Wat is nou het nut van Bandages?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:40

Maar vinden jullie niet dat als je zoiets *nodig* hebt, je iets verkeerd doet? Dan heb je het blijkbaar toch niet meer over een gezond, getrained paard dat passend werk verricht op een geschikte bodem?
Wat vreet die mevrouw uit met dat dier dat het bandages EN peesbeschermers nodig heeft?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:41

Pipo schreef:
In een artikel over Sonja Gademan heeft laatst nog gestaan dat ze bandages alleen voor het losrijden op het voorterrein gebruikte. Puur voor de sier. Thuis gebruikte ze goede peesbeschermers.

Ik denk dat dit dus per ruiter/amazone verschilt.
Zoals ook alle paarden verschillen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:43

ArwenLune schreef:
Maar vinden jullie niet dat als je zoiets *nodig* hebt, je iets verkeerd doet? Dan heb je het blijkbaar toch niet meer over een gezond, getrained paard dat passend werk verricht op een geschikte bodem?

Hoe wil je een 3 jarige dan op eigen benen leren lopen? Ze komen niet getraind uit het weiland lopen. Dus ik vind niet dat ik iets verkeerd doe.

En daarnaast, dan heb je ook geen transportbeschermers nodig. Dan moet je maar voorzichtig rijden, dan heb je ze ook niet nodig.
Maar ja, voorkomen is beter dan genezen!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:45

Ik heb ook gezegd dat ik het bij een jong paard wel begrijp en niet raar vind. Ik had het over die dame die peesbeschermers over bandages gebruikt.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:36

Pipo schreef:
Ik houd niet van bandages, vind het pure sierartikelen. Staat mooi, maar das ook werkelijk alles. Het word bloedheet onder de bandages, wat mij niet bevordelijk lijkt voor de pezen. Daarom gebruik ik peesbeschermes, die lucht door laten.

Eindelijk iemand waar ik het 100% mee eens ben.

Altijd die discussies over bandages. Flutdingen vind ik het.
Het ziet er leuk uit, maar ze werken alles behalve positief in mijn ogen.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:41

Sjuimpje schreef:
Maar bijvoorbeel Antoinette Falandt gebruikt bandages en daaroverheen nog eens peesbeschermerd,
dit zie je overigens in Duitsland wel vaker.

Zal er wel jolig uitzien

Waarom doet ze dit?

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:46

PriscaZ schreef:
Voor en tegenstanders zal je op dit onderwerp altijd blijven houden. Dat is met heel veel dingen zo. Bandages, bescherming in het algemeen, hulpteugels, sporen en laatst zelfs over bitringen. Als er keus is tussen wel en niet zullen er altijd mensen wel en mensen niet kiezen...

Als ze echt zo ongelooflijk slecht zouden zijn, zouden ze niet door vakmensen gebruikt worden. Het echt steun geven is denk ik wat overdreven, maar bij zijgangen en strekken van de benen helpt het volgens mij wel wat.

Helemaal mee eens hoor

Ik neem aan dat die 'vak' mensen echt wel weten wat ze doen hoor! Maar ja de vakmensen zitten op Bokt he? dat blijkt maar weer hahah Haha! Haha!

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:46

Ik gebruik ze alleen in combi met onderlappen voor bescherming en voor sier.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 14:17

Er zijn zo te horen veel mensen die voor zijn en veel die tegen zijn.
Maar ik wou even vertellen dat ik soms met bandages rijdt. Het is dus niet zo dat Hieke (mn pony) altijd met bandages gereden wordt. Ik vind het eigenlijk gewoon mooi staan.

