Bewaakt of onbewaakt stal terrein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:04

Ik woon bij de stallen maar ik slaap s nachts met erge herrie word ik wel wakker maar als iemand kwaad wil en stil is.. grote kans dat ik niks hoor tenzij beide buren de honden buiten hebben die slaan beide aan als er wat op de weg loopt of fietst.

Ik ben wel eens gaan kijken beide keren waren het pension klanten.. een na twaalf uur . en een om elf uur paard was verkocht.. als ze even zegt dat er een trailer komt.. sindsdien hebben we soort van sluitingstijd of men moet het even melden.

Laulitz

Re: Bewaakt of onbewaakt stal terrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:12

Mijn laatste stalling was onbewaakt. Ja soms vond ik dat wel eng. Maar overdag kwam er 4-5 keer, soms wel vaker, iemand langs. Altijd verschillende tijden. Een keertje gehad dat er een auto stopte met jonge gasten erin, toen zijn we gewoon blijven staan tot ze weg reden(was een wandel gebied maar 's nachts wel beetje raar). Als ik s nachts van het werk kwam, reed ik er vaak ook langs maar eigenlijk na een tijdje wen je er wel aan. Moest ik een paard hebben van 10 duizenden euro's zou ik voor een andere stal kiezen, maar het volgende paardje komt daar gewoon terug te staan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:16

Mijn stalhouder woont tegenover het terrein. Betreft hier een 24/7 weidegang(9 hectare) met schuilstal. Logisch dat hij niet volledig zicht heeft op het hele terrein.
Terrein zelf is ook niet afgesloten (was voorheen koeien bedrijf) en ik heb daar geen moeite mee. Als de paarden uitbreken komen ze altijd in een ander stuk weide en vooraan het erf ziet stalhouder ze meteen, dus ik maak me geen zorgen.

De vorige stal was flink bewaakt inclusief honden, alarm etc maar hier was dan ook geen woning bij.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:33

Mijn paard staat op een afgesloten terrein met alarm. De stalhouder woont op het terrein. Ik vind dit alles erg geruststellend. Vreemden kunnen er niet, of in ieder geval erg moeilijk, bij. Hij kan dus niet zomaar bereden worden door vreemden, iets aangedaan worden of gestolen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:35

Die van mij hebben midden op de heide gestaan, had ik geen problemen mee.
Als ze echt wat willen doen ze het toch wel, nu staan ze aan huis maar ook dan kan er vanalles gebeuren.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:13

Dichtsbijzijnde huis bij stal is een paar honderd meter verder.
Er zijn geen lantaarnpalen of lichten bij stal of aan de straat waar we aan staan.
Paardje wat binnen staat staat achter een afgesloten deur.
Bij de mijne en 2 andere paarden plus de ezel kan iedereen zo bij. Die staan niet afgesloten.
En nee heb me er nog nooit druk om gemaakt.
Ging er vroeger op de vreemdste tijden heen variërend tussen 4 uur smorgens tot 2 uur snachts en het enigste dat me angst gaf was als ik een vos had zien lopen. Daar heb ik totaal niet op.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:33

De eerste stal waar ik stond was helemaal onbewaakt. De eigenaren van de stal woonde ong 500 meter verderop.

De 2e stal waar ik stond was iets beter bewaakt, elke avond na half 11 werd het hek dicht gedaan. De eigenaren woonde ernaast en bij de bak was een hok met 2 waakhonden die 's nachts over het terrein mochten lopen.

