Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 17:40

vermeerkaren schreef:
Heb je je al een keer verdiept in een paddock paradise? Ik gebruik het systeem voor mijn Shetlanders en ik ben erg tevreden. Ze lopen nu erg veel en krijgen beperkt gras. Ideaal voor pony’s ( aka Shetlanders) die erg snel dik worden!

Bedankt voor het meedenken maar het geen wat @art_ificious voorstelde is het enige wat kan en wat ongeveer hetzelfde is.
Voor een 'echte' paddock paradise is de wei helaas te klein.. Dan word het zo iets van 'ik wil wat maar het is het net niet' maar indd anders was dat een prima idee.

Op wat voor oppervlakte hebben jullie de paddock paradise?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:33

bartjeminoes schreef:
@GDG: het ding is dat de wei best vlak is (altijd al geweest) denk dat de ligging ofzo gewoon heel ideaal is. Maar de wei is in geen jaren bijgehouden en ondertussen is er vooraan een stuk wat verlopen is en water blijft liggen en dus een modderboel is maar als dat vlakgetrokken zal dat echt wel mee gaan vallen. Maar uiteraard kan daar nog goed over nagedacht worden :)

Huh :? . Dan is onderstaande toch helemaal geen valide argument?

Citaat:
We hebben een wei van 25m x 75m in totaal

zijn idee
Zijn idee was om er twee stukken van de wei te maken

-de stukken worden op een gegeven moment kaal gegeten en dat word uiteindelijk dus vertrapt en een grote modderboel

mijn idee
Ik wil er 3 stukken van maken
2 stukken gras van 12.5m x 53m
1 deel paddock van 25m x 22m

Raar. Ofwel het wordt een grote modderboel ofwel het blijft goed. Het is niet dat het een grote modderboel wordt als ze 2 stukken hebben en het helemaal goed blijven als ze een veel kleiner stukje hebben.
Dus als je in je eerste post reëel was dan wordt het kleine paddockje een modderboel, zoniet dan heb je je eigen argument onderuit gehaald.

bartjeminoes

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:26

Okee ja het staat er misschien niet heel duidelijk. Ik vind het lastig goed over te brengen aangezien ik weet hoe de wei eruit ziet en dat beeld heb ik in mn hoofd. Ik had in de OP ook niet alle details omdat het anders te lang werd en het leek me niet relevant. Maar misschien toch wel dus. Ik ga mn best doen het uit te leggen..

We hebben die wei al jaren. Maar zodra die kaal is gaaniet ze naar een ander weitje weitje die we mogen gebruiken zodat die mensen het niet hoeven te maaien. Ik voel me niet gerust op die plek (qua veiligheid) en die wei is ook nog verder weg. Die wei gebruiken we puur zodat het andere aan kan groeien. Het is ook helemaal geen mooie grote wei. Dus qua ruimte zouden we het niet echt missen.
Dus als we nu alles heel het jaar door op één plek kunnen houden zou dat fijn zijn. Scheeld op een neer met de trailer om ze van wei te wisselen. Plus ik kan gewoon 2 a 3 keer per dag heen. Bij die andere wei ben ik blij als ik 1x per week kan komen (Ik kan wel iedere dag heen hoor en zal het voor mn ponytje ook doen maar voel me verreweg van veilig daar dus zal me niet echt geroepen voelen).

Als we nu dus alles op 1 plek hebben zou dat ideaal zijn. Deze wei is perfect. Ik ben de enige die er is, en hij dan, maar hij komt maar regelmatig even kijken en vind het prima. Kan dus lekker mn eigen ding doen. Dichtbij huis (3 min) nouja al met al het is een prima plekje. En wat ik al aangaf de weide heeft een prima ligging en alleen voorin blijft water liggen na een flinke regenbui of paar dagen regen. Dat was voorheen niet maar omdat dat stuk daar verlopen is wel ondertussen. Ik heb mijn idee zo goed als compleet alleen indd het paddock gedeelte moet nog een goed uitgewerkt worden. Mijn idee is om er van die matten? neer te leggen op de stukken van paddock naar wei bijv zodat dat nooit helemaal vertrapt kan worden. Ik denk dat dat goed te doen is allemaal.

