Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyFiesta

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:43

Bij ons betaalt iedereen vanaf komende maand €10 extra pm (60 paarden ongeveer). Niet alleen voor de hooi-inkoop, maar ook omdat er (gelukkig!) beregend is zodat de paarden op de wei nog de hele dag gras hadden. Dat kostte enorm veel diesel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:50

Wat ik vreemd vind is dat iedereen het maar akkoord vindt. Als een grote stal bij de eerste snede inkoopt voor een heel jaar is er nog geen prijsstijging geweest, dan is er nog ingekocht voor de normale prijs.
Ik heb ook bij de eerste snede ingekocht voor het hele jaar, zelfde prijs als afgelopen jaren.
Hebben stallen hooi van eigen land en hebben zij moeten beregenen om een 2e snee er af te kunnen halen snap ik de extra kosten wel, dat beregenen kost ook geld en tijd.
Hier in de buurt hoor ik ook dat de prijzen omhoog gaan, gemiddeld een 25 euro. Ben blij dat ik ze thuis heb staan en zelf alles kan regelen en bepalen.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:58

Hier ook de prijzen omhoog met 8%. Het is niet anders, de stal waar mijn paard staat heeft een kleine opslag waardoor ze niet anders kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:06

meggiemeg schreef:
Wat ik vreemd vind is dat iedereen het maar akkoord vindt. Als een grote stal bij de eerste snede inkoopt voor een heel jaar is er nog geen prijsstijging geweest, dan is er nog ingekocht voor de normale prijs.
Ik heb ook bij de eerste snede ingekocht voor het hele jaar, zelfde prijs als afgelopen jaren.
Hebben stallen hooi van eigen land en hebben zij moeten beregenen om een 2e snee er af te kunnen halen snap ik de extra kosten wel, dat beregenen kost ook geld en tijd.
Hier in de buurt hoor ik ook dat de prijzen omhoog gaan, gemiddeld een 25 euro. Ben blij dat ik ze thuis heb staan en zelf alles kan regelen en bepalen.

En hoe weet jij of die stallen ook voor dezelfde prijs als voorgaande jaren hooi hebben kunnen in kopen? Of dat überhaupt eerste snee is? Ik heb mijn paarden ook thuis, betaal ook meer voor hooi dan voorheen vanwege de schaarste. Strooisel gaat ook duurder worden evenals Krachtvoer. BTW gaat ook omhoog.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de prijzen van stalling dan omhoog gaan.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:26

Nee wij gooie onze prijs niet omhoog.
wij kopen het hooi nog steeds voor de zelfde prijs in.

mocht het wel zo zijn dan verrekennen we het per baal met de klanten.
Dus we kijken aan het eind van de maand wat er aan extra kosten gemaakt zijn.
en dan verrekenen we dat met ze.
Uiteraard hebben we dit netjes aangeven en weten ze hier vanaf
Laatst bijgewerkt door japielover op 23-08-18 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:40

Ik weet niet anders dan dat stalhouders de prijs sowieso jaarlijks opdrijven?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:54

Bij ons op stal is de stalprijs met 5,- verhoogd. Heel redelijk en begrijpbaar ivm het dure hooi.
Ze zijn ook gewoon open en eerlijk dat ze nu iets van 75 per baal betalen ipv 55-60, en dat het anders niet uit kan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:13

Volgens mij berekenen ze hier elk jaar aan het einde wat de kosten geweest zijn en of de stallingsprijs nog voldoende is. Heel netjes lijkt me. Ze weten immers ook dan pas hoe lang ze buiten/ binnen hebben gestaan.
Afgelopen 2 jaar niks aan de hand geweest. Maar als we komen jaar wat omhoog gaan zou ik niet raar vinden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:21

joyce B schreef:
Terug vorderen? Verrekenen met BTW die hij binnenkrijgt van klanten bedoel je waarschijnlijk...
Staat er inderdaad nogal krom. Jargon uit een vorig leven en een te snel brein, dan krijg je dat :o

Even een heel fictief voorbeeld met supersimpele cijfers:

Stel je had in een tijdvak in 2017 een rekening van € 1.000 ex BTW van je loonwerker, dus € 1.060 incl. In datzelfde tijdvak had je lesgegeven op locatie, omzet daarvan € 2.000 ex BTW, dus € 2.420 incl. Dan moet je per saldo € 420 - € 60 = € 360 BTW aan de fiscus betalen.

Zou je in 2018 precies hetzelfde doen dan moest je de loonwerker € 1.210 incl. BTW betalen. Dus grrrrr dat is € 150 meer! Gelukkig hoef je vervolgens maar € 420 - € 210 = € 210 BTW aan de fiscus te betalen. Dus wat je meer betaalt aan de loonwerker betaal je vervolgens minder aan de fiscus. Daarom ga je als ondernemer (voor jezelf) ook altijd uit van prijzen ex BTW, anders raak je helemaal in de war.
Laatst bijgewerkt door koeke op 23-08-18 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:34

Ik krijg bijna het gevoel dat een stalhouder zich moet verantwoorden voor zijn prijs. Al wil hij dit jaar 300 euro per maand omhoog, waarom Niet? Je hoeft er niet te blijven staan....

