Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:07

Klopt hoor, mijn merrie is nu 26 en haar haar is beduidend minder

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:25

Charaz schreef:
Peelie, zoals jouw haf waren mijn dame haar manen vroeger ook, ze is nu 20 jaar dus wellicht heeft het ook met de leeftijd te maken dat het minder wordt.

Janouk, haar manen zijn nu zo lang als de jouw en ik heb het idee dat ze nu niet langer worden.

Daar heeft het zeker mee temaken. Mijn merrie is nu 15 en bij haar merk ik al dat de manen dunner worden. En dan is 15 jaar nog nieteens echt oud.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:33

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er altijd een vlecht in.
Een hengsten vlecht. Maar moet ook toe geven dat ze eczeem heeft dus moet ik er ook wel een vlecht in hebben.

Regelmatig een keer wassen.en laat de vlecht ook rustig 2 week zitten.

Ik voer dodson & Horrell kwa voer gewone muslie met een balancer er bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:38

marije1109 schreef:
Misschien een stomme vraag maar waarom zo lang laten groeien als je het vervolgens altijd in een vlecht doet en alleen af en toe voor de foto los doet?
Vindt het paard dat wel prettig?

Bedoel dit niet vervelend trouwens.

Ik vind manen trekken een stuk vervelender voor een paard en dat moet je ook bijhouden. Daarbij rijden wij al 25jr western en was het normaal, dus zijn het zo gewend geraakt. Ik laat ze wel los hangen, zeker zomers. Heel soms vlecht ik ze nog als ze ondere en vliegendeken moeten.
Charaz schreef:
Peelie, zoals jouw haf waren mijn dame haar manen vroeger ook, ze is nu 20 jaar dus wellicht heeft het ook met de leeftijd te maken dat het minder wordt.

Janouk, haar manen zijn nu zo lang als de jouw en ik heb het idee dat ze nu niet langer worden.

Dat ervaar ik eigenlijk niet. Mijn quarter merrie had dunne korte manen toen ze broodmager op haar 20e bij ons kwam. Ze staan 24/7 samen en krijgen goed hooi. Inmiddels 25 en zie het juist dikker en langer worden.
Haar zoon is een jaar bij ons, is 19 en die heeft nog wat dunnen manen, maar moet nog wennen aan 24/7 vrij.

De andere 2 ruintjes van 20 hebben nog steeds dikke, lange manen. Alleen mn New Forest mist een stukje door kroelen en dat zal langer duren voor het weer helemaal zo lang is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:39

Super pony, dat is natuurlijk nogal een andere situatie als een paard vermagerd is geweest of een paard wat altijd meer dan genoeg te eten heeft gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:13

Peelie schreef:
Super pony, dat is natuurlijk nogal een andere situatie als een paard vermagerd is geweest of een paard wat altijd meer dan genoeg te eten heeft gehad.

In dit geval niet. We hebben haar gehad toen ze 5 was en in prima conditie. Toen had ze ook niet echt hele dikke of lange manen.
Toen ze 20 was, waren ze inderdaad erg dun en heb ik ze iets korter gehouden. Dat is dus inmiddels 5 jaar geleden.
Ze staan nu 3 jaar 24/7 samen en dit jaar haar ook voor het eerst zonder deken laten staan. Heeft niks met de manen te maken, want ze had geen halsdeken op.

Het viel me juist de afgelopen tijd op dat er een hele nieuwe rand manen is. Sowieso zit ze erg lekker in haar vel. We doen ook alles om het beste hooi te kopen en ze krijgen geen verkeerd hardvoer erbij.

De 2 van 20 hebben ook helemaal geen terugval van manen.

Alleen die van 19 heeft nog geen volle manen, maar moet nog wennen aan andere huisvesting. Zijn manen worden wel langer.

