Duurzaam draad voor weide en bak welk merk ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:57

Ibbel schreef:
Met draad/cord dat 20 jaar meegaat kan ik je niet helpen, wel 1 tip mbt kunststofpalen: die kun je niet als hoekpalen gebruiken zonder met hout of ander stug materiaal te schoren. Kunststofpalen buigen nl. en daar kun je dus geen druk/trekspanning op zetten.

Er schijnen kunststofpalen met metalen kern te zijn, hoe die het doen qua buigen onder trekspanning weet ik niet.

Ik heb anders kunstof palen die hier na tientallen jaren nog super staan, juist op dr hoeken.

@TS
Tussen 4 jaar en 20 jaar zit nogal een verschil. 10 jaar met een Gallagher omheining is denk ik een veel realistischer streven, als het langer is, is het mooi. Reken maar dat een manege of stalling die geen problemen met omheining heeft/wilt, en niet elke paar jaar vervangt, omheining met regelmaat controleert. Een koe is niet te vergelijken met een paard en ik ken te weinig veeboeren om daarover te oordelen, weet wel dat hun meestal ijzerdraad gebruiken, wat veel beter en duurzamer werkt. Maarja, wij paarden mensen durven/willen dat niet.

Echt duurzaam en onderhoudsarm is een heras hekwerk.

Wees welkom om je paard(en) te brengen in mei. Zolang ze niet springen blijven ze erachter. Aan paaltjes zitten leren ze hier snel af. Als dat namelijk de sport is van ze doe ik er 2 dagen een ijzerdraadje overheen spannen en klaar.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 13:23

Cemlys

Dat wilde ik dus dus wilde weten wie met welke merken de beste ervaringen hebben (qua duurzaamheid en geleiding).

Ikke

ik ga mailen!
Ben benieuwd!

Laran

De klok die ik er op heb is geschikt voor 5 ha 3 draden en evt begroeiing.
Die hangt op krap 1 ha zonder begroeiing 2 a 3 draden.
Begroeiing word hier maandelijks bijgehouden.

Aarding er zitten hier 2 palen van 2 meter parallel gelinkt in de grond.
Meer dan afdoende.

Isolatoren hoeft niet op kunststofpalen.

Ikke

Ik heb geen idee wat de vorige bewoners er op hebben gegooid.
Troep dat weet ik dan wel weer..

Ibbel
de hoekpalen worden 10 cm ronde palen tussenin kruispalen.

Caily.
Zal ik ze morgen komen brengen ??
Vanaf mei houd ik ze ook wel binnen het draad zolang er gras is.
Wil wel op papier hebben dat ik niet aansprakelijk gehouden wil worden voor ook dan maar enige schade wat mijn dames aan jou omheining maken.

Een 2 jarige een 7 cm paal in 1 ruk 50 cm uit de grond zien trekken word je niet vrolijk van.
Ze pakt ze van bovenaf en halverwege.

Tevens haal jij de 4 en 20 Door elkaar heen.
Mijn huidige omheining is 4 jaar oud en gewoon op.
En ik zoek wat waar 20 jaar niet vreemd is.

Caily

Re: Duurzaam draad voor weide en bak welk merk ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:28

Nee ik zei dat tussen 4 jaar en 20 jaar nogal een verschil zit. 4 jaar vind ik kort, maar 20 jaar lang. Denk dat 10 jaar een mooier streven is.

Waarom blijven ze met gras wel binnen de omheining? Je voert ze in de winter toch ook?

Mijn paarden staan in de winter achter plastic palen die bijna 2 meter diep de grond in gaan en 3 lagen lint. Die kreeg mijn Tinker er iig niet uit. Maar even een ijzerdraadje over de minder geankerde palen spannen deed wonderen en sindsdien bleef alle omheining op zn plek ;-) . En onbeperkt hooi en voldoende afleiding/uitdaging hielp op nieuwe locatie voorkomen dat ze het ging proberen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:56

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 14:15

Op het momoment staan ze noodgedwongen in een halve bak.
En ze krijgen 24/7 hooi.

Maar dat zint ze niet.
Ze heeft andere plannen wand de bomen waar zet nog niet aan mag zitten zien er lekker uit, mijn frambozen en bramenstruiken waar ze nog even geduld voor moet hebben, mijn spaarzame geredde gras waar ze in het voorjaar weer op mogen is ook veel lekkerder.
Kortom alles is lekkerder dan doet droge prut wat ze krijgt..

Suffie
Hoe lang heb je dat er al omheen hangen? ?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:41

Ik heb altijd draad, isolatoren en apparaten van Pell gehad.

