Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:03

joyce B schreef:
Mijn paard vreet gewoon door het betonplex heen... Op een vlakke wand! En het is nou niet dat ze uitgehongerd wordt want ze krijgt een stampvol hooinet voor de nacht en is te vet...

Wij hebben geen betonplex hebben gebruikt o.a. omdat de platen erg star zijn ( en dus makkelijker kapot gaan als er tegen getrapt wordt ). De balken structuur heel veel veerkracht en mocht er eens een balk sneuvelen dat hoef je maar 1 balk te vervangen.
Overigens is dat nog nooit gebeurd en wij hebben al ca. 12 jaar stallen op deze manier gebouwd. Mogelijk dat door de uitlopen de paarden ook helemaal geen behoefte hebben om aan het hout te gaan knagen; dat is vaak toch een teken van verveling en omdat ze altijd naar buiten kunnen is er altijd wel iets te zien of te doen.

joyce B

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:18

Mijn houten stal wordt ook vanaf de buitenkant opgegeten. Vooral de deur waarachter de baal voordroog staat. Heb ook stammetjes en takken liggen en bijna onbeperkt ruwvoer.

Maar goed. Paarden verschillen. Ik had niet verwacht dat ze door betonplex zouden eten.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:29

Mooi dat je zoiets kan gaan bouwen:) Ik zou ook goed nadenken over de ventilatie in je stal. Een box met buitenluik hoeft binnen nog geen goede ventilatie te hebben. Bijna alle veehouders laten zich daar uitgebreid over adviseren, maar bijna geen paardenhouder denkt daar over na.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 18:54

joyce B schreef:
een stuk bestrating en eventueel een stuk afdak/doorgetrokken dak zodat ze buiten ook schuilmogelijkheid hebben?

Dankjwel JoyceB! :-)

Die bestrating voor de deur nemen we mee en het doortrekken van een overstek gaan we over nadenken.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 18:58

joyce B schreef:
Mijn paard vreet gewoon door het betonplex heen... Op een vlakke wand! En het is nou niet dat ze uitgehongerd wordt want ze krijgt een stampvol hooinet voor de nacht en is te vet...

Kunststof stalwanden zijn super sterk. En onderhoudsarm. Kost wat maar dan heb je ook wat. Wel met voldoende staalprofielen er tussen want anders trekken ze makkelijk krom!

We hebben in de huidige situatie gelukkig (ook) geen last van houtetende paarden; de huidige boxwanden zijn van chipboard en buiten hebben we houten (gecreosoteerde) hekken, dus daar zijn we niet zo bank voor.
We hebben een totaalbedrag in ons hoofd en wegen daarom één en ander tegen elkaar af. Totale lengte boxwand van zo'n 20 meter is een aardige kostenpost.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 19:00

Corientjuh94 schreef:
Mooi dat je zoiets kan gaan bouwen:) Ik zou ook goed nadenken over de ventilatie in je stal. Een box met buitenluik hoeft binnen nog geen goede ventilatie te hebben. Bijna alle veehouders laten zich daar uitgebreid over adviseren, maar bijna geen paardenhouder denkt daar over na.

Dankjewel voor je reactie Corientjuh94! :-)
Wat ventilatie betreft hebben we nog even heel hard nagedacht. We overwegen om in de achterwand in beide boxen een draaikiepraam te plaatsen, zodat we de boel ook kunnen laten doorwaaien, mocht dat nodig zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:30

Ik zou zeker een overstek willen bij de voorste 2 boxen. Die zijn zo te zien alleen te bereiken buitenom en dan loop je met je hooi van droog binnen, naar nat buiten. Uitmesten, dekens verwisselen en voeren wil je echt heel graag droog kunnen doen.

Trailer hoogte zou ik inderdaad goed rekening mee houden. Die dingen worden alleen maar hoger en hoger.

Denk ook heel goed aan de verbinding van je stal met de rest van je erf. Hoe beter dat je dat uitdenkt van te voren hoe simpeler je leven wordt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:39

Leg aub klinkers ipv beton.
Schuift veel minder dan gevlinderd beton (levensgevaarlijk met paarden) en is toch veel beter proper te houden dan geveegd beton.