Het ding is dat als de wei in tweeën gedeeld word dat ze alles kaal eten op deel 1. Dan gaan ze naar deel 2. Dan is deel 1 weer wat aangegroeid maar nog lang niet voldoende dus het blijft korter dan de eerste keer en is weer sneller op. En blijf zo maar doorgaan. Uiteindelijk word het weer een karig weitje en moeten ze weer verhuizen om te laten groeien maar op den duur word het toch weer te karig en dat vertrappen ze veel eerder. Onze wei is niet uberkrab maar ook niet groot genoeg om de stukken mooi aan te laten groeien als ze niet verhuisd worden.
Plus dat als je zn kaal weiland hebt kun je nog onbeperkt hooi voeren maar op een of andere manier blijven die stoppelgrasjes toch lekkerder maar krijgen ze weer meer zand binnen. Maar als gevolg dat ik iedere keer zn kuur kan gaan halen. Begrijp me niet verkeerd want ik ben echt niet te beroerd om voor mn pony te betalen als er iets nodig is hoor. Maar ik ben wel de enige die er naar komt kijkt naar zijn 3 pony's. Ik voer daar alles, zorg dat ze iedere dag onbeperkt hooi hebben, haal iedere dag de mest uit ze wei, zorg voor het water. Ook in de winter loop ik iedere dag van thuis met jerrycans te schouwen. Mn pony ging altijd al naar de smid maar ik regel ook dat van hem en de wormenspuiten en onderzoek, liksteen, wortels en ik heb een dazenval gekocht.

Dus ik denk dat hij opzich niks te klagen heeft..
Maar de wei moet dit jaar echt om en opnieuw ingezaaid worden. Dus dan denk ik waarom kun je dan niet gewoon het geen doen wat ik voorstel? En ik klinkt nu misschien heel erg als iemand die dr zin door wil drijven maar het frustreerd me ook enorm. Ik wil het goed voor de pony's en ja misschien heel egoïstisch maar ook voor mij is dit een fijne plek.
Misschien weet ik ook niet goed wat ik met dit topic wil bereiken nu ik er zo over nadenk maar ik denk dat ik reacties wou zodat ik wist of ik nou zn raar of gek idee had omdat hij het meteen afwimpelde..

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:30

Art_Ificious schreef:
vermeerkaren schreef:
Heb je je al een keer verdiept in een paddock paradise? Ik gebruik het systeem voor mijn Shetlanders en ik ben erg tevreden. Ze lopen nu erg veel en krijgen beperkt gras. Ideaal voor pony’s ( aka Shetlanders) die erg snel dik worden!

Is toch zo ongeveer wat ik voorstel?

Jaa :)

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:33

bartjeminoes schreef:
vermeerkaren schreef:

Bedankt voor het meedenken maar het geen wat @art_ificious voorstelde is het enige wat kan en wat ongeveer hetzelfde is.
Voor een 'echte' paddock paradise is de wei helaas te klein.. Dan word het zo iets van 'ik wil wat maar het is het net niet' maar indd anders was dat een prima idee.

Op wat voor oppervlakte hebben jullie de paddock paradise?

Ongeveer 3000 km2. Op klei grond helaas

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:10

Okee, dat klinkt allemaal helder, het zijn ook heel reële wensen en een reëel plan. Een paar punten:
- je zult zelf het beste kunnen beoordelen of er modder komt op die paddock, begin op tijd met het nemen van maatregelen (bijv. het geheel verhogen, goed af laten lopen, dan een deel bestraten, een deel vloerbedekking en een deel wit zand)
- je hebt het over dat de wei 'om' moet (wat bedoel je daarmee?) en opnieuw ingezaaid. Realiseer je dat een wei al snel een half jaar tot een jaar niet bruikbaar is om pony's op te zetten als je die ploegt en opnieuw inzaait. Bedoel je echter doorzaaien dan kunnen ze er veel sneller op. Voordeel is dat ze ondertussen op de paddock kunnen (die dan ook absoluut niet inzaaien! Anders krijg je dezelfde problemen als die je in je post beschrijft: stoppels en zandeten).
- Heb je al eens eerlijk tegen de andere huurder gezegd wat je hierboven hebt verteld? Dat je je pony's liever niet naar de andere wei brengt omdat je je daar niet veilig voelt en mede daarom een indeling wil die jaar rond geschikt is?

