Hoe krijg je een paardenstaart wit ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:26

Rivano schreef:
- Hoeveel ml betadine shampoo gebruiken jullie voor 1 staart? (Paard)
- En hoelang is 'lang intrekken'?

Las trouwens dat het voor hoofdhuid (bij mensen) in de bijsluiter verschillende gezondheidswaarschuwingen heeft (ivm kinderen, schildklier, te behandelen oppervlakte, etc), dus zou het alleen voor de staart gebruiken. Iemand daar advies over? (mochten mensen meteen de witte benen van een veulen mee willen nemen in de wasbeurt en dergelijke)

Ik heb eigenlijk nooit de tijd bijgehouden maar ik doe zn staart goed inzepen (hoeveelheid hangt echt af hoe vies de staart is, op gevoel) en dan de rest wassen en dan alles ineens uitspoelen. 2e x wassen is om de laatste restjes eruit te halen en waar nodig nog een minuutje in laten trekken.
De rest van zijn lijf doe ik met andere shampoo, heel soms een plekje met betadine als die wat beschadigd is of wat minder in zn vacht zit of wit moet worden.
Puur omdat gewone shampoo makkelijker is :D

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:29

Gisterenmiddag voor de 2e keer de staarten gewassen met zilver shampoo.
Er kwam schone schuim vanaf. En hier en daar nog wat minder gele gloed.
Niet alle gele gloed ervan kunnen krijgen.

Daarna de staarten ingesmeerd met zilversteviger van de Kruidvat zelf. Een heel flesje per paard. :D De zilverversteverig verwijderd de gele gloed uit het haar.

Bij mijn paardjes zijn de meeste gele gloed veel minder geworden en van op een afstand zie je de gele gloed niet eens meer.

Wel is de overige witte gedeelte van de staarten echt heel wit geworden. Mijn ruin heeft een zwart/witte staart , het zwart en gedeelte van de staart is stralend zwart.
Een flesje zilversteviger van de Kruidvat zelf kost 2.45 euro , inhoud flessen 250 ml. Het is spray en alle vuil kam je er zo mee uit. De staart is heel goed door kambaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:41

Zilvershampoo en vaker wassen. Als je een staart twee jaar lang niet wast kan het best zijn dat je hem nooit meer mooi wit krijgt omdat urine en poep er in trekt. Ik was de staart van de mijn witte in de zomer iedere 3 weken. Het lichaam eigenlijk nooit met shampoo trouwens. Na de wintermaanden zonder wassen is het wel altijd weer een klusje. Een sopje zilvershampoo klaarmaken in een klein emmertje, staart er in, dan nog een keer zilvershampoo in de hele staart en dat 5 minuten in laten werken, daarna in de emmer en goed kneden en wrijven 5/10 minuten lang, weer eruit, zilvershampoo er in 5 minuten en daarna uitspoelen. En hoe vaker je het doet hoe korter en hoe minder product je nodig hebt.

Ineke2

Re: Hoe krijg je een paardenstaart wit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:00

Ook in de winter was ik de staart 1x per 2 of 3 weken.
Tenzij het vriest natuurlijk.

Ik was altijd met koud water eigenlijk en de staart word er prima schoon van, houd altijd wel een iets gele gloed, maar mijn paard is een Isabel dus in zoverre hoort het er gewoon bij.

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:06

Voor een witte staart gebruik ik altijd zilver- en betadine shampoo, maar echt 100% wit heb ik de staart nooit gekregen. Ik denk dan altijd maar dat iedereen het moeilijk heeft met witte staarten, dus dat een klein beetje geel niemand stoort ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:24

Je kunt ook een staartzak om de schone, gevlochten staart doen. Blijft ie ook lang schoon.
Deze zakken kun je kopen in Western winkels. Je kan zelfs een lange sok gebruiken waar je wat reepjes aan de bovenkant knipt om in de staart vast te knopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:39

Ik heb altijd een heel assortiment van truukjes... (ik heb zo'n mega gore schimmel.)

Met koud water was ik met shampoo van Farnam White Brite. Dat werkt super goed met koud water. Beter dan zilvershampoo. Met warm water maakt het dan weer niet zo veel uit, zolang het er maar 1 is die reflecteert.
Na het wassen laat ik het even drogen. Daarna gaat er color mousse in te koop bij de kruidvat.

Als ik het echt wit wil spuit ik er white paste (maar dan de spray) in. Dan wordt het echt wit.

Tot ze er weer overheen piest natuurlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:43

Betadine shampoo werkte bij mijn paard destijds het beste

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:44

Toen ik nog schimmels had, waarvan de ene echt heel goor was en de andere netjes, koos ik er altijd voor om te wassen met vloeibare zeep van Driehoek. Voor speciale gelegenheden zoals kampioenschappen of een fotoshoot gebruikte ik daarna nog Cowboy Magic shampoo.

