hoe zouden jullie deze stal indelen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faetje_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:34

Ook ik heb even geknutseld met wat plattegronden. Persoonlijk vind ik van de twee opties die ik heb gemaakt die met de 2 stallen van 2x4 fijner, omdat ik denk dat 2x3 ook voor een pony iets aan de kleine kant is. Verder zoveel mogelijk rechte lijnen geprobeerd te maken naar wasplaats en hooi opslag zodat je niet hoeft te draaien in krappen hoeken.

optie 1: met 2 stallen van 2x4 en 2 van 3x3

Afbeelding

optie 2: met 2 stallen van 2x3 en 2 van 3x3

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:55

Ik vind onderstaande wel potentie hebben, maar de doorgangen van de hoekstallen nu niet geschikt. Ik zou de afgeschuinde hoeken in alle stallen toepassen zodat de deuren echt goed open kunnen en niet enkel op een kier.

Afbeelding

xxpetraxx

Re: hoe zouden jullie deze stal indelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:14

wat een geweldige ideeën allemaal hier kan ik zeker wat mee!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:17

Mizora schreef:
De originele deuren zijn er in geschetst in geel. Paars zijn nieuwe deuren. De boxen zijn alsnog 9m2, alleen anders van vorm. Wij hebben (bij ons thuis) de stallen nu over twee gebouwen verdeeld (liggen aan elkaar) en ik vind het beduidend minder fijn dan 1 blok, dus ik zou ze zeker aan één kant houden. De wasplaats ligt zo op de hoek omdat op deze manier de kans op doorsijpelen naar de rest van je schuur zo klein mogelijk is.

[ Afbeelding ]

Overigens kan je er op deze manier ook vrij makkelijk stallen met uitloop (dus een stuk van 5/6m bestrating per stal) van maken. De meeste paarden vinden dat heerlijk.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:25

Meer als dit? ik zou er wel voor kiezen om schuifdeuren te nemen veel fijner!

Afbeelding
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:36

Waarom maak je er geen loopstal van? Voor de pony's veel leuker en meer beweging! :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:53

Hou er rekening mee dat als je de stallen over 2 ruimtes verdeelt, mocht je ooit 1 pony niet meer hebben of op pad zijn met 1 pony, dat er altijd eentje alleen zal staan...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:00

Ik zou zoals ergens al aangegeven, proberen de draagmuur te vervangen voor steunpilaren. Dan kan je 5 stallen naast elkaar doen en er tegen over plek maken voor een poetsplaats enz.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:01

Mooi dat laatste ontwerp van zanakuzies! Alleen het hooi in een andere ruimte (die alleen via buitenom bereikt kan worden) lijkt mij onprettig, bv bij slechte weersomstandigheden maar ook met het oog op het netjes houden van het erf ed. Ik maak zo ook even een ontwerp.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:09

XladyX schreef:
Mooi dat laatste ontwerp van zanakuzies! Alleen het hooi in een andere ruimte (die alleen via buitenom bereikt kan worden) lijkt mij onprettig, bv bij slechte weersomstandigheden maar ook met het oog op het netjes houden van het erf ed. Ik maak zo ook even een ontwerp.

dan zou t beter zo zijn!
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:11

Mizora schreef:
Hij is op zijn kop, dat besef ik, daarom heb ik de originele deuren er even in geschetst in geel. Paars zijn nieuwe deuren. De boxen zijn alsnog 9m2, alleen anders van vorm. Wij hebben (bij ons thuis) de stallen nu over twee gebouwen verdeeld (liggen aan elkaar) en ik vind het beduidend minder fijn dan 1 blok, dus ik zou ze zeker aan één kant houden. De wasplaats ligt zo op de hoek omdat op deze manier de kans op doorsijpelen naar de rest van je schuur zo klein mogelijk is.

