gewoon aan het touwtje meenemen in de molen, deurtje dicht en paard aan het touwtje achter je aan laten lopen terwijl je met je vrije hand het tussenschot voortduwt zodat de molen draait. Na een paar rondjes maak je het touwtje los en duw je enkel de molen voort zonder je paard te begeleiden (je zit wel nog samen in het vak natuurlijk) en uiteindelijk kan je een vak verder de molen voortduwen zodat je paard alleen loopt. Dit is de veiligste manier, op voorwaarde dat het een veilige molen is waarbij dus ook ruimte is voor jou om naar het volgende vak te gaan moest dat eventueel nodig. Bij de meeste molens is er een open ruimt van een cm of 30 breed voorzien aan de binnenkant van het tussenschot op de cirkel. De kans dat je paard via deze manier flipt is erg klein omdat je natuurlijk heel traag de molen kunt voortduwen en zo stilletjes kan opbouwen tot een normaal tempo en je uiteraard je paard ook eerst aan de hand kan laten wennen. Gewoon de molen ingooien is dom en gevaarlijk, ik heb ook weleens een meisje geweten die met het paard in de molen ging (aan de hand) maar dus wel gewoon al mechanisch de molen had opgezet i.p.v. manueel. Dan ben je ook niet goed wijs. Nooit mee in de molen gaan in hetzelfde vak als een onervaren paard wanneer hij draait. Als ze panikeren kom je nooit op tijd weg.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:17

Behalve de routine dat ik er elke maand voor betaal heb ik er geen routine in :)
Als ik zin heb gooi ik haar erin, maar stap er liever zelf op om dan een rondje te wandelen

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:47

Mijn merrie ging er nooit in, had dr liever zelf even aan het touw als wachten tot ze een aantal rondjes had gelopen. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet hoef te mesten oid en dus alleen op stal ben om wat met paardlief te doen.

Nu ben ik 2,5 week terug geopereerd aan mn voet en moet 6 weken onbelast voort. Dus toen wel afgesproken dat ze buiten halve dag op de paddock, halve dag op de wei, ook 3 dagen per week in de stapmolen gaat. Dit om een beetje beweging en afwisseling erin te houden. Daarnaast ga ik wanneer ik het red met iemand naar stal om even lekker te poetsen zover dat gaat en dan mag ze even los uitrazen of aan de lijn door vriend die ik van te voren heb geleerd hoe het plusminus werkt haha.

Maar in deze situatie vind ik het wel fijn dat we een stapmolen hebben!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:57

Wij gebruiken hem wel. Afgelopen jaar werkte ik op een grote eventingstal waar ze een indoors hadden die we veel gebruikten, voornamelijk als 1 of 2 van de ruiters weg was waardoor we nooit niet alle paarden konden rijden. Dan gingen ze 45 tot 60 minuten op de molen.

Thuis heb ik er ook eentje, niet overdekt helaas maar verder top. Zelfs als ik 1 paard zou hebben zou ik hem gebruiken. Mijn paarden staan de hele dag op de wei en komen 's nachts naar binnen maar ik heb er momenteel 3/4 te rijden naast school en dat lukt me dus niet elke dag. Dan zet ik ze op de molen in shifts en kijk ik hoever ik kom met rijden. Het verschil met het op het land laten staan en in de molen zetten is dat je ze toch enigszins traint.
Ze moeten wel lopen, en dat gaat op een actievere manier dan dat ze een beetje rond slenteren op de weide, worden ze dus niet zo dik.
En het verbetert hun stap.
Dus ja, wij gebruiken hem wel echt als training. Ook is er minimaal 1 dag in de week waar ze alleen op de molen gaan voor vaak 30-45 minuten ipv rijden.

