Vriend houden, of heerlijk leerpaard nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 20:40

ellenlouise schreef:
Heb je trouwens ook een foto van jou en Moos? Dan kunnen we even vergelijken Knipoog

Afbeelding

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 20:53

Toen ik zei "Ik weet t antwoord al" was dat natuurlijk Moos niet weg doen.
Het is een beetje zoals Madacha zegt, hij is al moeilijk bij andere mensen, hij is heel eenkennig.
Ach, het is gewoon een te dure, grote hond geworden.
Maar vandaag weer op Felix gereden.
Het ging SUPERgoed, veel beter als gisteren.
Halthouden,galop links, galop rechts, wissel (2!!!!) op de diagonaal.
Afwenden, "appyeren"in galop , dan afwenden bij A in galop en vierkant halthouden bij X.
Dit alles doet Felix met zijn oortjes naar voren, met een veel te zware ruiter erop die stijf is.
Travers, renvers, ik leer nu hoe t moet!

Vraag aan iemand die hoog rijd:
Op de korte zijde bij A wilde Felix in het begin steeds een wending om de achterhand maken,in galop.Wat is het verschil met een pirouette?Wanneer maak je die?In het Z ook al?

En nee madacha, ik weet heel zeker dat als ik Felix had ik vaak zou rijden.
Die kun je nl opzadelen en wegrijden, en wat belangrijker is:
HIJ GEEFT JE HET GEVOEL DAT JE KUNT RIJDEN!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:10

als er nu iémand twee paarden zou moeten kunnen houden, zou jíj het toch wel moeten zijn??
ik kan het me eigenlijk redelijk bekeken ook niet helemaal permitteren, en tóch doe ik het! Tong uitsteken
dus in jouw geval? felix houden! als je al zóveel paarden zien passeren hebt moet er iets speciaals zijn met hem! en moos : houden, tot je (misschien?) ooit toch het écht gepaste baasje over de vloer krijgt OK dan! .

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 21:39

ingeo schreef:
als er nu iémand twee paarden zou moeten kunnen houden, zou jíj het toch wel moeten zijn??
ik kan het me eigenlijk redelijk bekeken ook niet helemaal permitteren, en tóch doe ik het! Tong uitsteken
dus in jouw geval? felix houden! als je al zóveel paarden zien passeren hebt moet er iets speciaals zijn met hem! en moos : houden, tot je (misschien?) ooit toch het écht gepaste baasje over de vloer krijgt OK dan! .

Tja, ik run mijn stal niet alleen, en we hebben altijd al stalruimte tekort......

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:45

Waar komt die felix vandaan heet hij op papier mischien felixstone?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:48

Natasha schreef:
Vraag aan iemand die hoog rijd:
Op de korte zijde bij A wilde Felix in het begin steeds een wending om de achterhand maken,in galop.Wat is het verschil met een pirouette?Wanneer maak je die?In het Z ook al?

Ik rij niet hoog, maar wel Z Knipoog
In het Z worden geen pirouettes gevraagd.. Wel moet je vaak in galop bij A afwenden om te groeten (waar dus ook enige mate van verzameling is gevraagd).

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:49

KellyenXena schreef:
Klinkt leuk mel,maar zou jij moos na 11 jaar nog weg kunnen doen?

Dat vraag ik me ook af inderdaad. En hoe voel je je als na een tijdje blijkt dat Felix toch niet 'het' was? Dan heb je je allerbeste vriend, al 11 jaar, daarvoor weggedaan.

Ik zou het niet kunnen. Heb Raak nu 3 jaar maar zelfs nu zou ik het niet meer kunnen. Mijn hart draait om bij de gedachte.

Sterkte met je beslissing.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:54

Je moet Mozart niet wegdoen. Je hebt hem al 11jaar, daar krijg je echt spijt van dat je hem wegdoet. Je kan zon lieve moosie moos toch niet wegdoen! Denk eens al die dingen die je met hem hebt gedaan, al die leuke dingen. Met Felix kan je dan wel rijden, je rijd er ook wel goed mee. *LOL* maar ik zou als jouw was gewoon mozart houden!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:55

Dus je doet hem niet weg?