Ze zijn ook niet slecht in hun vacht verder. Maar hebben dus wel beweging en goed voer wat essentieel is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 12:51

Manen trekken doe ik ook niet bij mijn andere pony en paard met sportkapseltje hoor, daar gaat gewoon de schaar in.
Ik zal eens een foto maken van haar manen, we verhuizen deze week van stal en dan is de planning ook weer het rijden op te pakken, eens zien of dat verschil in de manen gaat brengen, ook ben ik van de week begonnen met de lifeforce elite voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:58

Mijn shet heeft manen tot op zn koot, en ik heb ze altijd los. Mijn fries heeft manen tot over haar boeg, heb ik ook altijd los. Enkel met rijden doe ik ze vast.
Vroeger had ik ze afwisselend wel/ niet in vlechten staan, maar toen mij haflinger zijn vlecht in het midden had afgeschuurd en daardoor een enorme pluk manen miste ben ik daar volledig op terug gekomen.

Manen hebben een maximale lengte wat ze kunnen krijgen. Sommige paarden zullen nooit manen tot onder de hals krijgen, anderen groeien door tot de grond bij wijze van. Maar dat is volgens mij genetisch bepaald. Ook groeien de manen minder snel/ lang naarmate een dier ouder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:08

marije1109 schreef:
Misschien een stomme vraag maar waarom zo lang laten groeien als je het vervolgens altijd in een vlecht doet en alleen af en toe voor de foto los doet?
Vindt het paard dat wel prettig?

Bedoel dit niet vervelend trouwens.

Nee ik snap jou :) Tinkers moeten voor keuringen het liefst volle manen en staart hebben. Nu ben ik van mening dat ik het liever puur natuur heb. Dus al mijn paarden lopen zonder vlechten etc. De 1 heeft wat sprietjes op haar hals (hanoveraan). De andere heeft manen van een 30 centimeter (bwp) en de tinker heeft een flinke bos die met gemak een meter lang is :) Ik vlecht niet, knip enkel de puntjes wat bij.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:12

Beide onze tinkers hebben lange manen. Allebei tot over de schouder.

Ik wissel veel af met vlechten en los. Alleen de voorpluk laat ik groeien omdat ze allebei een witte neus hebben en in de zomer met losse voorpluk dan verbranden ze niet zo snel.
Dus in de winter probeer ik te sparen.

Bij beide is het mij opgevallen dat tijdens de dracht de manen veel dikker en misschien ook wel langer zijn geworden.

https://boktimg.nl/img/m/hzt0tK.jpg

Lizzy staat nog op 2x per week een rondje zwangerschap gym en Mallow op 1 of 2x per week rijden. Ze krijgen alleen hooi.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:29

Ik wil als tip nog mee geven om ze niet met stiekjes te vlechten Maar het vast te zetten met van die stoffen stiekjes voor mensen (met die felle kleuren) Door de elastiekjes breken de punten makkelijk af!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:32

dresjoepie schreef:
Ik wil als tip nog mee geven om ze niet met stiekjes te vlechten Maar het vast te zetten met van die stoffen stiekjes voor mensen (met die felle kleuren) Door de elastiekjes breken de punten makkelijk af!

Ik doe niet anders, en ik denk dat mijn paarden wel in de top 20 van langste manen van bokt kopen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:34

Ik vlecht trouwens weleens bij heel warm weer als ze wat staan te zweten eronder. Voor mijn eigen gevoel dan natuurlijk....

dresjoepie, welke zijn dat? Van die grote? Ik heb van die band elastiekjes, maar ze raken ze wel kwijt als ik vlecht. Doe met erg slecht weer of als ze op de wei staan en er modder is ook weleens de staarten. Daar past een elastiekje niet eens in. Vroeger met reining training had ik zo een badstof bandje voor de staart dan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:40

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:42

Oke, die ken ik wel ja. In mn eigen haar gebruik ik ook geen strakke elastieken of metaal. Had vorige week uit nood een paarden band elastiekje gepakt, maar dat trekt best wel.