Dan als laatste: het is vast heel lastig anders had je het al denk ik, maar is er echt geen groter stukje wei te vinden? Ik vind het namelijk echt klein als grootste leefruimte. Het is natuurlijk super dat het zo dicht bij je huis is en dat is veel waard, dat begrijp ik, maar wat meer ruimte zou ook wel heel erg fijn zijn voor je beestjes.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:57

Ik bedoel natuurlijk 3000M2

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 11:39

Heel erg bedankt voor jullie reacties en begrip.. Het verhaal lijkt een hele andere wending te krijgen. Er speelt een hoop daar en op een of andere manier komt er wat ik ook zeg niet aan bij hem en staat nergens voor open. Ik weet ook niet hoe ik het hier zo uit moet leggen. Wil het graag wel uitleggen maar het is te lang en verwarrend maar het komt erop neer dat ik een ander plekje ga zoeken of dat mijn pony's naar een andere eigenaar gaat.
Na aanleiding van dit topic met de informatie die jullie hebben van mij snap ik dat er word gedacht dar het om een klein dingetje gaat maar er speelt zoveel meer buiten de wei om en ik sta iedere dag huilend op de wei. Ben er zo klaar mee!
Sorry voor de hele onverwachte wending zonder details of meer uitleg maar hopelijk jullie begrip. Alvast bedankt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:41

Wat een narigheid!

En kun je geen ander plekje voor je pony vinden dan?
Je hebt er zelf maar eentje toch?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 11:51

Een ander plekje ga ik zeker zkeken maar dat zal lastig worden. Heb al iemand een bericht gestuurd die ik ken wel een stuk verder maarja zij woont ernaast dus stel het kan dan hoef ik niet perse iedere dag te gaan :) maar indd zelf eerst een plekje zoeken is de eerste optie en anders gaat hij weg.. klinkt alsof ik er heel 'makkelijk' over denk. Dat is absoluut niet zo. Die pony is alles voor me maar er moet wel een plekje zijn waar we allebei dus zowel pony als ik happy zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:53

Dat is alleen maar prijzenswaardig!

Hoop dat het wat wordt bij die kennis, succes en sterkte!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 11:56

Shirley schreef:
Dat is alleen maar prijzenswaardig!

Hoop dat het wat wordt bij die kennis, succes en sterkte!

Dankjewel, lief van je!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:31

He, jeetje.. :(:)
Zo te lezen zit er iets, of meerdere dingen, je heel erg hoog. Je omschrijft je huidige plekje als bijna ideaal, ware het niet dat de mede huurder daar roet bij gooit door niet open te staan voor jou (goede!) ideeën.
Als dit een plek is waar je graag zou willen blijven, kom er dan voor op, bijvoorbeeld door hem echt duidelijk te maken wat je het liefst zou willen.
Niet geschoten is altijd mis, en een radicaal besluit nemen in een hoog opgelopen emotie, is iets waar je achteraf spijt van kan krijgen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 12:50

Malyma schreef:
Zo te lezen zit er iets, of meerdere dingen, je heel erg hoog. Je omschrijft je huidige plekje als bijna ideaal, ware het niet dat de mede huurder daar roet bij gooit door niet open te staan voor jou (goede!) ideeën.
Als dit een plek is waar je graag zou willen blijven, kom er dan voor op, bijvoorbeeld door hem echt duidelijk te maken wat je het liefst zou willen.
Niet geschoten is altijd mis, en een radicaal besluit nemen in een hoog opgelopen emotie, is iets waar je achteraf spijt van kan krijgen.

