Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:17

Mijn paard had ook rotstraal in super droge zomers + dag en nacht buiten. Dus rotstraal hoeft echt niet altijd aan blubber te liggen.
Een goed vit en mineralen mengsel bleek uiteindelijk de oplossing te zijn. Van binnenuit de rotstraal oplossen dus, ipv tig middeltjes smeren/ uitproberen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:18

Je paard zelf verzorgen is ook veel werk. :j
Unbeatable schreef:
bruintje123 schreef:
Precies, paarden in de natuur gaan niet langdurig nat staan.
Even met drinken aan de poel maar verder niet.
24/7 buiten is prima, als je de voorwaarden ook voor elkaar hebt.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten gehad. Nu alleen in de nacht op stal. En ze hebben geen rotstraal.

Ik doe ook alles zelf en heb veel al op zij gelegd voor mijn paard (heb geen binnen- buitenbak en wij kwam van een héle luxe stal af). Maar ik moet zeggen dat het een stuk pittiger is dan dat ik verwacht had. Daarnaast maak ik mij gewoon heel erg zorgen en lees ik veel verhalen over de rotstraal. Het is een beetje machteloos, je kunt weinig aan de wei veranderen, maar je wilt ze ook niet constant in de modder hebben staan.

En ik ken ook wel meer mensen die dat niet volhouden.
Mensen die blij een huis kochten in het buitengebied en vervolgens huilde om wat ze gedaan hadden want het koste zoveel tijd en werk.
En dat word het nog meer als je spulletje niet fijn in orde is. Als je alleen maar in de modder zonder licht bezig bent bijvoorbeeld.
Je moet het echt als hobby zien dat zelf paarden verzorgen.
Voor alle andere bestaan er vol pension stallen :)
Ook geen schande. net wat je past.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 16:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's van de wei vandaag, het lijkt alleen maar erger te worden!

Caily

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:27

waterpomp aanschaffen? En waterbak op de verharding zetten zodat ze er niet elke keer doorheen hoeven? Het is nat, maar niet vies. Zou zeggen eerder zachte hoeven dan rotstraal. Mijn paard heeft wel erger moeten doorstaan, en bij haar in de kudde is nooit rotstraal geweest hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:38

Wat een waterballet. Zo kun je de hoeven nooit schoon en droog houden. Bacteriën kunnen zo de straal in. Ik denk dat een dierenarts je zou adviseren je paard droog meer te zetten. Droge stal eventueel droge (verharde?) Uitloop en héél schoon houden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:41

Maar is de hele wei dan zo? En hoeveel plek hebben ze dan nu? Een grote wei is voor iedereen anders ;)
Hier lopen ze op 3ha en hebben ze dus genoeg plek om te bewegen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:42

Plus dat waar ze eten, het verhard, en dus schoon en droog is. En daar staan ze toch echt grootste gedeelte vd dag..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:48

Ik ben heus voor paarden buiten houden, maar niet op zulke stukken. Dit is niet geschikt om een paard op te houden.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:54

Afbeelding
Afbeelding
Dit is onze stal en verhard stuk. Ik heb alle mogelijkheden bekeken en realiseer mij dat dit niet goed is, het is zo moeilijk zonder de mogelijkheden en middelen om er iets aan te doen. Dierenarts heeft idd ook advies gegeven om ze droog te zetten (die heb ik al ingeschakeld). Ik heb wel gemerkt dat 24/7 buiten mijn paard heel goed doet, dus ik heb besloten om hem te verhuizen naar een plek waar hij 24/7 buiten staat met een flink verhard stuk en drainaige in de wei. Daar hebben ze ook eventueel noodstallen en die heb ik nu ook niet ter beschikking. Foto's zijn overigens van de zomer.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:56

palousa_boy schreef:
Maar is de hele wei dan zo? En hoeveel plek hebben ze dan nu? Een grote wei is voor iedereen anders ;)
Hier lopen ze op 3ha en hebben ze dus genoeg plek om te bewegen.

De foto's zijn wel gemaakt van de ergste stukken, maar er is nergens op het verharde stuk na nou écht een droog stuk. Pfoe grote wei..... ik durf niet te zeggen hoe groot. Zou ik eens op google maps moeten bekijken.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:58

Caily schreef:
Plus dat waar ze eten, het verhard, en dus schoon en droog is. En daar staan ze toch echt grootste gedeelte vd dag..

Dat houd ik iedere dag goed schoon, daar staan ze inderdaad geregeld. Maar omdat ze juist onbeperkt hebben, staan ze ook genoeg op andere plekken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:00

Ja nu met de foto’s erbij snap ik dat. Het zou mooi zijn als je de strook tot voor se schuilstal kan verharden en daarop ook water kan aanbieden. Dan kan je ze bijvoorbeeld een half etmaal daar opsluiten zodat de hoeven en benen kunnen drogen. Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten met onbeperkt en wij sluiten ze (om andere reden) ook half etmaal op op de verharding van 100m2.

Ben benieuwd of de andere plek helpt, ik hoop het voor jullie!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:11

Dat boerenerf achter jouw stukje biedt ook nog mogelijkheden ;)

Verstandig om je paard te verhuizen. Daarmee ben je nog niet meteen van de rotstraal af. Mijn paard heeft jaren geleden rotstraal opgelopen maar het is nooit echt meer goedgekomen, ondanks dat ze daarna op heel mooie schone en droge plekken woonde.