ideeën over paddock - wandelpad of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 22:31

Mizora schreef:
Wat nu als je een opening maakt naar de longeercirkel en in plaats van het pad rond naar je longeercirkel laat gaan? Ik heb een schets gemaakt over je perceelfoto heen.

[ [url=m/jQV5RQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de versie zonder achtergrond.
[ [url=m/73M46n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet in hoeverre de schets die je hier geplaats hebt, de schets is waarmee je werkelijk werkt. Maar hij wijkt best wel wat af. Ik denk dat het handig is om je perceelfoto groot af te laten drukken met een grid eroverheen zodat je alles gemakkelijker in verhouding kan zien.

ooh wauw, bedankt!

Nee, de schets had ik even snel voor Bokt gemaakt. Had even niks anders zo snel :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:42

Jennanne schreef:
Nikass schreef:

Ik ken het dilemma als de grond beperkt is ;)

Tja ieder moet het voor zich weten. Ik vind het gevaarlijk. Natuurlijk gaat het 100 x goed, tot het moment dat er een keer wat is en er ♪0én niet snel genoeg weg kan komen en een paar flinke tikken krijgt. Ja en ook in een stabiele kudde kan dat gebeuren. Ik hou altijd van ruimte met paarden. (en een veilige omheining!)

ja precies, ik vind het ook te klein waar ze nu staan. Zeker voor in de winter, met z'n zessen in een paddock van 30x30. Gaan wel twee uurtjes naar de weide per dag, maar toch. Heb dat bij mijn eigen plekje dan toch liever anders

Als ik mijn pad afsluit houden ze ook hun leefpaddock van ongeveer 30 bij 30 over. En dan is de helft stal en rondom overal klinkers (4-6 meter) en de andere helft zand. Ik had daar ook 6 tot max 8 paarden en pony's op lopen en dat viel me heel erg mee qua drukte.

Misschien door de indeling? De stel met op de ene kant de grote inloopstal (beide lange zijdes de deuren) en aan kopse kant buiten hooinetten en waterbak. Aan de andere kopse kant afdak met hooinetten en dan nog een losse bak op de stenen en hooinetten in de stal. Ze stonden mooi verspreid en wilden wel eens spelen in de zandpaddock maar niet allemaal tegelijk. als ze er langer moesten staan zonder pad en of weidegang dan gaf ik ze er ook af en toe de 20-60 bak bij zodat ze even konden rennen.

Echt vaart maken kan inderdaad niet op 15/30 zand. Om die energie echt kwijt te kunnen moeten ze of de ruimte hebben of gewoon voldoende getraind worden. Worden ze goed gereden of gelongeerd dan is dan de meeste energie wel verbruikt.

Ik ben wel erg blij met mijn 4 tot 6 meter brede zandpad. Hij loopt rond met 2 lange stukken van 70-80 meter en niet te scherpe bochten en dan nog wat kortere zijdes van 30-40 meter. In totaal buitenom zo'n 300meter. En dan nog wat smalle tussendoor paadjes.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:14

ik zou voor minimaal 4 meter gaan

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:23

Mizora schreef:
Ik weet niet in hoeverre de schets die je hier geplaats hebt, de schets is waarmee je werkelijk werkt. Maar hij wijkt best wel wat af. Ik denk dat het handig is om je perceelfoto groot af te laten drukken met een grid eroverheen zodat je alles gemakkelijker in verhouding kan zien.

Heel duidelijk! Zou zou ik het ook doen denk ik.

Jennanne

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 17:24

Ik ga de indeling van de foto's van Mizora doen!

Zal ik dat pad zand maken of gras houden? Dat ze in de winter ook wat te knabbelen hebben (als het weer het toelaat natuurlijk).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:33

Jennanne schreef:
Ik ga de indeling van de foto's van Mizora doen!

Zal ik dat pad zand maken of gras houden? Dat ze in de winter ook wat te knabbelen hebben (als het weer het toelaat natuurlijk).

