Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel wil jij betalen voor een natuurlijke pensionstal?

Poll eindigt op

natuurlijk concept is geen toevoeging
10 (8%)
160-200
38 (30%)
200-250
51 (41%)
250-300
17 (13%)
Meer
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Maartje1990

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:16

ik vind het toch altijd bijzonder dat wanneer paarden 24/7 buitenlopen paddocks opeens (te) klein zijn... maar vele uren per dag je paarden in een kleine stal proppen is geen probleem :+

TS, heb je misschien al wat op de FB van PN geplaatst? Dit zal namelijk meer je doelgroep zijn dan bokt en juist van die doelgroep zal je willen weten wat ze hiervoor willen uitgeven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:19

In een stal staat een paard doorgaans alleen (uitzondering daargelaten van mensen die er 2 in een normale box weten te proppen), dat geeft een hoop minder "gevechtswonden"/onrust dan 7 paarden in een longeercirkel de gehele winter hebben staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:22

Liever paard halve dag op stal en de andere helft altijd veel ruimte om te rennen spelen enz. Dan 24 uur per dag op een te klein stuk. Ik heb beiden gehad en ondanks dat ik een 24uur per dag buiten voorstander ben merkte ik dat oude tinker echt stond weg te pieteren. En weet van meer paarden dat ze behoefte hebben aan renruimte,

Ik zie het aan mijn honden bijvoorbeeld. Die worden blijer van kort echt los kunnen racen dan een uur aan de riem rondlopen. Die moeten echt meerdere keren per week los kunnen uitrazen om ze in huis kalm te houden

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:29

Maartje1990 schreef:
ik vind het toch altijd bijzonder dat wanneer paarden 24/7 buitenlopen paddocks opeens (te) klein zijn... maar vele uren per dag je paarden in een kleine stal proppen is geen probleem :+

TS, heb je misschien al wat op de FB van PN geplaatst? Dit zal namelijk meer je doelgroep zijn dan bokt en juist van die doelgroep zal je willen weten wat ze hiervoor willen uitgeven.

Het gaat meer om de personal space van een paard tov de fysieke benen strek ruimte. Als je een groepje hebt dat rustig en stabiel is kan het prima, maar je hoeft er maar 1 onruststoker of blij ei tussen te hebben en de hele boel staat op stelten.
Het is ook weer anders als je zo'n concept achter je huis hebt met 1 baas en 1 ritme of een pensionstalling met veel meer onrust.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:33

karuna schreef:
Liever paard halve dag op stal en de andere helft altijd veel ruimte om te rennen spelen enz. Dan 24 uur per dag op een te klein stuk. Ik heb beiden gehad en ondanks dat ik een 24uur per dag buiten voorstander ben merkte ik dat oude tinker echt stond weg te pieteren. En weet van meer paarden dat ze behoefte hebben aan renruimte,

Ik zie het aan mijn honden bijvoorbeeld. Die worden blijer van kort echt los kunnen racen dan een uur aan de riem rondlopen. Die moeten echt meerdere keren per week los kunnen uitrazen om ze in huis kalm te houden

maar het is een paddock paradise met een track, dus er zal sowieso ruimte zijn om te rennen en benen te strekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:35

cobiie schreef:
In een stal staat een paard doorgaans alleen (uitzondering daargelaten van mensen die er 2 in een normale box weten te proppen), dat geeft een hoop minder "gevechtswonden"/onrust dan 7 paarden in een longeercirkel de gehele winter hebben staan.

Je zet dus een kuddedier, die bewegingsruimte nodig heeft, alleen in een hok van 4x4.... de paarden staan niet met z'n zevenen in alleen een longeercirkel, maar op een paddock paradise, met een track en verschillende paddocks.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:39

Gister een ad op Facebook voorbij zien komen wat hier wel heel erg op leek. :+ Alleen ging het dan om alleen pony's ipv paarden en niet in de randstad. Wel een rustig dorp, gelegen bij twee natuurgebiedjes en op ong. 15 auto min. van het strand. En hier moest je zelf helpen met binnen/buiten zetten.Geen idee of er ook een bak oid aanwezig was. Hier werd 150,00 gevraagd, ik gok per maand, stond niet duidelijk in de ad. Incl. hooi/stro/enz. Ik vond dat vrij goedkoop, maar ik ben dan ook regio Haarlem gewend, daar is ales een stuk duurder, lijkt wel. :+ (Deze ad was in het dorp waar mijn ouders wonen, vlakbij Alkmaar.)

