Welke vliegenspray gebruiken jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:21

Tedax. I.c.m. een roller van de welkoop. Vind dat het goed werkt. Tedax is idd wel belachelijk duur maar werkt heel lang. Je hoeft het maar 1x per dag gebruiken. Veerust werkt maar 3 á 4 uur. Als deze bus op is ga ik toch een alternatief proberen. Ik denk sudocreme...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:09

Ik gebruik al even red zone super spray, werkt goed, ook dazen blijven lange tijd weg. En ik ben net begonnen met de ear balm voor het hoofd.

branki

Re: Welke vliegenspray gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:33

Normaal gebruik ik alleen wat tegen de dazen. Maar op het moment zijn er nauwelijks dazen en is er echt een vliegenplaag. Deken is geen optie i.v.m. de hitte. Sprays die tegen dazen helpen, helpen niet tegen vliegen.
Maar paardenparfum (grijs/groen bus, vroeger Bremsen Bremse) helpt tegen beide. Ik spuit ze 's ochtends in het werkt de hele dag. Niet goedkoop € 27,50 per bus van 750 ml maar het nevelt veel beter dan de dazensprays en is daardoor voordeliger in gebruik.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:41

Ik gebruik de Eden, extra strong banti daas en tekenspray. Werkt hier als enige en beste.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:51

meiske1577 schreef:
De zomerspray van de Paardendrogist met hersthoornolie erdoorheen.
Hier alleen vliegen geen dazen.

_/-\o_

Dazen zie ik sws maar weinig terwijl die hier normaal wel zijn.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:12

Hier ook voor het eerst de tedax geprobeerd en dit is de enige spray wat hier langer werkt als een half uur.. paard kan paar uur rustig staan zonder gek te worden van de vliegen.. de 24 uurs werking die ze beloven geloof ik niet, maar zeker een uur of 6-8 zeker

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:22

1 paard loopt hier met vliegenmasker, de rest zonder, 1-2x per week insprayen, en vliegendekens liggen al weer bijna 2 maanden in de kast. Dat was wel heel fijn met die hitte.
Scheelt dat het geen sportpaarden zijn, en dus niet zweten en/of gewassen worden.

Sportpaard wordt ongeveer 4 x per week ingesprayd.
En spul ruikt ook nog eens lekker.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:28

Marije_jiplover schreef:
Waar bestellen jullie Endure?

Ik heb dat in het verleden ook gebruikt, maar mijn verkooppunt is gestopt met de webshop, dus moeten zoek naar een ander verkooppunt.

Ik gebruik nu Veerust, zelfde werkzame stof. Het werkt wel, maar maar kort helaas.

http://www.depaardenverzorger.nl/catalo ... y+-+Farnam

Hier kan je het bestellen

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:36

Ik gebruik Absorbine Ultrashield. Dat werkt echt als een kanon.
Ik spray hem niet eens elke dag in, tenzij hij gezweet heeft of gedoucht is, dan moet je wel weer.

Ik heb het spul in Canada leren kennen en daar hadden we echt monsterdazen die daarmee tenminste wegbleven.
Blij dat het hier ook verkocht wordt. Ik koop het in Duitsland.

De belofte van 4-7 dagen werkzaamheid is een beetje overdreven maar 24 uur red je makkelijk.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:38

Ik meng zelf vaak 2 vliegenmengsels die je in de winkel kan krijgen met elkaar. Dit jaar mijn succesrecept gevonden: RP1 insectenstop en daar dan een heel flesje (60ml) Zensect DEET spray met 40% DEETvan de drogist erbij. Andere tropenDEET werkt ook, hoe hoger het percentage hoe beter het werkt, alleen ook hoe duurder het wordt.

Wel echt spray pakken en niet lotion of gel. Werkt echt fantastisch, ik gebruik het vooral op buitenrit en ook bij een bezweet paard werkt het uitstekend. En bijkomend voordeel, je stinkt niet naar asbak :') .

De vliegenspray werkt echt als afweer en de DEET gaat op de "ogen" van de vliegen/dazen zitten zodat ze je niet meer gericht kunnen vinden. Vliegen kijken niet met echt ogen, maar met facetogen en deze vangen vooral warmte op, de DEET zorgt ervoor dat ze het verschil tussen koud en warm niet meer zien. Het kan dus zijn dat ze per ongeluk nog op jou of paardlief gaan zitten, maar in ieder geval niet meer gericht.

Commercieel mag het mengsel zo niet verkocht worden, maar hé, zelf mengen gaat prima.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:40

Ik gebruik trouwens zelf Bremsenbremsen met rijden. En 1 x in week/ 14 dagen ultrashield voor op de wei/paddock.

