Stal in tweeen splitsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:00

dito schreef:
Ik haal even een ouder topic naar boven in hoop dat er afgelopen jaren meer ideeën zijn gekomen :j

Hier ook een inloopstal, ideaal alleen is het met voeren een probleem. Twee haflingers waarbij de oudste een stuk langzamer eet. De stal moet tijdens voerbeurten even gesplitst worden zodat het oudje de tijd heeft om rustig te eten.

Al geprobeerd: balk alleen is deze uiteindelijk gebroken. Ijzeren paal, staat door gewicht haf helemaal krom.
De jongste (11) word erg ongeduldig als ze haar hooi op eet en wil door naar het hooi van de andere haf.

Het moet dus een constructie zijn wat makkelijk te plaatsen is daar het alleen voor voerbeurten is.

Vastzetten met eten is denk ik het gemakkelijkste.

Of hoofd gaten maken in de wand, waar precies een paard doorheen past. Dan kan de ander er ook niet bij.https://www.cavalo.nl/walina-voorwand-m ... ideur.html

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:32

Wij zijn ooit begonnen met een inloopstal die 12 meter lang was en 3 meter breed. Konden dus 4 stallen in van 3x3, maar de ingang was aan één kant van de lange zijde. Wij hadden deuren van 2.44 lang en 1.22 hoog gemaakt (halve standaardmaat underlayment), die opzij te klappen waren zoals in een paardenvrachtwagen. Aan de 'vreetkant' hadden we eveneens halve underlaymentplaten rechtop staan, zodat je een soort 'schaamschotten' kreeg zoals bij publieke urinoirs. Paarden zagen elkaar dus niet bij het eten, en met de schotten dicht konden ze niet bij elkaar. Met de schotten open zaten de 'schaamschotten' niet in de weg. Mocht je dat toch ook lastig vinden, dan zou je ook deze schotten wegklapbaar kunnen maken.
Uiteraard zaten de underlaymentplaten op een frame van balken geschroefd. Daar zat ook het hang- en sluitwerk aan.

joyce B

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:56

Een gegalvaniseerd weidehek zou sterk genoeg moeten zijn en is wegklapbaar. Dat had mijn vorige buurvrouw in haar inloopstal. Werkte prima.