Wat voor snelgroeiende haag langs de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Wat voor snelgroeiende haag langs de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:07

Als je er voor kunt zorgen dat ze er niet aankomen heb je al snel heel veel meer opties. Wij hebben een haag-moestuin-weiland. Is ook makkelijker met snoeien.

De laurier is wel groenblijvend.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:10

maar je wil het toch niet geweten hebben dat er eens een paard door de draad gaat en eet van wat niet mag?
of ergens wat snoei-afval binnen eet-bereik ligt of eender wat?

ik zou daar niet mogen op durven denken!

hier echt enkel maar paard-vriendelijke planten!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:14

Wij kijken ook uit naar een haag voor rond de weides en ik heb ook bamboe bekeken maar pfoeh, dat vond ik wel erg duur moet ik zeggen. Voor een grote afstand lijkt mij dat echt geen goeie optie.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:17

@Izzy,jij woont in belgie,er bestaat een organisatie die goedkoop je haag aanplant.
zijn dan allemaal inheemse soorten,je hebt nog steeds de keuze of je bv puur meidoorn of sleedoorn of een mengeling van .... neemt.
zij planten,onderhouden het het eerste jaar en je betaalt de plantjes,maar de prijs is heeel schappelijk.

landschapsbeheer ofzo noemt dat,ff googlelen en je komt er wel!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:22

Regionaal Landschap *huppeldepup* (= afhankelijk van waar je woont) ;). Werken over heel Vlaanderen.
En mss zijn er lokaal/regionaal nog andere initiatieven.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 20-10-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:23

idd,dank je,dat zocht ik!
die hebben onze haag aangeplant,en waren we heel blij mee!(meer dan 500m haag is anders heeeeel wat werk)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:24

Wij hebben destijds ook een gemengde haag van 100m laten aanplanten door hen. Kost niet veel, en zij doen het werk :P . Onderhoud is wel voor ons.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:25

En zij planten ook de haag? Want ik zie enkel maar dat je planten kan bestellen maar niet dat ze ze ook kunnen komen planten?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:25

ja,doen ze idd ook.
(hier toch,ook w-vl,is nu een jaar of 5 geleden dacht ik)

bij ons zat er standaard 1 jaar onderhoud in(niet dat je er het eerste jaar veel moet aan doen,maar bv onkruid ertussen kwamen ze uitdoen)
je kon er 3 jaar extra bijnemen,hebben wij niet gedaan.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:31

Opgelet wel een paar voorwaarden!: de haag moet in landbouwgebied staan; het RL plant geen hagen op bouwgrond als bvb afscheiding tussen twee huizen. Ook moet je ze min. x aantal jaar laten staan, en als ze gebruikt wordt binnen educatieve projecten moet je toestaan dat er bvb 1 x per jaar een excursie op je grond plaatsvindt :P . Maar dat hebben wij nog nooit voorgehad.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:32

hier staat de haag langs de straat,dus laat die excursies maar komen!(ook nog nooit gehad hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:33

Delphi schreef:
Hoi,

wij krijgen over een tijdje een weide die ligt aan een drukke weg (er zit enkel een slootje tussen). Naast goede omheining willen we i.v.m. zicht en geluid een haag langs een zijde van de wei planten. Het gaat om ongeveer 150 meter.
Het moet een haag zijn die groenblijvend is in de winter of die net als een haagbeuk zijn dorre blad vasthoudt tot de nieuwe blaadjes uitschieten.

Het zou fijn zijn als het een haag is die snel groeit. In eerste instantie dacht ik aan haagliguster. Maar na wat googlen kwam ik erachter dat deze giftig is voor paarden. Net als conifeer, wat mijn tweede idee was.

Verder dan haagbeuk kom ik niet. Nu komt er ook stevig hekwerk (a la Heras hekwerk) en dit komt voor de haag. Daarvoor wil ik weer weipalen met stroomkoord. Maar dan nog kunnen ze er in principe bij komen als ze willen. De track zal hier langs lopen dus ze zullen er wel dagelijks langs komen.

Hebben jullie nog ideeën voor een bladhoudend, snelgroeiend en niet giftige haag? Of een haag die pas licht giftig is bij het eten van grote hoeveelheden.

heel mooi is altijd de zwarte els (inheemse houtsoort) wordt vaak gebruikt als windsingels om boomgaarden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-17 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:34

Het is landbouwgrond, dus geen probleem. En excursies, ook niet echt een probleem, haag zal ook voor een groot stuk langs de straat komen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:36

Ik heb hier laatst een vergelijkbaar topic over geopend en wij hebben uiteindelijk geconcludeerd dat beukhaag de beste optie is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:37

tengeltje11 schreef:
maar je wil het toch niet geweten hebben dat er eens een paard door de draad gaat en eet van wat niet mag?

Nee, daar houd ik geen rekening mee. Maar ze staan dan ook achter een houten omheining
Ik woon hier ook nog. Als ik alles moet weren wat giftig zou kunnen zijn zou ik weinig planten in de tuin hebben.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:38

nu,ik denk,als je gewoon een mei- of sleidoorn of mixhaag zeg,ze ook niet sebiet komen op excursie....
het is nu niet dat je dat niet ziet,ze komen overal voor.

@pol,acht hout is natuurlijk iets anders,de meeste paarden staan enkel achter stroom,daar kruipt dan regelmatig wel eens een paard/pony door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:43

tengeltje11 schreef:

Het hangt ook een beetje af van hoe giftig het is, of ze er graag van eten en of er verder nog genoeg te eten is. Als een paard er vele kilo's van moet eten om er ziek van te worden, ze het van nature vies vinden en er staat genoeg gras op de wei, dan lig ik er niet zo wakker van. Het is allemaal relatief. Op mijn moestuin staat rabarber. Ik heb een vlier. Dat is beiden giftig voor paarden. Er zou er eentje los kunnen breken en aan die hele rabarber of de halve vlier naar binnen kunnen werken, om er vervolgens ziek van te worden. Maar ze vinden die planten helemaal niet lekker. En er staat genoeg wat ze wel lusten.

Zeer giftige planten komen m'n erf niet op. Taxus bijvoorbeeld. Maar verder.... Er blijft zo weinig over als je alles wat maar een beetje giftig kan zijn van je erf weert. Zelfs beuk is uiteindelijk giftig.