Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:10

meggiemeg schreef:
Ik heb de weide opgesplitst in 2 gedeeltes. Het gedeelte waar ze niet lopen heb ik de afgelopen week beregend en dat ziet er groen en fris uit, de wei waar ze nu staan is wat minder groen maar met goed beregenen (sproeien) gaat dat heel snel weer bijtrekken. Onze ondergrond is zandgrond

Maar beregenen mag ook niet meer

Ik ben stillaan weer hooi aan het bij voeren het is niet anders.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:10

Wij beginnen altijd vrij laat aan ons weideseizoen. Dit jaar begin mei, maar begin juni pas fulltime de wei op. Dan staat het gras overal een meter hoog en geven we via strookbegrazing steeds wat bij. De gegeven strook is altijd te veel voor wat ze op kunnen, waardoor het gras niet gemillimeterd wordt. Ik denk dat we momenteel nog ruim 0,5 hectare hoog gras hebben (met vier pony's) en ik betwijfel of ze het voor september op gaan krijgen.

Moet er wel bij zetten dat ons weideseizoen relatief kort is door suikergevoeligheid (één met hb verleden en één met jeuk).
Onze wei wordt overigens niet bemest, bespoten of bewaterd. Alle mest wordt verwijderd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:12

De stal waar ik sta is ook weinig groei in het gras, dus ze halen er wat minder uit nu.

Maar er is volop hooi op de paddocks en op de tracks groeide toch al niets meer, ze staan in ieder geval 24/7 in de groep en kunnen zelf kiezen tussen stal, paddock, track en regelmatig wei :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:13

StalNollie schreef:
meggiemeg schreef:
Ik heb de weide opgesplitst in 2 gedeeltes. Het gedeelte waar ze niet lopen heb ik de afgelopen week beregend en dat ziet er groen en fris uit, de wei waar ze nu staan is wat minder groen maar met goed beregenen (sproeien) gaat dat heel snel weer bijtrekken. Onze ondergrond is zandgrond

Hier mag je nog wel beregenen :j Net nog even op de site van het waterschap gekeken, maar ondanks dat we in het droogste stuk van Nederland zitten, mag beregenen dus nog wel :)

mirim

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:56

Het land beregenen met grondwater, dus vanuit een puntstuk , kan sowieso toch ?
Hier draaien de sproeiers ook weer volop , maar op het moment is overal de groei echt uit.
Wedden dat we over een paar weken een topic hebben met als titel : het weiland is te nat !
Het is in Nederland toch hollen of stilstaan wat het weer betreft :7
Na deze droogte komt vast wel weer eens een heleboel water naar beneden :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:16

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:36

shirleyp schreef:
Herkenbaar probleem dus... ik heb ook zeker begrip voor het probleem hoor, maar ik zou graag een andere oplossing zien.

Willemina_L schreef:
Bedoel je dat je paard nu 22 uur per dag op stal staat? En wat is de reden dat ze niet langer op de paddock mogen?

Er zijn niet voldoende paddocks voor alle paarden. Met 2 uurtjes zijn ze in drie rondes tussen 6-12u klaar. Langer willen ze niet want dan zijn ze de hele dag bezig (vind ik geen argument, maar goed...). Daarnaast mag er ook geen hooi op de paddocks gevoerd worden.
Als ik zelf niks regel staat hij idd 22 uur binnen. Gelukkig kan ik met een stalgenootje zo’n 4 uur extra paddocktijd organiseren en wordt hij elke dag gereden of gelongeerd. Naast een fulltime baan kost me dit best wat tijd en energie, maar het is even niet anders.

Ik vind het wel een goede reden (je gaf aan dat je het geen argument vind), want het zijn ook maar mensen en ze kunnen niet 24 u per dag bezig blijven. Je gaf zelf aan dat een full time baan jou veel tijd en energie, voor hun geldt dat ook, het vreet ook energie om een hele dag in deze hitte bezig te zijn om de paarden continu te wisselen en binnen en buiten te zetten.