De laatste stal waar ik gestaan heb was van m'n moeder, als je bij de stallen wou komen moest je eerst langs de mensen hun huis waar wij de stallen van huurde zij hadden een waakhond. Daarna was er een slagboom die het terrein 's nachts afsloot en was ook de enige in en uitgang. De paarden stonden ook in kleine groepen in verschillende panden waar stallen stonden, het koste daarom meer tijd om de paarden te verzamelen omdat het nog best wel een paar 100 meter lopen was tussen de stallen. Achter de stallen waar mijn pony stond was een kennel met een stuk of 10 a 12 honden die opgeleid werden als politie honden, zodra zij ook maar 1 geluidje hoorde begonnen ze te blaffen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:43

heb mijn paard "bewaakt"gehad: bij de boer op het erf in een stal of in het land achter de boerderij, maar ook daar kan vanalles gebeuren. Mijne was nogal een ontsnapper en die stond op een gegeven moment gewoon bij de boer voor het slaapkamerraam 's morgens vroeg :+ :D zwaar koudbloed, vierkant op ijzers destijds en nogal lomp, niemand had iets gehoord.

Nu staat paard al een jaar of 10 in the middle of nowhere, wel achter een afgesloten hek, maar aan alle kanten toegankelijk voor wie kwaad zou willen. Er staat wel een ezel bij. Kom op het terrein als vreemde en make his day, territoriaal beestje zo'n ezel :7

Ik ben wel eens bang dat ik ze 's morgens dood vind: koliek. Maar dat kan op een bewaakte stal evengoed gebeuren.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:54

Ach mijn vriendin heeft een manege,van voor woont ze naast haar huis is de ingang die s'nachts of als ze er niet zijn afgesloten is met grote ijzeren hekken en een deense dog dog die losloopt en in de stalling slaapt.
Terwijl ze boodschappen doen was is er binnen gebroken en de hele zadelkamer leeg gehaald.

Mijn paarden en pensionpaarden staan achter hui 24/7. Ik loop om 23.00 mijn laatste rondje met de honden en kruip dan in bed.Wat er dan verder gebeurt met de paarden daar heb ik geen zicht op.Gelukkig gaat het al jaren goed.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:56

Hier de paarden aan huis maar meerdere weides.
De weide thuis ligt tegenover het huis en kunnen we volledig zien maar hebben verderop nog een wei en dat ziet niemand vanuit huis (of ze moeten toevallig aan die kant van de wei tegen het hek staan in de winter als er geen bladeren aan de bomen zitten). Er loopt wel een openbaar pad langs maar daar komt bijna niemand.

De eerste keer was het wel vreemd om de paarden daar zo alleen achter te laten maar nu we weten dat er schijnbaar toch mensen zijn die ze een beetje in de gaten houden (ik vang dan weer ergens op dat ze onze paarden weer in die wei hebben zien lopen) voelt het wat beter. Als ze er net staan ga ik 2 keer per dag langs maar na een week is dat vaak nog maar 1 keer.

Wat risico's betreft, er kan idd overal wel wat gebeuren en ookal sta je op een "bewaakte" stal, zegt dat eigenlijk nog niets. Er kan iets gebeuren als iemand aan het douchen is of op bed ligt maar ook midden op de dag.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:02

Ik zou het eng vinden ze onbewaakt te hebben staan. Als ze 24/7 op het land zouden staan wat minder, maar helaas staan ze dat niet en er kan op stal altijd wat mis gaan. Ik ben echt niet de grootste pieperd en vind het allemaal niet zo snel zielig of eng, maar onbewaakt vind ik 3x niks.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:34

Christiene schreef:
Ik woon bij de stallen maar ik slaap s nachts met erge herrie word ik wel wakker maar als iemand kwaad wil en stil is.. grote kans dat ik niks hoor tenzij beide buren de honden buiten hebben die slaan beide aan als er wat op de weg loopt of fietst.

Ik ben wel eens gaan kijken beide keren waren het pension klanten.. een na twaalf uur . en een om elf uur paard was verkocht.. als ze even zegt dat er een trailer komt.. sindsdien hebben we soort van sluitingstijd of men moet het even melden.