Als je slechts 1 paard hebt snap ik dat je zegt: wat een onzin. Maar helemaal met meerdere paarden is het echt een topding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:14

Ik heb er geen en zou het ook niet willen. Lijkt me zo geestdodend... Mijn paarden spellen en rennen de hele dag door buiten, dus aan beweging geen gebrek. In- en uitstappen doe ik zelf wel.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:15

Vorig jaar stond ik op de manege met m'n tinkertje, daar hadden we ook een stapmolen. Draaide automatisch om de 10 minuten om, dus terwijl ik z'n stal deed, eten en de spullen klaarlegde ging hij 20\30 minuten in de stapmolen. Hij had zo'n ding nog nooit gezien in z'n leven, maar na even schrikken van het rek achter zich was het ook wel klaar. Wij hadden zand op de bodem, maar niet overdekt en in de winter werd het wel een modderpoeltje dus toen wilde ik hem bijv liever in de paddock. ( Wat overgends ook een zwembad was. ) Ik vind een stapmolen persoonlijk heel fijn, maar ik heb nu een ''routine'' op stal en okal hadden we er één ik denk niet dat ik hem dan nog zou gebruiken. :o

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 00:10

Wij hebben ook een molen, en ik gebruik hem regelmatig. Ik vind het idee fijn dat mijn merrie los kan bewegen met uitstappen zonder mij erop. Is toch weer een extra last. Vaak ruim ik in de tussen tijd haar spullen op, maak ik voer en de stal in orde en dan mag ze weer binnen.

Overigens heb ik ook mensen op stal waarvan de paarden alleen in de molen komen en verder niks doen. dat vind ik sneu. :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 00:17

Ik heb er geen. Ook nooit nodig gehad.
In de zomer stond mijn paard ong 16 uur buiten op een grote wei.. in de winter van 8 uur smorgens tot 5 a 6 uur in de avond. En dan daarna nog rijden.
Uitstappen deed ik vaak op de straat

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 04:18

lideli schreef:
Wij hebben geen stapmolen, maar ik hoef er ook geen.
Inderdaad zelf gewoon met de paarden wandelen. Ik vind een stapmolen geestdodend en sommige ook gevaarlijk.

Ah, ik zie dat ik niet de enige ben.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:25

Heleennn schreef:
wittepit schreef:

Je paarden er veilig aan laten wennen is nochtans heel simpel. Gewoon aan het touwtje meenemen in de molen, deurtje dicht en paard aan het touwtje achter je aan laten lopen terwijl je met je vrije hand het tussenschot voortduwt zodat de molen draait. Na een paar rondjes maak je het touwtje los en duw je enkel de molen voort zonder je paard te begeleiden (je zit wel nog samen in het vak natuurlijk) en uiteindelijk kan je een vak verder de molen voortduwen zodat je paard alleen loopt. Dit is de veiligste manier, op voorwaarde dat het een veilige molen is waarbij dus ook ruimte is voor jou om naar het volgende vak te gaan moest dat eventueel nodig. Bij de meeste molens is er een open ruimt van een cm of 30 breed voorzien aan de binnenkant van het tussenschot op de cirkel. De kans dat je paard via deze manier flipt is erg klein omdat je natuurlijk heel traag de molen kunt voortduwen en zo stilletjes kan opbouwen tot een normaal tempo en je uiteraard je paard ook eerst aan de hand kan laten wennen. Gewoon de molen ingooien is dom en gevaarlijk, ik heb ook weleens een meisje geweten die met het paard in de molen ging (aan de hand) maar dus wel gewoon al mechanisch de molen had opgezet i.p.v. manueel. Dan ben je ook niet goed wijs. Nooit mee in de molen gaan in hetzelfde vak als een onervaren paard wanneer hij draait. Als ze panikeren kom je nooit op tijd weg.

Belangrijke aanvulling; vergeet ze niet het draaien aan te leren! Dus als hij los meeloopt met de molen, stoppen, paard omdraaien en de andere kant op laten stappen. Dit een aantal keer herhalen. Vaak is dat namelijk het moeilijkste punt als ze de molen niet gewend zijn.