Klopt daar heb je zeker gelijk in en ik zit nu emotioneel ook zo hoog dat ik even niks anders meer zie en kan denken dan daar weg te gaan. Het ding is alleen dat ikzelf al jaren aan mezelf aan het werken ben en dat is heel pittig. En mijn pony is mijn plek waar ik het juist (normaal gesproken) naar mn zin heb en mijn Gelukkige maakt. Maar als zelfs die ene plek die me rust en geluk hoort te geven zelfs al een grote emotionele boel word in mn hoofd dan moet ik grenzen trekken. Hoe hard ook. En ik ken deze man al heel lang en altijd liet ik maar over me heen lopen en dacht ik: ene oor in andere oor uit ook omdat ik geen ruzie of problemen wil en simpelweg omdat ik mn mannetje al moeilijk kan staan zeker bij iemand die als ik het wel probeer weer keihard over mij heenwalst. Maar zonder mij waren de hoeven nooit gedaan, wormenkuur pas gegeven als er toevallig een keer aan gedacht word. De ene dag een emmer voer en daarna 2 dagen niet als hij geen zin heeft.. Allemaal dat soort dingen. Ik neem alles op me maar moet daarnaast ook overal achteraan en ik trek het niet meer om die ponytjes zo te zien en die zorgen steeds mee te dragen. Als ik daar weg ben en het word een verwaarloosde boel dan weet ik uiteraard wat ik moet doen en dat gaat zeker gebeuren want wil ze niet laten lijden. De reden dat nu een dierenbescherming bellen geen zin heeft is doordat ze dus door mij bijgehouden worden en er niet verwaarloosd uitzien om het zo maar te zeggen. Sommige mensen zullen zich afvragen waarom ik niet eerder actief uit gezet heb.. eerlijk? Met sommige mensen wil je geen ruzie of problemen. En ja ik denk daar daar ook deels de angst ligt om mn mond is goed open te trekken.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:33

Ik snap het, is ook zeker niet makkelijk. Ik bedoel ook niet dat je tegen hem in moet gaan, hem niet tegen je in het harnas jagen, maar op een goede manier je wensen aangeven.
Als je, net als ik, niet goed bent in gesprekken, is een goede brief schrijven ook een idee.

Je mag me trouwens altijd pben :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:05

bartjeminoes schreef:
Malyma schreef:

Klopt daar heb je zeker gelijk in en ik zit nu emotioneel ook zo hoog dat ik even niks anders meer zie en kan denken dan daar weg te gaan. Het ding is alleen dat ikzelf al jaren aan mezelf aan het werken ben en dat is heel pittig. En mijn pony is mijn plek waar ik het juist (normaal gesproken) naar mn zin heb en mijn Gelukkige maakt. Maar als zelfs die ene plek die me rust en geluk hoort te geven zelfs al een grote emotionele boel word in mn hoofd dan moet ik grenzen trekken. Hoe hard ook. En ik ken deze man al heel lang en altijd liet ik maar over me heen lopen en dacht ik: ene oor in andere oor uit ook omdat ik geen ruzie of problemen wil en simpelweg omdat ik mn mannetje al moeilijk kan staan zeker bij iemand die als ik het wel probeer weer keihard over mij heenwalst. Maar zonder mij waren de hoeven nooit gedaan, wormenkuur pas gegeven als er toevallig een keer aan gedacht word. De ene dag een emmer voer en daarna 2 dagen niet als hij geen zin heeft.. Allemaal dat soort dingen. Ik neem alles op me maar moet daarnaast ook overal achteraan en ik trek het niet meer om die ponytjes zo te zien en die zorgen steeds mee te dragen. Als ik daar weg ben en het word een verwaarloosde boel dan weet ik uiteraard wat ik moet doen en dat gaat zeker gebeuren want wil ze niet laten lijden. De reden dat nu een dierenbescherming bellen geen zin heeft is doordat ze dus door mij bijgehouden worden en er niet verwaarloosd uitzien om het zo maar te zeggen. Sommige mensen zullen zich afvragen waarom ik niet eerder actief uit gezet heb.. eerlijk? Met sommige mensen wil je geen ruzie of problemen. En ja ik denk daar daar ook deels de angst ligt om mn mond is goed open te trekken.

