weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:18

Ik denk dat een klein weiland goed te doen is, maar dat het tot op zekere hoogte wel is hoe groter hoe makkelijker.
Ik heb voor een D en E-pony 2 weilanden van ieder iets meer dan 1000m2. Weilanden liggen op veengrond, met als voordeel dat het gras super snel groeit en ook echt een goede dichtheid per m2 heeft. Nadeel is wel dat het snel nat is en ze het dan ook volledig kapot trappen. Mijn ene weiland is echter goed gedraineerd en ligt puin onder waardoor het niet zo snel kapot gelopen wordt, andere weiland is erg snel nat.

Ik heb ze in de zomer 's nachts op het gedraineerde stuk, overdag (minimaal 10 uur) op het natte stuk. Het weitje voor de nacht heeft wel de hele zomer gras gehad, maar kort. Ze haalden er dus wat buikvulling vanaf, maar ik moest wel hooi bijvullen om een paard op gewicht te houden. Overdag hadden ze ruim voldoende aan het gras op de natte wei. Het was niet nodig om hier met graasmaskers of strookbegrazing te werken.
Bij erg natte dagen hield ik de natte wei dicht en kregen ze wat extra hooi.

Nadeel van de veengrond was wel, begin september toen het zo nat werd hield hier het weide seizoen al op. Ze liepen echt alles kapot. Maar kwa oppervlakte, ik had nog wel genoeg gras gehad om ze er nog 1 of 2 maanden te laten lopen. Het stond uiteraard niet kniehoog, maar er was genoeg om de hele dag te eten te hebben.
Nadeel van zo'n klein stukje is dat je je eigen mest er niet op kwijt kan en wel dagelijks de mest eruit moet halen. Als ik 3 ha zou hebben zou ik het lekker laten liggen en af en toe van weiland wisselen en slepen. Veel minder werk zou dat dus zijn.

Ik heb ook ervaring met een weiland van 5000m2 op zandgrond naast het bos. Dit was zo droog dat ik er minder gras had dan nu op mijn 2000m2 schat ik in. Het is dus echt afhankelijk van meerdere factoren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 01:36

Qimm schreef:
Je zou bijna een vaste omheining met planken onderlangs gaan overwegen :=

Hahahaha :') die gedachte is al meer dan eens voorbij gekomen. Ehm hij zat zelfs al in de planning. Tenminste de paddock zou al een plank onderlangs krijgen, spullen lagen al klaar, wilde zelfs coltron langs de rand maken zodat het onkruid er niet meer onderdoor kon groeien, maar is niet meer geworden :D

Wendy schreef:
Leuk zo'n paard, ben je mooi klaar mee.

Yeah ya gotta love her :D je verveelt in je in ieder geval nooit met haar, ze houdt je hersens echt aan het werk :')

Wendy schreef:
Ik bedoelde mijn opmerking ook als: land teveel is een luxeprobleem, maar land bijkopen is vaak enorm lastig tot onmogelijk.
Als ik hier het land van de buurman kon kopen, dan deed ik dat ook, ondanks dat ik op zich nu al genoeg ruimte heb :j Maar ja, het land van de buurman komt vaak niet te koop (al is het afgelopen jaar dus blijkbaar wel verkocht, frustratiepuntje, die boeren gunnen elkaar blijkbaar altijd alles).

Ja boeren onder elkaar is idd erg lastig. En dat is ook een beetje mijn punt naar wederhelft toe, die alweer begon over huren van land. Die grap hadden we nu 14 jaar, ons land is nl pachtland, en ze hebben al 2x geprobeerd ons eraf te trappen. Jammer voor hun dat er een pachtcontract lag voor onbepaalde tijd. Maar elke keer net doen of die er niet is, en dat wij alleen maar het eerste recht van koop van het land hadden. Nu is er een nieuwe pachter, en die weet dus echt nog niet van dat pachtcontract af. Boeren onder elkaar dus, hem gunnen ze het wel, maar wij die de pacht van het volledige stuk (18 Ha) ook wel hadden willen overnemen worden gewoon voorbij gegaan. Terwijl wij dus een boer hadden die het dan wilde bewerken zodat het in de landbouw bleef. De vorige pachter heb ik nooit vertrouwd. We mochten nl stukken voor een periode ruilen, maar ik zag de bui al hangen dat wij dan met het slechte stuk opgescheept zouden worden. Land moet hier nl elke 5 jaar zwart gemaakt worden. Is vanwege subsidies. Met die boer die het voor ons wilde bewerken hadden we dan een plan gemaakt om alles in een aantal stukken te verdelen en dan elke 5 jaar een ander stuk groen te maken. Dan kan je overlappen en in het najaar al inzaaien zodat je geen gaten in je weidegang hebt. Maar dat durfde ik met de vorige pachter niet aan. Maar boeren onder elkaar gunnen zichzelf alles en een niet boer krijgt niks voor elkaar.
Ik snap je frustratie punt dan ook helemaal. En die had ik dus ook echt al compleet in mijn hoofd zitten, dat mij dat niet nog een keer overkwam. Bij huis 2 is de grond "apart" erbij, en je zou dus kunnen overwegen minder te nemen. Maar ergens heb ik zelf ook zoiets van daar ga ik spijt van krijgen als we niet het hele stuk nemen. Hij gaat met grond een beetje over wederhelfts budget heen (althans wat hij in zijn hoofd heeft, de bank gaat niet lastig doen over het hogere bedrag) als hij het huis dus wat vind aan mij om hem te overtuigen toch alle grond erbij te kopen :D Ik ben echt nieuwsgierig wat hij morgen van dat huis vindt. Ik ben er weg van, maar ik kende het huis ook al (was toeval).