Eigenlijk wat je beschrijft met de appuyementen, wissels etc. Felix is de Ferarri waar je mee kunt blinken, waar je mee kunt aankomen.

Maar Moos, Moos is de Lada, weliswaar niet met al die kwaliteiten maar wel met die ene kwaliteit die je nou net moet hebben. Hij weet je te raken op exact het juiste plekje in je hart. En is die Ferrari dan echt zo mooi als dat ie lijkt? Vraag dat je hart maar eens Knipoog

En Felix kan dit alles wel. Maar om nou je paard weg te doen voor een paard dat alles al kan? Doe het dan op z'n minst voor een paard dat alles met jou moet doormaken en met jou moet leren.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 22:23

Lieve , rake ,woorden, Fasel.
Zo is het ook.
Knipoog Maar Felix is ook harstikke lief, moeilijk hoor.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:29

hmmm ik heb geen beter advies dan; praat nog eens met je compagnon of je felix er niet bij kunt nemen...
ik zou moos niet zomaar wegdoen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:25

Fasel schreef:
Dus je doet hem niet weg?

Eigenlijk wat je beschrijft met de appuyementen, wissels etc. Felix is de Ferarri waar je mee kunt blinken, waar je mee kunt aankomen.

Maar Moos, Moos is de Lada, weliswaar niet met al die kwaliteiten maar wel met die ene kwaliteit die je nou net moet hebben. Hij weet je te raken op exact het juiste plekje in je hart. En is die Ferrari dan echt zo mooi als dat ie lijkt? Vraag dat je hart maar eens Knipoog

En Felix kan dit alles wel. Maar om nou je paard weg te doen voor een paard dat alles al kan? Doe het dan op z'n minst voor een paard dat alles met jou moet doormaken en met jou moet leren.

hier ben ik het dus compleet mee eens ... ik zou moos pas weg doen als je 100 % zeker weet dat je er geen spijt van krijgt je hebt die dondersteen al weer 11 jaar !! ..
11 jaar dat is een lange tijd ... als je hem verkoopt dan doet de volgende ruiter er waarschijnlijk nog langer over om de band met hem te krijgen die jij in de 11 jaar met hem gekregen hebt wil je hem dat ook aan doen ...
kun je niet ietsjes meer tijd vrij maken voor die (erg lief uitziende) moos...?!
en gewoon naar je hart luisteren ... wat wil je het liefste ?!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:03

ik heb een lastig paard wat door veel mensen als k*tbok wordt omschreven, hij staakt kliert steigert, kan er niet in mn eentje mee rijden zonder gestaak, kan er eigenlijk niets mee in mn eentje als ik er op zit, ben er mee achterover gevallen, en toch....het is mijn paard, mijn vriendje, mijn maatje, en die blijft!
heb hem nu een goede 4 jaar, waarvan alleen het 1e jaar alles leuk&makkelijk was
nu na letterlijk veel bloed, zweet&tranen zijn we M2+8 wp, oke we zitten weer even in een dipje, maar ook hier komen we doorheen

ik heb een paar keer een goed bod op hem gehad, ook een aantrekkkelijke ruil waarbij ik een makkelijk te rijden vriendelijk sociaal paard kreeg+geld er bij, in ruil voor Quentin, en ook dat heb ik afgewezen(waarna ik voor gek werd uitgemaakt hier thuis Knipoog )

ik kan hem gewoon niet wegdoen!

en tuurlijk zijn er dagen dat ik denk ja kon ik er nou zelf maar iets mee doen!echt helemaal in mn eentje er mee gaan rijden, maar ik heb 3x per week les(2x club 1x prive) longeer 2x per week en 1x per week rij ik buiten met nog iemand dus ik ben toch wel veel met hem bezig, alleen het kan zo veel makkelijker met een ander paard, maar toch wil ik hem niet kwijt

en mn pony heb ik al ruim 7 jaar, die staat nu alweer 2 jaar stil ivm kreupelheid, en ook zij gaat niet weg zolang ze zonder pijn lekker in de wei kan staan.

