Wat doen? hengst of kinderpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:55

heeft hij NSPS of NMPRS papier? (gok het 1e)

Virginie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:57

laat hem lekker hengst, en idd, dan kun je later nog zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:29

stef schreef:

(NOG) nix...

en ja buitenzorg t word een meid ( 99% zeker Haha! ) haha zal raar staan te kijken als t een jongen word , maar dan nog jongetjes kunnen ook paardrijden kijk maar naar mijn vriend Haha! ..

voorlopig blijft hij zeker hengst, mischien fok ik weleen ander ponytje met mexx voor mijn kindje straks Haha! Knipoog

Maericken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:45

Debo"]
[quote="stef schreef:

(NOG) nix...

en ja buitenzorg t word een meid ( 99% zeker Haha! ) haha zal raar staan te kijken als t een jongen word , maar dan nog jongetjes kunnen ook paardrijden kijk maar naar mijn vriend Haha! ..

voorlopig blijft hij zeker hengst, mischien fok ik weleen ander ponytje met mexx voor mijn kindje straks Haha! Knipoog
[/quote]

dat wou ik net zeggen, koop er gewoon een lief en schattig en braaf shetje bij Lachen
zo duur zijn ze toch niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:11

Moeilijk he. Voor jou zou ik het ook niet weten, maar als hij bij mij gewoont had had ik het wel zeker geweten Lachen . Dan was hij lekker hengst geweest, had ik DNA laten testen en hem naar de keuring(het liefst die van het NSPS) gebracht.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:58

Ik zou hem gewoon ruinen.
Gewoon lekker voor je kindje gaan gebruiken, Als hengst zijnde vind ik ze onvertrouwd voor kinderen, Het blijven altijd hengsten.....
Ook al word hij goedgekeurd, daar komt nog een hele hoop bij kijken.
Ik weet niet waar je hem wilt laten goedkeuren?
Nmprs of Nsps.
Maar nsps is Super streng daar kom je niet zomaar tussen.
Daar Moet je hengst aan heel erg veel Eisen stellen.
En bij het nmprs is erg weinig vraag voor dit soort paardjes.
Ik zelf nog wel een paar hengstjes, in Friesland, die komen ook amper in aanmerking voor een dekking.
Ik heb zelf ook een erg luxe basis hengst, nog nooit een dekking gehad, dit is en blijft ook zijn laatste jaar, ik ga niet meer naar de keuring.
Ciska heeft overigens ook een Hengst ggk maar dat heeft ze waarschijnlijk zelf wel uitgelegt.
Je kan hem altijd nog hengst laten,en zien wat er gebeurt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:13

Waarom niet die gok wagen? Castreren kan altijd nog.

Ik heb bv nu best wel spijt dat ik danno heb laten castreren en het toen der tijd niet nog een jaartje heb afgewacht.
Ik heb al een paar keer gehoord dat het zonde was dat ik niet naar de HK ben gegaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:01

parouscha schreef:
Ciska heeft overigens ook een Hengst ggk maar dat heeft ze waarschijnlijk zelf wel uitgelegt.
Je kan hem altijd nog hengst laten,en zien wat er gebeurt.

Ja, we hebben het er al vaak genoeg over gehad Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:48

hihi ja ciska en ik hebben al heel wat fantasien over mexx en dennis gehad hihi Haha! ..

Denk dat ik hem hengst laat , voor mezelf.. omdat ik dat graag wou.. en dan gewoon een leuk veulentje van hem fokken ( ookal is ie niet goed gekeurt ) om dan te gebruiken voor mijn kindje... ( tja of die moet "nog" mooier worden en kans maken.. Tong uitsteken ) ach fok gewoon een weitje vol hahahaa owjé mijn fantasie slaat weer op hol Tong uitsteken Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:51

Dit is de knape vent in kwestie Haha! Tong uitsteken trouwens.. 1,5 jaar oud op deze foto Lovers

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:40

Mocht je NMPRS overwegen, ik zou het persoonlijk niet doen. Mocht je hem ggk willen krijgen, probeer het dan bij het NSPS.
Hoe mooi en leuk Mexx ook is, hij zal kleine maat basis worden, en daar is simpelweg nauwelijks vraag naar.
Ik heb een basis merrie, het NMPRS streeft naar Luxe, dus laat ik mijn basis merrie door Luxe hengsten dekken, en niet door basis hengsten, want daar schiet ik niks mee op, daar verbeter ik niet mee richting het fokdoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:58

mexx zalonder de "grote maat luxe" vallen op bovenstaande foto is ie een beetje TE vet.. maar hij heeft een zeer luxe bouw als ie wat slanker is. Daarbij word ie zeker 1meter of groter.
Ik ga voor het NSPS vind ik zelf "beter' als t nmprs

( mexx in wat slankere tijden Haha! )
Afbeelding

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:51

Het zeker beter dan het Nmprs *LOL*
MAar Nsps is zeer streng.
Ik weet iig, dat de moeder een 2de premie moet hebben en de moeders moeder ook, mijn hengst had dat niet, en kon daar niet ggk worden.
Bij het nsps was mijn hengst te luxe, en kwam daar niet voor in aanmerking, voor het nmprs was hij weer te basis

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:53

hate to burst your bubble.......... maaruh wat als je kind er niks aan vind?

