Welke boom planten in weiland voor schaduw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Re: Welke boom planten in weiland voor schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 18:21

Maar volgens mij kan je ook een oudere boom laten planten, kost wel wat..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:48

Paardenfan25 schreef:
Zijn dat niet kleine boompjes? Ik heb peer in onze eigen tuin staan, maar die zijn niet zo schaduwrijk

Je kan bij de kwekerij vragen naar een boom die al wat groter is. Kost iets meer, maar je wint er een paar jaar mee. Voor schaduw moet je wel een hoogstam nemen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 18:56

Sclimpre schreef:
Paardenfan25 schreef:
Zijn dat niet kleine boompjes? Ik heb peer in onze eigen tuin staan, maar die zijn niet zo schaduwrijk

Je kan bij de kwekerij vragen naar een boom die al wat groter is. Kost iets meer, maar je wint er een paar jaar mee. Voor schaduw moet je wel een hoogstam nemen.

Of fjorden omruilen voor mini's :)

Schapen schuilen hier weleens onder mega trampoline

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:13

Vlier. Is nl struik geen boom :P en komt nogal eens spontaan op.
Wordt ook onderaan een stuk dichter, groeit snel, schijnt ook antivlieg te zijn en de paarden eten er niet van.
Hoe leuk iets als een flinke walnoot ook is, het is niet verstandig om hier geld in te steken als je geen toestemming hebt, want je loopt zeker kans op moeten kappen + boete.
Informeer bij je gemeente hoe dat zit met van die klimaatbosjes die hier en daar geplant mochten worden (zijn trouwens dacht ik 3 bomen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:52

Er is een gezegde Boompje groot, Plantertje dood.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 04:24

Morganlefay schreef:

Echt? En wat betekent dat?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:42

boompje groot, plantertje dood. (=sommige dingen hebben effecten die je niet kunt voorzien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:10

Kuggur schreef:
Morganlefay schreef:

Dat betekent dat als je een boom plant, tegen de tijd dat deze groot is, de planter dood is. Dus het duurt heeeeeeel lang voordat een boom groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:05

Kuggur schreef:
Morganlefay schreef:

U op IJsland daarboven is het een heel ander verhaal.
Daar worden bomen als ze er groeien nooit groot :brr:
Maar dat weet je zelf het beste.
Koude, kleine oortjes kleine paarden, gedrongen bouw, weinig verlies van warmte.
Mensen ook, de Samen zijn niet groot.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:05

Ik was duidelijk in een wat tè melige stemming gisteravond, sorry ;)
Maar serieus, je zou je verbazen over de bomen in IJsland. Er wordt veel aan bosbouw gedaan, gesubsidieerd door het rijk. Wij overwegen dit momenteel ( hoewel het de vraag is of dergelijke contracten momenteel weer beschikbaar zijn).
Het klimaat op het laagland is een stuk milder dan de breedtegraad zou doen vermoeden, door de warme golfstroom, en voor mensen zich vestigden hier waren er veel meer bossen.
Uiteraard is het een geduldzaak, nog meer dan in Nederland, , maar de oudere bossen ( bij Egillstaðir, en Akureyri bv) bestaan al uit behoorlijk hoge bomen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:35

Helaas mag ik op ons agrarische perceel volgens het bestemmingsplan ook geen bomen planten. Je kunt het bestemmingsplan inzien op www.ruimtelijkeplannen.nl

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:38

Ik dacht dat walnoot giftig was voor paarden. Walnoten in je wei lijkt me ook niet echt handig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:48

TS waar woon je?

Hier in België mag het ineens wel om schuilstallen te plaatsen.
Mijn kennis mocht eerst geen stallen bijzetten. Sinds dit jaar mag het plots wel, móet zelfs anders mogen de paarden niet in de weides zonder schuilstal staan.
Ze heeft in desbetreffende weides een prachtige stal laten plaatsen van elk 3mx5/6m.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:55

Walnotenboom, lekker dicht bladerdek, groeien redelijk snel en weren insecten, wat wil je nog meer als paard? En de bladeren zijn ook gezond, ben even kwijt waarvoor ook weer!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:03