Kocht wel altijd het duurste draad, maar na 9 jaar nog steeds prima.
Nu waarschijnlijk ook nog, maar ik heb de wei niet meer.

Grootste fouten die ik zie is dat mensen onderdelen gebruiken waar ze niet voor zijn.
Bijvoorbeeld die dingen waar je je poortgreep in klikt, door zo'n gat halen ze het koord en dat gaat stuk op zo'n sterke vouw op een relatief scherp stuk metaal.

Wat ook onderschat wordt is hoe snel stroom overspringt.

Ik had mijn draden zo'n 40 á 50 cm uit elkaar en had op 1 stuk lint er tussen.
Puur voor het zicht en niet aangesloten.
Maar als ik dat ging doormeten stond er toch stroom op.

Denken dat je een deel niet aangesloten hebt, maar dat de draad aan weerszijden van de paal loopt en dan toch stroom verliezen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:49

Ik heb niet alle reacties in detail gelezen dus sorry als het al eens gezegd is.

Wij hebben ook lang gezocht naar iets
- dat we niet regelmatig moesten checken
- dat stevig en veilig was voor mijn slopers
- waar er zeker stroom op stond en bleef.

We hebben hippo safety fence op ong 2 hectare en dun draadje boven de band van Gallagher. Aan de voorkant van de wei hebben we houten omheining met 3 balken en 2 draden.
Mijn a pony ging overal door, kroop er tussen.stroom of geen stroom. Hier dus niet.
Mijn veulen( nu 2,5jarige) die trok met haar tanden ad draad om te ontsnappen. Hier dus niet.
In de winter check ik regelmatiger of stroom nog overal door komt omdat ze dan wel meer interesse hebben in de wei vd buurman.
Het staat hier nu 3 jaar en nog geen kosten aan gehad. Heel tevreden en was niet heel duur.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:22

rommulus schreef:
Suffie Hoe lang heb je dat er al omheen hangen? ?

Vanaf april dit jaar. Nog niet hoeven naspannen, zit er echt nog superstrak omheen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:33

Mijn koord hangt sinds mei en heb ik ook niet hoeven naspannen. Weiland is 180 x 100 meter en heb enkel op de hoeken houten palen, voor de rest om de 7 - 10 meter een plastic paaltje....

Dat zegt in mijn ogen dus niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:12

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb altijd draad, isolatoren en apparaten van Pell gehad.

Kocht wel altijd het duurste draad, maar na 9 jaar nog steeds prima.
Nu waarschijnlijk ook nog, maar ik heb de wei niet meer.

Grootste fouten die ik zie is dat mensen onderdelen gebruiken waar ze niet voor zijn.
Bijvoorbeeld die dingen waar je je poortgreep in klikt, door zo'n gat halen ze het koord en dat gaat stuk op zo'n sterke vouw op een relatief scherp stuk metaal.

Wat ook onderschat wordt is hoe snel stroom overspringt.

Ik had mijn draden zo'n 40 á 50 cm uit elkaar en had op 1 stuk lint er tussen.
Puur voor het zicht en niet aangesloten.
Maar als ik dat ging doormeten stond er toch stroom op.

Denken dat je een deel niet aangesloten hebt, maar dat de draad aan weerszijden van de paal loopt en dan toch stroom verliezen.

Waarmee jij laat zien dat elektriciteit ook je vak niet is.

Dat die niet aangesloten draad volgens je meting toch spanning voert, heeft te maken met inductie. Je meter is zo gevoelig, dat die de spanning oppikt en het aan jou presenteert als dat er spanning op staat maar als je de draad vast pakt, staat er geen spanning op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:17

Maar verlies je daardoor wel aan kracht op de draad?

Ik heb het hier ook wel eens bemerkt.
Tijdelijke draad op prikpaaltjes.
Onderste en bovenste verbonden de middelste niet.
Maar inderdaad de spanningsmeter meet daar wel op.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:19

Ik haal alles bij Van Cranenbroek. Lint, draden, geleiders, handvaten enzovoorts. Maar heb ook spul van andere merken liggen... En niet een merk gaat 20 jaar mee zonder reparaties of stukken die je moet vervangen.

Ik loop zelf 1x per week of 1x per 2 weken alles na, met schaar en rol draad in mn hand. Dan heb je zo stukken gefikst.

De Cranenbroek is igg niet duur..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:22

Noem mij lui. Ik loop een keer in de herfst alles na en verder nooit.
Totaal niet nodig bij juist de stevige merken.
Ik heb ook goedkope gehad. Dat leek wel elastiek. Dat bleef rekken.
Daarnaast snel de stroom er af.
De betere merken hebben ook verticale draadjes in het lint. Mocht er dan een breukje komen pakt hij dat een stukje verderop weer mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:25

bruintje123 schreef:
Maar verlies je daardoor wel aan kracht op de draad?

