HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:15

Ik weet niet of ik de goede voor ogen heb... maar daar past toch niet veel hooi in of vergis ik me?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:16

En anders een wat minder rijke hooi waar hij wel de hele dag continu op kan knabbelen. Je hebt hooiballen zeg je maar die zijn nog best groot toch de gaten? Misschien ook een slowfeeder met kleinere gaten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:22

In zo een hayplay bal past de hoeveelheid voor een konijn, weeg een keer de hoeveelheid die je paard per keer krijgt, onbeperkt is ook niet mijn idee zeker niet met die sobere rassen, maar als je arm hooi hebt kan je er wel fiks van voeren voor ze er echt dik van worden, en wb je stal, gewoon een week niet mesten, alleen de mest eruit, bodem opbouwen zodat je een opbouw in de stal krijgt waardoor de urine e door de bedekking het in onderste laag komt, die haal je dan 3x per week weg en dan kan je van de bovenlaag weer onderlaag maken

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:25

Als je haf snel dik wordt... is het eten van stro helemaal niet erg. Mooie buikvulling van arm materiaal.

Die vieze stal.. tja betere onderlaag aanbrengen

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:27

knollentuin schreef:
In zo een hayplay bal past de hoeveelheid voor een konijn, weeg een keer de hoeveelheid die je paard per keer krijgt, onbeperkt is ook niet mijn idee zeker niet met die sobere rassen, maar als je arm hooi hebt kan je er wel fiks van voeren voor ze er echt dik van worden, en wb je stal, gewoon een week niet mesten, alleen de mest eruit, bodem opbouwen zodat je een opbouw in de stal krijgt waardoor de urine e door de bedekking het in onderste laag komt, die haal je dan 3x per week weg en dan kan je van de bovenlaag weer onderlaag maken

Je hebt verschillende maten in de hayplay ballen. Ik heb toevallig de grootste van 50 cm. Daar gaat 3kg in en ik heb er 2.

En er ligt in de stal al een onderlaag van 20cm en ik heb die al 3x verschoont, maar eigenlijk zou ik dat dus vaker moeten doen, zodat het wat schoneren stro de urine optrekt?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:29

Maabelx schreef:
Je hebt verschillende maten in de hayplay ballen. Ik heb toevallig de grootste van 50 cm. Daar gaat 3kg in en ik heb er 2.

Maar het belangrijkste is hoe lang hij ermee doet. Hoe groot zijn de gaten in zo'n bal? Best groot volgens mij. Ik zou een slowfeedernet in je stal hangen, met mazen van 3 cm. Hou je die lekker altijd gevuld en kun je als je dat wil die ballen er ook nog bijgeven.

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:31

GDG schreef:
Maabelx schreef:

Maar het belangrijkste is hoe lang hij ermee doet. Hoe groot zijn de gaten in zo'n bal? Best groot volgens mij. Ik zou een slowfeedernet in je stal hangen, met mazen van 3 cm. Hou je die lekker altijd gevuld en kun je als je dat wil die ballen er ook nog bijgeven.

De stal waar ik op stal die gaat de hooinetten niet voor mij vullen. Dan zou ik zelf 3x per dag naar stal moeten om die netten te vullenen dat gaat ook niet. Vandaar de hayplay ballen.

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:33

Ik vind het super aardig alle tips betreft hooi, maar mij vraag is hoe ik mijn stal een beetje schoon kan houden! Ik hoef geen tips meer omtrend hooi. Ik ga aan mij DA vragen of hij een onderzoekje kan doen of hij genoeg krijgt!

Alle tips om de stal schonen te houden zijn hartstikke welkom!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:33

Maabelx schreef:
GDG schreef:

De stal waar ik op stal die gaat de hooinetten niet voor mij vullen. Dan zou ik zelf 3x per dag naar stal moeten om die netten te vullenen dat gaat ook niet. Vandaar de hayplay ballen.

Die netten kun je ook gewoon gevuld klaarzetten hoor. En als je een net koopt wat groot genoeg is kun je daar voor 24u hooi in kwijt, dus die kun je dan zelf vullen als je er bent.

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:36

[/quote]
Die netten kun je ook gewoon gevuld klaarzetten hoor. En als je een net koopt wat groot genoeg is kun je daar voor 24u hooi in kwijt, dus die kun je dan zelf vullen als je er bent.[/quote]

Stal gaat ze ook niet ophangen. Maar bedankt voor de tip!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:36

Dan krijgt hij 12 kilo hooi per dag klopt dat?

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:42

Charaz schreef:

Hij krijgt 2x per dag de hayplay ballen daar gaat dan 6kg in, dus dat is dan 12kg. En savonds krijgt hij nog een 3/4 plak dat is dan ook nog 1,5/2 kg. Dus ongeveer 14 kg per dag

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:44

En net zeg je dat er, 3kilo in gaat, dan kom ik aan andere hoeveelheden

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:45

Met die ballen gaat die ook met het hooi door de hele stal door..pakt die makkelijk wat stro mee. Een fijnmazig hooinet kan je zo ophangen dat er makkelijk hooi ingegooid kan worden zonder dat je los moet maken. Vult je stalhouder de ballen wel voor je? Als tip wat wij weleens deden bij paarden die veel stro eten is een pak zaagsel op de plasplek. Daar blijven ze een stuk schoner van. Eens in de 1a2 weken nieuwe baal erin.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:46

Hier ook een stro vreter (fjord) die zijn hooi laat liggen om stro te gaan eten. Hij staat op gehakseld stro. Werkt super. Hier knabbelt ie nog wel aan maar blijft niet eten. En het voordeel van gehakseld stro is dat het met het gewone stro op de mesthoop afgevoerd mag worden. Dus geen gezeik met aparte afvoer zoals bij vlas etc.