Misschien gaat het hier om dezelfde ad, al lees ik wel wat verschillen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:39

Het feit dat er nagedacht wordt over paarden op een meer natuurlijke manier houden is heel positief. Maar de uitvoering moet dan ook wel volgen. 7 paarden in zo'n kleine paddock lijkt me alles behalve natuurlijk en alles behalve paardvriendelijk. Een paard heeft ook de behoefte om andere paarden te kunnen ontwijken en om zonder stress te kunnen eten. En paarden over een pad van 3.5m breed vrij laten lopen is ook vragen om problemen.
Ik sluit me aan bij Karuna dat een paard er meer aan heeft om een halve dag op stal te staan en dan een halve dag op een groot terrein te kunnen lopen, dan 24/7 buiten op een veel te kleine ruimte.
24/7 is op dit moment zo'n hype dat er vaak enkel gekeken wordt naar het aantal uren buiten en helemaal niet gekeken wordt naar de kwaliteit van die uren dat het paard buiten is.
Het zou logischer zijn te kijken naar hoeveel oppervlakte je ter beschikking hebt, hoeveel paarden er nodig zijn om de zaak rendabel te maken en dan te kijken hoe je de paarden een zo aangenaam mogelijk leven kan bieden op de beschikbare oppervlakte.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:40

Maartje1990 schreef:

Paard vele uren op stal is wat mij betreft helemaal geen optie. Ik sta momenteel bij een soortgelijke stal, ook een track, ook 7 paarden en ja ook te weinig ruimte. Maar er is helaas geen betere optie, met wel meer ruimte, omdat dit financieel niet recht te breien is. Ik kan geen 700 euro in de maand missen die nodig zou zijn als dit wel gerealiseerd zou kunnen worden en zo vele met mij, vandaar dat je het nergens ziet. Blij dat er bij ons gelet wordt op de paarden, of ze goed samen kunnen, dit maakt voor mij de beperkte ruimte voor zover mogelijk een beetje goed.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:41

karuna schreef:

dat vind ik nu onzin

het is al lang bewezen dat constante beweging veel beter is voor eender welk paard dan uren stil staan en dan uit het niets gek doen,rennen,.....
meerdere blessures ontstaan uit dit soort kapriolen....

dus nee,een paddock,ook al is die mss iets kleiners,met stimulatie tot beweging en over en weer stappen,kan in geen enkel opzicht minder goed zijn dan halve dagen stilstaan op stal om daarna als halve gekken door de wei te crossen.

@TS,hoe groot zijn de weides?

want je zegt wel van 'toegang tot de weides',maar met 21 paarden,heb je behoorlijke oppervlaktes nodig,als je die dan ook openstelt in de winter,gaat een stuk van de weides kapot,dus nog meer ruimte nodig.

hier bv een kudde van +/-16 paarden en pony's(zitten ook enkele veulens bij nu) de hele winter in een afgesloten ruimte.

binnen hebben ze 2 stukken van +/- 4m op 20 m,in een U,buiten nog een stuk van +/- 20m op 20m.

dit al jaren.
lukt prima,ook met nieuwe paarden,genoeg ruimte om elkaar te ontlopen ze staan heel regelmatig buiten,komen binnen,lopen de hele winter rustig rond,.....allemaal rustige paarden die het prima doen zo.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:43

Maartje1990 schreef:
Je zet dus een kuddedier, die bewegingsruimte nodig heeft, alleen in een hok van 4x4.... de paarden staan niet met z'n zevenen in alleen een longeercirkel, maar op een paddock paradise, met een track en verschillende paddocks.

Zo lees ik het niet.
Ik denk dus dat een tekening zeker van toegevoegde waarde is.

