Er worden zeker ook goede tips gegeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jor1988 schreef:Hij staat nu 3 jaar bij mij thuis tussen dezelfde paarden en heeft hier nog nooit bij gestaan. Dat zie ik niet zitten omdat de paddocks te klein zijn en ze elkaar nogal pesten (halsters uittrekken in dekens bijten dat soort dingen) en ik geen blessures wil.
kiki1976 schreef:Als ik kijk naar mijn eigen paard die staat dagelijks de hele dag buiten met andere. Nu nog in de paddock en straks gaan ze weer de weide op.
Ze is gemiddeld 5/6 dagen per week aan het werk. Dit is afwisselend dressuur, buitenrit, longeren.
Maar toch heeft ze het echt wel minimaal 1x per week nodig om gewoon even flink goed uit haar stekker te gaan, zeker met de paddock seizoen.
En dat heeft ze eigenlijk altijd al gehad in de tijd dat ik haar heb (zo'n 6½ jaar)
superpony schreef:Onze plek is naast ene industrie gebied en aan de andere kant een camping. Je hoort altijd van alles, maar paarden zoeken steun bij elkaar en raken aan zoveel gewend dat ze niet meer reageren. Bij ons wordt al maanden verbouwd met cirkelzagen, boren etc. Ze reageren nergens op. Zelfde als grote machines zoals trekkers en graafmachines.
Overal je paard van weghouden of er zelf met spanning bij gaan staan, werkt negatief. Maar alleen zal een paard er meer last van hebben dan in een stabiel koppel.
Omheining moet wel echt veilig zijn. Kan altijd wat gebeuren, maar is op stal net zo.
MirandaFuego schreef:Halster uittrekken en aan dekens trekken beschouw ik als spelen.
Elkaar bijten en een niet al te harde trap horen daar ook bij.
Daar raken paarden bijna nooit door geblesseerd.
En ze worden er wel heel gelukkig en rustiger van.
Ik zou toch zeker overwegen om ze samen te zetten.
Dat is toch echt heel gewoon, zelfs hengsten staan tegenwoordig samen.![]()
Kun je ook geen uitloop maken dat ze zelf in en uit de stal kunnen?
Want als ze zelf kunnen kiezen zorgt dat ook voor heel veel rust en je hebt er zelf geen werk van, ze kunnen dan ook buiten als jij niet kan.
Jor1988 schreef:Beste Allemaal,
Mijn paard is sinds enkele maanden erg onrustig in de paddock. Voorheen stond hij dag en nacht buiten en was er nooit een probleem. Erg rustig en keek nergens van op of om. Vorig jaar met wedstrijden gestart en heb hem vanaf toen op stal gezet 's nachts. Dit was totaal geen probleem en hij was nog steeds erg rustig buiten. Maar sinds een paar maanden is hij dat dus niet meer. Hij is erg gevoelig voor prikkels (voorheen totaal niet) denk hierbij aan een fietser die voorbij komt of wandelaars met honden.
Momenteel staat hij alleen buiten als ik thuis ben. Zodat ik hem gelijk binnen kan zetten als hij weer als een idioot door de paddock gaat (wil geen blessures nl). Wat hij doet is voornamelijk graven, heen en weer draven en na het rollen echt uit elkaar klappen (bokken steigeren etc).
Als hij buiten staat staat hij niet alleen, naast hem staan er nog 3. Hij heeft altijd hooi tot zijn beschikking en vers water. Met rijden en in de verdere omgang is er niets veranderd, top braaf.
Heeft iemand tips? Het zou fijn zijn als hij weer wat langer naar buiten kan nl.
Alvast bedankt!
Nikass schreef:superpony schreef:Nikass, maar dat kan ook komen door de manier van opfok, voeding en training.
Ik ken werkelijk geen paard dat beter is opgevoed dan dit paard.
Maar los daarvan, heb je op dat moment met gedrag van een paard te dealen.