Stal in tweeen splitsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:00

dito schreef:
Ik haal even een ouder topic naar boven in hoop dat er afgelopen jaren meer ideeën zijn gekomen :j

Hier ook een inloopstal, ideaal alleen is het met voeren een probleem. Twee haflingers waarbij de oudste een stuk langzamer eet. De stal moet tijdens voerbeurten even gesplitst worden zodat het oudje de tijd heeft om rustig te eten.

Al geprobeerd: balk alleen is deze uiteindelijk gebroken. Ijzeren paal, staat door gewicht haf helemaal krom.
De jongste (11) word erg ongeduldig als ze haar hooi op eet en wil door naar het hooi van de andere haf.

Het moet dus een constructie zijn wat makkelijk te plaatsen is daar het alleen voor voerbeurten is.

Vastzetten met eten is denk ik het gemakkelijkste.

Of hoofd gaten maken in de wand, waar precies een paard doorheen past. Dan kan de ander er ook niet bij.https://www.cavalo.nl/walina-voorwand-m ... ideur.html

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:32

Wij zijn ooit begonnen met een inloopstal die 12 meter lang was en 3 meter breed. Konden dus 4 stallen in van 3x3, maar de ingang was aan één kant van de lange zijde. Wij hadden deuren van 2.44 lang en 1.22 hoog gemaakt (halve standaardmaat underlayment), die opzij te klappen waren zoals in een paardenvrachtwagen. Aan de 'vreetkant' hadden we eveneens halve underlaymentplaten rechtop staan, zodat je een soort 'schaamschotten' kreeg zoals bij publieke urinoirs. Paarden zagen elkaar dus niet bij het eten, en met de schotten dicht konden ze niet bij elkaar. Met de schotten open zaten de 'schaamschotten' niet in de weg. Mocht je dat toch ook lastig vinden, dan zou je ook deze schotten wegklapbaar kunnen maken.
Uiteraard zaten de underlaymentplaten op een frame van balken geschroefd. Daar zat ook het hang- en sluitwerk aan.

joyce B

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:56

Een gegalvaniseerd weidehek zou sterk genoeg moeten zijn en is wegklapbaar. Dat had mijn vorige buurvrouw in haar inloopstal. Werkte prima.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:31

Ik ben ook op zoek naar een manier om de stal te splitsen dus haal 'm weer ophoog. Het is echt alleen in geval van nood, dan wil ik ze niet samen opsluiten in 6,5 bij 4 maar apart. Ik heb wel een extra stal ernaast maar die staat inmiddels vol hooi, mijn zadelkast komt er, dus dat zou best wat werk zijn om leeg te halen. Paar jaar terug zat er ineens een wolf in de buurt (verder geen wolvengebied) en dan wil je ze nog dezelfde nacht op stal hebben. Met een acute blessure ook.

Dat weidehek had ik ook bedacht, redelijk betaalbaar en ik zou 'm nog kunnen inschuiven naar 3 meter als hij niet gebruikt wordt en dan uitschuiven naar 4 meter als dat wel is. Maar ik ben bang zijn dat ze eronder vast komen te zitten (het gaat om mini en groter paard), of er tussen, want ze gaan natuurlijk rollen/liggen. Iemand ervaring hiermee? Ik dacht misschien gewoon heel stevig gaas, of rubber, toch houten platen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:37

Plaats de onderkant dicht op de vloer zodat er geen hoef tussen kan komen en hang er een stuk rubber/dik plastic of zelfs oude vloerbedekking overheen vastgemaakt met tiewraps.
Ik heb dat ook gedaan in mijn schuil/kraamstal en dat heeft altijd goed dienst gedaan.

Afbeelding

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:53

Dankjewel, dat ziet er goed uit en heel fijn een foto om aan mijn man te laten zien :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:26

Ik lees hier ook even mee.

Ik wil mijn stal een keer gaan herinrichten en dat ook wat flexibeler kunnen zijn.
Ik gebruik dit gebouw nu eigenlijk alleen als voerstallen 3x per dag. De stallen zijn klein van mijn paarden(2,40x3,25) maar dat deert nu dus niet omdat ze er alleen staan om rustig te eten en 1 nacht per jaar voor oud en nieuw.
Voor echt blessures heb ik nog een stal van 3 x 4 dus daar heb ik ze ook niet bij nodig.