Die vloeibare zeep werkt echt super goed. :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:46

ouderwetse groene zeep uit een kuipje (bakje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:55

Groene biotex :j beetje in een emmerwarm water oplossen, staart erin hangen en paar minuten weken en "roeren". Uitspoelen en klaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:17

Via facebook zag ik goede resultaten met gallopping goop ( of zoiets)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:50

kiwiwitje schreef:
Via facebook zag ik goede resultaten met gallopping goop ( of zoiets)

Dat klopt dat zag ik vandaag ook op FB voorbij komen. Heb al op de site van hun gekeken en heb via FB al informatie aangevraagd , wacht nog op een antwoord.

Wat hebben ze daar : Gallopinggoop : de-greaser creme, de-greaser Liquid , Equine Conditioner en ook hiervan de shampoo.
Jammer is wel dat ik niet altijd het filmpje kan zien , maar als het echt zo werkt wat zij beweren ga ik dus een pakketje van kopen . :D

Wauw , ik had niet zo heel veel reacties verwacht van mijn topic. ! Dank jullie wel allemaal. Dit vind ik echt super lief ! Ik ga morgen eens foto´s maken van de staarten van mijn paardjes.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:01

Waspa, in Drenthe te koop bij bepaalde supermarkten of anders online in de webshop.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:04

Afbeelding

Afbeelding

Deze staart heb ik bereikt met groene zeep. Gewoon de allergoedkoopste uit de supermarkt :D

En hij was heel vies (lees: bruin)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 21:08

RoosDeG schreef:
Ketchup wil ook nog wel eens werken :')

Dank je Roos, ik zag op youtube een filmpje daarover. Weet alleen niet meer van welke pardenvlogger het was.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:10

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar he hebt spul dat heet brighter thans white. schijnt ook goed te helpen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:16

Ketchup zou ik afraden... Dat heb ik geprobeerd, het stinkt gigantisch en helpt voor geen meter. Je krijgt er een rare gloed van die niet echt wit is.

Baking soda had ook wel aardige resultaten.

Uforio: dat is die van Farnam die ik aanhaalde. Die is echt super als je alleen koud water hebt.
Edit: of bedoel je die pasta van naf?
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 29-10-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 21:19

Veulen84 schreef:
Ketchup zou ik afraden... Dat heb ik geprobeerd, het stinkt gigantisch en helpt voor geen meter. Je krijgt er een rare gloed van die niet echt wit is.

Baking soda had ook wel aardige resultaten.

Uforio: dat is die van Farnam die ik aanhaalde. Die is echt super als je alleen koud water hebt.

Baking soda heb ik hier in huis liggen :D ! Bedankt voor de tip !

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 21:20

Ufurio4e schreef:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar he hebt spul dat heet brighter thans white. schijnt ook goed te helpen

Wat is dit dan voor spul ?

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:23

Hebben jullie geen waterkoker? Ik gebruikte bij gebrek aan heet water altijd mn waterkoker .
Ik maak eerst de staart heel goed nat. Daarna even laten weken door deze in een emmer heet water te leggen (even vasthouden dus die emmer met staart erin, net onder de wortel). Als het vuil goed is geweekt (minuut of 5) dan doe ik eerst dreft (ECHTE, geen nepversie) erin, heel goed in laten trekken en heel goed uitspoelen. Daarna doe ik het nog een keer inzepen met Blauwshampoo van Epplejeck of Cowboy Magic Yellow out. Daarna wederom goed uitspoelen en daarna insprayen met manenspray of insmeren met cowboy magic detangler and shine. Dr staart is daarna altijd mooi wit.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:32

Idd goed heet water (denk om de staartwortel), biotex en weken dan wassen met silvershampoo en conditioner.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:37

jansje73 schreef:
Ufurio4e schreef:

Wat is dit dan voor spul ?

Ik bedoel inderdaad van naf. Google maar eens. Ook ideaal voor de winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:45

Pfoeh wat ben ik blij met mijn zwarte staarten en schimmel die langzaam schimmelt en ook nog een donkere staart heeft als ik dit zo lees! Ik was de witte staarten zegmaar 1 keerper jaar? En de zwarte ook? Met regenwater overigens..

De mensen die elke 2 a 3 weken wassen, rijden jullie wedstrijden met je paard?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:40

Shanna schreef:
Pfoeh wat ben ik blij met mijn zwarte staarten en schimmel die langzaam schimmelt en ook nog een donkere staart heeft als ik dit zo lees! Ik was de witte staarten zegmaar 1 keerper jaar? En de zwarte ook? Met regenwater overigens..

De mensen die elke 2 a 3 weken wassen, rijden jullie wedstrijden met je paard?

Ik niet, rijdt alleen maar recreatief.

In de winter gaat er bij mij een week of 4 tussen meestal, maar in de zomer inderdaad om de week ongeveer.
Vind het vreselijk onverzorgd staan zo'n geel-bruine staart.