kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:07

oomens schreef:
xxwienekexx schreef:
Wij hebben een aantal jaar geleden een paard gehad waarbij een sprietje in het kuil zat, deze is ernstig ziek geweest, DA was ook geschrokken, paard heeft het gelukkig overleefd.

Wil je alsjeblieft geen bullshit de wereld in helpen? Dat sprietje was óf geen Jacobskruiskruid, óf niet de aanleiding van de vergiftigingsverschijnselen, óf bij lange na niet het enige sprietje dat dat paard heeft gegeten.

Toch is het niet zo raar wat wieneke zegt.
Bij het nuttigen van JKK ontstaan littekenweefsel ten gevolge van ontstekingen in de lever en dat laatste sprietje kan het laatste lever weefsel beschadigen en dus de druppel zijn. Dit kan opbouwen in jaren tijd zonder dat een eigenaar dit door heeft dus de acute reactie komt door dat ene sprietje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:00

maximuss schreef:
@ hierboven: dan voer je toch echt met je ogen dicht: jkk zie je heel duidelijk zitten in hooi...

Dat oordeel je makkelijk, dit was jaren geleden toen JKK nog niet zo in opspraak is als nu. Nu wordt er veel beter op gelet en wat tegen gedaan. Wilde alleen het als voorbeeld stellen dat het wel degelijk gevaarlijk is om te voeren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:32

@meggiemeg: zelfs jaren geleden was jkk al gekend bij boeren en loonwerkers...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:37

WesternWay schreef:
oomens schreef:

Wil je alsjeblieft geen bullshit de wereld in helpen? Dat sprietje was óf geen Jacobskruiskruid, óf niet de aanleiding van de vergiftigingsverschijnselen, óf bij lange na niet het enige sprietje dat dat paard heeft gegeten.

Toch is het niet zo raar wat wieneke zegt.
Bij het nuttigen van JKK ontstaan littekenweefsel ten gevolge van ontstekingen in de lever en dat laatste sprietje kan het laatste lever weefsel beschadigen en dus de druppel zijn. Dit kan opbouwen in jaren tijd zonder dat een eigenaar dit door heeft dus de acute reactie komt door dat ene sprietje.

ja maar dan is dat dus echt geen sprietje geweest wat dat paard zo ziek gemaakt heeft, en dat werd in eerste stantie wel verteld. Dat paard heeft in een eerder stadium al meer JKK gegeten.

@ TS, ik zou het er ook uitvissen, dan kun je er best nog hooi van maken.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:19

Citaat:
Wij hebben een aantal jaar geleden een paard gehad waarbij een sprietje in het kuil zat, deze is ernstig ziek geweest, DA was ook geschrokken, paard heeft het gelukkig overleefd.

Dit stond er.
En dit kan dus best waar zijn, dat sprietje is dan de druppel waar het paard ineens doodziek van word.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 21:19

NenaC schreef:
@ TS, ik zou het er ook uitvissen, dan kun je er best nog hooi van maken.

ga ik doen! daarnet gaan kijken en t is maar op te rapen. Morgen met de kruiwagen aan de slag! Gelukkig heb ik mijn paarden altijd eigen hooi kunnen geven van percelen die 100% vrij zijn van JKK. Dus mocht er een "sprietje" inzitten zullen ze hopelijk nog niet genoeg gifstoffen binnen hebben. En JKK kan niet goed tegen maaien dus hopelijk volgend jaar weg of een pak minder na een bemesting!

wendely

Re: kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:41

Hilarisch al die panische reacties. Hier lopen een hele hoop paarden in een omringd bos gebied. Waar echt vanalles groeit, nog nooit gehoord dat er daardoor een is overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:51

meggiemeg schreef:
maximuss schreef:
@ hierboven: dan voer je toch echt met je ogen dicht: jkk zie je heel duidelijk zitten in hooi...

Dat oordeel je makkelijk, dit was jaren geleden toen JKK nog niet zo in opspraak is als nu. Nu wordt er veel beter op gelet en wat tegen gedaan. Wilde alleen het als voorbeeld stellen dat het wel degelijk gevaarlijk is om te voeren.

En daarbij, een boer voert meestal met een trekker/shovel. Niet plakje voor plakje koe voor koe. Vanaf de trekker kun je meestal geen jjk herkennen als je een hele of halve baal in z'n geheel oppakt.

Vicky_Belle

Re: kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 18:08

Wat ik me nu sterkt afvraag, hoe zit dat eigenlijk met natuur-hooi. Iedereen preekt dat je dat moet geven aan je paard want het is on-bemest en on-besproeid en puur natuur en blablabla. Maar … euh … daar zitten dan toch ook veel andere planten in dan gras? Als het enkel zuiver gras is lijkt het me toch besproeid. Maar geen ervaring mee. Iemand die dat geeft? Misschien een apart topicje openen :-)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:13

Vicky_Belle schreef:
Wat ik me nu sterkt afvraag, hoe zit dat eigenlijk met natuur-hooi. Iedereen preekt dat je dat moet geven aan je paard want het is on-bemest en on-besproeid en puur natuur en blablabla. Maar … euh … daar zitten dan toch ook veel andere planten in dan gras? Als het enkel zuiver gras is lijkt het me toch besproeid. Maar geen ervaring mee. Iemand die dat geeft? Misschien een apart topicje openen :-)

Precies dat, wij hebben ecologisch. Niet besproeid en dus genoeg 'onkruid' er tussen. En nee, dat is onmogelijk om er handmatig allemaal uit te plukken. Zoals ik hierboven ook al noemde onze paarden en een hele hoop hier in de omgeving lopen in bos gebied. Daar groeit dus alles, nog nooit gehoord dat dat verkeerd is gegaan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:16

Vicky_Belle schreef:

Daarom wil ik dit hooi ook absoluut niet hebben voor mijn paarden. Hier wordt nu ook volop gemaaid in het natuurgebied, maar de gele bloemetjes worden nu fijn mee gemaaid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:40

Jakobskruiskruid stapelt op. Af en toe een heel klein beetje merk je niet meteen. En de lever kan zich bij kleine beschadigingen ook herstellen.

En dat is met veel giftige planten zo. Er zijn overzichten met vanaf welk gewicht de plant toxische verschijnselen geeft. Heel veel planten kunnen bij kleine hoeveelheden gebruikt worden als soort natuurlijk medicijn, maar in grotere hoeveelheden giftig zijn.

Andere planten zijn in kleine hoeveelheden al heel erg giftig tot dodelijk (taxus staat ergens bovenaan in acuut dodelijk denk ik). En dan kan het ook nog verschillen per plantdeel. Denk aan de zwarte nachtschade familie, (aardappelknol eetbaar, plant en groene stukken erg giftig. En per diersoort.

Het best kun je de Jakobskruiskruid gelijk na uitsteken (of afmaaien) in een plastic zak doen en meenemen. Als ze gemaaid of uitgetrokken zijn gaan ze snel zaad vormen en laten dat vallen. Dan heb je meer kans op uitzaaien. Daarom ook dat stuk vaak controleren en liefst de plantrozetten al verwijderen. Het gaat het tweede jaar pas bloeien zegt men maar ik had bij mijn verplaatste grond er gelijk al last van dat de kleine minirozetjes en mini plantjes al bloemetjes kregen. Dus ik weet niet of dat echt klopt. Misschien vallen ze in het gras niet op als ze maar een paar cm hoog zijn...