Paard is ook al de hele zomer nagenoeg teken vrij *\o/* Dazen hebben we sowieso amper gehad :D

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:53

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:06

Of een vliegenspray werkt of niet hangt volgens mij echt veel af van de lichaamsgeur van je paard. Je moet denk ik gewoon vanalles proberen tot je een spray gevonden hebt die helpt en je paard echt maskeert voor vliegen. Bij mijn ene paard is dat een combinatie van Befix en InsectFree. Eerst de Befix en dan een dunne laag InsectFree sprayen (is ook een stuk duurder, hoewel Befix ook niet goedkoop is) en dan blijven de vliegen zeker een paar uur weg. Voor onze tinker is een gewone simpele citronella spray van eender welk merk voldoende en werkt die befix bijvoorbeeld niet. Maar voor mijn eigen gemak leg ik bij heel veel vliegen gewoon de vliegendeks erop.

Ik zou voor je paard dus gewoon elke spray op de markt eens uitproberen, de ene is al wat duurder dan de andere maar uiteindelijk vind je toch de perfecte spray of combinatie van meerdere en zal je paard je dankbaar zijn! Of gewoon een vliegendeken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:28

Bambelien schreef:
Keell94 schreef:
wij maken het zelf omdat het anders een duur grapje wordt met 10 paarden

azijn, dettol, beetje water en citroensap. Stinken dat ze doen maar het helpt echt :P
al houd je nooit alles weg natuurlijk.

Mag ik vragen in welke verhoudingen je dit mengt? Of is dat geheim recept? <<)

Ik maak ook deze spray zelf, maar dan zonder citroensap:
1/3 azijn, 1/3 dettol en 1/3 water

Dettol is 10 euro per 500 ml en hier kan je dus 1,5 liter vliegenspray mee maken.

Lorski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:45

Phaser

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:19

Valt me nog mee (of tegen :?) dat niet iedereen roept Ultrashield.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:24

Ik begin er niet meer aan, hier werkt gewoon niks. Met 37 graden niet, maar met 20 graden, bewolkt en wind ook niet.

Heeft idd denk ik gewoon met de lichaamsgeur van mn merrie te maken. De tedax ruikt heerlijk, en dat vinden de vliegen ook :+ . Grand national keep off extra, met nog 5ml EXTRA hertshoornolie erdoorheen gemengd werkt dan nog het beste van alle spray’s, wel 15 minuten :Y).

Citronella wash van naff zelfde verhaal, de vliegen vinden het heerlijk _O-

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:55

ik ben tevreden van de zwarte ultrashield :) vroeger had ik tamtam vet maar die is niet meer te koop hier

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:11

Ik gebruik altijd veerust

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:16

Ik gebruik altijd Equi protecta paardendeoderant. Ze geven de volgende omschrijving
Deze spray is een natuurlijk product op basis van specifieke plantenextracten en etherische oliën en knoflookextra.

Zoals er staat, knoflookextra, dat ruik je heel duidelijk :+
Zal het zeker niet binnen in een afgesloten ruimte op sprayen want alles ruikt naar knoflook.
Helpt wel goed haha

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:48

Josienx, dat is een spray waar ik zelf ook hard voor weg loop. Wat een lucht... gatver.

Ik heb het idee dat momenteel niks werkt. Vliegenspray resistente vliegen oid :=

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:19

Ik gebruik tegen vliegen Veerust en tegen dazen pure hertshoorn spray. Op paard zn hoofd gebruik ik zo’n roller en om zijn ogen smeer ik Bright Eye, omdat dit erg vettig is landen vliegen daar niet graag op.

Niennientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:22

Ik maakte het vaak zelf! Werkte top.
Weet niet precies de samenstelling meer, maar op google vind je genoeg recepten. Was in iedergeval met citroensap, knoflookpoeder en eucalyptus olie.

grovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:45

BremsenBremse, maar ik koop het in Duitsland. Oude formule, werkt gewoon het beste.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:56

_Lobke_ schreef:
Van Tedax hoorde ik dat het wel werkt maar dat er zeer weinig in zit met als gevolg dat je meerdere bussen per week nodig hebt. Veerust gebruik ik ook wel eens maar is heel schadelijk voor het milieu dus dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken.

Ik heb Tedax geprobeerd. Hij was inderdaad met 2 dagen leeg (met 3 paarden). Nu spray ik altijd wel royaal maar dat iets met 2 dagen leeg is, is mij nog nooit overkomen. Dus dat er weinig in zit wil ik wel geloven. Daarnaast werkte hij echt niet beter dan dazenex met hertshoorn erdoor die ik daarvoor en daarna gebruikte. Enige voordeel is dat het niet zo stinkt. Er zit als nog een stevig geur aan maar het ruikt meer na haarlak/deodorant dan naar vieze vliegenspray. Maar ik ben ook nog steeds opzoek naar DE vliegenspray.
Dit jaar trouwens bijna geen daas gezien. Alleen in het voorjaar heel even. Maar daar in tegen stikt het dit jaar enorm van de vliegen. Dus DE tip is reuze welkom dus ik lees even mee.