het is denk ik wel waar dat hoe meer je een pony om, aan, op en in doet hoe minder "natuurlijk" het is. Ik ben eens op een lezing geweest van iemand die aan vrijdheidsdressuur/naturelhorse manship doet, en die zei dat het beter was om zo min mogelijk hulpstukken te gebruiken (bandages,bontjes enz). Hij zei dat het beter was om geen extra kussentjes/bontjes onder je zadel te doen, je zou je pony dan minder goed aanvoelen.
En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Maar ik ben niet van mening dat het super slecht is. Ik rijd daarom maar heel af en toe met bandages.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:05

ik bandageer soms, maar niet als ik ga wandelen of het erg nat is. ik rijd dan ook geen uren dus het feit dat de benen warm worden valt goed mee. ik heb wel een keer geluk gehad bij het springen als ik haar niet gebandageerd had was het mss erger geweest.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:07

zitake schreef:
ik bandageer soms, maar niet als ik ga wandelen of het erg nat is. ik rijd dan ook geen uren dus het feit dat de benen warm worden valt goed mee. ik heb wel een keer geluk gehad bij het springen als ik haar niet gebandageerd had was het mss erger geweest.

hoezo? want? wat was er gebeurd??? (helemaal niet nieuwsgierig...)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:08

Sjuimpje schreef:
Mijn paarden hebben tijdens het werk altijd rondom bescherming om,
ze zijn allemaal helemaal recht, strijken zelden, tikken zich nooit aan.
Maar het hoeft maar 1 keer wel te gebeuren... Daarom gebruik ik bescherming.

Hier hetzelfde....

Bij het verzamelde werk en in de zijgangen, heb je eerder kans dat je paard zich aantikt. Of ik nu het paard vierkant in de 3-in-1 beschermers zet of in de bandages, maakt dan niet meer uit, vandaar bandages of beschermers tijdens de trainingen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:15

ArwenLune schreef:
Wat vreet die mevrouw uit met dat dier dat het bandages EN peesbeschermers nodig heeft?

Een paard is geen machine, die maken nog wel eens passen zoals je ze liever niet wilt hebben... Verder spelen er bijvoorbeeld in het bos ook invloeden van buitenaf mee.
Hoewel ik meestal voor dressuurmuts wordt uitgemaakt, maak ik ook nog wel eens cross door het bos. Kijken of ik mijn record kan verbeteren. Ik ben zo een half uur in uitgestrekte galop onderweg, er hoeft maar net 1 stronkje te liggen waar het paard met een voorbeen opstapt, naar achter wegglijdt, hierdoor zal hij om het evenwicht te bewaren van achter verder ondertreden en *pats* Het hoeft maar 1 keer te gebeuren, en het is gelijk einde verhaal Scheve mond

En die mevrouw is gewoon erg zuinig op haar toppaard en wil geen enkel risico lopen... Ik ken stallen waar ze de paarden elke dag een uur aan de hand laten grazen en zelfs staan ze rondom in de bescherming.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:23

Ja, maar wat heeft het voor nut, bandages met peesbeschermers erover?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:27

Lijkt me logisch,
dubbele bescherming! Nòg minder kans op een eventuele blessure door aantikken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:36

PriscaZ"]
[quote="zitake schreef:

hoezo? want? wat was er gebeurd??? (helemaal niet nieuwsgierig...)
[/quote]
ze is nu eenmaal totaal geen springtalent en dat hadden ze gezegd maar ik dacht toch wel dat ze een kruisje van amper 30cm zou springen, niet dus ze tikt een balk aan en komt helemaal verkeerd neer, gevolg loopt ze nog op drie benen. na een paar rondjes liep ze gelukkig weer normaal

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:39

Ik gebruik ze niet, het enige nut wat ik ervan inzie is dat het mooi staat! Maar ik houd het liever bij natuurlijk. Zelf wind ik m'n handen en voeten ook niet in voordat ik ga rijden Haha!

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:37

Sjuimpje schreef:
Lijkt me logisch,
dubbele bescherming! Nòg minder kans op een eventuele blessure door aantikken.

Hm, of juist niet Knipoog

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:46

Je kunt ook ff zoeken met de zoekmachine, zat topics hierover Knipoog

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:09

Ik vind bescherming helemaal geen onzin!
buddy is jong, verliesd wel eens zijn evenwicht Knipoog of maakt me lekkere gekke sprongen Haha! dan word er wel eens wat aangetikt..

en ookal loopt je paard super, gekke passen, bewegingen kunnen altijd!
vind het zeker geen onzin dus om bescherming aan je paard te hangen,

En om nou te zeggen dat bandages nou alleen voor setjes mensen is..
vind ik ook een tikkie overdreven..