Er zijn verschillende soorten walnoot, waarvan er inderdaad wel eentje giftig schijnt te zijn. Maar dat walnoten snel groeien, waar halen jullie dat? Wij hadden in onze vorige tuin een aantal gigantische walnoten, maar ook een kleintje. Die kleine is wel gegroeid op die 6 jaar dat we daar gewoond hebben, maar echt niet veel hoor... Daar konden de paarden na 6 jaar helemaal nog geen schaduw van hebben.
Je kan bij een degelijke handelaar echt wel al volwassen bomen kopen, maar dan betaal je ook redelijk veel. Als dat geen punt is, zou ik dat aanraden, want eer zo'n jonge boom groot genoeg is om er schaduw genoeg van te hebben, ben je wel 20 jaar verder ofzo.
Appel en peer zou ik ook niet doen, hier valt het nogal mee omdat we 6 paarden hebben en die elk hun deel opeten, moet er niet aan denken als je maar twee paarden hebt en die alles opeten wat op de grond valt. Als je maar één of twee bomen plant, valt dat misschien wel nog mee, hier staan ze ook wel graag onder onze appelboom.
Walnoot is zeker een goede optie, mooi dicht bladerdek! Wilg eten ze graag, dat is dan eerder bedoeld als knabbelboom.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:08

Eén van onze appelbomen, mooie brede kruin dus ook veel schaduw. Deze boom staat er echt al heel lang, ik moet er om liegen, maar zeker langer dan 20 jaar.

Afbeelding

Hier foto van onze vorige tuin. Links in beeld de grote walnotenboom, in het midden (die kleine boom) de jonge boom. Op zes jaar tijd niet echt heel hard gegroeid, en de boom stond er al toen wij het huis kochten!

Afbeelding

En de walnoot in de wei aan ons vorig huis

Afbeelding

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:10

Ik denk dat je moet kiezen, probeer je wat te planten en zie je of iemand problemen maakt, of ga je informeren met het risico dat het niet mag, dan alsnog gewoon doen wordt meestal niet erg gewaardeerd.

Wij hebben hier een kilometer houtwal aan laten leggen en de gemeente was daar blij mee, dat kan dus ook.
Duurde wel een jaar of 10 tot de takjes echt een beetje bomen werden, vooral de eerste twee a drie jaar stelt het nog weinig voor.

De berken groeien hier het hardst en komen spontaan op.
Ik weet niet waar je woont, maar je mag er wel wat halen. ;)
Walnotenbomen hebben we ook, maar die groeien veel langzamer.
Zijn wel mooie bomen om solitair neer te zetten.

Houd er wel rekening mee dat de kans dat een boom aanslaat in een wei wel wat kleiner is, vooral de solitaire bomen hebben we hier wel een aantal keren moeten herplanten voor die aansloegen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:14

Oh en als je redelijke buren hebt die niet snel klagen en waar je een goede verstandhouding mee hebt, zou ik niet navragen bij de gemeente... Ik zou geen slapende honden wakker maken, maar dat moet ieder voor zich beslissen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:43

Ik vind een tamme kastanje ook redelijk snel groeien trouwens. Ik vind het een fijne boom, mooie vorm waar ze redelijk veel schaduw van hebben en (uiteindelijk) onder kunnen staan. Hou er wel rekening mee dat ze veel vruchten kunnen geven (die paarden ook eten) en je dan wel veel stekelbolsters op de grond bij/onder de boom hebt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:36

GDG schreef:
Ik vind een tamme kastanje ook redelijk snel groeien trouwens. Ik vind het een fijne boom, mooie vorm waar ze redelijk veel schaduw van hebben en (uiteindelijk) onder kunnen staan. Hou er wel rekening mee dat ze veel vruchten kunnen geven (die paarden ook eten) en je dan wel veel stekelbolsters op de grond bij/onder de boom hebt.

En eventueel bij de buren op het land als je pech hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:42

Kuggur schreef:
Ik was duidelijk in een wat tè melige stemming gisteravond, sorry ;)
Maar serieus, je zou je verbazen over de bomen in IJsland. Er wordt veel aan bosbouw gedaan, gesubsidieerd door het rijk. Wij overwegen dit momenteel ( hoewel het de vraag is of dergelijke contracten momenteel weer beschikbaar zijn).
Het klimaat op het laagland is een stuk milder dan de breedtegraad zou doen vermoeden, door de warme golfstroom, en voor mensen zich vestigden hier waren er veel meer bossen.
Uiteraard is het een geduldzaak, nog meer dan in Nederland, , maar de oudere bossen ( bij Egillstaðir, en Akureyri bv) bestaan al uit behoorlijk hoge bomen.

;)