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:15

Hier een mini-shetlander van 82 cm op de schoft van bijna 3 jaar (1 keertje bij laten knippen, want middenin was ineens extreem) met 45 cm manen en nog groeiende. Ze mogen nu lekker los hangen, maar ik ga ze morgen even in vlechten gooien, t was een broedplaats voor luizen. Dresjoepie ik vlecht ze wel gewoon in met paardenelastiekjes. Hij krijgt op het moment hoestpoeder van ej, wiesern fasern van marstall en havo gastro+, maar heeft ook op metazoa gestaan en esparcette en luzerne.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:23

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven ons Polleke. Ik heb ze altijd met (strakke :o ) elastiekjes haar manen gevlochten. Sinds paar weken laat ik haar manen los omdat ik daar zelf zo van geniet, want vroeg me ook af waarom altijd vast zodat ik er zelf niet van kan genieten. Tot nu toe blijven ze mooi. Ik ga er af en toe met mijn vingers door als ik wat manen spul erin gespoten heb.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:12

Bright zijn manen zitten altijd in vlechten met losse bovenkanten, omdat ik niet wil dat er altijd druk op de manenkam staat. Vlecht ze om de 4 a 5 dagen opnieuw. Verder staat hij iedere dag buien met zijn vriend, krijgt Cavalor Superforce te eten, gebruik liters cowboymagic :') en hij werkt normaal rond de 5 dagen per week.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn andere pony heeft ze wel los, maar als zijn manen beschadigen gaat daar gewoon een sportkapsel op, haha. Bright's manen gaan me iets meer aan het hart als ze stuk gaan O:)
Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:23

Hier ook een mini met lange manen.
Ik heb ze alleen ingevlochten als we rijden. Voor de rest altijd alles los. Misschien zouden de manen in vlechten wel langer kunnen worden, maar buiten dat Jimmy gaat schuren met vlechten in, vind ik het ook zo enorm lelijk als je dan ziet hoevaak dat de manen onderin dun worden. Dan liever iets korter en wel voller.

Ik was ze geregeld en voor de rest gebruik ik veel cowboy magic.

Afbeelding

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:26

Mijn merrie werkt alleen sweekends voor de wagen.. Ze krijgt alleen kuil en na t werk en halve schep natures best.. Dat was t.. :p

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:42

Ik had een fjord met hele lang dikke manen (rond de 30 jaar oud), en kreeg niks bijzonders bij gevoerd, stond ook niet in training. Zal straks eens een foto zoeken/plaatsen.
Als ze soms sport coupe kreeg was het daarna ook weer snel aangegroeid.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:33

Kashmir had het veelal in losse vlechten of los hangen. Voorpluk knipte ik 2x per jaar een stuk af zodat hij die niet op at. Groeide snel weer aan. Manen groeiden tot de lengte dat hij er net niet op stond of op at.
Afbeelding

Qua training en voeding gewoon erg basic...

lotte_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:51

ik heb een tinker met erig dikke manen en heb ze bijna altijd in een vlecht zitten ik maak meestal een hengste vlecht of allemaal losse dikke vlechten de voor pluk vlecht ik ook in

ik verzorg de manen altijd met antiklit gel als ik het door kam gebruik ik antiklit spray veder gebruik ik ook mensen creme spoeling daar smeer ik de puntjes altijd mee in ik spoel dat niet uit ik laat het zo zitten dan blijven de puntjes mooi zacht en breken minder snel af

X_Willemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:14

Ik heb lange tijd een tinker verzorgt waarvan de manen ongeveer 1,5 meter lang waren,
wat wij altijd deden was een keer in de 2 maanden wassen met een (hypoallergene) shampoo,
de manen gelijk naar beide kanten verdelen en daar een hengstvlecht in maken, meestal als ik
goed vlocht en regelmatig tussendoor een extra elastiekje aanbracht bleef de vlecht toch wel
1,5 á 2 weken zitten. Daarnaast gebruiken wij ook elke keer cowboy magic als we de vlechten
uithalen en opnieuw gaan vlechten.

Hopelijk heb je er iets aan en als je nog vragen heb hoor ik het graag!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:26

Oud topic, inmiddels is mijn merrie van dit Afbeelding

Naar dit gegaan
Afbeelding

8-) ze is dan ook met pensioen en we waren het vlechten zat...