Ik heb het hier ook wel eens bemerkt.
Tijdelijke draad op prikpaaltjes.
Onderste en bovenste verbonden de middelste niet.
Maar inderdaad de spanningsmeter meet daar wel op.

Ja, daar verlies je op, in theorie. In de praktijk ga je dat niet vaststellen, laat staan dat je het merkt.

Een beetje plastisch uitgedrukt: als je je met een stuk hout van 2kg een knal geef, komt dat net zo hard aan dan wanneer ik een stuk hout van 1,8kg zou gebruiken :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:28

Haha. Duidelijke uitleg. :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:35

Elektronica is wel mijn vak, alleen dan op gebied van printplaten, waar zoiets wel degelijk storing kan geven.

Bij schrikdraad zal je weiland niet ineens zonder stroom staan.

Toch wordt het afgeraden door Pell, evenals 2 circuits op aparte apparaten die kort langs elkaar lopen.

M'n weiland stond altijd bekend om de klap die je van het draad kreeg, buren op aangrenzende weitjes gebruiken de sluitingen en isolatoren niet juist of slaan het draad van een open poortje gerust om een paal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:01

LBLGypsyCobs schreef:
Elektronica is wel mijn vak, alleen dan op gebied van printplaten, waar zoiets wel degelijk storing kan geven.

Inductie op een printplaat kan best wel vervelend zijn, kan ik me nog herinneren uit een kortsluittest van een 25kV voeding }>

Zolang die draad nergens op aangesloten is, geeft het geen probleem. In sommige gevallen kan het zelfs zinvol zijn om die tussendraad degelijk aan aarde te leggen. Sommige houdini's haken dan alsnog af.
LBLGypsyCobs schreef:
Bij schrikdraad zal je weiland niet ineens zonder stroom staan.

Toch wordt het afgeraden door Pell, evenals 2 circuits op aparte apparaten die kort langs elkaar lopen.

M'n weiland stond altijd bekend om de klap die je van het draad kreeg, buren op aangrenzende weitjes gebruiken de sluitingen en isolatoren niet juist of slaan het draad van een open poortje gerust om een paal.

Twee circuits op aparte apparaten moet je liever niet naast elkaar leggen, om bovenstaande reden; je hebt dan een draad ergens op aangesloten en dan kan inductie alsnog tot serieuze problemen leiden. Lees: een van je apparaten kon dan weleens het loodje leggen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 16:18

Af en toe eens na spannen vind ik echt geen probleem.
Het probleem wat daarbij komt is dat het staal wat er in zit niet mee rekt wat dus voor breuken zorgt waardoor je geleiding dus stopt.

En heel lief als je reageert als je je omheining er net 6 maand om hebt hangen maar daar heb ik dus weinig aan.
Toen werd dit huis kochten hing het hier ook echt netjes er om heen en overal zat er stroom op.
Eind van de eerste zomer hier begonnen ze met uitbreken waardoor ik er dus achter kwam dat ik er geen stroom meer op had staan (shetlander was het niet mee eens dat ze op dieët moest).
Daarna is het hier heel hard berg afwaarts gegaan en kan ik nu haast dagelijks aan de gang van of palen die afbreken of draad wat helemaal niets meer doet.
Ik heb nu lind op de bak van 20 x 40, stroom komt op de hoek tussen a en f binnen en tussen de m en c heb ik niets meer..
Heb een klok afdoende voor ruim 5 ha en nee draad wat niet aangesloten is staat geen stroom op.

Na ruim 1,5 jaar vechten met die K_÷&#€#;'£#,&*! (,#, $&"_=$+^#¥$(($? $¥÷(,!*! ¥,#, $*#*?×, omheining (sorry moet mijn ei kwijt omdat de dames zelfs door de bak omheining zijn gegaan op de hoek tussen de a en K -O- ).
Iets met middelste lint en gebrek aan stroom.... letterlijk 20 meter van waar de stroom binnen komt..

Kortom ik denk dat ik voor de permanent kabel ga, dat zal ook het mooiste zijn denk ik in combinatie met de kunstof palen.
Dan weet ik zeker dat ik de komende jaren de paarden niet van een motorkap hoef te plukken.

3 lagen voor de dames 2 of zelfs misschien maar 1 voor mijn ballenman.
Misschien dat na zoveel jaar de dames dan ook begrijpen dat ze niet door draad moeten gaan omdat het au is.

Alternatieven blijven welkom uiteraard tot die tijd denk ik dat ik het daar bij hou.