Of ga je ook de bakker om verantwoording vragen als hij zijn brood duurder maakt?

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:42

Bij ons zijn de balen hooi 10tje duurder en kuil is ook 10 euro duurder geworden per maand. Onze stal kan niet onwijs veel kwijt en heeft nu voor komend jaar gereserveerd maar wel voor 10 euro duurder. Hierdoor hebben we wel de garantie van kwalitatief goed ruwvoer. Nu hoopt de staleigenaar dat dit weer naar beneden kan maar hier kon ze geen garanties op geven. Ze berekent nu door aan ons. Je betaalt voor een kale stal en met hooi mag je zoveel geven als je wilt omdat je per baal betaald.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:58

Seltje schreef:
Ja dat de rekening niet zo simpel is had ik ook wel door, maar de prijsstijging gaat toch op meerdere plaatsen er komen. Ik ben benieuwd hoe de prijzen volgende jaren gaan evolueren naargelang hoe de hooi prijzen zich gedragen.

Hier van de stalbazin wel de belofte gekregen dat als de prijs van het ruwvoer zakt de stal prijs ook zal zakken.

Die belofte heb ik eerder gehoord toen er vanuit de Knhs ook geadviseerd werd om stalgeld met 25euro te verhogen ivm hoge inkoopprijs. Prijzen gingen later omlaag, stalgeld niet......

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:19

Popstra schreef:
meggiemeg schreef:

En hoe weet jij of die stallen ook voor dezelfde prijs als voorgaande jaren hooi hebben kunnen in kopen? Of dat überhaupt eerste snee is? Ik heb mijn paarden ook thuis, betaal ook meer voor hooi dan voorheen vanwege de schaarste. Strooisel gaat ook duurder worden evenals Krachtvoer. BTW gaat ook omhoog.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de prijzen van stalling dan omhoog gaan.

Toen de eerste snede van het land af kwam was er nog geen sprake van droogte of dat deze ging komen, dus waren de prijzen nog normaal. Hier in de buurt hebben de grote(re) stallen allemaal deze 1e snede ingekocht voor het hele jaar. Ook die doen vrolijk mee met de rest wat de prijsophoging betreft omdat iedereen het doet en dat vind ik nou niet kloppen.
Het verschil tussen een 1e of een 2e snede zie je vaak wel.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:23

Waar mijn paard staat blijft de maand prijs gelijk, de stal eigenaresse heeft op tijd in gekocht.
Mocht dit op zijn en de prijs is nog steeds hoger dan normaal vind ik het meer dan logisch om dit verschil door te rekenen onder de (5) stal klanten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:37

Hier nog geen prijsstijgingen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:36

Ik heb er totaal geen moeite mee toen de stalhouder aangaf dat er mogelijk een verhoging van € 10 zou komen door de droogte.
Normaal stonden ze overdag de hele dag op de weide en met de nacht in de paddock met schuilstal en hooi. Doordat het fructaan door een droogte flink hoog was en er een paar gevoelig werden (harde manenkam en stijf lopen) is besloten om ze korter op de weide te zetten. Hierdoor moest ze al veel vroeger in het seizoen gaan bijvoeren. Normaal bouwen de stalhouders een buffer op in de zomer (paarden veel op de weide en 24/ buiten = minder kosten aan hooi en stro). Uiteindelijk zijn ze een week of 3 helemaal niet op de weide geweest hierdoor. Maar stonden toen wel op 24/7 hooi waardoor de buffer hard minder werd.
En ik betaal met liefde die € 10 per maand meer dan dat ze de paarden op de weide liet lopen en ze straks wel bevangen stond.

En echt ze heeft er best veel aan gedaan om ze op de weide te kunnen houden. Dagelijks was ze aan het beregenen. Systeem met een grote dompelpomp en sproeiers, dus ook een hogere energie rekening.

Maar waar de meeste over vallen is denk hoe ts het omschreef.
Hooi = 25% duurder
Dus stalling ook 25% duurder.
Die vergelijking klopt niet helemaal in mijn ogen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:42

Bij mij is de stalprijs nog hetzelfde, al had de stalhouder wel aangegeven dat dit kan gaan veranderen. Ik vind het op zich prima als de prijs met een paar tientjes omhoog gaat. Persoonlijk heb ik liever dat ik dan gewoon wat extra betaal als het ook duurder is om in te kopen, dan dat hij zijn eigen brood opgegeten ziet worden door knollen (en dus uiteindelijk misschien iets gaat beknibbelen op het hooi).