Ze kunnen er niets aan doen dat het erg droog is op het moment en bedenk ook dat het helemaal erg is om op de hete zand te moeten staan een hele dag (paddock) dat is ook niet zo fijn voor de paarden.

Maar leuk is anders........Gelukkig kom jij er elke dag en kan je paard wat vaker uit de stal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:41

mirim schreef:
Het land beregenen met grondwater, dus vanuit een puntstuk , kan sowieso toch ?
Hier draaien de sproeiers ook weer volop , maar op het moment is overal de groei echt uit.
Wedden dat we over een paar weken een topic hebben met als titel : het weiland is te nat !
Het is in Nederland toch hollen of stilstaan wat het weer betreft :7
Na deze droogte komt vast wel weer eens een heleboel water naar beneden :o

Ik vermoed ook dat het binnenkort gaat regenen en niet meer stopt...
Vorig jaar hadden wij hier hetzelfde, eerst bijna geen gras omdat het zo droog was, toen ging het gras weer groeien omdat het ging regenen en en toen moesten ze er in sept al af omdat het land constant blank stond...

Hier staat ook niet veel meer maar het grootste deel is nog wel aardig groen.
Ze staan hier de ochtend op de wei, we kunnen wisselen tussen 2 stukken, en de middag en avond in de paddock.
Voorheen gingen ze vaak de hele dag, of in ieder geval degenen die dat wilden, maar dat kan nu echt niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:25

Hier staat een kudde 24/7 buiten, maar er is inmiddels een complete profi ruif geplaatst met een baal voordroog erin.
Er is bijna geen gras, alles is geel.
En dit is in gebied waar je normaal zowat verzuipt zeg maar.
Ik ben er niet zo blij mee, mijn pony krijgt bewust hooi en eet nu dus voordroog op het land..
Ik hoop maar dat hij er geen last van krijgt, want dit duurt echt nog wel even vrees ik.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:30

Op zich is er hier gras genoeg maar …. met een nieuwe veulen wilt de merrie niet dat het buiten gaat liggen in de zon, dus staat ze veel in haar stal (kan zelf kiezen in of uit) en krijgt zij hooi. De andere merrie staat in een wei waar er ook genoeg is (ze mag zowiezo wat afvallen), maar wordt opgevreten door dazen dus staat ook veel onder de afdak bij de stal … en krijgt een weinige hooi.

Maar je ziet het grasland opdrogen. Het gehooide land hersteld ook moeilijk.
Gelukkig heb ik meer dan genoeg hooi van vorig jaar (ingewikkeld) en een royale voorraad van 2018 hooi.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:32

shirleyp schreef:
Herkenbaar probleem dus... ik heb ook zeker begrip voor het probleem hoor, maar ik zou graag een andere oplossing zien.

Willemina_L schreef:
Bedoel je dat je paard nu 22 uur per dag op stal staat? En wat is de reden dat ze niet langer op de paddock mogen?

Er zijn niet voldoende paddocks voor alle paarden. Met 2 uurtjes zijn ze in drie rondes tussen 6-12u klaar. Langer willen ze niet want dan zijn ze de hele dag bezig (vind ik geen argument, maar goed...). Daarnaast mag er ook geen hooi op de paddocks gevoerd worden.
Als ik zelf niks regel staat hij idd 22 uur binnen. Gelukkig kan ik met een stalgenootje zo’n 4 uur extra paddocktijd organiseren en wordt hij elke dag gereden of gelongeerd. Naast een fulltime baan kost me dit best wat tijd en energie, maar het is even niet anders.

Dit klink zo als mijn oude stal!
In de winter stond de mijne ook dagelijks 22 uur op stal omdat er 1 grot epaddock is waar paarden in koppels van2 in gaan. Rest van de dag in stal. Verschrikkelijk.
Kon elke dag wel janken.