Pff na 12ven komen is toch ook wel aso!!
Hier moeten ze om 22.00uur pleite zijn en in t weekend 20.00uur! Ik woon erbij en wil af en toe ook eens privacy!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:48

Die van mij staat gelukkig goed bewaakt. Camera bewaking en 6 flinke waakhonden waar je als vreemde niet bij kom. Ik vind het een heerlijke gedachte haha.
Ik krijg anders echt te veel doemscenario's die door mijn hoofd gaan spoken

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:18

Nou bij ons is er een hek waarvan je eerst het knopje moet vinden om hem te openen :') verder horen er bij de stallen 2 huizen, in een van de huizen woont een man en in het andere huis woont zijn zoon met vrouw en kinderen. Die houden wel een oogje in het zeil. Verder zijn er 2 honden die blaffen als er onbekenden zijn. Nu heb ik het overdag. Ik heb geen idee hoeveel de mensen horen als zij in huis zijn en 's nachts zijn de honden binnen, heb ik zelf nooit horen blaffen als ik 's avonds laat nog op stal kom.

Heb dus eerlijk gezegd geen idee hoe bewaakt het is bij ons op stal.. Op een of andere manier voelt het hek wel een beetje als bewaking. Je moet toch echt wel eerst het hek open zien te krijgen. Maargoed als die eenmaal open is weet ik niet hoe bewaakt het is..

Moet er ook niet te veel over na gaan denken ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:20

Nou ja, wij hebben de paarden aan huis. Maar toen ineens de politie voor de deur stond midden in de nacht met de vraag of wij twee pony's hadden schrokken we ons rot. :') Ze stonden kilometers verderop in de stad bij de cafetaria. Gras te vreten op een perkje van een paar vierkante meter...
Onze Duitse Herder heeft niks laten horen, die zal ook wel in dromenland hebben gelegen. En wij hebben ook niks gehoord. :') Toch waren ze letterlijk door het draad gegaan, geschrokken van iets? We weten nog steeds niet hoe het kon gebeuren. Maar weg waren ze wel. :o Niks van gemerkt. :roll:

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:21

Chasey schreef:
Nou ja, wij hebben de paarden aan huis. Maar toen ineens de politie voor de deur stond midden in de nacht met de vraag of wij twee pony's hadden schrokken we ons rot. :') Ze stonden kilometers verderop in de stad bij de cafetaria. Gras te vreten op een perkje van een paar vierkante meter...
Onze Duitse Herder heeft niks laten horen, die zal ook wel in dromenland hebben gelegen. En wij hebben ook niks gehoord. :') Toch waren ze letterlijk door het draad gegaan, geschrokken van iets? We weten nog steeds niet hoe het kon gebeuren. Maar weg waren ze wel. :o Niks van gemerkt. :roll:

Haha dan schrik je je indd rot :') .. hoe wist de politie dat ze van jullie waren dan? :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:23

Je waakhonden heb je alleen wat aan als je thuis bent.Anders geven ze die wel wat hoor.Hebben ze bij die van mijn vriendin ook gedaan.
Mijn eigen honden slapen in huis,bij mensen rond het huis slaan ze wel aan,maar mensen achterin reageren ze niet op of horen ze waarschijnlijk niet.
Bovendien is bewaakt ook maar tot je weg bent.
Bij mij thuis is ooit eens ingebroken toen ik met de honden weg was.Waarschijnlijk in de gaten gehouden hoe laat ik ze uit liet en we gingen trainen.Als mensen bij je paarden willen komen of in je huis komen ze toch wel.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:25

@ Felien_kyra, Die hadden de hele straat al wakker gebeld :') :') En toen zei een van de buren waar ze uiteindelijk moesten zijn. Bleek dat ze al een uur bezig waren met de eigenaar zoeken. :Y) :+
Achteraf kunnen we er om lachen, maar had ook goed fout kunnen gaan. Gelukkig was het een nacht van zaterdag op zondag, lekker rustig op straat!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:27

