Paddocks: waar trek je de grens obv bodemkwaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:21

Heleennn schreef:
dresjoepie schreef:
Voor die 1 half uur per dag zou ik er geen slowfeeder bij zetten Neemt onnodig plek in lijkt me!

Ik snap je reactie niet zo goed, wat stalgenoten wel/niet doen maakt niet zoveel uit in dit topic... Ik heb ze er wel langer op staan dan een halfuur dus dan is een slowfeeder nodig. Anders gaan ze zand eten of zich vervelen. Dan kan je ze beter weer op stal zetten waar ze wel eten hebben.

Ik heb niet goed gelezen :o Ik dacht idd dat jou paard er 1 half uur opstond!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 11:22

Nee dat vrees ik ook niet twinducklin... Ze zakken inderdaad absoluut niet weg. Het is echt gewoon water waar ze met hun voeten in moeten staan op de natte stukken. Ze zakken ook nooit tot de koot weg. Staan gewoon met de hoeven nat en als ze door de plassen lopen ook tot hun koot ongeveer. Moet ik me daar dan zorgen om maken of boeit het niet zoveel voor die paar uurtjes per dag? Op stal staan ze altijd heel schoon en droog dus op zich zou dat dan voldoende tegengewicht moeten geven of..?

puppy1128

Re: Paddocks: waar trek je de grens obv bodemkwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:25

Als ze tot zover wegzakken/nat staan heeft tapijt niet veel extra nut nee. Kan je niet ergens een greppel maken, dat het water de bak/paddock uit kan?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:28

Je paarden gaan niet smelten hoor van een paar uurtjes in de blub... de mok krijgen ze toch wel als zr daar gevoelig voor zijn.. greppeltjes graven en harken wilt nog wel helpen :+:

Het is gewoon verschrikkelijk weer :(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 11:36

Greppeltjes ben ik idd al mee aan de slag gegaan. Ik zie niet echt verschil maar heb er ook maar twee kleintjes gemaakt. Ik ga de komende weken lekker harken en greppels leggen dus :')

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:02

Ik zou me niet druk maken over die paar uurtjes nattigheid. Ze drogen echt wel op in de overige uren. Zou wel proberen weerstand zo goed mogelijk te houden. Bij mijn merrie hielp toen ze ouder was heel erg goed om brandnetel bij te voeren in de winter. Als ze mok was het daarmee binnen een week weg, als ik het de hele winter gaf had ze geen last van mok.

Maargoed ik ben ook iemand bij wie de paarden 24/7 ik een kudde buiten staan. Ze kunnen droog staan op een stuk beton waar ook altijd ruwvoer aanwezig is en de hebben een schuilstal met stro ze kunnen ook de wei in die nu een grote modderbad is en daar lopen ze ook dagelijks aan de modderbeentjes te zien. Geen mok ondanks dat ik ook een Tinker heb met sokken, sokken werken trouwens beschermend hij is zelden nat onder de sokken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 21:50

Ja supplementjes moet ik eens bekijken. Ze staat nu enkel op glucosamine voor de artrose. Wat betreft de sokken, we hebben geprobeerd om ze inderdaad weer te laten aangroeien deze winter met het oog op bescherming tegen nattigheid en infecties. Helaas is gebleken dat ze er toch nog steeds gevoelig voor blijft (ondanks dat de sokken weer langer waren en ze geen mok of mijt had alvorens we ze lieten groeien) en de mok/mijt zich beide opnieuw ontwikkeld had. Om effectiever te kunnen behandelen moet het haar er gewoon af helaas. We durven het niet meer terug laten groeien omdat we bang zijn dat ze nooit echt helemaal van de mok/mijt af zal raken als we niet even kordaat door behandelen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:04

Dat kan ik me voorstellen, als de mijne hardnekkige mok of mijt zou hebben zouden de sokken er ook af gaan.
Hopelijk vind je iets wat werkt! Succes ermee

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:15

Ik zou zeggen, lees eens over CPL. Een normale Tinker heeft sokken idd tegen nattigheid en krijgt absoluut geen mok en mijt bij goede gezondheid ook niet (alleen als ze op stro staan wil het vaker voorkomen, omdat mijten daar graag in zitten).

Ik zou me er verder niet te druk op maken. Ik heb al jaren Tinkers, op stalling gestaan met ook, en altijd 24/7 buiten, pas sinds een paar jaar de luxe van verharding, dat is vooral voor mij en de kruiwagen fijn, en schone sokken ziet er natuurlijk leuker uit, maar ik merk qua kwaaltjes of plezier weinig/geen verschil bij de Tinkers.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 23:27

CPL is door DA bekeken en uitgesloten, gezien dit ook ons eerste vermoeden was. CPL verdwijnt ook niet na mok/mijtbehandeling om dan na een paar weken weer stilaan terug te komen. In de zomer is er ook totaal geen probleem met mok, en CPL zou zich evengoed in de zomer uiten. Pony staat op stro wat inderdaad het behandelen van de mijt wat moeilijker maakt, we hebben haar nu anderhalf jaar en is daarvoor manegepony geweest. Heeft dus jaren met mijt en mok rondgelopen. Dat krijg je nu eenmaal niet snel opgelost. Maar goed, dat is nu niet waar dit topic over gaat maar ik waardeer het dat je meedenkt hoor! :)