Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:41

Ik vind de ruimte tussen de boxen erg klein. Als ik de tekening bekijk is dat hoogstens 2 meter en daarin moeten dan ook nog de deuren kunnen draaien en zal er weleens een emmer, bezem oid staan.
Ik heb ook zelf een stal gebouwd, maar kon toen alleen een bouwvergunning krijgen voor 36 m2. Dat zijn dus drie boxen geworden. Ik heb nergens tralies gebruikt, maar de boxen met 1,20 hoge steenmuren gescheiden. De paarden kunnen elkaar dan prima zien, met de neuzen bij elkaar, maar hebben ook voldoende ruimte voor hun eigen privacy. Tussen twee boxen zit een deur, net zo hoog als de muur (en heel stevig) van 120 cm breed. Ik kan dus boxen met elkaar verbinden als ik meer ruimte wil en in plaats van luiken hebben twee boxen een tweede deur aan de buitenkant. Ze kunnen daar naar buiten kijken, maar de boxen kunnen zo ook dienen als inloopstal (maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van waar de stal staat, bij ons staat hij in de bak en die grenst weer aan de wei.).

In jouw ontwerp vraag ik me af hoe je het wilt doen met de ventilatie. Je kunt lucht- in en uitlaat het best boven elkaar plaatsen om tocht te voorkomen. Paarden produceren veel vocht, je hebt echt flink wat frisse lucht nodig en dan zo dat er geen trek of tocht ontstaat. Dat is ook een issue bij de luiken, al zou ik die absoluut niet weglaten.
En hoe is het met daglicht? Wij hebben behalve halve deuren ook ramen (dik plexiglas) in de stal, waardoor de paarden naar buiten kunnen kijken en lichtplaten in het dak.

Laatste dingetje: hang vooral een brandmelder op en plaats een flinke brandblusser in de stal.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 08:50

Dank, Hevonen!

Het gangpad is inderdaad 2m. Is het minimum, maar wel goed te doen (onze buren hebben het precies zo ingedeeld, voelde daar niet te krap).

Ventilatie en licht komen in dit ontwerp volledig neer op de luiken, ramen en poort. W.b. licht vind ik het niet zo erg als het niet super licht is (paarden staan overdag gewoon buiten, poort zal vaak helemaal openstaan, er is uiteraard ook licht + schakelaar), ventilatie vind ik wel een puntje. Hoe heb jij dat geregeld? Ben ook wel benieuwd naar een foto van de steenmuren + afscheiding tussen de boxen!

Brandmelder en -blusser komen er zeker!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:54

Je zou de ingang bij de kopse boxen ook schuin kunnen zetten. Een punt in de gang dus, dan worden de deuren groter. Hevonen vindt de gang te smal, maar met schuifdeuren is dat echt wel breed genoeg. Die van mij is ook 2 mtr nooit als te smal ervaren.

FCSA

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:02

Goed om te horen pillow!

Die punt in de gang is ook een super idee, dat ga ik zeker meenemen :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:15

Als je boxen 3x4 zijn hebben de achterste stallen deuren van 1m. Dat is te smal, een standaarddeur is 1.20m.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik de hoogte meer dan 2.6m maken. Onze stallen zijn 2.70m en dat is al benauwd. We hebben een andere stal die open is tot in de nok van de schuur, en dat is veel aangenamer.
Verder ga ik mee met het idee van in iedere stal een luik te voorzien. Als het toe is moet het toch lukken om het niet te laten kletteren? Als dan blijkt dat dat paard toch beter in een andere stal staat, dan doe je gewoon ht luik van die stal toe.
Succes met de bouw !

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:20

Zou er een manier te verzinnen zijn waarbij er 1 brede deur is die voor beide achterste stallen gebruikt kan worden?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:36

Of de boxen aan weerskanten van de stal en poetsplaats en zadelkamer achteraan?
Je zou de zadelkamer zo kunnen maken dat ze in geval van nood een box van 3x3m wordt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:43

Sclimpre schreef:
Of de boxen aan weerskanten van de stal en poetsplaats en zadelkamer achteraan?
Je zou de zadelkamer zo kunnen maken dat ze in geval van nood een box van 3x3m wordt.

In eerdere ontwerpen hadden we de boxen idd aan weerszijden, maar dat kost veel opslagruimte en maakt het (voor gevoel) ook smaller (door langer gangpad)...

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:45

De schuur 40 cm breder en 40 korter ? Dan kun je de achterste stallen staldeuren van 1.20 geven..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:47

Dat is inderdaad de andere optie :j Gaat wel ten koste van de looks van het gebouw en van de grootte van de zadelkamer, maar het geeft meer ruimte voor de staldeuren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:22

Kun je de achterste boxen niet maken met schuifdeuren die aan de binnenkant van de box gaan?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 10:23

Ipsilonka schreef:
Kun je de achterste boxen niet maken met schuifdeuren die aan de binnenkant van de box gaan?

Dat zou kunnen idd, goed idee :j
Wel dan nog steeds het probleem dat de doorgang +/- 1m is en niet breder (maar misschien is dat niet zo'n probleem als ze geen draai hoeven te maken?)
Laatst bijgewerkt door FCSA op 30-08-18 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:32

FCSA schreef:
Dit overwegen we inderdaad. Is alleen wel zo dat een dicht luik ook kan klapperen, er kan licht komen door de kieren etc., dus het is niet helemaal prikkelarm dan. Het is trouwens ook de noordkant, dus misschien fijn om dicht te houden. Maar we houden het in gedachten!