Ik lees het als een loopstal (35x10), daar een verhard plein aan vast en een zand pad van 3.5m breed (wat echt niet super breed is) dat naar 1 paddock gaat (10x15m). Die constructie dan per groep van 7 (vandaar 'paddocks')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:47

Tengeltje. Ik zeg ook ben continue buiten voorstander maar heb ook gemerkt dat continue buiten opeen te klein stuk voor veel paarden niet prettig is. Heb naast die van mij ook andere dieren zien instorten geestelijk en wegkwijnen en slechte eigenschappen zien krijgen door te kleine ruimte en geen mogelijkheid eens de benen goed te strekken.

Marieke zo lees ik het ook. Pad van 3,5 m breed is iets meer dan een box. Krap als twee dieren elkaar willen passeren en een garantie op blubber tenzij het verhard is. Wat dan voor rennen weer niet handig is,

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:50

heel erg vreemd dat ik hier totaal die ervaring niet heb,er zijn hier al 10-tallen paarden voorbij gekomen,allemaal op dezelfde manier gehouden en allen kwamen telkens ok en goed de winter door.

tuurlijk zijn ze dan blij in het voorjaar dat ze terug de weides in kunnen en wordt er dan eens gek gedaan,maar om nu te zeggen dat paarden wegkwijnen bij te kleine paddocks,daar heb ik echt moeite mee om te geloven,vooral omdat je het totaalplaatje niet ziet.

zat andere oorzaken kunnen aan het wegkwijnen liggen(niet in de groep passen,onvoldoende kunnen eten door dominante mede-paarden,.....)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:50

MariekeS_ schreef:
Maartje1990 schreef:

Zo lees ik het niet.
Ik denk dus dat een tekening zeker van toegevoegde waarde is.

Ik lees het als een loopstal (35x10), daar een verhard plein aan vast en een zand pad van 3.5m breed (wat echt niet super breed is) dat naar 1 paddock gaat (10x15m). Die constructie dan per groep van 7 (vandaar 'paddocks')

Tekening zal vast helpen, want nu heeft iedereen een andere interpretatie. Overigens, het zou dan alleen voor de wintermaanden gaan dat er wat minder beweegruimte zou zijn. En eerlijk is eerlijk, hoeveel paarden hebben er nu echt veel bewegingsruimte in de winter? De stallen die ik ken krijgen de paarden ook een paar uurtjes met een groepje op een klein paddock waar ze ook amper in kunnen rennen. En als ze 4 uur buiten komen is het veel. Dan is dat van TS... met een pad, een paddock en dus nog een groot verhard deel, al vele malen beter. Maar winter is voor de meeste plekken in Nederland lastig om paarden écht naar behoefte voldoende bewegingsruimte te geven vanwege het slecht weer/ondergrond.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:53

idd,net wat ik ook vind Maartje.

als je paard in een kudde staat waar hij zich goed voelt,gewoon correct op zijn tempo kan eten,dan geloof ik echt niet dat een paard ongelukkig wordt van 24/7 in een paddock te staan,zonder dat hij eens gek kan doen.
de meeste paarden worden naar mijn idee nog steeds aan het werk gezet,dus momenten zat waar ze de benen kunnen strekken lijkt me?

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:54

Ik denk zeker dat dit een mooi concept kan zijn, sowieso de faciliteiten en het doel van dit principe spreekt mij zeker aan. Zelfs al zouden ze met 7 paardjes in de loopstal staan hebben ze nog meer ruimte om te lopen en te doen dan in een aparte box. Mensen horen het woordje paddock met geschatte maten en schrikken zich rot. Lezen niet meer over de inloopstal, verharding en lange zandpad naar de paddock toe waar ze lekker de benen kunnen strekken, want oh oh oh de paddock is te klein. Ik zet mijn paardjes tien keer liever hier neer dan opgehokt op stal. Ik vind je idee voor het selectieve kiezen van de pensionklanten dan ook erg goed. Een ieder moet om kunnen gaan met zijn dieren hoe diegene dat wil, absoluut. Maar je hoeft niet alles te tolereren laat staan te accepteren. Dus ik vind je zeker niet slecht bezig, laat je niet gek maken.