MAAAR ik zat wel te denken: Hoort dit er niet ook een beetje bij? Mij lijkt me toch dat je als stalhouder ook een bepaalde marge aanhoudt bij het berekenen van je prijs. De ene keer is het hooi wat goedkoper en de andere keer wat duurder. Is het dan normaal dat het alleen wordt doorberekent als het een keer duurder is en daarna de prijsverhoging ook zo te houden? Kijk, als ook strooisel nu straks duurder wordt en er andere BTW tarieven gehanteerd worden, dan snap ik echt wel dat een nieuwe berekening van de stalhuur nodig is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:28

ruitje schreef:
Ik krijg bijna het gevoel dat een stalhouder zich moet verantwoorden voor zijn prijs. Al wil hij dit jaar 300 euro per maand omhoog, waarom Niet? Je hoeft er niet te blijven staan....

Of ga je ook de bakker om verantwoording vragen als hij zijn brood duurder maakt?

Precies dit!!

MeggieMeg, nogmaals het is niet alleen maar het hooi wat duurder is geworden. Er zijn meer factoren zoals je hier in het topic kunt lezen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:41

Ik reageer alleen op de titel, daar wordt gesproken over hooiprijzen Popstra.
Ik heb al een aantal jaren mijn paarden aan huis, zowel in mijn hooi als stalbedekking heb ik geen stijging gehad zeker de afgelopen 6-7 jaar niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:08

Ik vind het bizar dat velen er vanuit gaan dat de pensioneigenaar jarenlang dezelfde prijzen moet rekenen ookal krijgt hij zelf hogere kosten.

Hoeveel mensen hoor je niet klagen als ze niet jaarlijks minimaal een inflatie correctie op hun loon krijgen. Weinig die jaar in jaar uit voor exact hetzelfde bedrag willen blijven werken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:14

Alsof de prijzen veel lager liggen als het wel een goed seizoen is (vaak 4 sneden en meer)
Bovendien is er dan mss minder hooi (hoewel eerste en tweede snee niet geleden hebben), het stro is er juist op vooruit met dit weer. Dus het ene zal het andere compenseren.

Verder komt er ook veel uit Frankrijk, en die hebben niet de droogte gekend zoals wij (bizar maar waar)
Dus ik vind het vooral wat paniekzaaierij, of gewoon een marketingtool om zo de mensen meer te doen laten betalen(en de mensen trappen er gewoon in). Bovendien is het gras weer volop aan het groeien en is de zomer nog niet voorbij ;-)

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:24

bulck schreef:
Alsof de prijzen veel lager liggen als het wel een goed seizoen is (vaak 4 sneden en meer)
Bovendien is er dan mss minder hooi (hoewel eerste en tweede snee niet geleden hebben), het stro is er juist op vooruit met dit weer. Dus het ene zal het andere compenseren.

Verder komt er ook veel uit Frankrijk, en die hebben niet de droogte gekend zoals wij (bizar maar waar)
Dus ik vind het vooral wat paniekzaaierij, of gewoon een marketingtool om zo de mensen meer te doen laten betalen(en de mensen trappen er gewoon in). Bovendien is het gras weer volop aan het groeien en is de zomer nog niet voorbij ;-)

Dit inderdaad.. De zomer is nog niet eens voorbij. Je zag eerdere jaren regelmatig dat de stallingsgelden nu flink omhoog gaan (25 euro op 250 = 10%!) maar niet meer zakken wanneer de prijzen dalen. Veel paniekzaaierij waar men handig op in kan spelen. Dus hoofd koel houden en de voeten warm ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:36

Hier ingekocht voor de droogte. Wel wat meer gevoerd, maar dat is gewoon een risico van de stalhouder.
Als er verhoogd moet worden, dan wil ik weten wat hij nu daadwerkelijk meer moet betalen. Dus dan vraag ik zeker door. 25 in de maand is niet reëel. Dan verwacht ik ook echt dat mijn paard voor 25 euro in de maand meer kuil krijgt. Ik heb dat eens gehad met een stalhouder. Die beweerde dat stro x euro per pak duurder geworden was en vroeg dan 3 keer zoveel verhoging. Ik heb dat doorberekend en gezegd dan mag mijn paard dus ook gewoon X pakken per maand extra in de stal, want dan klopt de prijsstijging met wat ik er voor krijg. Toen was het al snel laat maar dan.
Omgekeerd heb ik eens gehad dat mijn paard op mijn verzoek merriebrok kreeg, ik heb gezegd dat ik het verschil wel wilde bijbetalen, maar dat hoefde niet. Ging maar om paar euro in de maand omgerekend.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:41

Bij ons is de stalling ook omhooggegaan met €10,- p.m betaalde eerst 300,41 nu 310,41 gaat volgens de stalhouder weer naar de normale prijs als alles voorbij is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 12:45

Ik zie prijsstijgingen van 10 -25 euro voorbijkomen maar wij gaan van 275 naar 320 euro. Nu zaten we met de 275 wel laag voor deze regio maar 45 euro stijging is toch een serieus verschil. Nog steeds geen rede voor mij om te vertrekken,maar er zijn wel stalgenoten die twijfelen.