Mijn ervaring is dat zo'n pad snel kaal gelopen en gegeten is en je dan al snel vanzelf zand hebt (als je zand als ondergrond hebt natuurlijk). In het voorjaar komt er iets of wat gras terug, maar echt voor te knabbelen is het hier al snel weg. Is ook niet erg natuurlijk. Een deeltje heb ik de grond laten keren. Dus zwart zand eruit, geel eruit, zwart terug en de gele grond bovenop. De grond hebben we niet flink laten aanrijden, maar gewoon laten inzakken. Die grond is droger, alleen stuift hij meer met flinke wind.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:37

Als het geen kleigrond is zou ik beginnen met het gras te laten. Dan heb je de mogelijkheid te kijken of het echt bevalt en komen niet alle kosten tegelijkertijd. Zeker als je dat stuk eerst met prikpalen afzet (op een enkele houten paal voor stabiliteit na).

Maar leuk dat je mijn indeling gaat doen! Het is altijd fijn om te kunnen helpen.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:25

:)
is zandgrond inderdaad.
@delphi, heb je de rest gewoon laten vertrappen? of was dat al gekeerd?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:20

Jennanne schreef:
is zandgrond inderdaad.

Ik heb gewoon alles laten vertrappen/kaal laten eten. Via dat pad (2,5-3 meter breed voor 2 shetlanders) kunnen ze in een 8 je rondom de weitjes.

Op een bepaald punt hebben we een stukje als paddock en daar hebben we de grond laten keren.

Maar het kaalgelopen zandpad voldoet prima! Alleen met gigantische regen staan er wat plassen waar ze ook omheen kunnen. En gelukkig trekt het dan snel weg. Hier blijft het meestal mooi droog. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het blubber werd en onbegaanbaar.
Ik heb het denk ik zo al een jaar of 5.

Hier zijn wat foto's van het achtje rondom de weides en het stukje paddock:

https://myalbum.com/album/QdqSElek2hur

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 21:29

Delphi schreef:
Jennanne schreef:
is zandgrond inderdaad.

Ik heb gewoon alles laten vertrappen/kaal laten eten. Via dat pad (2,5-3 meter breed voor 2 shetlanders) kunnen ze in een 8 je rondom de weitjes.

Op een bepaald punt hebben we een stukje als paddock en daar hebben we de grond laten keren.

Maar het kaalgelopen zandpad voldoet prima! Alleen met gigantische regen staan er wat plassen waar ze ook omheen kunnen. En gelukkig trekt het dan snel weg. Hier blijft het meestal mooi droog. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het blubber werd en onbegaanbaar.
Ik heb het denk ik zo al een jaar of 5.

Hier zijn wat foto's van het achtje rondom de weides en het stukje paddock:

https://myalbum.com/album/QdqSElek2hur

ziet er mooi uit!

Ik was laatst bij die enooooorm regenachtige dagen bij mijn -soon to be- nieuwe huis. En toen viel het daar ook wel mee qua natte grond en plassen. Dus dat geeft me wel hoop voor het regenachtige nederlandse weer :)

Misschien ga ik wel in dezelfde regio wonen? :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:47

Wij hebben onze track kaal laten schrapen voordat onze pony's kwamen. Drie zijdes (van de vier) hebben we in de herfst gefreesd met een tuinfrees van Boels. De vierde zijde deden we niet, omdat dit langs de bosrand ligt en er in de herfst veel blad valt. Ook blijft het daar langer nat. De andere drie zijdes hebben we gefreesd omdat er nog graspolletjes stonden en langs de randen ook nog (kort) gras stond. Met mijn hb-gevoelige merrie wilden we dat niet riskeren. Bijkomend voordeel van het frezen was dat de toplaag even losgewoeld werd, waardoor het water ook beter weg kon lopen.
We hebben overigens wel de mazzel dat de wei (en dus de track ook) een beetje bol loopt; het water loopt dus naar de randen. Daar hebben we op vier punten afvoeren gemaakt (wisselend van een geul-naar-sloot tot een gat).