Met een rubberen rand ertussen zijn beide problemen verholpen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:52

Voor de ventilatie is ook de ligging ten opzichte van de windrichting belangrijk. Ik zou vooral ook eens kijken en zoeken naar rundveestallen. Daar is vermoed dat daar veel meer onderzoek naar gedaan. Bij rundvee worden het de laatste jaren steeds meer open en hoge stallen. Ik vermoed dat de ideale temperatuur voor paarden wel wat hoger zal liggen dan voor rundvee, maar voor de rest zal het hetzelfde principe zijn. Vooral op letten op stallen met hooiopslag op zolder. Of eventueel eens naar schapenstallen zoeken, weet dat het daar meer voorkomt om het hooi boven de stal op te slaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 12:43

@romyloverrr ik ga me er eens in verdiepen, dank je.

@pipsqueak: dank voor de tip!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:14

FCSA schreef:
Ipsilonka schreef:

Dat zou kunnen idd, goed idee :j
Wel dan nog steeds het probleem dat de doorgang +/- 1m is en niet breder (maar misschien is dat niet zo'n probleem als ze geen draai hoeven te maken?)

Schuifdeuren aan de binnenkant lijkt mij erg lastig met de bodembedekking. Dat gaat de hele tijd vast zitten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:21

Mijn buren hebben enigszins dezelfde indeling als dit.
Alleen die hebben op alle stallen schuifdeuren, omdat je dan geen openstaande deuren heb met veulens.

De 2 achterste stallen hebben ook schuifdeuren en met zaagsel en stro heb je er weinig last van. Al hebben de buren dat hoekje altijd vrij van stro en zaagsel :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 15:54

Goed om te horen dat het in principe mogelijk moet zijn, Jeanine.

We gaan even kijken wat het wordt -- schuifdeuren, gang met punt of breder gebouw.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:48

Gaat echt tof worden Frederique!

Ik heb 4 schuifdeuren en een gang, zou eens moeten opmeten hoe breed die is want dat weet ik zo niet meer (staat nu 6 jaar). Maar paarden kunnen de bocht makkelijk maken, de schuif deuren werken perfect en ook met de bodem bedekking geen problemen met ertussen zitten oid. Je bent nooit bij ons op stal geweest toch ? Zal even zoeken of ik een foto kan vinden of anders één maken. Wij hebben wel de 4 boxen op een rij dus niet zoals bij ingedeeld maar qua gang krijg je dan misschien een beter beeld.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:02

Ja, zó tof dat we gaan bouwen!

Ben benieuwd naar foto's van jullie stal, en als je de gang zou willen opmeten, heel graag :)
Hebben jullie ook een poetsplaats, zadelkamer en hooi/stro-opslag binnen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:05

FCSA schreef:
Ja, zó tof dat we gaan bouwen!

Ben benieuwd naar foto's van jullie stal, en als je de gang zou willen opmeten, heel graag :)
Hebben jullie ook een poetsplaats, zadelkamer en hooi/stro-opslag binnen?

Nee alleen de 4 boxen, een gang en een toilet. Zadelkamer is een apart gebouwtje met vaste kasten erin en de opslag is onder het viaduct bij ons (droog en veel ruimte). Voor hooi vullen we een grote tweewieler kruiwagen en vlas halen we even met die kruiwagen als we het nodig hebben. Dus dat scheelt wel heel veel ruimte natuurlijk. De gang ga ik even opmeten en foto van maken, app ik je vanmiddag even!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:07

Klinkt ideaal inderdaad.
Thanks alvast voor het meten & foto maken!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:08

FCSA schreef:
Dank, Hevonen!

Het gangpad is inderdaad 2m. Is het minimum, maar wel goed te doen (onze buren hebben het precies zo ingedeeld, voelde daar niet te krap).

Ventilatie en licht komen in dit ontwerp volledig neer op de luiken, ramen en poort. W.b. licht vind ik het niet zo erg als het niet super licht is (paarden staan overdag gewoon buiten, poort zal vaak helemaal openstaan, er is uiteraard ook licht + schakelaar), ventilatie vind ik wel een puntje. Hoe heb jij dat geregeld? Ben ook wel benieuwd naar een foto van de steenmuren + afscheiding tussen de boxen!

Brandmelder en -blusser komen er zeker!

Even een foto vanbinnen gemaakt, stal moet nodig schoongespoten, maar dat kan niet met alle zwaluwen.
De tussenmuur en deur zijn 150 cm hoog.

Nog iets: ik heb de stalvloeren zo'n 5 cm hoger dan buiten de stal. Dat zorgt ervoor dat er geen kieren tussen de deuren en de vloer zitten, waardoor niks klem kan komen te zitten en geen tocht ontstaat. (De deuren sluiten dus tegen de vloer aan.) Het is ook makkelijk met uitmesten, schoonspoelen van de vloer etc.

Verder kun je op de binnenfoto ook zien dat boven de deur een rand onder het overstekende dak is opengelaten zodat de lucht die door de bovendeur binnenkomt naar boven trekt in plaats van door de stal. (moeten wel de tegenover elkaar liggende deuren dicht zijn; wat 's nachts gewoonlijk wel het geval is.) Bij deze deur is het nauwelijks nodig, maar de deuren aan de voorkant van de stal hebben veel meer (hogere) muur met ontluchting op een veel hoger punt.

Afbeelding

Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:27

Veel dank voor de foto's! Verhelderend om er beeld bij te hebben.
Ook een goede tip, die iets verhoogde stallen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:46

Maar in die stal is dus nul contact met de buren?