Maar meer dan 1 nachtje wil je ze nu ook niet in die kleine stallen huisvesten.

Als ik ga verbouwen in die stal zou ik hem echter graag 'toekomstproof' willen maken met de optie om van 2 (eigenlijk 1,5) stal één te maken zodat die ene stal echt fatsoenlijke paarden afmetingen krijgt. Met het nodige slopen en schuiven zou ik dan op 1 grote stal van 5 bij 3,25 komen. En voor de andere 360 dagen per jaar zouden dan die stal opgedeeld houden in 2 de kleinere voerstallen (2,50x3,25).

Ik denk nu zelf aan een combi van een deur als schaamschot die je weg kunt klappen tegen de muur en open geklapt vastzet met een grendel in de vloer. Dan aan de muur 2 flexigate rollen die je weer vasthaakt aan de deur.

Die kleine stallen zouden dan ook kaal leeg blijven, op een betonnen bodem ga je niet rollen. En weggeklapt zou je dan dus een royale stal over houden. Die zou dan vooral relevant zijn als ik die grotere stal zou willen gebruiken als schuilstal met bodembedekking.

Mijn enige 'zorg' zou dan zijn dat de opengeklapte deur dan maar aan 3 punten steunt (scharnieren en vloer) en daarmee dus enigzins kwetsbaar is. Nu is dat nu ook geen enkel probleem met de paarden die ik heb. Dus dat is misschien zorgen maken om niets.

Dus ik lees hier heel graag mee naar handige oplossingen. Vaste planken of schotten oid vind ik erg lastig omdat je dan dus weer ergens materiaal van 3,25 moet wegdragen en opbergen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:48

Ik heb voor mijn twee mini pony's de stal gescheiden doormiddel van twee zware houten balken die in een u-constructie zitten waar ik ze makkelijk uit kan tillen. Hierdoor kunnen ze maximaal snuffelen enz. maar laten ze elkaar ook meer met rust als er een wil slapen o.i.d.

Ik heb dat ooit zo gemaakt toen één apart moest vanwege een blessure maar het bevalt me wel heel goed. Met grotere paarden zou ik denk ik wel voor een halve wand gaan. Die zitten sneller met een been ergens tussen ofzo.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:42

Ik zie dat ze zelfs paneelafdekking/ doortrapbescherming hebben voor weidepoorten. Maar zoiets lijkt me eigenlijk fijner en makkelijk te bevestigen door de gaten: https://rubbermatten24.nl/rubber-ringma ... edte-60-cm Aleen doe ik het dan aan een of twee kanten? Er zijn ook weidepoorten met vast gaas aan de onderkant, voor schapen, maar die zijn niet verstelbaar.

Ik heb twee dikke matten in de stal liggen, met regen slapen ze er ook graag in, maar daardoor is de vloer niet helemaal gelijk, op het voorste deel ligt niks. Zo'n rubberen mat kan dat denk ik wel opvangen als ik 'm beetje scheef hang. Of er moet daar een extra balkje onder oid. Nu nog bedenken hoe ik dat weidehek ga bevestigen.

Ik heb ze eerder op stal gehad met een tussenschot van 1 meter hoog en dan ging goed met mini en grote warmbloed. Hadden ook veel contact over dat schot. Als ik twee grote paarden zou hebben zou ik het wel iets hoger maken. En het scheelt dat mijn plafond vrij laag is (vooroorlogse schuur), waardoor over die 1 meter heen gaan denk ik een stuk minder snel een optie is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:39

@pol013: hoe hoog zijn de stallen ??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:41

eh normale hoogte? Gewoon met een lessenaardak, een enkele rij buitenstallen. Geen super hoge schuur dus.

Overigens laat ik de oplossing van rubber of vloerbedekking ook even op me inwerken icm een weidehek wat wegdraait. We hebben nog 2 van die poorten staan. Dus zoiets zou misschien ook kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-11-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:43

Dat is jammer want ik dacht aan een systeem dat je een hekwerk over de hele breedte in een soort goot omhoog zou kunnen werken met voldoende ruimte om er onderdoor te kunnen lopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:47

Ja, ik vermoedde al zoiets ja.
Wel slim bedacht.