En over de opmerking geestdodend, saai, ik doe liever zelf aan de hand stappen of beweging geven; ik zie de molen echt als aanvulling. Met 1 paard is het prima aan de hand stappen, maar als je er drie hebt zoals ik en ik wil dat ze allemaal een half uur stappen iig ben ik savonds nog 1.5 uur aan het lopen en moet daarnaast nog stallen rechttrekken en hooinetten vullen. De mijne gaan er met allemaal tegelijk in en vinden het echt wel gezellig. Even nog lekker de benen strekken (en ook goed tegen de spierpijn) voor ze de nacht op stal gaan

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:40

Op mijn vorige stal lag er zand met tapijtsnippers in een zeer ruime, overdekte stapmolen. Toen gebruikte ik ‘m voor het droogstappen na een training terwijl ik mijn spullen opruimde. Ze kwam ook vaak ‘s ochtends in de winter 30 min in de molen als de staleigenaar de stallen mestte.
Nu hebben we een kleine, overdekte molen op steen die ik niet erg prettig vindt ivm de kleine draaicirkel en gladde ondergrond. Deze gebruik ik alleen als het in de winter te slecht weer is om iets te doen (bijv toen er vorig jaar sneeuwstormen waren) zodat ze in ieder geval iets beweegt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 10:39

daantjuhhh schreef:
Ik heb er geen. Ook nooit nodig gehad.
In de zomer stond mijn paard ong 16 uur buiten op een grote wei.. in de winter van 8 uur smorgens tot 5 a 6 uur in de avond. En dan daarna nog rijden.
Uitstappen deed ik vaak op de straat

Zelfs als mijn paard 24/7 buiten stond zou ik haar nog enkele keren per week in de molen doen. Daar stappen ze stevig door waardoor ze wat meer in shape komen. Voor elk paard anders natuurlijk (mijn paard wordt al vet van denken aan eten) maar ik stap ook gewoon in/uit met een wandelingetje buiten en mijn paard gaat ook gewoon lekker elke dag op de wei maar dat is voor mij dan geen reden om de molen niet te gebruiken. Dan kunnen die 30-45min drie keer per week echt wel nuttig zijn, ik kan met mijn korte benen niet zodanig doorstappen dat mijn paard ook vlot kan stappen en dat kan in een stampmolen wel.

Ik denk dat er vooral geen verwarring mag zijn tussen zij die hun paard enkel op stal hebben en dan een uur de molen in gooien (en dit zien als voldoende beweging) en zij die de molen als extra hulpmiddel gebruiken om intensievere beweging te geven dan enkel op de weide lopen. Dat het geestdodend is valt dan best mee, aangezien in de eerste situatie de paarden ook gewoon met de rest op de wei lopen en dagelijks gereden/gewandeld worden (zoals bij mijn paard).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:48

Ik heb niet de beschikking over een stapmolen en ik mis het ook niet.
Ik train voornamelijk in het bos en het is een kilometer stappen van stal naar het eerste hek.
In- en uitstappen doen we zo dus automatisch.
Ga ik wel in de bak rijden, dan is een rondje rond de boerderij ook een prima methode om in- en/of uit te stappen.
En verder staan ze de hele dag buiten en in de zomer zelfs dag en nacht, dus beweging krijgen ze sowieso genoeg.

Paard met een blessure wandel ik aan de hand en zodra het kan er ook weer op, daarvoor vind ik een molen ook niet ideaal omdat ze steeds op een cirkel lopen en het keren ook vaak erg kort om de as gaat.

Vroeger op de manege waar de paarden hele dag binnen stonden (in de zomer misschien een paar uur buiten), was de molen wel soms een uitkomst om ze meer in beweging te hebben, maar op een dergelijke manier zal ik mijn eigen paarden nooit huisvesten (ik reed daar toen en wist nog niet beter dan dat het normaal was om je paard hele dagen op stal te hebben).

Ik zou iig geen extra pensiongeld willen betalen als ik dan wel de beschikking had over een molen.

