Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
F_inley schreef:Mijn pony krijgt wel onbeperkt hooi er is altijd hooi tot z'n beschikking en eet ook liever z'n stro op dus was sommige zeggen gaat niet altijd op. Vanavond nog een heel hooinet voor en wat gaat hij staan eten juist ja z'n stro. En ja hij komt ook voldoende buiten.
Wat ik vaak doe ik het schone door het vieze stro mengen dat hij niet zo makkelijk het schone stro op kan happen![]()
Heb je ooit a eens een slowfeeder geprobeerd dat hij wat langer over z'n hooi doet?
Ziyyah13 schreef:F_inley schreef:Mijn pony krijgt wel onbeperkt hooi er is altijd hooi tot z'n beschikking en eet ook liever z'n stro op dus was sommige zeggen gaat niet altijd op. Vanavond nog een heel hooinet voor en wat gaat hij staan eten juist ja z'n stro. En ja hij komt ook voldoende buiten.
Wat ik vaak doe ik het schone door het vieze stro mengen dat hij niet zo makkelijk het schone stro op kan happen![]()
Heb je ooit a eens een slowfeeder geprobeerd dat hij wat langer over z'n hooi doet?
Slowfeeder kan helaas niet omdat er voor mij gevoerd wordt.. dat vieze stro kan ik wel is vragen aan de gene die haar altijd mest!
Rizette schreef:Een paard kan stro eten omdat het ruwvoer van slechte kwaliteit is of omdat hij te weinig ruwvoer krijgt. Of omdat stro best passend in het rantsoen is als extra ruwvoer. Of omdat hij naast het huidige gras voedsel met grove structuur nodig heeft om zijn maag gezond te houden. Omdat het stro te lekker is er zijn zoveel redenen.Omdat het een grote vreter is kan ook maar goed beter dan maagzweren denk ik dan. Maar een stal vol stro eet een paard niet leeg in 1 nacht. Echt niet, dat zou beteken een baal of 3 kleine baaltjes stro in 1 nacht op. Als je een dun laagje er in hebt kan ik het snappen. En ik heb het hier ook wel eens meegemaakt dat ze eerst veel stro eten maar bij voldoende ruwvoer stoppen ze er wel mee en ze worden er ook niet snel dik van, hooguit buikomvang maar veel ruwvoer in de darmen is niet ongezond. Tenzij hij ook slechte tanden heeft en het niet goed kauwt of geen onbeperkt water heeft dan kan het ook tot verstoppingen leiden. Dus gewoon stal weer volgooien elke dag dat gaat wel stoppen. Zorg dat je weet hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt dan weet je ook of het voldoende krijgt of dat het gewoon toch te weinig hooi krijgt.
koetjeboe schreef:Rizette schreef:Een paard kan stro eten omdat het ruwvoer van slechte kwaliteit is of omdat hij te weinig ruwvoer krijgt. Of omdat stro best passend in het rantsoen is als extra ruwvoer. Of omdat hij naast het huidige gras voedsel met grove structuur nodig heeft om zijn maag gezond te houden. Omdat het stro te lekker is er zijn zoveel redenen.Omdat het een grote vreter is kan ook maar goed beter dan maagzweren denk ik dan. Maar een stal vol stro eet een paard niet leeg in 1 nacht. Echt niet, dat zou beteken een baal of 3 kleine baaltjes stro in 1 nacht op. Als je een dun laagje er in hebt kan ik het snappen. En ik heb het hier ook wel eens meegemaakt dat ze eerst veel stro eten maar bij voldoende ruwvoer stoppen ze er wel mee en ze worden er ook niet snel dik van, hooguit buikomvang maar veel ruwvoer in de darmen is niet ongezond. Tenzij hij ook slechte tanden heeft en het niet goed kauwt of geen onbeperkt water heeft dan kan het ook tot verstoppingen leiden. Dus gewoon stal weer volgooien elke dag dat gaat wel stoppen. Zorg dat je weet hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt dan weet je ook of het voldoende krijgt of dat het gewoon toch te weinig hooi krijgt.
Als ik hier 3 baaltjes in gooi of 1 grote heb ik de stal echt overdreven vol.
Met een grote baal zit het tot aan het plafon vol. En met drie kleintjes tot halverwege de muren.
Ik heb zelf gemiddeld genomen 3/4e baal in de stal en dan heb ik al een mooie volle stal en ik geloof niet dat een paard dat in 1 nacht op eet
Cowgirl schreef:Maar dan staat ze 20 uur in een vieze box. heb je over 2 weken weer een topic dat hij rotstraal heeft of mok.
pvdbosch schreef:Precies dat Rizette. Paarden "eten" (dus niet beetje knabbelen) alleen stro als ze niet genoeg hooi krijgen.
Dit kan je natuurlijk gewoon uit proberen door dan maar zelf hooi bij te kopen en haar eens onbeperkt hooi te geven.