Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet verhuizen?

Wel verhuizen
143 (97%)
Niet verhuizen
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 147

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:20

Hoe hard heb jij een goede bak nodig? Als je wedstrijden rijdt of echt aan het trainen bent dan wordt een slechte bak al snel vervelend, zeker als de winter er weer aan komt. Tel daar de extra kilometers bij op en het lijkt mij het niet meer waard. Ben je meer van het buitenrijden dan klinkt dit een stuk beter. Kun je niet nog even verder rondneuzen en kijken of er iets anders te vinden is? Ik weet niet welke regio het is maar ik vind €300 echt best wel veel, voor zoiets verwacht ik toch wel wat meer luxe zoals een binnenbak.

Buiten de faciliteiten en ongemakken voor jou vind ik niet dat een paard zo veel op stal hoort en zou ik, als hier niets aan gedaan kan worden, er sowieso aan denken om op de korte termijn te verhuizen. Ik kan me voorstellen dat wanneer er wat meer blub in de winter komt je paard zo hele dagen binnen staat met hun argumenten.
Laatst bijgewerkt door Undefined op 26-08-18 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:21

Ik zou ook verhuizen. De stress die ze nu misschien heeft met veel binnen staan en geen routine, of de stress van het wennen op de nieuwe stal? Dat laatste went wel...

Lante

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:54

Ik zou het eerst bespreekbaar maken op je huidige stal. Wie weet is er toch nog verandering mogelijk. Anders pas verhuizen als je de stal gevonden hebt die aan meer eisen voldoet wat betreft ook de afstand en het uitmesten. Het moet voor jouw paard goed zijn, maar voor jou ook.
Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:56

Ik zou ook zeker verhuizen. Maar wellicht kijken of er misschien iets mogelijk iets mbt het mesten elke dag? Dat je zo niet elke dag hoeft te gaan? Maar bijv wat extras doet op een andere dag? Of misschien een verzorger?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:04

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik hanteer persoonlijk het volgende beleid: liever niet verhuizen tenzij je er ècht met zoveel mogelijk zekerheid heel erg op vooruit gaat.

Dus niet zomaar op goed geluk vertrekken maar eerst zo goed mogelijk uitzoeken of het op de andere plek echt beter is en die niet weer andere nadelen zal hebben als je er eenmaal staat. Vind je een betere plek waar je behoorlijk zeker van bent dat je paard het daar alles bij elkaar fijner zal hebben, dan verhuizen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:16

Familie?? En die trekt je het vel over de oren. Ik vind 300 euro met als enigste voordeel een goede rijbak en iets dichterbij tov 150 euro en een beel beter welzijn voor je paard makkelijk kiezen. Wanneer ik uitreken dat wat mijn paarden per maand kosten dan kan ik er voor 300 euro twee houden. En daar zit alles bij in.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:43

Ik sta zelf nu op een stal waar de paarden veel buiten komen en waar we veel regelmaat is. Wat ik vaak zie als paarden van een andere stal komen waar ze weinig buiten komen en waar er weinig regelmaat is, is dat de eigenaren zich vaak verbazen over hoe snel hun paard weer rustig is na de verhuizing.

Daarover denk ik dus dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken. Wel zou ik, zoals anderen ook aangegeven, goed bij jezelf nagaan of je wel iedere dag 25 op en neer kunt gaan en of er misschien iets af te spreken valt zodat je niet elke dag hoeft.

Het zou namelijk wel zonde zijn als je je paard verhuist en dat er dan een plekje in de buurt vrijkomt en je eigenlijk daar naartoe wilt verhuizen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:57

Dat dagelijks uitmesten gaat je opbreken dus ik zou alleen gaan als je dat (deels) kunt afkopen.

Verder zou ik eens op verschillende tijdstippen onverwacht op de nieuwe stal kijken of er echt hooi is. Is er trouwens ook verharding zodat ze in de winter niet in de blub staan? In de zomer ziet alles er altijd beter uit...

Verder zou ik op je huidige stal aangeven wat jou verwachtingen waren, en dat je hoopt hier samen nog uit te komen. Mochten ze hun poot stijf houden heb je dan meteen een mooi bruggetje om te vertellen dat je niet zeker weet of je dan nog wel wil blijven.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:16

Ik zou het bespreekbaar maken op je huidige stal.
Dat het voor dit geld voor jou niet de moeite is aangezien je vind dat je paard te kort komt en je beter kan krijgen voordat geld.
En geef aan dat als er geen compromis berreikt kan worden, je ergens anders heen gaat. Zo weten zij ook wat hun te verwachten staat en dat ze evt opzoek moeten naar een nieuw paard. Als ze niet weten wat jou dwars zit kunnen ze bij wijze van iedere maand 25€ meer gaan vragen, want jij gaat er toch mee akoord en betaalt en bent naar hun weten tevreden.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:41

Citaat:
De afgelopen dagen heeft ze maar zo'n 4 uur per dag buiten gestaan door het weer, dat is 16 uur per dag op stal dus"

En de andere 4 uur?

