Onrustig in paddock, iemand goede tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:10

Oh ik bedoelde het niet zo zwaar hoor (vandaar de ;) ) maar er kwam wel wat commentaar op de huisvesting (paddock) en die begrijp ik ook, maar het is niet altijd even simpel om even een pp aan te leggen, en niet iedereen heeft flinke hectares gras.
Er worden zeker ook goede tips gegeven :)

Tancreda4

Re: Onrustig in paddock, iemand goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:19

Mijn paard komt meer dan zat buiten met dr pony (24/7) en heeft ook zo'n haar periodes. Tuurlijk helpt weinig beweging alles behalve, maar als er een zo gestrest is, is het lastig dat te doorbreken. Hoe langer buiten Hoe meer onrust nu in dit stadium misschien. Iets dat je niet wilt. Daarom mijn tips; meerder Le vloerplejken, en wisselen van paddock kijken of dat werkt. En daarnaast ook even naar krachtvoer en het werk + vrije beweging kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:32

Nikass, een paard is een paard. TS heeft een probleem en dan krijg je antwoorden. Juist als je ze aan huis hebt, kan je het aanpassen zoals je wilt. Je hoeft geen ha's te hebben, maar kan al heel veel bereiken. TS zet hem op stal als ze niet thuis is, maar dat is schijnveiligheid. Op stal kan net zoveel gebeuren. En juist door op stal zetten krijg je dit gedrag en blessures.
Ik veroordeel mensen inderdaad als ze hun paarden niet voldoende buiten laten of zonder eten of alleen etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:40

Ik zeg niet dat ze de paarden op stal moet zetten?
Ik zeg dat suggereren dat je alles kan regelen zoals je het wil omdat je ze aan huis hebt helaas ook niet waar is.
En dat werd wel genoemd: paarden hebben baat bij heel veel meters maken op gras. Ja dat weet ts ook, maar ook aan huis heb je dat niet altijd beschikbaar.

Ik ben zeker niet tegen een kritische noot op bokt, vind maar al te vaak dat er alleen maar gejuicht mag worden, maar probeer wel realistische tips te geven denk ik dan. :)*
Ik zou als ik ts was ook een constructie verzinnen waarbij de paarden gewoon de hele dag buiten kunnen blijven en in elk geval met één maatje. (Tenzij dat écht niet kan, daarom mijn vraag in hoeverre ze elkaar de hersens inslaan als ze samen staan).
En ruwvoer op de paddock.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:52

Als ik kijk naar mijn eigen paard die staat dagelijks de hele dag buiten met andere. Nu nog in de paddock en straks gaan ze weer de weide op.
Ze is gemiddeld 5/6 dagen per week aan het werk. Dit is afwisselend dressuur, buitenrit, longeren.
Maar toch heeft ze het echt wel minimaal 1x per week nodig om gewoon even flink goed uit haar stekker te gaan, zeker met de paddock seizoen.
En dat heeft ze eigenlijk altijd al gehad in de tijd dat ik haar heb (zo'n 6½ jaar)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:28

Ik snap je wel dat je voorzichtig bent. Mijn paard is ook niet voorzichtig met zichzelf en hier blesseren regelmatig paarden zichzelf omdat ze over hun eigen lichamelijke grenzen gaan als ze elkaar wat aansteken en uit hun dak gaan. Mijn merrie ook. Die heb ik ook op kleiner stukje moeten zetten vanwege een bandenblessure.

En hier heb ik dat geren als ze de wei uit willen. Laat ik de wei open zodat ze zelf kunnen kiezen dan rennen of lopen ze gewoon zelf terug vanuit de wei naar paddock en inloopstal. Heb ik de draad dicht gaan ze het gedrag van jouw paard vertonen en moet ik uitkijken bij het openzetten dat ze niet door de draad heen rennen of over mijn heen. Soms als ik te lang wacht zijn ze amper nog te vangen.

Dus ook ik ben voorzichtiger geworden met opsluiten in de wei.
Zeker met slecht weer en helemaal in de dazentijd.