Edit: wat betreft het aan de hand stappen en tempo maken: ik ben verwoed wandelaar en loop met gemak ronde 6 km/u dus dat op tempo laten lopen van mijn paarden aan de hand daar heb ik ook de molen niet voor nodig. En dat half uurtje beweging doet mijzelf dan ook goed.
En anders neem ik ze aan de fiets mee, kunnen ze ook nog lekker een eind onbelast rechtuit draven, worden ze hier ook heel blij van.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:01

zou hem niet gebruiken, lijkt me voor een paard ook heel geestdodend zonder interactie met andere dieren of mensen. Lijkt me veel nuttiger om een goede grote paddock te hebben om te spelen met vriendjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:15

mystery1980 schreef:
zou hem niet gebruiken, lijkt me voor een paard ook heel geestdodend zonder interactie met andere dieren of mensen. Lijkt me veel nuttiger om een goede grote paddock te hebben om te spelen met vriendjes.

Maar waarom Of het een Of het ander?
ik heb de mijne 24/7 buiten in groep. met voldoende plaats, ruwvoer en interactie.
alleen is mijn tijd (vooral in de wintermaanden) beperkt om te rijden (ik heb 3 paarden op twee locaties, ik ben rustig 12 uur per week kwijt enkel aan het uitmesten, voeren en onderhouden, naast een fulltime job en een hond en huishouden.), in de winter wanneer het vroeg donker is schiet het rijden/trainen er vaak wel eens bij in.
Met een paard die snel dik wordt, en een oud paard op pensioen die het wel kan gebruiken om te gaan stappen, zou ik een stapmolen zeker wel gebruiken als extra. Wel zo handig om ze erin te gooien terwijl je uitmest.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:16

Persoonlijk vind ik het een nogal sneu apparaat. Niet mijn stijl en volgens mij doodsaai voor de paarden.

Natuurlijk beter dan op stal stil staan maar nee niks voor mij(n paarden).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:27

Ik heb eigenlijk totaal niet het idee dat mijn paard het saai vindt. Hij lijkt het eerder gezellig te vinden om met een aantal paarden in de molen te staan. :+ Hij loopt er ook zo zelf in.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:41

Ik gebruik de molen zeker 5x per week. Paard doet niets in de paddock dus laat hem liever stevig doorstappen. Heb niet het idee dat hij het stom vindt aangezien hij vaak zelf al naar de molen toe trekt, ook al hoeft hij er niet in en hij heeft ook vaak geen haast om eruit te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:46

Geen, we hebben er wel een maar gebruik hem echt nooit. Geestdodende dingen, dan ga ik liever zelf lopen.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:48

Zeker in de wintermaanden wordt hij hier vaak gebruikt, top ding :D
Tijdens het mesten zet ik ze in de molen omdat dat makkelijk is en ze dan wat extra beweging hebben of als ik de ene aan het rijden ben, zet ik de andere in de molen. Heb hier ook niet het gevoel dat ze het vervelend vinden. Even lekker de beentjes strekken en goed voor de conditie

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:53

Helemaal niks!!!

Ik vind stapmolens echt enorme doodsaaie ondingen voor paarden.
Meestal is het gewoon voor mensen die te beroerd zijn om fatsoenlijk in-of uit te stappen naar mijn mening.( al vindt vast niemand dat hier ...)

Daarbij vind ik de belasting op een cirkel een beetje verkeerd voor een paard, een hele tijd rondjes linksom en rechtsom lijkt me niet ok.
Als revalidatie vind ik het onzin, meeste blessures genezen het meest bij lange stukken rechtuit.
Het draaien vind ik vaak te krap dus nee.... hier geen stapmolen voor mijn paard.
Die staat liever in de wei, en in de paddock

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:02

Dat het saai is is echt vermenselijking van je paard. Onderzoek (wat ik natuurlijk niet meer kan vinden :+) geeft juist aan dat paarden het helemaal prima vinden om rondjes te sjouwen.