Nu staat hij 24/7 buiten met een waterplas in zn weide (kan ie tot de buik in), en ze worden sochtends en savonds bijgevoerd met hooi en musli/slobber voor t vocht.) een flinke dag regen zou welkom zijn!

Ik vind de oplossing van jouw staleigenaar geen optie. Maar ik ken het gevoel dat je er alleen voor staat en dat je niks te zeggen hebt. Daarom ben ik met gierende banden weggegaan bij die stal!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:34

Hier staan ze het jaar rond gezamenlijk in hele grote paddocks met onbeperkt hooi en hebben ze de zomermaanden een paar uur grazen in een weitje. Er staat nu weinig gras. Duurde ook lang voor er überhaupt wat ging groeien en nu is het gewoon te droog. Dus het is wel heel minimaal dit jaar. Helaas!

Maar het veranderd voor hun gelukkig niets in de bewegingsvrijheid, sociale contacten en lichaamsbeweging, dus het is enkel de verse grasvoeding die dan beperkt is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:35

Tja, hier hebben ze ruim 16 uur per dag toegang tot de weide van 1,5 ha, die nu meer hooi is dan lekker gras. Toch staan de paarden het grootste gedeelte van de dag op stal, waar ze zelf in kunnen omdat de deuren altijd open staan. Hier knabbelen ze wat hooi en drinken water. Met deze temperaturen staan ze blijkbaar liever binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:45

Lastige is dat als je nu de boel te kort laat eten/kapot laat lopen dat de verwachte stortbui dan zo van je land afloopt ipv opgenomen te worden. Land sparen en paarden er af snap ik dus heel goed. Hier nog 1 stuk giga lang gras en 1 stuk waar de schapen nog bezig zijn (ook lang, tot hun ongenoegen). Moeten ze er ook af, bv omdat ze enkel het korte gras korter vreten (hebben ze erg neiging toe), dan wordt het maaien en op de paddock voeren, want stuk laten lopen is nu echt funest.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:55

Sproeien uit oppervlaktewater mag niet meer. Grondwater wel. Dat doen we dan hier ook volop.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:59

suffie schreef:
Tja, hier hebben ze ruim 16 uur per dag toegang tot de weide van 1,5 ha, die nu meer hooi is dan lekker gras. Toch staan de paarden het grootste gedeelte van de dag op stal, waar ze zelf in kunnen omdat de deuren altijd open staan. Hier knabbelen ze wat hooi en drinken water. Met deze temperaturen staan ze blijkbaar liever binnen.

En daarom hebben ze hier gewoon 24u per dag toegang tot de wei, dan kunnen ze overdag schuilen in de schuilstal en onder de bomen en de rest van de tijd gewoon de wei op. Juist nu is het een beetje raar om ze juist 's nachts van de wei te halen/binnen te zetten.

Jessix schreef:
Hier staan ze het jaar rond gezamenlijk in hele grote paddocks met onbeperkt hooi en hebben ze de zomermaanden een paar uur grazen in een weitje. Er staat nu weinig gras. Duurde ook lang voor er überhaupt wat ging groeien en nu is het gewoon te droog. Dus het is wel heel minimaal dit jaar. Helaas!

Maar het veranderd voor hun gelukkig niets in de bewegingsvrijheid, sociale contacten en lichaamsbeweging, dus het is enkel de verse grasvoeding die dan beperkt is.

En dat zou de standaard moeten zijn. Helaas zijn we daar nog lang niet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:23

Prima stal maar ik wordt wel altijd wat kriebelig als eigenbelang voorgaat...Wat is er mis met 4 uur op de paddock? Dan is de dag ook rond. Wat is er mis met voeren op de paddock?
Zet er een bak neer en klaar.
Waarom voeren ze niet bij op de weide? Zet er een paar bakken neer en doe die vol. Zet de paarden 's nachts buiten, en overdag binnen.
Of zet je paard op de nieuwe inloopstal. Dan kan hij zelf kiezen of hij binnen of buiten wil zijn.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:33