Ik zou alles bespreken met je huidige stal, en anders vragen aan de stal die je op het oog hebt of de stallingsprijs iets omhoog kan en dat je dan niet hoeft uit te mesten, mocht je dit niet zien zitten elke dag te doen.

Misschien brengt het verhuizen wel weer stress voor je paard mee maar als het op lange termijn beter voor je paard is zou ik het wel doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:46

Deni11 schreef:
Ik zou het bespreekbaar maken op je huidige stal.
Dat het voor dit geld voor jou niet de moeite is aangezien je vind dat je paard te kort komt en je beter kan krijgen voordat geld.
En geef aan dat als er geen compromis berreikt kan worden, je ergens anders heen gaat. Zo weten zij ook wat hun te verwachten staat en dat ze evt opzoek moeten naar een nieuw paard. Als ze niet weten wat jou dwars zit kunnen ze bij wijze van iedere maand 25€ meer gaan vragen, want jij gaat er toch mee akoord en betaalt en bent naar hun weten tevreden.

Ik zou het ook eerst bespreken. Die andere stal is volgens mij te ver weg als je daar iedere dag heenmoet om uit te mesten. Dat houd je niet vol.Ga dan op de wachtlijst van een van de andere goede stallen in je buurt. Ik vind 300 euro ook erg veel,of zit je in een dure regio?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:50

Ik xou een goede rijbak willen hebben.

Ook dat mesten zou wel eens tegen kunnen vallen. Is heel anders als een box even uitmesten.

Zou nog een x rond de tafel gaan met de fam van huidige stal.

Ook zou ik wel verder kijken in de buurt. Misschien kan je op de wachtlijst ergens?

undercover7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 14:02

SweetVanille schreef:
Citaat:
De afgelopen dagen heeft ze maar zo'n 4 uur per dag buiten gestaan door het weer, dat is 16 uur per dag op stal dus"

En de andere 4 uur?

Ik zou alles bespreken met je huidige stal, en anders vragen aan de stal die je op het oog hebt of de stallingsprijs iets omhoog kan en dat je dan niet hoeft uit te mesten, mocht je dit niet zien zitten elke dag te doen.

Misschien brengt het verhuizen wel weer stress voor je paard mee maar als het op lange termijn beter voor je paard is zou ik het wel doen.

Oeps, 20 uur* dat was wel een hele domme rekenfout haha :')

undercover7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 14:24

Bedankt iedereen voor de reacties en voor het meedenken! Ik ga deze week nog een keer langs bij de "nieuwe" stal, en dan neem ik iemand mee die ook mijn huidige stal kent en de hele situatie. Zodat zij ook kan oordelen of mijn paard erop vooruit gaat. Verder ga ik het bespreken met de huidige staleigenaren en kijken of we tot een tijdelijke oplossing kunnen komen.

Op dit moment ben ik bezig met het zadelmak maken/inrijden/grondwerk/wandelen, omdat ze ook nog maar 3 jaar is. Dus hard trainen doen we nog niet, maar voor over een tijdje zou een goede bak inderdaad wel fijn zijn. Er is wel een binnenbak van een manege op loopafstand, waar je kunt rijden tegen een vergoeding.

De andere 3 paarden bij de 24/7 stal zijn van een vrouw en haar dochter. Zij gaat sowieso elke dag heen om te voeren en te mesten (ze mesten alleen de schuilstal en de paddock), alleen als mijn paard erbij zou komen te staan zou ze het fijn vinden als ik ook even de drollen weghaal als ik er ben. Snap ik ook hoor! Als ik een keer echt niet kan komen is het dus ook niet zo'n probleem, het paard heeft dan alsnog beweging en voer.

Qua reistijd is er niet heel veel verschil, ik moet een kwartier rijden naar de stal waar ze nu staat (omdat het allemaal boeren weggetjes zijn) en 20 minuten naar de andere stal (deels over de snelweg). Alleen zijn het inderdaad wat meer benzinekosten.

Ik laat jullie het nog even weten hoe het gegaan is en waar we voor gekozen hebben!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:26

Als je paard nu veel op stal staat,dan moet je hem niet in het najaar als het al slecht weer wordt ineens 24\7 op de wei doen.Dan heeft hij onvoldoende wintervacht. Zoiets kun je dan beter in het voorjaar mee beginnen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:29

anjali schreef:
Als je paard nu veel op stal staat,dan moet je hem niet in het najaar als het al slecht weer wordt ineens 24\7 op de wei doen.Dan heeft hij onvoldoende wintervacht. Zoiets kun je dan beter in het voorjaar mee beginnen.

Gelukkig bestaan daar gepaste oplossingen voor: paardendekens! :o

Ik zeg ook: doen, maar heb je al nagedacht over je tijdsschema? Want ik ben ook een arme student en ik heb van 2 dingen te weinig: geld en tijd. Als ik elke dag zou moeten gaan (paard staat op 15km) én zou moeten mesten, kom ik echt niet rond in tijd.

