iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:30

Gillbo schreef:
Wat een gedoe voor 3x per maand. Zo vaak is dat toch niet?
Is het niet mogelijk om die voerbeurt in te kopen bij de staleigenaar?

het gaat me niet persee om de 3x per maand. maar mee dat ik dubbel heen en weer moet rijden.

de stal eigenaar voert niet om 21.30. dit is onderling geregelt.

en ik wou gewoon eens zien wat voor ideen er op bokt kunnen zijn. Zodat ik misschien de voerbeurt niet hoeft te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:30

Indien je pony voordroog krijgt dan is de aanbevolen hoeveelheid 15 kilo per dag, er zit maar 60% droge stof in , hooi is 80 procent. Dus nu de laatste voerbuurt afschaffen is mishandeling en vragen om maagzweren. Probeer een oplossing te verzinnen, dan gaat zijn hoofdhouding (van de grond eten) maar naar wat hoger en geef je door middel van slowfeedernetten hem meer om te eten.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:32

plutolover schreef:
Gillbo schreef:
Wat een gedoe voor 3x per maand. Zo vaak is dat toch niet?
Is het niet mogelijk om die voerbeurt in te kopen bij de staleigenaar?

het gaat me niet persee om de 3x per maand. maar mee dat ik dubbel heen en weer moet rijden.

de stal eigenaar voert niet om 21.30. dit is onderling geregelt.

en ik wou gewoon eens zien wat voor ideen er op bokt kunnen zijn. Zodat ik misschien de voerbeurt niet hoeft te doen.

Een ander stalgenootje er wat voor geven om jouw beurten over te nemen? Kost je betrekkelijk weinig en bespaart gedoe met verandering van voerschema :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:33

Hier met de tinkers werkt onbeperkt ook niet.
Ze krijgen kuil in slowfeeders(natuurkuil,bijna hooi,heel droog en arm),en staan telkens max enkele uren zonder hooi,staan op stro dus kunnen daar ook altijd knabbelen.

Werkt prima.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:34

Wij zijn op stal onlangs met de avond voerbeurt gestopt.
Ze krijgt nu haar hooi in een net op stal.
En ze staat op stro.

Je moet ergens dan toch dat gat opvullen. Stro en of slowfeeder

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:37

karuna: hij staat met de winter 2 uur in de paddock. Daarnaast probeer ik hem zeker nog 2-3 uur zelf met een maatje in de paddock te doen.

verder ga niet in want dat is een totaal andere discusie. Ik ben voorstander van veel na buiten. Maar in mijn omgeving is 2 uur wat door stal geregeld wordt al veel.

in weideseizoen staat hij 24/7 buiten.

hij krijgt 10 kilo. 1x 2kg voer ik zelf. Ik ben bekend met de droge stof enz. Maar dan wordt hij echt rond haha. Hij krijgt al dieetmix kwa 'krachtvoer' en dat ook maar 500gram.

bigone: om nu te zeggen dat ik me paard mishandel.. ik zeg niet dat ik nu stop met de 21.30 voerbeurt. ik probeer gewoon een oplossing te vinden en uit te zoeken wat het beste voor me paard is.

zonder dat hij te dik wordt.

plutolover

Re: iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:43

ik ga eens kijken of het lukt om een slowfeeder erin te hangen. zodat ik meer voor de nacht kan geven. en dan overdags gewoon in de bak. zodat hij wel zo veel mogelijk de naturlijke houding heb.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:52

Je paard heeft die late voerbeurt gewoon nodig. Paarden horen niet 12 uren achtereen zonder ruwvoer te staan.

Als zelf ervoor zorgen niet (meer) lukt, kun je dan niet iemand betalen om alsnog op dat tijdstip te voeren?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:53

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:53

Dees schreef:
Je paard heeft die late voerbeurt gewoon nodig. Paarden horen niet 12 uren achtereen zonder ruwvoer te staan.

Als zelf ervoor zorgen niet (meer) lukt, kun je dan niet iemand betalen om alsnog op dat tijdstip te voeren?

daarom doe ik ook mee met de voerboert omdat ik dat ind veeelste lang vind. zelf vanaf 21.30 tot 8.00 is eigenlijk te veel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:55

Heeft je paard tralies aan de voorkant?
Ik ken meerdere mensen die een slowfeeder aan de tralies aan de buitenkant hangen.
Paard kan tussen de tralies hooi plukken en kan er niet in vastraken door de tralies die ertussen zitten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:03

Euh ja eigen idee aan kuil geven en alleen een met stro er naast mocht hij knabbel behoefte hebben als die wat hoger hangt is dan imo niet zo erg tenzij hij voor giraf moet gaan spelen

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:36

Misschien kan je iemand van het voerclubje vragen om het in jouw plaats te doen, en dat jij dan een ander klusje voor diegene doet?