Ik heb nu de ideale situatie wat mij betreft, 24/7 keuze binnen of buiten, verharding, droge paddock van 20x30 en een rijbaan van 20x40 die altijd te rijden is en open is. Met daarbij nog een ruime hectare weide welke door middel van strookbegrazing het hele jaar open is voor een koppeltje van 6 paardjes met vrijwel altijd hooi naast het gras. Alles word gedaan en betaal er dan ook echt een appel en een ei voor,met wat ik gewend was uit mijn omgeving, maar zit niet in die omgeving maar rondom Breda.

het is maar net waar mensen voor willen betalen. Ik zou niet gelukkig worden met een paard die 24/7 op stal staat met een paar uurtjes weide/paddock.

Bij jou kunnen ze eten,rollen, rennen,gek doen en een sprintje trekken. als eigenaar zijnde zorg je voor de nodige extra beweging en dan zijn ze wat mij betreft op de juiste plaats.

Succes met het realiseren, ik ben benieuwd naar de plattegrond :)
Laatst bijgewerkt door JustOneBite op 31-10-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:56

het enige wat ik zou veranderen is het aantal paarden.
7 is oneven.
ervaring leert toch dat de meeste paarden toch per 2 beste maatjes worden.
dus dan heb je meer aan even groepen dan aan telkens oneven groepen.....

mogelijkheid om de paddocks iets in omvang aan te passen zodat je bv een groep van 6 en van 8 kan maken?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:57

Ik denk dat een tekening van de opzet een hoop gaat verduidelijken.
Ik begrijp er wel uit dat er een flinke inloopstal is, met een verhard stuk ervoor, en daarvandaan een pad van 3,5 m breed naar een paddock van 10 x 15 m. Als je op het verharde stuk en in de paddock hooibakken plaatst, zullen de paarden zich verspreiden. Een pad van 3,5 m kan genoeg zijn als je er geen paarden tussen hebt die veel persoonlijke ruimte opeisen. Ze kunnen erover heen en weer hollen, ik weet alleen niet hoe lang het pad is? De paddock is echter wel echt te klein voor 7 paarden als het pad daarin "doodloopt".
Kun je ook zorgen dat het rondloopt?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:01

Ik zou hier wel 175 euro pm voor willen betalen mits er gemest wordt en er genoeg ruimte is voor mijn paarden om te vluchten voor hoger geplaatste dieren.
Ik heb zoiets in de buurt, Ik ben dressuur ruiter en op die stal staan veel naturels, die allerlei regels opleggen die mij niet passen. Dus ik haak af over je gedragscode, als ik mijn paard met touwtjes wil longeren of een klap geef omdat ze mij onderste boven loopt heb ik geen zin in een hijgende pensioneigenaar of wie dan ook achter mij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:08

tengeltje11 schreef:
karuna schreef:

dat vind ik nu onzin

het is al lang bewezen dat constante beweging veel beter is voor eender welk paard dan uren stil staan en dan uit het niets gek doen,rennen,.....
meerdere blessures ontstaan uit dit soort kapriolen....

dus nee,een paddock,ook al is die mss iets kleiners,met stimulatie tot beweging en over en weer stappen,kan in geen enkel opzicht minder goed zijn dan halve dagen stilstaan op stal om daarna als halve gekken door de wei te crossen.

Constante beweging is idd goed, maar dat heb je vooral in een weide waarbij de paarden tijdens het grazen de hele tijd rustig rondstappen. Hapje-stapje zeg maar. In een paddock staan ze vaak een hele tijd stil om hun hooi te eten. Om die constante beweging te stimuleren zou je het hooi over de ganse paddock oeten verspreiden, maar dat wordt dan een vieze knoeiboel + risico dat ze teveel zand mee binnen krijgen.
En 7 paarden op 10x15m? Als je dat omrekent kom je op 21m2 per paard, dat is dezelfde ruimte als wanneer je 37 paarden in een kleine binnenpiste van 20x40 zou steken. Daar lijken me de risico's op blessures vele malen groter dan bij paarden die na een nachtje op stal naar buiten komen.
24/7 buiten is prima, maar je moet de ruimte ervoor hebben om ook in de winter de paarden dan op een grote weide te kunnen laten. In dat geval ben ik helemaal voor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:12

Sclimpre: nu doe je alsof die paarden alleen in dje paddock staan, dat is niet zo. Ze hebben paddock, track, inloopstal, verharde uitloop. Dus veel meer dan jij omschrijft.

