Sportbrok of gewone brok

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:10

Magic kreeg bij ons op stal Pavo sportbrok. Deze brok is eigenlijk voor het werk dat we met haar doen te goed. Ze kreeg 3x per dag 3/4 kg, maar ik weet zeker dat ze aan 1/2 per keer ook al genoeg had.

Maar na een bezoek van onze fysio heeft hij ons aangeraden het niet meer te voeren (teveel eiwitten). Hij vond haar erg 'pafferig'.
Ook had ze steeds last van dikke benen (vocht).

Zeker omdat ze weer geblesseerd raakte zijn we over gegaan op muesli. En momenteel doet ze het daar heel goed op. Na 2 dagen zat er geen vocht meer in de benen.
Als we weer aan het werk gaan zal ze op de muesli blijven en mocht ze echt weer wat anders nodig hebben dan kijken we wel weer verder.

Ondanks dat ze al niet heel veel kreeg (zeker vergeleken bij sommige paarden bij ons op stal Bloos! ) was dit voer gewoon te goed.

Levita

Berichten: 1421
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:41

Dimple schreef:
Voorbeeld:
Meisje staat op manege, voert paard 3x per dag een kilo sportbrok omdat hij/zij geen 'gewone' brok zou lusten. Paard wordt 45 minuten alternatief gereden wat over het algemeen begint en eindigt met steigeren en druk doen. Paard krijgt een rustdag per week want dat heeft ze zo hard nodig. Baasje vraagt zich maar af waarom het paard niet normaal te rijden is................ Schijnheilig

Dus............is sportbrok voor ieder paard weggelegd? Is het stoer om te zeggen dat je sportbrok voert?
En niet te vergeten..................wanneer merk je dat je paard niet meer voldoende heeft aan een basisbrok? Ik ben benieuwd.


Grappig dat ik dit lees.....het kan ook namelijk andersom.
Voorbeeld 2:
Meisje heeft een eigen paard, rijdt elke dag een uur......Paard werkt niet echt mee, is na een uur doodmoe.....Meisje voert het paard 3 per dag x 1 kilo muesli.....Ondanks aandringen van de instructrice weigert meisje meer voer te geven.....En meisje maar afvragen waarom het elke keer zo slecht gaat........................ Schijnheilig

In dit geval is het precies andersom, paard moet juist meer eten om meer energie te krijgen. Dit paard heeft juist sportbrok nodig!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 20:39

He Kim,
Laat me raden Knipoog Ik heb dat liever dan andersom. Het is geen van beiden prettig voor het paard, maar als ik moet kiezen dan maar het geval zoals jij het beschrijft.

Wat je ook niet moet vergeten is dat het niet altijd aan het voer ligt. Wij hebben Nic vorig jaar niet zo veel gevoerd als nu omdat hij al de benen onder zijn lijf vandaan liep en niet te stoppen was. Nu voeren we hem meer (lees: beter) en hij zit veel beter in zijn vel, blijft er mooi rond bij, wat vorig jaar wel anders was en loopt als een trein.

En euh.......Prisca, het is idd leuk zoals wij het kunnen regelen op stal en ik ben me er zeker wel bewust van dat het een zeer uitzonderlijke situatie is. Maar ik ben er wel blij mee Een van de redenen waarom ik bijv niet op een grote manege wil staan.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:53

Ik vind 3 kilo muesli ook best veel. Misschien heeft dat paard wel ergens last van, past het zadel slecht of vindt hij rondjes in de bak draaien niet leuk. Ze zòu natuurlijk de helft kunnen vervangen door gewone brok om eens te kijken of dat verschil uitmaakt. Ik vind dat er over het algemeen veel gevoerd wordt! Zeker voor de meeste paarden waar niet mee gewerkt wordt, en dan heb ik het niet over even "losgooien in de bak". Paarden die grotendeels op stal staan doe je meer plezier met 4x per dag hooi (of kuil) dan 2x per dag sportbrok waar ze geen weg mee kunnen. Ik voer trouwens 's-zomers ook niet bij, ze staat dan dag en nacht op de wei, alleen na een flinke rit wat handjes biks. En natuurlijk wel altijd een liksteen.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:06

Mijn 3,5 jarige krijgt 3/4e kg per dag verdeeld over 2x voeren + wortelen (Pavo basisbrok). ook krijgt hij 3x per dag kuil nu ie op stal staat. in princiepe krijgt hij iedere dag beweging dmv longeren, vrijspringen, rijden enz.
hij heeft genoeg energie en ziet er goed uit maar ik ben wel benieuwd of jullie nog suggesties hebben mbt bijvoeren. ook heeft ie een mineraalsteen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 21:25

Mambo, ik zou er de voorkeur aangeven om de hoeveelheid brok over meerdere keren te verdelen. Ze geven ook 3x hoor, dus waarom niet de brok verdelen over 3x.

Verder denk ik dat je het prima doet. Paard kan prima af zonder allerlei poespas. Als jij het idee hebt dat je paard het er goed op doet, dan zou ik niks aan veranderen.