Maar doet hij op zijn manier ook niet zijn ding?Want ik begrijp uit je OP dat hij het hekwerk en zo moet maken?Streept het 1 niet het ander af.En hebben shetten wel emmers voer nodig?Als er gras is kunnen ze prima leven van gras.Kortom maak je het jezelf niet veel moeilijker dan het is?
Overal waar je staat kom je dingen tegen waarin het niet gaat zoals je het wilt.Als dat zo is moet je er mee dealen of oplossingen vinden.
Zou je het weitje evt zelf niet over kunnen nemen?Of zelf een omheining zetten met prikpaaltjes of zo.Je paardje op slag en sprong weg doen moet je niet doen zeker niet zoals je zoals nu met je zelf in de knoop zit dan maak je kans dat je de verkeerde beslissing neemt.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:14

wij hebben een ander systeem;
dit zijn onze weides met systeem

1) 1 weide ter grootte van een grote bak, gaan in de winter overdag de rijpaarden (max. 4paarden) op en mijn ponys)

2) 1 weide die even lang is als de weide hierboven, maar veel smaller. hier staan de veulens op om te wennen aan het draad alvorens ze in de kudde gaan.

3) 1 vierkante weide met schuilstallen, hier gaan in de winter de hengsten op.

4) 1 heel grote weide met vijver en schuilstallen, hier gaat in de winter de kudde op en in de zomer de rijpaarden (en ponys) .

5) in de zomer huren we een weide van een paar hectare waar iedereen behalve de rijpaarden en de ponys opgaat. zo kunnen ze in de zomer hun buikje rond eten met gras en in de winter komen ze naar huis en voeren we bij.

ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 18:45

beatje schreef:

Maar doet hij op zijn manier ook niet zijn ding?Want ik begrijp uit je OP dat hij het hekwerk en zo moet maken?Streept het 1 niet het ander af.En hebben shetten wel emmers voer nodig?Als er gras is kunnen ze prima leven van gras.Kortom maak je het jezelf niet veel moeilijker dan het is?
Overal waar je staat kom je dingen tegen waarin het niet gaat zoals je het wilt.Als dat zo is moet je er mee dealen of oplossingen vinden.
Zou je het weitje evt zelf niet over kunnen nemen?Of zelf een omheining zetten met prikpaaltjes of zo.Je paardje op slag en sprong weg doen moet je niet doen zeker niet zoals je zoals nu met je zelf in de knoop zit dan maak je kans dat je de verkeerde beslissing neemt.[/quote]

Ze krijgen van mij geen emmers voer maar ik nam een situatie.. Hij geeft ze of een volle emmer of niks om het zo maar te zeggen. Want volgens hem kunnen ze prima zonder als hij geen zin heeft of geen tijd om brokken te halen. Dat is meer het ding. Verder heb je gelijk, als ze op gras staan is dit niet nodig maar we komen met de winter (koude) periode uit en gras is hier nog niet. Niet aanvallend bedoeld hoor absoluut niet maar uit mijn tekst kun je vast wel opmaken dat dit niet ineens is gekomen en dat als mijn pony weg zou gaan dat ik dat doe omdat het dan voor ons allebei het beste zou zijn. Maar dat ik sowieso eerst zelf voor een weitje ga kijken. :)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 18:46

Sorry als ik niet op alles antwoord geef of als het te verwarrend is. Maar de situatie is voor mij ook heel verwarrend en mn hoofd is vol dus vandaar..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:49

Doe rustig aan, meid, heel begrijpelijk dat je hoofd omloopt :(:)

Eerst maar eens een ander (desnoods tijdelijk) plekje regelen.
Zou inderdaad jammer zijn als je nu een te snelle beslissing maakt door alle emoties...

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 19:42

Shirley schreef:

Zou inderdaad jammer zijn als je nu een te snelle beslissing maakt door alle emoties...

Dankjewel Shirley!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:08

Shirley schreef:

+ 1

Ik had nog even je berichtjes terug gelezen en kwam tot de ontdekking dat ik er over heen had gelezen dat je misschien bij een kennis terecht zou kunnen :o
Dat klinkt ook best goed, als je gewoon echt niet meer met je medehuurder door 1 deur (hek, in dit geval) gaat kunnen. Alleen wel goed om er van te voren zeker van te zijn dat het daar goed voelt. Dat je met een gerust hart ook eens een dagje weg kunt gaan bijvoorbeeld, of misschien zelfs wel op vakantie zou kunnen, zonder dat je je druk hoeft te maken of je paardje wel goed staat. Het fijnste is natuurlijk als het iemand is die dezelfde of vergelijkbare opvattingen heeft als jezelf, wat betreft paarden houden.