Paard overleden, shet in rouw wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Paard overleden, shet in rouw wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:26

Waar in België woon je?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:27

Sterkte met het verlies van je paard.

Wat beterft de shet, zou in de buurt bij mensen met paarden rondvragen of die tijdelijk iets te leen hebben als gezelschap, want ze mist natuurlijk nu gewoon ook echt een ander paard als steuntje.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 19:28

Bedankt weer voor alle reacties! Shet staat nu redelijk rustig in stal, als hij ons hoort dan hinnikt hij wel maar de paniek is gelukkig weg. We gaan om de 3 kwartier bij hem kijken en geven hem dan veel aadacht. Morgen ga ik ale opties voor een vriendje bekijken.

We voelen ons ontzetend rot over het overlijden van ons paard maar ik ben wel blij dat ik zo nuchter was om op een gegeven moment aan de dierenarts te vragen of de opties de ze nog noemde of ze die voor het paard of voor mij zou doen. Ik heb het juiste gedaan en mijn paard onnodig verder lijden bespaard, daar ben ik blij mee maar wat doet mijn hart pijn....

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 19:29

Voor degene die het wide weten, ik woon in Turnhout. Op de Nederlands/Belgische grens.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:30

Dat is niet zo ver van me. Laat me weten als ik met iets kan helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:30

petra8 schreef:
Bedankt weer voor alle reacties! Shet staat nu redelijk rustig in stal, als hij ons hoort dan hinnikt hij wel maar de paniek is gelukkig weg. We gaan om de 3 kwartier bij hem kijken en geven hem dan veel aadacht. Morgen ga ik ale opties voor een vriendje bekijken.

We voelen ons ontzetend rot over het overlijden van ons paard maar ik ben wel blij dat ik zo nuchter was om op een gegeven moment aan de dierenarts te vragen of de opties de ze nog noemde of ze die voor het paard of voor mij zou doen. Ik heb het juiste gedaan en mijn paard onnodig verder lijden bespaard, daar ben ik blij mee maar wat doet mijn hart pijn....

Is vaak beslissing die je moet nemen, omdat het anders ondraagelijk wordt voor het paard en het paard uiteindleijk alsnog maar dan met heel veel pijn en ellende overlijdt..
Wel altijd lastig als er dan ineens nog een paardje over blijft dat ineens helemaal alleen is, aan huis is dat nog veel lastiger dan als je ergens op grotere stal staat.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 19:39

Voor de shet is het helaas zijn 2e vriend die overleden is. 5,5 jaar geleden overleed mijn vorige paard.

Het voordeel van paarden en werken aan huis is wel dat ik er heel veel voor ze kan zijn. We vieren altijd oudjaarsavond bij de paardjes in stal en hebben vannacht heerlijk met ze staan knuffelen. En en paar uur later was het helaas helemaal mis....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:01

Ojee, zo wil je het begin van 2018 niet meebeleven... Verschrikkelijk! :( Heeft het doekje met de geur al geholpen?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 16:44

De shet is de nacht rustig doorgekomen. Ik ben zelf nu helemaal kapot en zit er al de hele dag zwaar door heen waardoor ik vandaag geen dingen heb kunnen ondernemen om een vriendje te regelen. De shet is flink aan het ijsberen en hinniken in de buurt van waar het paard ligt. Zal dat morgen als de Rendac geweest is minder worden of hoort dat gewoon bij zijn manier van rouwen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:56

petra8 schreef:
De shet is de nacht rustig doorgekomen. Ik ben zelf nu helemaal kapot en zit er al de hele dag zwaar door heen waardoor ik vandaag geen dingen heb kunnen ondernemen om een vriendje te regelen. De shet is flink aan het ijsberen en hinniken in de buurt van waar het paard ligt. Zal dat morgen als de Rendac geweest is minder worden of hoort dat gewoon bij zijn manier van rouwen?