oke haar stal daar had ook een talentvol jong paard in kunnen staan, maar ik hou haar. ze kost me handen vol geld aan eten, smid, DA etc en ik kan eigenlijk niets doen met haar, maar toch heb ik het er voor over.
ze is mn 1e eigen paardje, en tuurlijk wil ik graag een jong paard, Quentin wordt alweer 11 en ik wil over een tijdje opnieuw in de B kunnen beginnen, met een jonkie, die mooi in destiny's stal had kunnen staan, maar ja des was er eerder, en ik kan haar niet wegdoen!
(dus hoop ik dat mn moeders paard weggaat Knipoog die is 19 maar nog erg gezond en sterk, dus ik moet nog ff wachten denk ik)

Mocht je nou toch een goede baas voor Moos weten, en er zelf een goed gevoel bij hebben, dan zou ik hem wegdoen, en felix kopen, maar ik denk(weet) dat ik dat niet zou kunnen.

is er niet iemand(die dicht bij het bos woont en graag buitenrijd) die hem in bruikleen wil hebben? dat zou de oplossing zijn!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 00:18

is er niet iemand(die dicht bij het bos woont en graag buitenrijd) die hem in bruikleen wil hebben? dat zou de oplossing zijn!

Is er geen lieve Bokker?

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:25

Ik ben lief .... Maar ik zit helaas niet dichtbij het bos,zoals je weet.Succes met het vinden van iemand hoor.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:26

dat zou idd De oplossing zijn!
open een topic op [EA] en zet de link in je onderschrift?wie weet levert het wat op!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:40

tuurlijk is het moeilijk om moos weg te doen.. maar ik denk dat je ook naar het paard moet kijken.

je zegt dat je er weinig tijd voor hebt om naar hebt bos te gaan..
en dat vind ie nou net leuk..
en dat hij eenkennig is, wil niet zeggen dat hij het niet bij iemand anders naar zijn zin zou hebben. Ik denk dat het voor hem misschien ook leuker is als hij bij iemand staat die wel de tijd heeft voor het bos en er misschien ool wat meer mee kan (in de bak).

En ik denk dat het jou wel zou helpen lekker op zo een paardje als felix te rijden..

succes met de beslissing..

en misschien is er idd wel een bokker te vinden?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:29

misschien kun je een nieuw topic maken waarin je iemand voor moos zoekt, bruikleen met eventuele koop oid?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:13

ik snap echt niet dat mensen zo over hun maatje dat ze al 11 jaar lang hebben kunnen denken. jullie hebben samen zoveel megemaakt moos heeft jou waarschijnlijk heel veel geleerd. dan kan je hem toch niet zo maar wegdoen voor een goed paard waar je mischien wel hoog in de dressuur en alles kan komen. ik heb zelf een tuiger en een verzorgpony die ik nu al bijna tien jaar verzorg en ik zou die pony niet kwijt willen. toen ik op de manege hoorde dat alle paarden verkocht zouden worden omdat men alleen nog een pension stal wilde ben ik naar de eigenaar toegegaan om die pony te kopen. maar ze ging niet weg omdat dat beestje al 25 is en die verplaats je niet zomaar meer. en de eigenaresse wilde haar gewoon tot het einde bij zich houden.
toen heb ik besloten om mijn andere verzorgpaard (de tuiger) te kopen. maar wel onder voorwaarde dat de pony er bleef staan.
je zal mischien denken wat banketstaaf ze, maar je kan je toch ook richten op het buitenrijden. tijdens een buitenrit kan je ook dresuurmatig rijden. en als je mischien graag wedstrijden wil rijden.... denk eens aan endurance...
dit is echt geen aanval op jou maar denk er nog eens goed over na....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:11

Beste Gracia, dit is op z'n minst gezegd een beetje kort door de bocht. Als je het verhaal goed leest, zie je dat Natasha het juist niet gemakkelijk vindt, dus ik denk niet dat ze op dit soort reacties zit te wachten.
Er worden dagelijks paarden gekocht en verkocht en steeds zijn de omstandigheden verschillend. De meeste mensen willen gewoon het beste voor hun paard maar het zelf ook leuk hebben. Soms betekent dat dat je moet verkopen. Het zij zo.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:32

Geloof me, tegen de tijd dat jij er goed overna gedacht hebt wat je nou eigenlijk wil, kan je net zo'n leuk paard, misschien wel leuker, als Felix vinden.