En er zijn heel veel opties waarbij je op meerdere plekken kunt voeren zonder dat je dit op de grond kwakt en dit een zooitje wordt.

En waarom perse in een grote weide in de winter? Op welke stal in Nederland wordt dat s winters ooit gedaan?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:19

Ik woon niet in Nederland, dus geen idee hoe de prijzen daar liggen. Maar gezien de faciliteiten en dat quasi alles voor je gedaan wordt, zou ik wel 250 euro willen geven.
De kleine paddock in de winter vind ik niet erg, mijn pony staat nu ook op een wat kleinere paddock maar ik merk niet dat ze dat niet leuk vindt. Volgens de staleigenaar gaat ze nog regelmatig uit d'r plaat :+

De gedragsregels vind ik echter helemaal niks. Ik lees dat regelmatig bij mensen die alles op de natuurlijke manier willen doen. Als mijn pony's iets doen wat niet mag, geef ik hen een mep. Klaar. Als mijn pony ook iets te druk is bij de leider van de groep, dan krijgt ie ook een trap of een knap en dan is het ook klaar. Ik vraag me af waarom paarden elkaar wel mogen straffen, maar mensen het moeten oplossen met een aai oid... :n
Goed, ik snap dat je geen mensen op stal wilt die zodanig hard trekken in de mond dat de paarden bijna zouden bloeden, of dat er zo hard geprikt wordt met een spoor dat er een wond ontstaat, en natuurlijk mag je daar iets van zeggen en hoef je zoiets niet te tolereren... Maar soms gaat het met die regeltjes wel érg ver, en daar zou ik echt op afknappen. Het zijn nog steeds mijn pony's...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:23

Maartje1990 schreef:

Dat is ook te klein. Veelal uit gemakzucht of omdat het meer geld op levert (meer paarden op kleinere oppervlakte = meer inkomsten op diezelfde kleine oppervlakte.)
Maar 7 paarden op die afmeting met een mantaliteit van "kijk mij eens goed rekening houden met de natuurlijke behoefte van mijn paard" en dan ook nog die opmerkingen over het rijden, dat is ook nog eens hypocriet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:28

Maartje1990 schreef:
cobiie schreef:

Als je beter had gelezen had je geweten dat ik veel meer ruimte voor minder paarden hebt dan wat ts aanbiedt. :') :D

Daarnaast lees ik dat per groep er 1 paddock is, niet meerdere. ;)

Ik houd mijn paarden liever heel dan een te grote groep op te kleine ruimte zetten onder het motto het kan altijd slechter, dan zoek ik wel verder naar een andere stalling die wel naar mijn zin is. ;)

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:42

Ik vind het een heel goed alternatief voor de stallen waar paarden veel binnen staan. Denk dat het wel goed is om inderdaad even goed naar de ruimte te kijken en eventueel groepen van 5 paarden te maken, scheelt toch weer in ruimte. Ik zou er zeker 250 voor betalen als je kijkt naar andere stallen met zelfde mogelijkheden maar waar je paard amper buiten staat. Wel denk ik dat ijzers verbieden wel lastig kan zijn. Zo zijn er klanten die misschien bij je komen te staan de later om wat voor reden dan ook hun paard toch graag op ijzers hebben (kan op aanraden van dierenarts of hoefsmid), dan moeten ze van stal wisselen en dat lijkt me onhandig. Je kan ook een groep met ijzers en een groep zonder maken, kan iedereen die ijzers wil zelf het risico dragen en diegene die dat dus niet willen niet.