En tip, probeer in elke stal een afsluitbaar afvoerputje te voorzien, zodat als je de stallen eens proper wil maken met bv hogedrukreiniger, het water ook weg kan.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:00

Mooi ontwerp, ben benieuwd hoe t gaat worden straks! Wij hebben ook beton in onze stal,deels gevlinderd. Het gevlinderde deel is idd erg glad, maar het niet gevlinderd deel totaal niet, is nog geen een keer een paard op uitgegeleden. K vind persoonlijk beton netter dan klinkers.
Komen de boxen gelijk uit op de paddock? Zelf vind ik dat heel handig.
Wij hebben ook tussenwanden zonder tralies (1,2m hoog). Deze zijn van kunststof planken en komen bij bedaf vandaan. Enorm degelijk, heeft al heel wat schoppen en trappen glansrijk overleefd ;). Verder weet ik niet of ik opnieuw voor die lage wanden zou hebben gekozen. Het oogt idd heel open en vriendelijk, maar ze kunnen flink klieren met elkaar over zo'n wandje heen. Niet alle paarden vinden neuzende buren leuk.
Ik kan evt wel wat foto's pb'en, mocht je dat interessant vinden.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:32

pol013 schreef:
Ik zou zeker een overstek willen bij de voorste 2 boxen.

Trailer hoogte zou ik inderdaad goed rekening mee houden. Die dingen worden alleen maar hoger en hoger.

Denk ook heel goed aan de verbinding van je stal met de rest van je erf. Hoe beter dat je dat uitdenkt van te voren hoe simpeler je leven wordt.

Dankjewel voor je reactie pol013! :-)

Overstek bij de voorste 2 boxen komt er.
Voor de stal ligt het erf met een goede ontsluiting. Grote hooibalen en kunnen door de grote deuren naar binnen gereden worden.

We nemen alle tips sowieso mee in onze overwegingen.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:36

s0173957 schreef:
Leg aub klinkers ipv beton.
Schuift veel minder dan gevlinderd beton (levensgevaarlijk met paarden) en is toch veel beter proper te houden dan geveegd beton.

En tip, probeer in elke stal een afsluitbaar afvoerputje te voorzien, zodat als je de stallen eens proper wil maken met bv hogedrukreiniger, het water ook weg kan.

Dankjewel voor je reactie s0173957! :-)

We dubben over wel of niet een betonvloer. We hebben nu klinkers, en dat bevalt eigenlijk goed. Ik gooi het weer in de groep ;-)

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:41

KyaraMyBest schreef:
K vind persoonlijk beton netter dan klinkers.
Komen de boxen gelijk uit op de paddock?
klieren met elkaar over zo'n wandje heen. Niet alle paarden vinden neuzende buren leuk.
Ik kan evt wel wat foto's pb'en, mocht je dat interessant vinden.

Dankjewel voor je reactie KyaraMyBest! :-)

Ik vind beton ook netter dan klinkers. Onze paarden staan niet op ijzers, dus dat scheelt sowieso qua glijden op een (geveegde) betonvloer.
De boxen komen niet uit op de paddock, omdat je dan altijd door het zand moet. We moeten ze nu ook over het bestrate erf in de paddock zetten en dat bevalt prima. Zo loop je ook geen zand de stallen in.
We zijn voornemens de stallen 1,20 hoog te maken, maar er komt wel een (horizontale) buizen hek op de muur, zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar niet in elkaars ruimte kunnen.

De kunst is om alle voor- en nadelen goed af te wegen en tot een goed plan te komen. Als de schuur er staat, wordt het moeilijk aanpassen ;-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:19

Klinkers opvegen is veel makkelijker dan beton.
Bij beton blijft veel meer stof, stro of hooi tussen hangen en is een pak sletiger voor je borstel ;)
Qua plaatsing is beton uiteraard makkelijker...