Ik zou dus voor Moos gaan. Er zijn zat Z paarden te koop, voor een fijne prijs, goede maat, leeftijd en karakter Lachen

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:44

Kendra schreef:
Beste Gracia, dit is op z'n minst gezegd een beetje kort door de bocht. Als je het verhaal goed leest, zie je dat Natasha het juist niet gemakkelijk vindt, dus ik denk niet dat ze op dit soort reacties zit te wachten.
Er worden dagelijks paarden gekocht en verkocht en steeds zijn de omstandigheden verschillend. De meeste mensen willen gewoon het beste voor hun paard maar het zelf ook leuk hebben. Soms betekent dat dat je moet verkopen. Het zij zo.

sorrie maar er word om een mening gevraagd en dit is mijn mening. mischien niet leuk om te horen maar het zij zo. daar zeg ik toch niets verkeerds mee?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:07

Ik kan Gracia wel een beetje begrijpen. Ik vind het ook moeilijk voor te stellen dat wanneer je al zolang een paard hebt, wat dan toch ook je vriend wordt (althans in veel gevallen) om daar een ander paard voor in de plaats te nemen alleen maar omdat het alle kunstjes toevallig kent en waarmee je hoog kunt scoren. Dat is best moeilijk. En het is ook menselijk om daarnaar te verlangen. Alleen dat verlangen gaat over of zakt weg. Zeker als je weet dat je toch die bijzondere vriend behouden hebt.

Zelf krijg ik altijd het idee 'goh, hoe zou ik me voelen als mijn vriend me zo zou verruilen voor iets beters'.

Alleen begrijp ik Natasha ook wel. Tuurlijk geeft het een kick als je op zo'n paard zit, tuurlijk voel je je heel wat. Ik maakte de vergelijking Ferrari / Lada maar er zit wel degelijk eenkern van waarheid in.

Het enige waar ik bang voor ben, en juist omdat Natasha het er al zo moeilijk mee heeft, is het feit dat ze er vreselijk veel spijt van gaat krijgen.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:30

bedankt fasel.... natasha ik hoop dat je mijn mening nu ook wat beter begrijpt. fasel vulde dat mooi aan. succes met je keuze.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 22:31

Fasel schreef:
Ik kan Gracia wel een beetje begrijpen. Ik vind het ook moeilijk voor te stellen dat wanneer je al zolang een paard hebt, wat dan toch ook je vriend wordt (althans in veel gevallen) om daar een ander paard voor in de plaats te nemen alleen maar omdat het alle kunstjes toevallig kent en waarmee je hoog kunt scoren. Dat is best moeilijk. En het is ook menselijk om daarnaar te verlangen. Alleen dat verlangen gaat over of zakt weg. Zeker als je weet dat je toch die bijzondere vriend behouden hebt.

Zelf krijg ik altijd het idee 'goh, hoe zou ik me voelen als mijn vriend me zo zou verruilen voor iets beters'.

Alleen begrijp ik Natasha ook wel. Tuurlijk geeft het een kick als je op zo'n paard zit, tuurlijk voel je je heel wat. Ik maakte de vergelijking Ferrari / Lada maar er zit wel degelijk eenkern van waarheid in.

Het enige waar ik bang voor ben, en juist omdat Natasha het er al zo moeilijk mee heeft, is het feit dat ze er vreselijk veel spijt van gaat krijgen.

Ik wil niet scoren, ik wil alleen kunnen rijden op mijn paard.
Dat gaat met Moos niet eenvoudig, daar moet ik een halve dag voor uittrekken.Trailer aankoppelen, naar t bos rijden, trailer plaatsen etc.

Toch doe ik m niet weg.
Maar t is eigelijk niet verstandig.
Moos was altijd al zo moeilijk, maar eerst stond ik op een stal vlak aan t bos.Dan kon je toch lekker rijden met m.
Nu is dat moeilijker voor mij.