Hier ook extreme droogte en een grondwaterpomp met kuren waardoor dagelijks besproeien momenteel geen optie is. Drinkwater willen we daar niet aan verspillen dus de paarden worden momenteel bijgevoerd met hooi & ik zet twee uur per dag de grote weide open waar ik nog ongeveer 3.000m2 lang gras heb staan waar ze dankbaar gebruik van maken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:36

Gras is hier ook niks meer. Ze eten nu stroken van het laatste stukje en dat is al redelijk dor. Vooraan alleen nog zand. De andere wei is groen maar ben er doorheen gelopen en er staat eigenlijk niks. Alleen een groen waasje wat nu ook dor wordt. En....2 weiden die omgetrokken zijn en opnieuw ingezaaid....alleen maar onkruid! Nog geen spriet gras er tussen! Zit hier hoog en op zandgrond. Geen mogelijkheid om te sproeien. De pony's krijgen hooi bij maar zijn ondanks alles mega vet. :') Ze staan per dag 11 a 12 uur op de wei.
Zal zelf zooo blij zijn als het weer 20 graden met buien is!!!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:45

Hier helaas hetzelfde probleem..

We hebben aan de rand van de wei een groot net gespannen met een hooinet gemaakt van een aanhangernet. Daar maken ze graag gebruik van...

Het is niet anders aan deze droogte doe je niks en het houdt nog even aan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:52

Ragdollcat schreef:
Ik vind het wel een goede reden (je gaf aan dat je het geen argument vind), want het zijn ook maar mensen en ze kunnen niet 24 u per dag bezig blijven. Je gaf zelf aan dat een full time baan jou veel tijd en energie, voor hun geldt dat ook, het vreet ook energie om een hele dag in deze hitte bezig te zijn om de paarden continu te wisselen en binnen en buiten te zetten.

Ieder paard moet iedere dag minstens 4 uur zijn stal uit en vrije beweging hebben. Lukt dat niet, dan heb je te veel paarden voor het stuk grond dat je bezit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:19

Wel mooi om te lezen hoe iedereen het oplost :j
Hier doen we aan strookbegrazing,maar zag ook al dat het gras wat te kort word gegeten en te bruin is.
Geef ze nu toch bredere stroken..
en als de boel op is gaan de weides dicht en komen ze op ruwvoer...wel kunnen ze dan op de tracks rondom de weides lopen
Tegen de fijd dat het gras dan nog wel is bijgegroeid..het gaat heus wel regenen hoop ik!
Dan mogen ze er weer op.

Hoop alleen niet dat het ruwvoer straks veselijk duur gaat worden :(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:27

Veel boeren hebben al een hele goede 1e snee kunnen maaien
En er zijn er bij met een 2e snee

Graasland is nu hooi grazen ipv gras
En de groei is eruit
Bij ons ook .
Helaas
Zou geneigd zijn de weide te splitsen
Maar heeft geen zin zolang t zo droog blijft
Staan per dag zeker 12 uur buiten op t land.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:33

StalNollie schreef:
meggiemeg schreef:

Vanuit een grondwater put wel lijkt me, hier in de omgeving wordt volop gesproeid.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:57

Ik ben vol op aan het sproeien.
Heb 5 aparte weitjes en op elk weitje kunnen ze ongeveer een week grazen. Dan gaan ze over naar het volgende weitje.
Weitje 1 kaal, sproeiers erop en paarden over naar wei 2.
Ondanks dat de 2 sproeiers hier van smorgens vroeg tot savonds een uur of 11 draaien kunnen ze niet op tegen deze droogte.
Heb op dit moment 3 weitjes met groen gras maar ook dat hangt er allemaal slap en zielig bij helaas.
Hooi krijgen ze hier altijd het hele jaar door.

Dus ergens snap ik de stadhouder wel. Er is gewoon niet tegenop te sproeien met deze warmte.
Maar je paard 22u in een box is ook helemaal niks :(

Edit: ik heb een grondwaterpomp.