Toch gaat de zorg van je paard voor, maar ik wil je er even op wijzen dat er ook nog oplossingen zijn als een verzorger/halve stal e.d. dus het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:32

Lante schreef:
Ik zou het eerst bespreekbaar maken op je huidige stal. Wie weet is er toch nog verandering mogelijk. Anders pas verhuizen als je de stal gevonden hebt die aan meer eisen voldoet wat betreft ook de afstand en het uitmesten. Het moet voor jouw paard goed zijn, maar voor jou ook.
Succes!

Wou ik ookzeggen. Misschien dat er wel aanpassingen gedaan kunnen worden als vrije uitloop naar buiten in een paddock bv. hangt van de situatie daar af. Maar als het verder fijn is daar, zeker over praten. Misschien maakt je t dan voor beide paarden fijner.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:37

Die van mij gekocht als anderhalf jarige en helaas een aantal keren verhuisd. Hij is nu ruim 3 jaar..

Van fokker naar eerste plekje en op zich prima. Half jaar gestaan, was 30-45 min fietsen (en dan nog terug) en alleen groot weiland met onbeperkt voer en drinken (en vriendjes natuurlijk). Veel was er dus niet en het was aardig ver. Maar voor een anderhalf jarige hengst vond ik het ideaal en hoefde er niks te doen.

Daarna dichterbij. Hij viel enorm af, was er niet happy en wilde het land op den duur niet op.

Toen 5 min loop afstand, maar laten we erop houden dat het dus voor zowel paard als voor mijzelf op den duur niks was. -O-

Nu 20 min fiets afstand en een paard en baas dat weer heel erg happy zijn. Zowel paard als ik krijgen er enorm veel voor terug. En terwijl het verder weg is, hou ik nu tijd over. De vetjes krijgt hij er wel gratis bij. Maarja, beter dat dan een paard waar niet mee te werken valt door de honger.. En dat terwijl ik meerdere keren per dag bijvoerde op de vorige plek. 8)7

Tjah ik had liever niet zo vaak met hem hoeven verhuizen, maar soms vallen dingen gewoon eenmaal tegen als je er staat. Voor ik naar het huidige plekje ging kijken ook van te voren aan twee kennissen gevraagd hoe en wat hier op 'stal' die hier hebben gestaan/verzorgd. Dat kwam positief uit dus toen gelijk bericht gestuurd met de vraag van hoe en wat. Nu sta ik er bijna 3 maanden. Zowel paard als ik tot rust en langzamerhand lekker aan het 'echte' werk. En we hebben er beide plezier in, in plaats van dat we steeds zitten te vechten omdat hij alleen maar wilde eten, wat ik uiteraard snapte. Dus erg blij met dit plekje.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:52

Persoonlijk vind ik de nieuwe stal echt wel ver.
Ik zou in gesprek gaan met je huidige stal, benoemen welke “harde eisen” je hebt om te blijven. Als jullie er niet uitkomen kan je altijd nog verhuizen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 00:01

Lekker verhuizen zou ik denken!
Het welzijn van je dier moet ten alle tijden voorop staan.
Wat een geld vangt die boer elke maand van jou, en waarvoor precies? Alles moet zoals zij het willen en het gaat niet in het belang van je paard of van jou.
Leuk verdienen zo, en dan is het nog familie van je ook als ik het goed begrijp.

Je kunt beter je paard nu naar een juiste plek verhuizen dan dat je maar aan blijft klooien. Natuurlijk is het niet ideaal om weer te verhuizen, maar daar komt ze wel overheen. Dat is ff poedersuiker maar daarna wordt het beter. Slechte dagelijkse verzorging daarentegen is een stuk kwalijker en langduriger ellende.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:25

Ik ben het met Barbala eens. Je betaalt te veel voor te weinig. Die verhuizing komt je paardje wel overheen hoor. Even door de zure appel heenbijten en dan komt het goed :)

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:36

Kan je niet beter eerst het gesprek aan gaan.

Dat je wilt dat er dingen veranderen, en als dat niet mogelijk is. Je vetrekt?
Dat geeft de huidige eigenaar ook nog kansen dingen te veranderen.
EN hoeft je paard niet nogmaals de stress van een verhuizing mee te maken.

Mocht je dit al gedaan hebben, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:37

Voor mij bijzonder dat een boel mensen een obstakel zien in het mesten en de afstand. Om de dag mesten lijkt me prima, sterker nog, de verhouding is 1 paard van ts tegen twee of drie van iemand anders. Dus de paddock hoeft niet eens zo vaak zou je denken. En de afstand, ze geeft aan dat ze een auto heeft! Zo dichtbij is de huidige stal ook niet. En wat betreft de bak... het diertje is drie. Wat is nou gezonder dan regelmatig gedwongen pauzes vanwege de slechte bak? Wij willen altijd maar door door door, of dat zo goed is? Nee, veel buiten, ruwvoer en bos... ik zou het wel weten!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:52

Wittepit, er staat elke dag mesten. Als dat echt zonder uitzonderingen is en je hebt je studie nog dan gaat het op den duur tegenstaan hoor.

Ik zou dat echt goed bespreken, wat als je op vakantie gaat oid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:31

Ik zou kijken of je qua mesten dam met die mevrouw een rooster oid kunt afspreken? Dat zij niet hoeft te mesten op de dagen dat jij mest en vice versa