Het kan zijn dat het paard de stal als veilige plek is gaan beschouwen met alle comfort. Kun je een paddock zo aanpassen dat er een directe verbinding kan komen met zijn stal? Zodat hij zelf kan kiezen wanneer hij weer binnen gaat staan? Waarschijnlijk wordt hij dan rustiger.

Daarnaast inderdaad minder krachtvoer en veel beweging en liefst ook afwisseling.

Hier herken ik ook angst voor een plek. Als het erg waait zijn ze ook schrikkerig en mijden bepaalde plekken. Of rennen steeds weg om niets...

Sterkte. Niet leuk dit gedoe.
Blijven de anderen wel rustig?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:28

Jor1988 schreef:
Hij staat nu 3 jaar bij mij thuis tussen dezelfde paarden en heeft hier nog nooit bij gestaan. Dat zie ik niet zitten omdat de paddocks te klein zijn en ze elkaar nogal pesten (halsters uittrekken in dekens bijten dat soort dingen) en ik geen blessures wil.

Wat je pesten noemt is in mijn ogen normaal speel-gedrag. Alle paarden staan bij ons in groepen op grasweides en die zitten heerlijk te klooien met elkaar, vooral de ruinen. Af en toe sneuvelt er een halster maar daar houdt het wel mee op. Ik zou niet zo bang zijn voor blessures hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:59

kiki1976 schreef:
Als ik kijk naar mijn eigen paard die staat dagelijks de hele dag buiten met andere. Nu nog in de paddock en straks gaan ze weer de weide op.
Ze is gemiddeld 5/6 dagen per week aan het werk. Dit is afwisselend dressuur, buitenrit, longeren.
Maar toch heeft ze het echt wel minimaal 1x per week nodig om gewoon even flink goed uit haar stekker te gaan, zeker met de paddock seizoen.
En dat heeft ze eigenlijk altijd al gehad in de tijd dat ik haar heb (zo'n 6½ jaar)

Doen die van ons ook hoor. Staan 24/7 samen buiten en hebben op meerdere plekken hooi. Toch moet de merrie af en toe even rennen en gek doen. Als het gevroren heeft, heeft ze dagen voorzichtig gelopen. Als het dan dooit, haalt ze even in. Ze is 25 en de rest doet wel wat mee dan.

Het is gewoon schijnveiligheid dat je paard op stal niks kan krijgen.

Onze plek is naast ene industrie gebied en aan de andere kant een camping. Je hoort altijd van alles, maar paarden zoeken steun bij elkaar en raken aan zoveel gewend dat ze niet meer reageren. Bij ons wordt al maanden verbouwd met cirkelzagen, boren etc. Ze reageren nergens op. Zelfde als grote machines zoals trekkers en graafmachines.
Overal je paard van weghouden of er zelf met spanning bij gaan staan, werkt negatief. Maar alleen zal een paard er meer last van hebben dan in een stabiel koppel.

Omheining moet wel echt veilig zijn. Kan altijd wat gebeuren, maar is op stal net zo.

Maar ik zou dus nogmaals ook naar het voer kijken. Voer in combinatie met kleine paddock en alleen staan, kan wel gedrag vertonen. En het is logisch dat dit zich opbouwt na verloop van tijd. Een paard explodeert niet van 1 schep biks/muesli meestal.

Overigens is mijn ruin echt wel braaf, maar met karakter. Als ik die vroeger trainde en 5 dagen zelfde deed voelde ik ook een bommetje onder me. Die moest dan ook echt even zijn ei kwijt. Stond teveel op stal, kreeg verkeerd voer en te weinig afwisseling in werk.
Naar je trainingsschema kijken is vaak ook verstandig. Veel mensen trainen te lang en te vaak en wisselen te weinig af.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:39

Volgens mij komen de meeste blessures niet door spelen en rennen. Daar zijn paarden namelijk op gemaakt. De meeste blessures ontstaan door training en het rijden of mennen met paarden. :D
Misschien iets om over na te denken TS.