Dat hoort gewoon bij de eenzaamheid! Jk snap dat je er door heen zit maar mijn inziens heb je nu maar even één taak: je overgebleven pony aan een soortgenoot helpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:57

Mijn ervaring is dat 't ophoudt als rendac geweest is, twee x meegemaakt 2x was 't klaar toen rendac geweest was mijn paard heeft 't wel gezien dat paard weggehaald werd

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:03

IPV een leenpony kun je ook je eigen pony tijdelijk in pension zetten.
Ruimte maken voor een shet lukt vaak wel.
Gaat veel sneller en kun je daarna bedenken welke opties je aan staan om verder te gaan en ondertussen staat je shet niet alleen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:10

begrijpelijk dat het er erg inhakt bij je, verlies is ook heel zwaar.
Maar toch moet je jezelf nu wel even bij elkaar rapen om voor je shet het wat dragelijker te maken, als hij zich beter voelt door een vriendje/gezelschap dan zal het met jou ook beter gaan en krijg je de kans om het allemaal een plek te geven. Als je shet zo onrustig is als je beschrijft moet je hier wel echt actie voor gaan ondernemen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:21

Wat ontzettend hard om zo plots, van samen vieren, enkele uren later afscheid te moeten nemen. Heel veel sterkte bij dit verlies.

Ivm je shetje zou je het rationeel moeten kunnen bekijken, al is dat nu haast onmogelijk.
Je geeft aan niet te weten of er voor jou nog een paard gaat komen... Dan lijkt mij de cruciale vraag of je nog paarden wil houden? Ben je overtuigd van wel, dan kocht ik een shet als vriendje voor je huidige shet. En anders zou ik zo snel mogelijk op zoek gaan naar een nieuw huisje voor hem. Ook al mindert zijn gemis, alleen blijven staan is toch ook geen optie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:23

Wat vreselijk rot....
Ik zou als ik jou was ook de shet even elders onderbrengen.
Vaak kun je wel vlot ergens bij een stal, manege terecht in zo een situatie
Sterkte er mee

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:29

Wat ellendig dat je je paard verloren hebt.

Woon niet ver van je af dus als ik iets kan doen, laat maar weten.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 17:56

Dankjewel Iedereen voor de reacties, voel ik me echt door gesteund!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:36

knollentuin schreef:
Mijn ervaring is dat 't ophoudt als rendac geweest is, twee x meegemaakt 2x was 't klaar toen rendac geweest was mijn paard heeft 't wel gezien dat paard weggehaald werd

Mijn ervaring dus niet.. hij is niet gewend alleen te staan.. dat duurt even maar beter is soortgenoot erbij zo snel mogelijk. In dit soort situaties.

Doel niet erop dat ts fout doet ofzo, het kost ook tyd om iets te regelen
Laatst bijgewerkt door Christiene op 03-01-18 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:38

TS, ik woon ook niet ver gek van Turnhout. Als je wilt dat ik hier in de buurt eens rondhoor, stuur gerust een PBtje!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:39

Is het vandaag nog gelukt om een maatje voor je shet te regelen?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 23:00

Het gaat goed met de shet, nadat de Rendac vandaag geweest is werd hij rustig. Maatje gaat waarschijnlijk wel lukken, tot die tijd blijven we veel met hem bezig. Omdat we deze week vrij zijn kunnen we hem heel veel aandacht geven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:17

Fijn dat hij rustiger is en jullie hem nu veel aandacht kunnen geven. Maar aandacht van mensen is hoe fijn ook, geen vervanger voor de veiligeheid van een maatje. Ik zou er echt voor zorgen dat je binnen een paar dagen een soortgenootje regelt, is echt wel belangrijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:36

Sterke met het verlies van je paard.

Als jouw shetlander erbij was dat ie overleed.....en ook erbij was dat ie dood is.
Dan weet hij het wel.

Hij kan en wil nu gewoon niet alleen zijn, het is een kuddedier.....

Eenmaal een ander erbij, is het al vrij snel weer goed.
Het is denk ik niet zozeer dat ie zijn maatje erg mist.......maar wel dat het plosteling alleen is.

In de natuur vallen er regelmatig dooien en ze moeten er juist weg zijn i.v.m. dat het de roofdieren aantrekt.......maar ze zijn dan ook nooit alleen, ze leven immers in een kudde en dus genoeg afleiding ervan en vooral bezig met het overleven in de harde natuur.

Nu gaat het hier niet om de natuur en rouwen ze wat langer om hun maatje en missen het, maar meestal is het omdat ie dan alleen is en dat vinden ze niet zo prettig en met wat aandacht en een maatje erbij zijn ze er sneller weer overheen.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:50

Veel sterkte met je verlies!

Hopelijk vind je snel een maatje voor je shet!