Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:48

Dat is, als het stormt staan de mijne gewoon fijn midden in de weide te grazen of kont aan hoofd.
Bij hitte en vliegen gaan ze meer in de stal.
De kleine paardjes moeten met drie een schuilstal van 3*3 delen, die soms wel wat inregent, die hebben in de winter wel standaard een goed regendeken op zodat ze niet doornat worden.
Bij de trekpaarden staan de twee jonge bloot, mijn 22 jarige wel onder winterdekens want die vindt nat en koud niet meer zo leuk en wordt te mager. Met dekens is ze superhappy :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:05

Lekker zo laten.

Dat is wat ik zou doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:05

Als het een degelijke schuilstal wordt met de goede kant op de wind enzo. En je er in en voor deels mag verharden. Zou ik absoluut kiezen voor die optie. Maar alles valt of staat met uitvoering. Is dat slecht dat wordt het een baggerzooi en daar worden zowel jij als je paarden niet blij van.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:25

Het klinkt altijd heerlijk de paarden zomer en winter 24/7 buiten maar, de wei en evt. aangrenzende paddock moet groot zijn wil het geen modderpoel worden in de winter. Anders heb je in de zomer zeker geen gras en in de winter staan ze constant in de blubberzooi.
Dan is een is verharde ondergrond in de stal en evt. een stuk voor je stal erg prettig, want ik denk dat als ik zo lees dat je je er niet fijn bij voelt als ze constant met natte voeten staan.

Als je niet weet hoe de wei in de winter is zou ik eerst eens kijken wat stalgenoten doen die er al langer staan of kijken wat de wei in de wintermaanden doet met het beleid wat je nu voert dus in de winter de nachten op stal.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 17-08-18 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:36

Het valt of staat idd met de uitvoering. De mijne staan 24/7 buiten, maar dan wel met schuilstal (ligt zand in, maar zou ook stro of vlas in kunnen), dan een stukje verharding voor de stallen, dan de paddock en dan de track + weiland. In de winter kunnen we ze dus op de track (en in de paddock) houden, waardoor de wei mooi heel blijft en we geen hoefbevangen pony's krijgen (dat is overigens de reden van afsluiten van de weides; we zitten op zandgrond, dus de wei blijft best goed ook bij nat weer).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:30

Het staat of valt met hoe de bodem zich houd onder winterse omstandigheden en intensieve belasting. En met het overstek en de windrichting waar de opening zit.

Ik heb plekken gezien waar ze met extreem weer prima droog stonden, ook zonder verharding en heb zelf wel gehad dat de sneeuw tot halverwege mijn stal lag en we kleden en zeilen moesten spannen voor de opening tegen het inwaaien. En water wat op het zand bleef liggen, overal plassen op de wei en later vertrapt tot modder.

Wij hebben daarom nu een inloopstal met deuren die dicht kunnen, verharding er omheen en een gedraineerde zandpaddock.

Iets anders om rekening mee te houden is dat je wei overbegraasd kan raken door het intensieve gebruik en je te weinig gras hebt en het slecht terug wil groeien.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-08-18 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:49

Zo laten, daar ga je spijt van krijgen! Met guur weer en met water overal of sneeuw dan wil je je paard echt niet buiten altijd, tuurlijk wil hij dan snachts in het droge stro slapen. ..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:02

deess schreef:
Zo laten, daar ga je spijt van krijgen! Met guur weer en met water overal of sneeuw dan wil je je paard echt niet buiten altijd, tuurlijk wil hij dan snachts in het droge stro slapen. ..

Lijkt mij ook. En trouwens,hoe komen ze aan drinkwater s'winters op de wei?Je zou daar heel veel werk aan krijgen. Het zou dan ook echt heel veel goedkoper moeten zijn dan meteen stal erbij. En dat is het niet volgens jou. Nee,ik raad je aan om het te laten zoals het is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:07

Ik zou de stallen aanhouden.
Als het 's winters goed weer is, kun je ze toch langer buiten laten staan.
En zomers staan ze al 24/7 buiten.
Persoonlijk vind ik het wel fijn om stallen erbij te hebben.