Hier paarden 24/7 buiten. Ook hier af en toe een moment dat ik even de andere kant op kijk. Maar voor de rest is het meestal een duf zooitje. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:02

Halster uittrekken en aan dekens trekken beschouw ik als spelen.
Elkaar bijten en een niet al te harde trap horen daar ook bij.
Daar raken paarden bijna nooit door geblesseerd.
En ze worden er wel heel gelukkig en rustiger van.
Ik zou toch zeker overwegen om ze samen te zetten.
Dat is toch echt heel gewoon, zelfs hengsten staan tegenwoordig samen. ;)
Kun je ook geen uitloop maken dat ze zelf in en uit de stal kunnen?
Want als ze zelf kunnen kiezen zorgt dat ook voor heel veel rust en je hebt er zelf geen werk van, ze kunnen dan ook buiten als jij niet kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:15

superpony schreef:
Onze plek is naast ene industrie gebied en aan de andere kant een camping. Je hoort altijd van alles, maar paarden zoeken steun bij elkaar en raken aan zoveel gewend dat ze niet meer reageren. Bij ons wordt al maanden verbouwd met cirkelzagen, boren etc. Ze reageren nergens op. Zelfde als grote machines zoals trekkers en graafmachines.
Overal je paard van weghouden of er zelf met spanning bij gaan staan, werkt negatief. Maar alleen zal een paard er meer last van hebben dan in een stabiel koppel.

Omheining moet wel echt veilig zijn. Kan altijd wat gebeuren, maar is op stal net zo.

Ik ben het deels met je eens, maar het hangt ook van het paard af. Laat ik voorop stellen dat ik mijn paarden zoveel mogelijk buiten heb, en altijd in de kudde. Maar wij hebben er eentje bij staan die wel heel heftig kan reageren, ook al is ze niet anders gewend dan buiten staan. Liefst stookt ze daarbij de rest van de kudde op. Allemaal prima op zich, maar als het paard helemaal bezweet en over zijn toeren raakt dan zetten wij haar soms toch even op stal om tot rust te komen.
Het ene paard is het andere niet. Sportpaarden zijn zéker ook, en in de eerste plaats, paard, maar ze hebben soms, afhankelijk van de bloedlijnen, wel een iets andere gebruiksaanwijzing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:43

Nikass, maar dat kan ook komen door de manier van opfok, voeding en training.

Maar goed, TS heeft veel adviezen en reageert niet meer, dus jammer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:12

MirandaFuego schreef:
Halster uittrekken en aan dekens trekken beschouw ik als spelen.
Elkaar bijten en een niet al te harde trap horen daar ook bij.
Daar raken paarden bijna nooit door geblesseerd.
En ze worden er wel heel gelukkig en rustiger van.
Ik zou toch zeker overwegen om ze samen te zetten.
Dat is toch echt heel gewoon, zelfs hengsten staan tegenwoordig samen. ;)
Kun je ook geen uitloop maken dat ze zelf in en uit de stal kunnen?
Want als ze zelf kunnen kiezen zorgt dat ook voor heel veel rust en je hebt er zelf geen werk van, ze kunnen dan ook buiten als jij niet kan.

Ben ik niet altijd mee eens.
Wij hadden een klein shet hengstje op stal die kon heel leuk spelen met een grote kwpn ruin van 1.80, maar je moest ze niet de hele dag bij elkaar zetten. Want die kleine trapte die grote op den duur echt kreupel.
Maar hooguit 2 uurtjes ging echt super, speelde, stonden naast elkaar te eten/grazen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:20

Jor1988 schreef:
Voorheen stond hij dag en nacht buiten en was er nooit een probleem. Erg rustig en keek nergens van op of om.

Je geeft het antwoord zelf al.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:32

superpony schreef:

Ik ken werkelijk geen paard dat beter is opgevoed dan dit paard.
Maar los daarvan, heb je op dat moment met gedrag van een paard te dealen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:49

Jor1988 schreef:
Beste Allemaal,

Mijn paard is sinds enkele maanden erg onrustig in de paddock. Voorheen stond hij dag en nacht buiten en was er nooit een probleem. Erg rustig en keek nergens van op of om. Vorig jaar met wedstrijden gestart en heb hem vanaf toen op stal gezet 's nachts. Dit was totaal geen probleem en hij was nog steeds erg rustig buiten. Maar sinds een paar maanden is hij dat dus niet meer. Hij is erg gevoelig voor prikkels (voorheen totaal niet) denk hierbij aan een fietser die voorbij komt of wandelaars met honden.