Hij staat 's nachts op stal, doet s zomers ongeveer met 2 pakken per week. s Winters 3 pakken. Dus qua kosten ook nog te overzien :)

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:47

knollentuin schreef:
En net zeg je dat er, 3kilo in gaat, dan kom ik aan andere hoeveelheden

Klopt, maar ik heb er 2.

LifeOfMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:48

Renee_S schreef:
Hier ook een stro vreter (fjord) die zijn hooi laat liggen om stro te gaan eten. Hij staat op gehakseld stro. Werkt super. Hier knabbelt ie nog wel aan maar blijft niet eten. En het voordeel van gehakseld stro is dat het met het gewone stro op de mesthoop afgevoerd mag worden. Dus geen gezeik met aparte afvoer zoals bij vlas etc.

Hij staat 's nachts op stal, doet s zomers ongeveer met 2 pakken per week. s Winters 3 pakken. Dus qua kosten ook nog te overzien :)

Bedankt! Ik ga me hier even in verdiepen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:58

Maabelx schreef:
Charaz schreef:

Hij krijgt 2x per dag de hayplay ballen daar gaat dan 6kg in, dus dat is dan 12kg. En savonds krijgt hij nog een 3/4 plak dat is dan ook nog 1,5/2 kg. Dus ongeveer 14 kg per dag

Heb je nagewogen hoeveel hooi er in gaat?
Heb wel eens hooinetten van "10kg" gehad waar ik amper 6kg in gepropt kreeg, per baal verschilt dat ook nog.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:24

Ik begrijp je probleem helemaal, TS. Hier ook een Haflinger die dik wordt van lucht. Zij staat al lang niet meer op stro, ten eerste omdat ze inderdaad haar hele stal leegat, en ten tweede omdat ze stofallergie heeft. Veel verschillende strooisels geprobeerd, vlas at ze op, strokorrels at ze op. Houtkrullen liet ze met rust, maar nu zijn we noodgedwongen weer moeten veranderen omdat één van onze nieuwe paarden een ontzettende smeerpoets is en die houtkrullen binnen de kortste keren één grote smeerboel was. Nu hebben we houtkorrels, en we zijn er heel tevreden mee!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:36

Mijne at ook veel stro. Wij hebben 3 weken zijn stal vies gehouden door alleen de drollen eruit te halen en daarna het goed te mengen met het schone stro en zo een paar maanden. Het hielp wel. Hij eet nu niet meer zoveel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:44

ik zou ook starten door een slowfeedernet te hangen. Ik heb grote netten van 2 m breed en 1 m hoog, op onbeperkt is dit voldoende voor 3 e-ponys voor 24 uur (of iets meer). Je kan opteren voor 2 dergelijke netten aan te schaffen (en ze zelf te vullen en dus over te stappen naar onbeperkt => door de mazen eten ze niet zoveel), of je kan opteren voor kleinere netten te nemen, en ze zelf op voorhand te vullen => 1 net = 1 voerbeurt.
Werk met een ring net naast de deur zodat ze gewoon het net erin hoeven te zwieren en vast te klikken aan die ring, 'savonds haal je zelf de lege netten weg en vul je ze opnieuw. => als je zelf vult kan je bijv ook iets grotere netten nemen en zijn portie hooi mengen met een portie stro, dan heeft hij méér te eten zonder dat het aanzet.

een andere optie is een slowfeeder maken met een baksysteem (iets schuin, zodat ze bovenaan een deksel kunnen openen en het hooi erin gooien, deksel terug dicht en paard kan onderaan eten, zoals de slowfeeder kliko's)
https://www.google.be/search?q=kliko+sl ... e-Tvvl9D8M:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:52

Ik heb ook ooit een stro eter gehad en die bleef maar eten. Maakte niet uit hoeveel hooi je gaf, hij at zijn hele stal leeg. Hij was ook moddervet. Die heb ik op zaagsel/krullen gezet en toen viel hij af en werd hij mooi slank. Was gewoon echt geen doen. Sommige paarden kunnen niet op stro.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:13

Verveelgedrag is het. Hij staat wel dagelijks een uur of 6 buiten, en wat rijden en zo maar dat is voor dit paard blijkbaar te weinig. Uit verveling gaat hij stro eten. 14 kg hooi is genoeg, verdeeld over de dag. Neem je stro weg dan zul je ander verveelgedrag gaan zien. Ik heb speltstro in de stal liggen; ze kunnen het eten maar het is niet zo lekker. Ze scharrelen er wel (overigens is het een inloopstal)
Ga je het met azijn besproeien dan neem je ook scharrelgedrag weg, en zal er wat anders voor terugkomen waar je misschien nog minder blij mee bent. Andere optie is slowfeedernet met 2 x 2 mazen. Dat is puzzelen, of hooi en eetstro mengen. Meer hoeveelheid, meer bezigheid.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:18

Mijn 2 jarige doet dit ‘s winters ook... die gooit haar hooi door de hele stal en vreet het stro op. Denk dat dit is omdat ze ‘s winters minder buiten staan (van 9 tot 5 i.p.v. 24/7). Miss als ie van de zomer meer naar buiten komt dat het dan minder is?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:10

Als ik die hayplay ballen zie dan snap ik wel dat hij zijn stro op vreet. Wat een crime moet dat voor een paard zijn om dat er uit te krijgen en naar mijn mening krijgen ze nooit de hoeveelheid naar hun behoeft binnen als ze daar uit gevoerd worden.