Maar daar heb ik niet genoeg plek voor.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:50

Ik heb er gewoon 3 ijzeren kettingen tussen hangen...2 werkte niet daar stapte ze keurig tussen door...Wij hebben een schuilstal van 200m2 als er 1 gewond is zet ik een hoek van 5x5 af met kettingen....We hebben ook nog 2 echte stallen ,maar daar staan ze heel onrustig, die staat uit zich vd weide...dus is ook opslag geworden...maar onder de schuilstal staan ze rustig er is dan ook altijd een kudde genoot die in de buurt blijft...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:18

Wij hebben van dat zeil wat bijv ook voor vrachtwagens gebruikt wordt over een uitschuifbaar weidehek, dat is mooi stevig. Bij ons nu semi pertinent, maar als je het weidehek eruit haalt kan de bevestiging wel blijven zitten. Het is wel zwaar allemaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:18

Wij hebben vroeger in de schuilstal met kettingen een dikke paal(dikte hindernisbalk) opgehangen op boeghoogte. 2 ringen aan voor en achterkant, ketting met bout/draadstaal doir de balk, aan de balk vast zetten en daar stevige borgringenof musketons of veiligheidshaken aan. Kon de balk ook makkelijk wegvangen. Bij kleine pony kun je kijken of die er onderdoor mag of liever niet. Je kun er ook nog een trailertudsenschot flap aan monteren. Dat beschermt nog wat meer en geeft meer een visuele afscheiding naar de vloer.

Verstelbaar weidehek kan ook. Dat had/heeft mijn buurvrouw in de stal.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:47

Pol013 ik heb een dubbele deur als tussenwand. Open zit hij tegen de buitenwanden en met een pin in de grond. Dit gaat prima, en ik heb een hele lompe haflinger met eczeem maar met die deuren gebeurd niks hoor.
Heb even geen foto op mijn telefoon hoe het er uit ziet maar wel nog de tekening van de bouwer.

Afbeelding

En zo staat het dan gezellig bij elkaar.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:02

Afbeelding

Uitschuifbare weidepoort

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:11

@lyn: bij die opstelling zou ik wel bang zijn voor een been/benen er onder.
@horsier: sjieke stal hoor. Mooi gedaan!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:05

Wij hadden weidehekken als tijdelijke / beval stal. Dit beviel prima
Afbeelding

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:42

Horsier schreef:
Pol013 ik heb een dubbele deur als tussenwand. Open zit hij tegen de buitenwanden en met een pin in de grond. Dit gaat prima, en ik heb een hele lompe haflinger met eczeem maar met die deuren gebeurd niks hoor.
Heb even geen foto op mijn telefoon hoe het er uit ziet maar wel nog de tekening van de bouwer.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb je misschien een 'open' foto? Mooie oplossing! :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:20

DubbelFun schreef:
@lyn: bij die opstelling zou ik wel bang zijn voor een been/benen er onder.
@horsier: sjieke stal hoor. Mooi gedaan!

is een 50 cm ruimte onder en hek zit maar met 1touwtje vast wat knapt als nodig is. ik heb het 5 jaar zo gehad en niks mee gebeurd. Met minimaal ruimte zou ik er banger voor zijn
TS wil het ook alleen gebruiken om met voeren dicht te maken, erna klap je gewoon open en zet je die weer vast

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:52

Lynn_Nikita schreef:
TS wil het ook alleen gebruiken om met voeren dicht te maken, erna klap je gewoon open en zet je die weer vast

Dan loop je idd minder kans op vastraken.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:03

Emperor schreef:
Horsier schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb je misschien een 'open' foto? Mooie oplossing! :j

Net even gemaakt voor je.
Afbeelding

Afbeelding

We hadden met laten maken even geen rekening gehouden met de rubbermatten dus op dat stuk zie je matten liggen die 1cm dunner zijn.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:17

Dankje Horsier! Ik ga het meenemen voor mijn stallen, vind het een hele nette en praktische oplossing. :D