Dat in combinatie met een slowfeeder zou toch prachtig zijn.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:38

Hoe is het eigenlijk geregeld voor alle paarden die niet met de laatste voerbeurt meedoen?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:47

Lastig hoor! Hier op stal hebben we ook zo'n schema, en moet je 1x per 10/12 dagen voeren savonds. Heb er zelf een hekel aan, aangezien ik ook altijd smorgens ben, maar doe het wel.
Of iig deed, want voer nu elke ochtend ivm uitvallen van de eigenaar, en hoef van mn stalgenoten nu niet meer savonds :) Scheelt voor mij een hoop, gewoon lekker elke ochtend, en savonds hoef ik niet nog een keer naar stal.

Ik zou anders ook kijken of een stalgenoot wat over wil nemen van je voor een klein bedrag, dan wel een extra klusje van jouw kant (keertje extra buiten zetten/mesten)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 14:11

Ik heb tot nu toe op dinsdag avond een cursus op een andere stal. en die duurt tot 21.00. Deze stal ligt zowat om de hoek waar ik sta, dus heb ik die avonden ingepland, dan rij ik niet zo heen en weer. Omdat ik dan toch in de hoek bent.

maar die cursus is maar 10 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:19

Als het gaat om maar 3x per maand, dan zou ik die dagen de wat vollere binnenbak voor lief nemen en 's avonds rijden, of sla het rijden een keer over en houd het bij een uitgebreide poetsbeurt. Nog 27 dagen over waarop je wel in een lege bak kan rijden :)

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:14

Tjee, ik had stiekem gehoopt dat voor de paarden die niet meedoen een andere oplossing was bedacht.

Misschien kan je een lezing organiseren over gezonde voeding en voedingspatronen B-) Wie weet, met wat meer bewustwording bij de andere eigenaren, wordt de avondgroep wat groter en hoef je minder vaak te voeren. En meer blije paardjes, hihi.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:24

er bestaat een hooigever op een timer, heeft volgens mij een vader van een bokker hier uitgevonden, moet je maar even zoeken. daar kan je plakken hooi in doen en zelf op een timer zetten wat voor jou het beste werkt, bv om de 3 uur...success ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:29

Jeetje ik vind het eerlijk gezegd wel schokkend.. Het is teveel moeite om 3x per maand een keer extra heen en weer te rijden? En je paard krijgt (te) weinig kuil omdat hij anders te dik wordt, maar jij wil niet extra betalen voor hooi?

In jouw geval zou ik me het minste zorgen maken over dat zijn hoofdhouding wat hoger wordt door een slowfeeder, dit voergedrag is veel erger.... Voor de late voerbeurt misschien overleggen met een stalgenoot om van dag te wisselen, of een ander betalen om een keer extra te voeren?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:29

Hooiruif met tijdsinterval zoek daar maar op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:30

Misschien is het te proberen om meer mensen op stal bewust te maken van het belang van een voerbeurt 's avonds, dan kun je het over mensen verdelen.
Maar ik zou het er zelf wel voor over hebben die 3x in de maand, ik voer bij ons op stal bijna elke avond rond die tijd, dat heb ik er zelf voor over, voor het welzijn van mijn paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:40

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:51

Wat een uitkomst, ruif met interval!

Ik zou het persoonlijk ook geen punt vinden om een paar keer per maand extra heen te gaan. Waarschijnlijk wist ik bij het kiezen van een stal van tevoren dat dat moest. Maar goed, misschien is ts wel jong/moet s ochtends vroeg eruit/woont op een half uur rijden.. Dat kan natuurlijk.

Er zijn wel super tips gegeven volgens mij. En anders zou ik overwegen een ander plekje te zoeken. Eten is best belangrijk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 17:47

xJitskee schreef:
Jeetje ik vind het eerlijk gezegd wel schokkend.. Het is teveel moeite om 3x per maand een keer extra heen en weer te rijden? En je paard krijgt (te) weinig kuil omdat hij anders te dik wordt, maar jij wil niet extra betalen voor hooi?

In jouw geval zou ik me het minste zorgen maken over dat zijn hoofdhouding wat hoger wordt door een slowfeeder, dit voergedrag is veel erger.... Voor de late voerbeurt misschien overleggen met een stalgenoot om van dag te wisselen, of een ander betalen om een keer extra te voeren?

Wat is er schokkend aan? Ik zeg nergens dat ik niet bereid ben om niet te voeren. maar meer op zoek na een idee waardoor ik eventueel niet steeds heen en weer moet en dan Ind niet meer hoeft te voeren om 21.30. Wat is daar mis mee?

En ik Kan uiteraard meer kuil gaan geven. En daardoor wordt me paard dan te dik. Lijk me ook niet gezond.

En ik zie op deze foto geen mager paard.
Afbeelding

Maar bokt zou bokt niet zijn...

Ik kan ook hooi zelf in kopen maar dan weet ik dat er gejat gaat worden... en denk niet dat de stal houder daar op zit te wachen.

Ik vind 60-70 euro per maand best een bedrag.