Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. 

). Daar achter bevindt zich een 7 meter brede sloot. Bij het knotten van de wilgen wil ik er de komende tijd (dit najaar moet er weer geknot worden) een wal van hout maken, zodat de grens richting sloot móchten ze ooit ontsnappen ook goed aangeduid is. Op de overige slootkant groeien zoveel bramenstruiken dat ze daar sowieso niet doorheen gaan lopen. 

.
Shet is bevangen geweest en moet in het voorjaar extreem voorzichtig opbouwen vanaf midden mei gaat het meestal goed. Dit jaar heb ik voor het eerst hem apart gehouden en de andere dan 's nachts van het gras af en weer bij elkaar. Vond dit nog niet ideaal.
.
. Normaal moet het ergens tussen die 2 uitkomen qua aantal kleine pakjes. We hooien maar 1x/jaar en verder gaan de paarden er ook niet op. Er is vorig jaar zeeschelpenkalk op gestrooid en we mesten voorlopig nog 1x/jaar met kunstmest. Dat is niet zo natuurlijk, maar ik heb wel een heel mooi hooiland met veel verschillende grassoorten en geen JKK terwijl de bermen van de gemeente er vol mee staan. Ik zal laten weten wat de oogst dit jaar is
De hypotheekadviseur zei nog "wil je gouden kranen ofzo?" Nou het is allemaal al op haha.

Indy_Mouse_9 schreef:Mooi plan TS! Ik volg graag mee, ben altijd dol op dit soort topics
Wat ik nog dacht, is het misschien een goed idee om de grote paddockt heel iets op te rekken naar 'boven' zodat je ook een hek naar weiland 3 kan maken vanuit de paddock? Dan heb je die wat bereikbaarder dan met enkel een hek helemaal aan de achterkant op de track.
Zoiets dus:
[ [url=m/MkqRXt.png]Afbeelding[/url] ]
. Het enige wat ik dan bedacht, is dat ik de 'grote paddock' ook wel gewoon als bak kan gaan gebruiken en het stuk wat nu bak is terug kan doorzaaien? We rijden toch niet fanatiek (1-2x per week in de bak, we doen ook wat grondwerk en longeren) en de pony's kunnen best in een kleinere bak goed wendbaar blijven. Ok, dan moeten we de voerbakken enzo als obstakels zien, maar dat houdt je alleen maar alert, toch? 
. Maar 20kg zullen ze niet wegen hoor, eerder 15kg. Ze zijn wel standaard maat kleine pakken, maar wel hanteerbaar. Ik had vorig jaar nog 100 pakjes bijgekocht van iemand die 25kg per pakje wogen. Dat kreeg ik niet meer goed getild haha. Misschien is het ook wel 1.5ha hoor wat nu gehooid wordt, ik vind dat zo moeilijk exact te bepalen!
xyzutu2 schreef:Ik zou denk ik voor rijbak het stuk grond gebruiken dat nu al de beste rijbodemkwaliteiten heeft, of waar je het goedkoopst een goede rijbodem van kunt maken. Qua grootte maakt 17x40 of 20x40 inderdaad niet zoveel uit, maar stel dat de oude bak al verhoogd ligt en al voorzieningen zoals drainagedoek, -buizen of een intelligente bodemopbouw heeft dan kan het renoveren daarvan een stuk goedkoper zijn dan op stuk vochtige kleigrond vanuit het niets een droge, niet te zware zandbak opbouwen.
.
Wiekenmeisje schreef:Super leuk! Ik herken het helemaal, wij zijn ook druk bezig! Hebben een perceel van 3,6 hectare gekocht..
Hebben 2 weken geleden 19 grote pakken hooi geoogst van minder dan 9% vocht, dus had ik kleine pakjes gekunt, helaas moeten we de stal nog verbouwen dus moeten we nog even een keer wikkelen..
Het is zo onwijs leuk om na te denken en te realiseren!
Ik heb zelf 7 IJslanders, 1 1 8 10 15 25 25 jaar oud
Ons plan
[ [url=m/ylqbol.jpg]Afbeelding[/url] ]