Momenteel staat hij alleen buiten als ik thuis ben. Zodat ik hem gelijk binnen kan zetten als hij weer als een idioot door de paddock gaat (wil geen blessures nl). Wat hij doet is voornamelijk graven, heen en weer draven en na het rollen echt uit elkaar klappen (bokken steigeren etc).

Als hij buiten staat staat hij niet alleen, naast hem staan er nog 3. Hij heeft altijd hooi tot zijn beschikking en vers water. Met rijden en in de verdere omgang is er niets veranderd, top braaf.

Heeft iemand tips? Het zou fijn zijn als hij weer wat langer naar buiten kan nl.

Alvast bedankt!

Dus, omdat jij wedstrijden gaat rijden moet hij opeens op stal? Verder haal je hem binnen als hij gek doet. Dus als hij zijn energie eindelijk kwijt kan moet hij binnen want hij doet te gek. Zo beland je in een viseuze cirkel. Hij doet alsmaar gekker, dus hij gaat vroeger binner. Energie niet weg dus nog meer energie, nog gekker, nog meer binnen etc.

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:58

Je geeft zelf aan dat je paard eerst dag en nacht buiten stond, en er toen geen problemen waren. Ik snap ook niet dat je paard nu opgesloten wordt omdat jij wedstrijden wilt rijden. Tuurlijk is wedstrijden rijden leuk, en wil jij ook je plezier terug krijgen, aangezien paarden nou eenmaal veel tijd en energie kosten. Maar daar hoeft je paard toch niet voor te boeten? Hij is als het goed is niet van suiker gemaakt, en spelen en rennen hoort nou eenmaal bij het paard zijn. Mijn advies is: zet je paard weer lekker dag en nacht buiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:04

Nikass schreef:
superpony schreef:

Ik ken werkelijk geen paard dat beter is opgevoed dan dit paard.
Maar los daarvan, heb je op dat moment met gedrag van een paard te dealen.

Ik zeg niet opvoeding. Ik zeg alleen dat veel paarden verkeerd opgefokt worden. Dus 1 merrie met 1 veulen. Teveel op stal. Te snel van de moeder af etc.............Men kijkt naar dat moment en zegt; Het is een braaf veulen. Of het is een brutaal veulen etc etc. Pas later komen er dingen naar boven die men niet meer terughaalt op de eerste start in het leven.

Voeding; teveel mensen denken dat ze een sportpaard compleet anders moeten voeren en gooien er veel teveel hardvoer ( energie ) in.

Training; Paarden worden te eenzijdig getraind, verkeerd getraind etc. Paarden lopen gefrustreerd rond en met diverse klachten. Men zoekt de oplossing vaak in een ander bit, hulpteugel, supplement. Idem bij wanneer men de paarden teveel hardvoer geeft, gooien ze er eerder een supplement bij, dan dat men het voer aanpast.

Dit paard kwam buiten en vertoond nu dit gedrag. TS denkt dat er nu iets verandert is, maar dingen bouwen zich ook vaak op.

Opvoeding is leuk, maar in de wei of paddock maakt een paard natuurlijk zelf uit wat ie doet. Hij moet jou wel respecteren als je de wei of paddock inloopt, maar verder is hij vrij.

Ik zie het gewoon echt heel veel. Paarden die heel veel op stal staan, heel veel hardvoer en supplementen krijgen, 3 dekens op en baasje kan er niet eens mee over het terrein lopen.........Als ze dan even naar buiten mogen als het zonnetje schijnt, krijgen ze hun hele benen ingepakt, want ze gaan uit hun plaat. Wanneer dat te hard gaat of te lang duurt, worden ze er snel weer uit gehaald. Ik zie ook met heel veel regelmaat helaas paarden dan ook totaal niet sociaal meer reageren naar andere paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:27

Superpony ik neem aan dat het veel voorkomt wat je zegt. Ik kan alleen praten over de paarden die ik ken. En betreffend paard is eigen fok van een professionele paardentrainer. En ik denk dus ook daarom zo ontzettend fijn in de omgang.
Maar kan op de weide ontzettend uit z'n stekker gaan, ook van dingen die ze al 100 x heeft gezien.