Chasey schreef:
@ Felien_kyra, Die hadden de hele straat al wakker gebeld :') :') En toen zei een van de buren waar ze uiteindelijk moesten zijn. Bleek dat ze al een uur bezig waren met de eigenaar zoeken. :Y) :+
Achteraf kunnen we er om lachen, maar had ook goed fout kunnen gaan. Gelukkig was het een nacht van zaterdag op zondag, lekker rustig op straat!

haha :') _/-\o_ Nou gelukkig is het inderdaad goed afgelopen!
Had natuurlijk ook juist druk kunnen zijn, hier is het van zaterdag op zondag juist druk in verband met jongeren die naar het dorp gaan of juist van het dorp naar huis gaan :=

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:38

Mijn paarden staan al jaren onbewaakt. Maar zijn verschillende weide eigenaren. Dus er komt regelmatig volk daar. Nog nooit iets gebeurt. Een persoon van die weien komt maar een keer per dag als ze al elke dag komt. Die is altijd helemaal gerust over haar paarden. Hoewel het die paarden zijn die her meeste ontsnappen. Elke week wel drie vier keer en soms elke dag. Vroeger op een stalling gestaan met bewaking. Daar heeft een paarjde koliek gehad en lag s morgens dood. Niemand had iets gehoord . Daar is zelfs stiekem een paardje opgehaald geweest door een van de eigenaren zelf. Was iets met een scheiding en de man was het snachts komen opladen. Niemand iets gehoord of gezien. Hadden doeken rond de hoeven gedaan en de trailer een stuk verderop gezet.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 08:43

Chasey schreef:

Hahaha, wat een boefjes! :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:18

Voor een aantal dingen is toezicht wel fijn. Het heeft vooral een afschrikwekkende functie.

Maar inbreken, losbreken en ongelukken in de nacht kunnen hier ook gewoon gebeuren zonder dat wij het door hebben. En dan wonen wij behoorlijk dicht op de paarden.
We gaan namelijk op een gegeven moment toch een keer slapen :Z :Z en krijgen dan lang niet alles meer mee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:06

Verzorgpaarden staan aan huis en mijn oude werk woonde de eigenaresse en een Poolse jongen op het terrein.
Hadden wel wat waakhonden (wel vast, want 1 was echt vals, postbode aangevallen, pensionklanten aangevallen, en met aanvallen bedoel ik ook bijten en niet meer loslaten, iemand heeft nu voor altijd haar tandjes in haar been).
Maar ongelukken kan je soms toch niet voorkomen.
Opfok veulen gleed uit, viel verkeerd en had haar nek gebroken. Baas had niks gehoord, staljongen ook niet en zagen het pas met voeren..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:14

eentje staat nu met toezicht, twee staan op een weide met weinig toezicht. :)
Ik maak me eigenlijk over die zonder toezicht niet meer zorgen dan over die met. :) als je 's nachts ligt te slapen en ze komen je terrein op weet je het ook niet. Of als je even naar de winkel bent. :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:15

Mijn paarden hebben 10 jaar lang op een stal gestaan waar geen bewaking bij was.
Bewoonde wereld was denk ik een kilometer verderop. Paarden stonden in de zomermaanden 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en nacht op stal.

In het begin moest ik er wel even aan wennen dat ze zo "afgezonderd" stonden, maar dat went snel. En zoals al eerder gemeld als er iets moet gebeuren, dan gebeurt dat toch wel.

Wij hebben, op een aantal keer ongewenst bezoek en diefstal van spullen, nooit last gehad van
rare dingen. Zeker niet met de paarden, dan hadden we dat echt wel gemerkt aan ander gedrag.

Wel was het zo dat er een fietspad en weg langs de stal liep dus overdag meer dan voldoende mensen die langs kwamen. En het terrein was afgesloten met een hek en er liep een sloot tussen ons terrein en het fietspad.

Tegenwoordig staat mijn paardje alweer 3 jaar op een pensionstal en daar is wel altijd bewaking, ook met honden. Maar dan nog denk ik dat je niet elke "gek" tegenhoudt.