Mijn paard eet haar stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Re: Mijn paard eet haar stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:53

Djilna ja dat derde hooinet snap ik. Een paard kan ook zijn stal leegvreten puur uit verveling en dat is met 18 uur op klein oppervlak niet gek natuurlijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:58

Verveling kan met 18 uur op stal zeker ook een rol spelen ja :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:00

Mijn pony ook het probleem van de lege stal, kreeg meer als voldoende te eten. Type bijna dik van lucht en kan niet stoppen met eten als er iets eetbaars beschikbaar is. Stal ging leeg op de sprietjes stro na die onder een mesthoop lagen. Dat waren we na 1 of 2 maanden wel echt beu. Dus overgestapt op vlas als bodembedekking. Stond wel meer uren buiten met hooi of gras.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:11

Veel meer ruwvoer aanbieden. En als het kan meer de box uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:59

Herkenbaar, mijn paard eet ook echt alles op wat er in de stal ligt, met gevolg vandaag weer strokoliek. Ik ga haar nu op zaagsel zetten. En krijgt ze genoeg hooi. Ik geef haar altijd een stapel tot aan haar knieën, maar het is gewoon een enorme vreetzak.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:15

Mijn bijrijdpaard staat ook op zaagsel. Ze eet al haar stro op en wordt erg vies op alleen stro.
Als ik haar even in een andere box heb om te plassen en er ligt stro in, verandert ze in een kleine pacman, ook al ligt er vers hooi .

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:09

Bedankt allemaal. Ik ga haar dus meer hooi voeren. Vanaf 1 januari word ze verplaatst naar een luxe pensionstal waar ze sowieso constant hooi zal krijgen. Wel staat ze daar nog langer op stal omdat ze daar tijdens de wintermaanden geen weidegang hebben. Door de oude eigenaar is ze wel eens op zaagsel gezet en dat at ze dus ook op .. Ik ga het even in de gaten houden op de nieuwe stal en haar natuurlijk zoveel mogelijk beweging geven en misschien nog wat tegen verveling? Liksteen? Bal?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:16

Ik hing wel eens voederbieten aan een strotouwtje op in de stal als eetbaar speelgoed. Met een boor of metalen pen een gat door de voederbiet, touw er door, en ergens ophangen waar hij los kan slingeren. Beetje entertainment bij het stilstaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:17

Zaagsel eten is inderdaad helemaal een slecht idee. >;) Dan snap ik dat stro de veiligere optie is.
Als ze graag zaagsel eet dan is het misschien ook een optie om wilgentakken in de stal op te hangen, de meeste paarden vinden dat erg lekker om aan te knabbelen en eten dan niet alleen de blaadjes maar ook de bast. En dan hebben ze weer wat te doen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:26

Is ze (recent) goed ontwormt?
Die van mij eet rustig een hele baal hooi / kuil per dag en dan knabbelt ie ook nog wat aan het stro, vooral toen hij het op stal staan nog niet gewend was. Inmiddels een stuk minder geworden, de stal heeft nu altijd nog wel wat bedekking, maar vers stro lust ie graag. Hij krijgt nu ook gewoon écht veel ruwvoer (en heeft beschikking over een liksteen en krijgt een vitamine korrel om te voorkomen dat hij tekorten krijgt in mineralen).

Liever dat ze wat stro knabbelen, dan dat ze met een maagzweer staan omdat ze gewoon te weinig maagvulling hebben, of dat ze de stal afbreken uit verveling.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:49

Je kan ook wat stroo door je hooi mengen
En doe het idd in een goede slowfeeder.
Of geef wat takken van bv wilg om te kauwen.
Wees iid ook blij dat je paard goed ruwvoer eet, succes.

Ps Fijn dat je paard overdag op de weide staat!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:54

Mies schreef:
Bedankt allemaal. Ik ga haar dus meer hooi voeren. Vanaf 1 januari word ze verplaatst naar een luxe pensionstal waar ze sowieso constant hooi zal krijgen. Wel staat ze daar nog langer op stal omdat ze daar tijdens de wintermaanden geen weidegang hebben. Door de oude eigenaar is ze wel eens op zaagsel gezet en dat at ze dus ook op .. Ik ga het even in de gaten houden op de nieuwe stal en haar natuurlijk zoveel mogelijk beweging geven en misschien nog wat tegen verveling? Liksteen? Bal?

Niet naar die stal verhuizen is het enige juiste advies. Dat is echt dieronwaardig. Een hond hou je toch ook niet 24/7 in een bench? Ze komt nu overdag kort buiten en eet dan al haar stal leeg van verveling. Dan wil ik niet weten hoe erg dat op die andere stal word.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:57

Als een paard zoveel op stal staat is het niet gek dat ze al het stro opvreet. Ik zou echt niet naar een stal verhuizen waar ze nog meer binnen staat. Een bal is echt symptoombestrijding, snap niet dat mensen dat kunnen overwegen... Verder heb ik met stro eten niet echt een probleem. Ze zal iets moeten als ze zoveel op stal staat toch? In mijn ogen is de enige optie zoveel mogelijk naar buiten...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:07

Mies schreef:

Nog langer dan 18 uur? Jemig. -O-

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:10

Misschien een domme vraag, maar waarom geef je een hooinet? Kan je het hooi niet op de grond leggen. Ik ben zelf geen voorstander van hooinetten. Als paarden van een hooinet eten vind ik dit een onnatuurlijke houding voor hen, plus dat getrek en gesleur is naar mijn inziens niet goed voor de rug/nek. Paarden zijn gemaakt om van de grond af te eten en je hooi in een hooinet geven vind ik persoonlijk niet natuurlijk.