Ik zelf vind bandages wel eens mooi om om te doen, maar tis mij teveel werk Tong uitsteken
hup peesbeschermers op en klaar Haha!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:32

Bescherming vind ik zeker geen onzin..Bandages vind ik mooi,maar twijfel inderdaad ook over die oplopende temperatuur. Mijn paard krijgt er geiriteerde benen van (bultjes die eindigen in kleine wondjes)
als ik ze vaak gebruik (meer dan 2 dagen achtereen).Ik investeer dus in goede peeskappen.Draai af en toe eens een bandage om als de peesjes erg nat zijn. Of voor een leuke fotosessie.
Heel zelden dus.
Mijn instructrice is er fel tegenstandster van, vanwege die oplopende temperatuur..Ikzelf denk ook niet dat dat erg bevordelijk zal zijn,maar het verkeerd omleggen ervan,lijkt mij veel meer kwaad doen..Helaas zie je nog te veel mensen,die geen bandages om kunnen leggen.

Bandages én peesbeschermers vind ik weer het andere uiterste van je paard beschermen..Ik denk dat je daar ook te ver ik kan gaan,maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:48

Ooit had ik een paard en dat paard brak zijn griffelbeen. Bij het bijkomen uit de narcose beschadigde hij ook nog eens een zenuw van een van zijn voorbenen.
Advies van de dierenartsen in Utrecht: voortaan altijd met bandages rijden ter ondersteuning.

Toen werden bandages wel degelijk gezien als iets wat ondersteuning bood wat mij ook logisch klonk want waarom zwachtelen wij anders onze zwakke ledematen in om ze steun te bieden bij het sporten als dat nodig is?

Nu moet ik er wel even bij vermelden dat dit zich voordeed in 1984 en er inmiddels al heel wat inzichten van toen veranderd zijn, zelfs verworpen zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar onderzoeken die aantonen dat bandages goed c.q. slecht zijn. Tot die tijd sta ik er neutraal tegenover, doe wat mijn hart mij ingeeft en dat is bandageren bij vervoer en verder niet tenzij ik op een bepaald moment denk dat het even wel nodig is.

Of anderen al dan niet bandageren laat mij, om eerlijk te zijn, volkomen koud. Ik ga er van uit dat ook zij doen wat hun hart hen ingeeft en bij sommigen kan je daar je vraagtekens bij zetten, bij anderen kan je eens gaan nadenken of ze misschien wel gelijk hebben.

Maar hoe minder opsmuk hoe liever het mij is, dat past mij het beste, dat heeft misschien iets met mijn luiheid te maken, hoe minder opsmuk, hoe minder werk Tong uitsteken

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:41

Percy schreef:
Toen werden bandages wel degelijk gezien als iets wat ondersteuning bood wat mij ook logisch klonk want waarom zwachtelen wij anders onze zwakke ledematen in om ze steun te bieden bij het sporten als dat nodig is?

Als wij voor de sport iets bandageren, dan is het een gewricht en niet enkel een bot.
Dus wij bandageren een pols, elleboog, schouder, knie of enkel.
Niet zomaar een stuk onderbeen of onderarm.

De bandage gaat een klein stukje over de kogel heen, maar nooit wordt de kogel echt gebandageerd voor het rijden, want anders kan het niet meer schanieren en kan het paard niet meer normaal lopen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:21

Ik bandageer nooit: ik ben er niet zo handig in dus kost het mij teveel tijd en ik loop het risico dat ik fouten heb gemaakt bij het aanleggen van de bandage. Of het wel of geen nut heeft: daar durf ik niet over te oordelen. Ik gebruik zelf simpele peesbeschermers en strijklappen. Mijn paard werkt op een goede bodem, maar toch, vooral als we met nieuwe dingen bezig zijn, wil ze nog wel eens verkeerd stappen. Als het heel warm is, en ik ben niet van plan zwaar te gaan trainen, dan doe ik niets om.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:53

aangezien en niet veel positieve reacties zijn over bandages vraag ik me af wie die dingen iegenlijk heeft uitgevonden??Waren ze er vroeger ook al?