aadburg schreef:
Het mooiste is dat je wat ruimer in je grond zit, veel veehouders willen graag een deel van je grond gebruiken en alles bemesten ( moet wel op papier) dan heb je in de winterdag meer grond ter beschikking en in de zomer overleg je met de boer hoeveel hij maait. Als je dit in goed overleg kunt doen is dit echt het mooiste

Ja ik denk ook dat dit een constructie is waarvan ik moet gaan kijken of ik die kan gebruiken. Lees een boer vind die een deel voor de zomer wil maaien ed. Kan daarbij zelfs wel helpen. Trekker hebben we. Schudder hebben we ook nog, en een oude schudder die super op rillen legt. Alleen de maaier is vorig jaar kapot gegaan. En daar weer een andere voor kopen, hmmm denk dat ik dan even teveel aan wederhelfts zenuwen ga :D Iets met werk, paarden, geldvreters, en ik die hooikoorts heb :+ Dat ik en hooikoorts was ook een reden om aan kleiner te denken. Hooien is leuk, maar ik ben daarna een week plat.

_suus19_ schreef:
Weilanden liggen op veengrond, met als voordeel dat het gras super snel groeit en ook echt een goede dichtheid per m2 heeft. Nadeel is wel dat het snel nat is en ze het dan ook volledig kapot trappen.

Ik zit nu (en daarvoor ook) op het veen, maar zoals ik al eerder schreef ik woon in de sahara. Dat natte heb ik dus echt geen last van. Het is op het veen echt heel erg waar je zit, hoog of laag. Laag is idd heel snel nat. Maar op het hoge heb je daar maar weinig last van.
Ik ben eigenlijk een uit het veen getrokken Drent :D De hoek van Emmen/Zwartemeer. Ik heb veen in alle uitvoeringen gezien :')

De kleine stukjes haalde ik idd ook de mest eraf. Je moest wel anders houdt je veel te veel stukken die ze niet meer willen eten. Op de grote weides sleepte ik alleen maar. Die wilde wederhelft eerst ook afmesten, heb hem heel lief verteld dat ie een boom op kon zoeken en er een weidesleep moest komen 8-) Die staat er dus ook en zolang we nog niets hebben besloten kwa nieuw huis blijft hij ook fijn staan. Enige nadeel, voor mij dan, is dat die alleen achter wederhelfts trekker kan/past. Die is groter dan mijn trekkertje en ik kom verdomd slecht bij de pedalen ^) _O-

Op zich he, en het is echt lekker om hier gewoon even te praten over die dingen, zou voor mij en mijn lijf kleiner gaan wonen echt beter zijn. Maar die paarden he................ wat doen we ons aan, wij paardegekken _O- := #)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:52

Wij hebben echt ruim een hectare weiland nodig om de paarden(2 groot 1 shet) het haar rond op de wei te kunnen zetten. Gaat dan wel om 12 uur per dag.
In de zomer hebben we 'over' maar in de winter hebben we dat echt nodig om de paarden moddervrij nog iedere dag van vers gras te kunnen voorzien. En dan zitten wij op zandgrond.
Wij kunnen dan wel ook voorzien in onze eigen hooi behoefte voor een jaar én een snede verkopen waardoor de kosten voor ruwvoer op 0 uitkomen gemiddeld gezien.

Overigens zijn er genoeg kleine/normale huizen te koop in combinatie met meer grond. Dat zijn echt niet altijd grote of luxe panden.

Als je hooi aan wil kopen zou 4000-7500 (weiland, niet perceel) ook genoeg kunnen zijn maar minder zouden wij niet doen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:31

pol013 schreef:
Wij hebben echt ruim een hectare weiland nodig om de paarden(2 groot 1 shet) het haar rond op de wei te kunnen zetten. Gaat dan wel om 12 uur per dag.
In de zomer hebben we 'over' maar in de winter hebben we dat echt nodig om de paarden moddervrij nog iedere dag van vers gras te kunnen voorzien. En dan zitten wij op zandgrond.
Wij kunnen dan wel ook voorzien in onze eigen hooi behoefte voor een jaar én een snede verkopen waardoor de kosten voor ruwvoer op 0 uitkomen gemiddeld gezien.

Overigens zijn er genoeg kleine/normale huizen te koop in combinatie met meer grond. Dat zijn echt niet altijd grote of luxe panden.

Als je hooi aan wil kopen zou 4000-7500 (weiland, niet perceel) ook genoeg kunnen zijn maar minder zouden wij niet doen.

Op zandgrond is dat ook wel haalbaar. Hier op laagveen, al heb je 10 hectare, je kunt ze gewoon niet op de wei houden in de winter. Staan nu een paar koeien op het weiland tegenover mijn paarden, kleine koetjes, niet veel, het weiland is hectares groot, en ze staan er pas een paar weken. Maar ze zakken nu al met de halve benen in de modder weg bij iedere stap..