Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knollentuin schreef:In zo een hayplay bal past de hoeveelheid voor een konijn, weeg een keer de hoeveelheid die je paard per keer krijgt, onbeperkt is ook niet mijn idee zeker niet met die sobere rassen, maar als je arm hooi hebt kan je er wel fiks van voeren voor ze er echt dik van worden, en wb je stal, gewoon een week niet mesten, alleen de mest eruit, bodem opbouwen zodat je een opbouw in de stal krijgt waardoor de urine e door de bedekking het in onderste laag komt, die haal je dan 3x per week weg en dan kan je van de bovenlaag weer onderlaag maken
Maabelx schreef:Je hebt verschillende maten in de hayplay ballen. Ik heb toevallig de grootste van 50 cm. Daar gaat 3kg in en ik heb er 2.
GDG schreef:Maabelx schreef:Je hebt verschillende maten in de hayplay ballen. Ik heb toevallig de grootste van 50 cm. Daar gaat 3kg in en ik heb er 2.
Maar het belangrijkste is hoe lang hij ermee doet. Hoe groot zijn de gaten in zo'n bal? Best groot volgens mij. Ik zou een slowfeedernet in je stal hangen, met mazen van 3 cm. Hou je die lekker altijd gevuld en kun je als je dat wil die ballen er ook nog bijgeven.
Maabelx schreef:GDG schreef:Maar het belangrijkste is hoe lang hij ermee doet. Hoe groot zijn de gaten in zo'n bal? Best groot volgens mij. Ik zou een slowfeedernet in je stal hangen, met mazen van 3 cm. Hou je die lekker altijd gevuld en kun je als je dat wil die ballen er ook nog bijgeven.
De stal waar ik op stal die gaat de hooinetten niet voor mij vullen. Dan zou ik zelf 3x per dag naar stal moeten om die netten te vullenen dat gaat ook niet. Vandaar de hayplay ballen.
Renee_S schreef:Hier ook een stro vreter (fjord) die zijn hooi laat liggen om stro te gaan eten. Hij staat op gehakseld stro. Werkt super. Hier knabbelt ie nog wel aan maar blijft niet eten. En het voordeel van gehakseld stro is dat het met het gewone stro op de mesthoop afgevoerd mag worden. Dus geen gezeik met aparte afvoer zoals bij vlas etc.
Hij staat 's nachts op stal, doet s zomers ongeveer met 2 pakken per week. s Winters 3 pakken. Dus qua kosten ook nog te overzien
Maabelx schreef:Charaz schreef:Dan krijgt hij 12 kilo hooi per dag klopt dat?
Hij krijgt 2x per dag de hayplay ballen daar gaat dan 6kg in, dus dat is dan 12kg. En savonds krijgt hij nog een 3/4 plak dat is dan ook nog 1,5/2 kg. Dus ongeveer 14 kg per dag