Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:26

kaatjemuts schreef:
je mag vaste mest het hele jaar door uitrijden, mits het op landbouwgrond is en direct ondergewerkt wordt.

Op klei- en veengrond mag het inderdaad het hele jaar, maar TS zit op zandgrond en dan mag het maar van 1 februari tot 1 september.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:22

Ik heb een grote kiepkar met huif. We hebben de wanden iets verhoogd met platen. Stalen plaat op de bodem die helaas wel roest. Maar goed. Dan moet er op termijn andere bodem in.

Met 2 paarden en 3 grote pony's en twee stallen op gehakseld koolzaadstro en een inloopstal die minimaal opgestrooid wordt, moet ik elke week de kar legen. Voel mij tegen. Hoopte 1x in de 2 weken.

Ik kan hem legen bij de boer op het erf of direct bij zijn opspaarbult op het kale maisland. Dat is met auto en zware kar met kleine bandjes erachter niet zo'n succes als het nat of zacht is. Zeker als je achteruit moet rijden gaat het lastig omdat je de kar dan ook op de rem drukt.

Op beton en harde droge bodem gaat het prima. We hebben twee rijplaten dus rijden de kruiwagen er zo in. Zo lang alles er netjes uit schuift met lossen is het een fluitje van een cent. als de mest vastgevroren of vastgeplakt zit is het lastiger (rotklus) om hem leeg te krijgen...

Zeil eronder werkt niet want dan schuift het zeil mee naar buiten en komt onder een zware laag stront te zitten... Een keer geprobeerd maar was geen succes ; (

Deb100

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:32

Wij hebben een bouwcontainer van 6 kuub. Eens in de paar maanden wordt de container leeggehapt door een bedrijf dat paardenmest ophaalt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:15

Ik gebruik ook een aanhanger. Moet er een mini eindje mee rijden voordat ik de mest eruit kan scheppen. Voordelen: geen mesthoop bij huis (oké, wel die aanhanger) en geen ophaal-/afvoerkosten. Nadelen: De aanhangwagen rot sneller als er doorlopend mest in ligt, wij moeten 2 of 3 keer per week de aanhangwagen legen en je hebt de mest relatief vaak 'in handen'. Het is dus wel arbeidsintensief.

In de winter hebben wij wel eens noodgedwongen een geïmproviseerde mesthoop gehad, omdat het zo glad was dat ik de wagen niet van zijn plek kreeg en al zou me dat lukken, dan was de mest teveel vastgevroren om het er ooit uit te kunnen krijgen.

joyce B

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:42

Ik heb ook nog mijn oude mestplaat. Die gebruik ik voor zulke omstandigheden en nu hebben we er maar opgespaard voor de tuintjes mensen... hopelijk komen ze hem wel weer leegscheppen. Vraag het elk jaar of we weer moeten sparen voor ze want anders gaat alles jaar rond op de kar...

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:40

Ik heb twee pony's. Ik gooi het in een oude aanhanger met zeil erover. Eens per drie weken wordt de aanhanger geleegd bij iemand die het wil hebben. Kost 3 euro per kar. TIP: ik heb een stuk van dat zeil wat je op vloeren kunt doen onderin de kar. Bij leen Bakker kun je vaak stukjes kopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:35

in mijn eerste huis had ik 3 (grote)paarden op vlas staan en een mestaanhanger die ik elke week wegbracht rechtstreeks het land van een boer op....wat een hel als ik daar nu aan terugdenk !! In wind en regen, kou en hittegolf, als hij vol is heb je geen keuze.

2 huis had ik dezelfde aanhanger, maar reed ik het op mijn eigen borders uit.
Nu heb ik een mestcontainer, maar wil binnenkort een mestplaat maken van beton