[ [url=m/1ibyox.png]Afbeelding[/url] ]

Oh, deze zou mijn eerste keuze zijn van alles wat ik hier voorbij zie komen. Ideale indeling zo!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:13

Je hebt de bestaande deur tussen de stukken gebruikt, verwacht ik zanakuzies? Anders zou de deur een plaats op kunnen schuiven en kan het hooi aan de stalkant.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:18

Afbeelding

Zo zou ik het in eerste instantie doen. Zo hou je bredere gangpaden (1,50m en 2m; acceptabel om te passeren, hooi te voeren of evt nog te kunnen draaien). Daarnaast kun je het kuil dichtbij de paarden houden. Door de wasplaats zo te zetten kunnen paarden op de wasplaats de andere paarden wel zien (als het een deur is die open kan blijven natuurlijk) voor wat meer rust en daarnaast heb je een korte lijn van wasplaats naar zadelkamer en menwagen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:31

xxpetraxx schreef:
Spoiler:
En nee ik hoef geen commentaar op dat opsluiten slecht is oid….. :x

Ik zie anders ook enkele ontwerpen waarbij je er mooie uitloopstallen van kan maken, afhankelijk van de ruimte die je hebt om de stal heen. Zou dat wel even in je achterhoofd houden, eventueel voor in de toekomst als uitbreiding van de stallen. En niet dat er dan ineens een mesthoop in de weg ligt die ook ergens anders had gekund.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:28

Afbeelding

Ik zou het eenvoudig houden, gewoon 4 stallen, 2 aan 2. Afmeting 3.5x3 is een leuke stal voor de pony's en een aanvaardbare stal mochten er ooit grotere paarden komen.
Je houdt een gang van 2m over, achteraan kan je nog iets opslaan wat je vaak nodig hebt.
Het rode zijn schuifdeuren, het groene zijn vensters.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:39

Shenavallie schreef:
Waarom maak je er geen loopstal van? Voor de pony's veel leuker en meer beweging! :j

Dit is ook een leuk idee, als ze goed in kuddeverband kunnen leven en je er een weiland naast hebt. Misschien kan je wat inspiratie halen uit het hitactief topic. :)
[VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:54

Er staat toch duidelijk in de openingspost dat ze daar geen commentaar op hoeft, dan hoeven er ook geen ideeën aangedragen te worden lijkt me

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 12:08

maava schreef:
Shenavallie schreef:

Dit is ook een leuk idee, als ze goed in kuddeverband kunnen leven en je er een weiland naast hebt. Misschien kan je wat inspiratie halen uit het hitactief topic. :)
[VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

dit is helaas geen mogelijkheid, ik heb 2 staan welke nergens anders bij in kunnen(blijven vechten tot bloedens aan toe) maar wel naast elkaar in de stal kunnen staan.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 12:08

Polly schreef:
Er staat toch duidelijk in de openingspost dat ze daar geen commentaar op hoeft, dan hoeven er ook geen ideeën aangedragen te worden lijkt me

dankewel :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:19

zanakuzies schreef:
Meer als dit?
[ [url=m/ePzDJw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jeBnVi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zo inderdaad +:)+ .

En dat zou ik het maken zoals in je tekening daar nog onder, dus zonder de vijfde stal maar wel met de wetenschap dat die er op deze manier wel alsnog eenvoudig ingemaakt kan worden als dat later toch wenselijk is. Tot die tijd kun je dan lekker gebruik maken van de doorgang.

zanakuzies schreef:
ik zou er wel voor kiezen om schuifdeuren te nemen veel fijner!

Maar dat kan toch ook niet in je eerste ontwerp? In elk geval niet voor de stallen die ik de hoeken ingebouwd zitten?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:25

Mizora schreef:
Hij is op zijn kop, dat besef ik, daarom heb ik de originele deuren er even in geschetst in geel. Paars zijn nieuwe deuren. De boxen zijn alsnog 9m2, alleen anders van vorm. Wij hebben (bij ons thuis) de stallen nu over twee gebouwen verdeeld (liggen aan elkaar) en ik vind het beduidend minder fijn dan 1 blok, dus ik zou ze zeker aan één kant houden. De wasplaats ligt zo op de hoek omdat op deze manier de kans op doorsijpelen naar de rest van je schuur zo klein mogelijk is.

Ik heb die van jou even uitgewerkt vind dit wel een goede ook!

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:30

Dat bedoelde ik inderdaad met uitloop, dank je! Het ziet er wel strakker uit met het programma dat jij gebruikt.

Ik zou dus alleen de zadelkamer en de wasplaats omruilen ivm zo min mogelijk risico op water overlast.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 31-05-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:31

zanakuzies schreef:
Mizora schreef:

Ik heb die van jou even uitgewerkt vind dit wel een goede ook!

[ [url=m/7E4aIr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Netjes :D.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:32

Welk programma gebruik je trouwens?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:33

Sketchup