Eet ze misschien niet graag uit een hooinet? Dan denk ik aan te moeilijk, te kleine mazen,...
Eet ze evengoed haar stro op als je het hooi op een berg in de stal gooit?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:20

Constant hooi is natuurlijk prima. Gaan ze wel op de paddock overdag? Niet naar buiten in de wintermaanden zou voor mij een vette nono zijn. Dan begrijp ik niet helemaal wat er luxe aan is.
Misschien dat er bij jou in de buurt wel wat te vinden is wat meer buitenzijn biedt voor je paard. Dan is het verveelgedrag snel over.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:23

Mijn paard eet ook veel stro, ze heeft er (in het afgelopen half jaar dat ik haar heb) geen laat van gehad. Maar aangezien ik toch redelijk bezorgd ben over eventuele koliek krijgt ze nu tussendoor nog een keer extra hooi.

Verder zoveel mogelijk naar buiten en uit de stal.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 00:58

Valerie_91 schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom geef je een hooinet? Kan je het hooi niet op de grond leggen. Ik ben zelf geen voorstander van hooinetten. Als paarden van een hooinet eten vind ik dit een onnatuurlijke houding voor hen, plus dat getrek en gesleur is naar mijn inziens niet goed voor de rug/nek. Paarden zijn gemaakt om van de grond af te eten en je hooi in een hooinet geven vind ik persoonlijk niet natuurlijk.

Eet ze misschien niet graag uit een hooinet? Dan denk ik aan te moeilijk, te kleine mazen,...
Eet ze evengoed haar stro op als je het hooi op een berg in de stal gooit?

Dat zou ik ook kunnen doen, ik zal het eens proberen. Er zitten wel redelijk grote gaten in het hooinet maar met hooinet doen ze er wat langer mee in de nacht vandaar.
Laatst bijgewerkt door Mies op 21-12-17 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 01:01

NinaCharlie schreef:
Mies schreef:

Tja dat is toch vrij normaal? Zijn genoeg paarden die toch op stal staan? Manege’s? Pensionstallen in Nederland? Je ziet het overal. Ik zeg niet dat dat het beste is voor je paard, bij beter weer gaat ze weer lekker het land op. Op dit moment kan ik haar niet rijden in een slechte bak die vaak nat is, bevroren etc. zonder licht. Daarom is dit nu even de oplossing. Stal waar ze nu staat wordt ze soms zelfs ook niet naar buiten gedaan omdat de paarden anders het land kapot lopen met modder en regen zegt de boer. -O-

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:32

:n nee, dat is niet normaal. En dat het ergens anders wel gebeurt, wil niet zeggen dat het goed is en jij dat ook moet doen. Arm paard

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:35

Het beste advies dat ik iemand kan geven die een stalbodembedekking vreter heeft: niet op stal zetten :p

Hopelijk helpt het al met het extra hooinet/extra portie, en iets tegen verveling.

Gelukkig is 24/7 binnen niet de norm- zou je het zelf fijn vinden de hele winter alleen op je kamer te zitten, geen tv, telefoon of computer, en 1 uurtje naar buiten mocht om te fitnessen?

Eigen keuze natuurlijk, maar je hebt aardige kans dat dit het probleem verergert.

Misschien helpen 'denkspelletjes' ook voor je paard, in stal :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:33

Mies schreef:
Tja dat is toch vrij normaal? Zijn genoeg paarden die toch op stal staan? Manege’s? Pensionstallen in Nederland?

Die uitspraak vind ik wel heftig hoor. Een paard 24/7 stallen is echt niet OK en omdat een ander dat doet betekend dat toch niet dat jij niet meer voor jezelf hoeft na te denken? Hoeveel onderzoek wil je zien over dit onderwerp?

Een bodemvreter 24 uur per dag op stal is helemaal funest -O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:46

Mies schreef:
Mies schreef:

Tja dat is toch vrij normaal? Zijn genoeg paarden die toch op stal staan? Manege’s? Pensionstallen in Nederland? Je ziet het overal. Ik zeg niet dat dat het beste is voor je paard, bij beter weer gaat ze weer lekker het land op. Op dit moment kan ik haar niet rijden in een slechte bak die vaak nat is, bevroren etc. zonder licht. Daarom is dit nu even de oplossing. Stal waar ze nu staat wordt ze soms zelfs ook niet naar buiten gedaan omdat de paarden anders het land kapot lopen met modder en regen zegt de boer. -O-[/quote]
Helaas is het normaal ja, en helaas denken daarom zoveel mensen zoals jij en kunnen stalhouders deze vorm van stalling aan blijven bieden. Mensen zouden hier geen genoegen mee moeten nemen, en niet meer op dit soort stallen gaan staan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:45

Zoveel op stal is niet normaal. En het is best erg dat jij dat normaal vindt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:03

Wat hebben jullie voor stro?Tarwe, gerst, haver en er bestaan nog wel meer soorten. Het ene eten ze liever dan het andere n.l.