Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sclimpre schreef:Paardenfan25 schreef:Zijn dat niet kleine boompjes? Ik heb peer in onze eigen tuin staan, maar die zijn niet zo schaduwrijk
Je kan bij de kwekerij vragen naar een boom die al wat groter is. Kost iets meer, maar je wint er een paar jaar mee. Voor schaduw moet je wel een hoogstam nemen.
Kuggur schreef:Morganlefay schreef:Er is een gezegde Boompje groot, Plantertje dood.
Echt? En wat betekent dat?
GDG schreef:Ik vind een tamme kastanje ook redelijk snel groeien trouwens. Ik vind het een fijne boom, mooie vorm waar ze redelijk veel schaduw van hebben en (uiteindelijk) onder kunnen staan. Hou er wel rekening mee dat ze veel vruchten kunnen geven (die paarden ook eten) en je dan wel veel stekelbolsters op de grond bij/onder de boom hebt.
Kuggur schreef:Ik was duidelijk in een wat tè melige stemming gisteravond, sorry![]()
Maar serieus, je zou je verbazen over de bomen in IJsland. Er wordt veel aan bosbouw gedaan, gesubsidieerd door het rijk. Wij overwegen dit momenteel ( hoewel het de vraag is of dergelijke contracten momenteel weer beschikbaar zijn).
Het klimaat op het laagland is een stuk milder dan de breedtegraad zou doen vermoeden, door de warme golfstroom, en voor mensen zich vestigden hier waren er veel meer bossen.
Uiteraard is het een geduldzaak, nog meer dan in Nederland, , maar de oudere bossen ( bij Egillstaðir, en Akureyri bv) bestaan al uit behoorlijk hoge bomen.