Sanne vind paardrijden helemaal niet zo leuk als moeders........ ja soms

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:25

ik geef parousha gelijk..... mijn ruintje heeft ook super papieren bij het nsps.... alleen moeders had een 3e premie, jammer maar helaas geen HK. En er zijn sinds kort nog strengere regels gekomen bij het NSPS, waardoor het nog moeilijker wordt om je hengst goedgekeurt te krijgen, tevens willen ze hier ook "boeken" invoeren, premiehengst, stamboekhengst en niet goedgekeurd (ben ff de naam kwijt) en voor de merries hetzelfde, wat inhoud dat je met de premiedieren naar keuringen en fokdagen mag, en alleen maar door deze hengsten te laten dekken en bij de andere 2 "boeken" is het al een bekeken zaak, want je mag niet naar keuringen, fokdagen enzovoorts. Heb je trouwens al wel eens bekeken wat de terieven zijn voor het goedkeuren van een hengst????? Ten eerste komt er de inschrijving kijken, ten 2e het DNA (zoals eerder aangegeven), ten 3e de keuring, ten 4e mocht ie goedgekeurd worden ga je dit ook betalen, daarna komen de onderzoekskosten er nog eens bij voor de jonge hengsten, blijven ze hierna een goedkeuring behouden ben je vrijwel verplicht om op alle HK te verschijnen voor premies. Word ie voor het leven goedgekeurd betaal je hier ook een leuk prijsje voor om dit op zijn papieren te zetten. En is dit allemaal rond, dan is het nog de vraag of je de kosten eruit kunt halen in het dekseizoen, want is er wel vraag naar je hengst? Er word namelijk bijna naar alleen dezelfde hengsten gevraagd (DD, Narco v/d Uitweg, beide Carlossen, Bunswaardbloed, Zandkampbloed, L.H.bloed, Veldhoeve, Hoeve Eelwerd, dit zijn de meest gebruikte stallen en hengsten!). Dit weegt niet op tegen de kosten van een castratie (ongeveer 100 euro).
Met Sar wou ik ook naar een HK gaan, maar ik ben blij dat ik hem "geholpen" heb en hij nu een ruin is. Hier beleef je net zoveel plezier aan. Wat je wel kan doen is hem uitlaten groeien en dan castreren, worden ze iets mooier van. Ik heb het wat dat betreft te vroeg gedaan, maar om zijn karakter van destijds optijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:23

mexx zijn moeder is 2x 2de premie en 2x 3de zijn oma is ook ( voor wat ik weet ) 1x 2de premie geweest verder heeft ze in haar stamboek veel Pref. en Kr.superpref. merrie's.
Zijn vader is High Class v.d. beemster 4x 2de en 1x 1ste premie ( en zijn vader is DD v. de beemster waar dus veel vraag naar is. ) , zijn opa van moeders kant is Thabor van het hof ook 2x 2de premie.

allemaal 1ste en 2de premie paardjes dus.. van zijn afstamming zal hij niet worden afgekeurt denk ik..mischien van zijn "looks" maardat is nog even afwachten hoe hij er uit ziet als ie 3 is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:13

Idd, kijk eerst maar hoe hij uit groeit. En daarna dan je nog wel beslissen. Castreren is iig de weg van de minste weerstand. Maar een leuke bruine hengst is ook wel weer apart omdat je ze niet zo veel zie.

Ik zou het dus wel weten. Als hij goedgekeurd word, en Dennis volgend jaar een merrie veulen krijgt, heb je over 4 jaar een merrie voor hem Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:16

Persoonlijk zou ik kiezen voor ruinen, er is al zo veel van dat kleine spul wat maar een beetje in het rond dekt. En veel van de nakomelingen eindigen in de worst..... Vind ik zo jammer....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:16

mexx valt zeer zeker niet onder luxe, dan heb je een erg verkeerd beeld.
Tegenwoordig gaat dat op bloedvoering, en Mexx is shetland gefokt, dus basis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:34

Volgens mij idd een klassiek geval van het mooiste paard ter wereld in de ogen van eigen baasje (en terecht hoor, begrijp me niet verkeerd!) maar ik zie er echt niks exclusiefs/bijzonders aan....

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:51

En heb je zelf een leuke shetland merrie, dan kan je hem haar laten dekken. Ik heb het gezien bij kennissen van mij, die hadden 2 hengstjes, een zwarte en een moorkop. Ze hebben er nooit wat mee kunnen doen. Geen vraag naar. Ze hebben ze nu als hengsten verkocht. Dat moet je natuurlijk niet doen.
Je moet gewoon afwachten, je hebt nog 3 jaar zeker de tijd. Eer je kindje ( 99% is geen 100 Haha! ) oud genoeg is, weet je meer. Je kindje kan toch niet eerder intensief gaan rijden voor hij/zij 6 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:19

Dennis schreef:
Idd, kijk eerst maar hoe hij uit groeit. En daarna dan je nog wel beslissen. Castreren is iig de weg van de minste weerstand. Maar een leuke bruine hengst is ook wel weer apart omdat je ze niet zo veel zie.

Ik zou het dus wel weten. Als hij goedgekeurd word, en Dennis volgend jaar een merrie veulen krijgt, heb je over 4 jaar een merrie voor hem Lachen .

hihi deal OK dan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:21

Sonja schreef:
Volgens mij idd een klassiek geval van het mooiste paard ter wereld in de ogen van eigen baasje (en terecht hoor, begrijp me niet verkeerd!) maar ik zie er echt niks exclusiefs/bijzonders aan....

Bloos! Bloos hihi , nee bijzonder is ie niet echt maar ik vind m knap Haha! , hij is verder heel netjes gebouwd , alles klopt in verhouding ( hij is pas 1,5 dus hopen dat t zo blijft haha ) en voldoet aan de "eisen' van een shetlander...

maar ind ik zal m vast t knapste vinden van iedereen haaha Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:46

Debo schreef:
maar ind ik zal m vast t knapste vinden van iedereen haaha Haha! Knipoog

En zo hoort dat ook Lovers