Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ola42

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:54

En wat ga je doen als je niet betaald wordt? Heb je daar al over gedacht, ga je dan het paard terug brengen? Anders wordt het nog wel een dingetje, zit jij straks met alle kosten voor dat paard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:08

Delphi schreef:
Nee, verdienen op de arbeid gaat hem sowieso niet worden. Ik vind het heerlijk om buiten bezig te zijn met dieren. Mijn insteek zou dan zijn dat ik alle kosten eruit haal (stro, hooi/voordroog, krachtvoer) en dat ik met 3/4 gepensioneerde pensionpaarden ongeveer 400 euro per maand verdien.
Op deze manier ben ik én bezig met mijn hobby en verdien ik eigenlijk het geld wat mijn eigen pony's kosten terug en ik houd een heel klein zakcentje over.

Dat lijkt mij niet reëel eerlijk gezegd. Je bent nog steeds kleinschalig, kunt dus niet onwijs veel voordeliger inkopen dus enkel de kosten liggen al snel vrij hoog. Dan zie ik 100-130 euro winst per paard per maand niet echt voor me.

Wat zouden je kosten zijn per paard per maand? Als je een stalprijs van 200 euro aanhoudt dan zou je slechts op 70-100 euro kosten uitkomen (bedding, krachtvoer, ruwvoer, weidebeheer, afschrijving van materialen en wat je verder nog inclusief aanbiedt). Of had je een hogere stalprijs in gedachten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:07

GDG schreef:
Delphi schreef:
Nee, verdienen op de arbeid gaat hem sowieso niet worden. Ik vind het heerlijk om buiten bezig te zijn met dieren. Mijn insteek zou dan zijn dat ik alle kosten eruit haal (stro, hooi/voordroog, krachtvoer) en dat ik met 3/4 gepensioneerde pensionpaarden ongeveer 400 euro per maand verdien.
Op deze manier ben ik én bezig met mijn hobby en verdien ik eigenlijk het geld wat mijn eigen pony's kosten terug en ik houd een heel klein zakcentje over.

Dat lijkt mij niet reëel eerlijk gezegd. Je bent nog steeds kleinschalig, kunt dus niet onwijs veel voordeliger inkopen dus enkel de kosten liggen al snel vrij hoog. Dan zie ik 100-130 euro winst per paard per maand niet echt voor me.

Wat zouden je kosten zijn per paard per maand? Als je een stalprijs van 200 euro aanhoudt dan zou je slechts op 70-100 euro kosten uitkomen (bedding, krachtvoer, ruwvoer, weidebeheer, afschrijving van materialen en wat je verder nog inclusief aanbiedt). Of had je een hogere stalprijs in gedachten?

Dat vrees ik ook. Ik zou al bijna op 250-300 euro moeten gaan zitten denk ik wil ik dit redden en dat is weer geen reëel stalgeld.
Even uitgaande van 4 klantjes, zit ik met mijn pony's dan op 7. Ik heb 2 shetlanders en er komt een grote E bij. Shetlanders staan erg sober in het voer dus groot inkopen valt dan inderdaad ook wel tegen.

Ik ga nog eens even goed de kosten op papier zetten die ik per maand, per paard denk te maken. Maar ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, dat het niet rendabel gaat zijn.

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

mijn pony is op vervroegd pensioen wegens artrose
hij staat 24/7 op de wei hij staat bij opfok paarden er staan enkele ouderen en de rest zijn jonge paarden
het voordeel hier van is het jonge grut leert respect van de oudere paarden en ik heb een super plaats
om hem te zetten ze krijgen hier onbeperkt hooi op de wei nu in de winter krijgen ze ook voederbieten
daar liggen er ook zoveel van dat ze hiervan kunnen eten zoveel ze willen zijn gebit is niet slecht hij is 16 hij kan alles nog eten en ook de prijs natuurlijk betaal 150 de maand de smid en ontworming is apart maar wordt wel voor je geregeld

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:10

Ja dat denk ik zeker!
Ik heb op zo'n stal gestaan en bij het wegvallen van een van de paarden was de box zo weer gevuld. Mensen kwamen ook van ver.
Maar het aanbod voor gepensioneerden is dan ook vrij laag.
Al met al wordt er natuurlijk ook gekeken naar de kosten en ik denk niet dat je dit moet doen om er op te verdienen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:38

Delphi, ik ben dat bedrag nu ook kwijt aan pensionstalling.!!

Wanneer hij hier met pensioen zou gaan en ik hem dus hier op stal hou betekent dat 2.5 uur paddock op een ochtend en de tijd die ik hem er zelf uithaal na mijn werk.
Dan zet ik hem voor dat geld liever op een pensioen boerederij waar hij wél 24/7 buiten scharrelt of in ieder geval overdag buiten staat met 's-nachts een box.
Ik hoef niet persé op een "goedkope" pensioenstal..... als mijn paard het maar goed heeft.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:30

quote]

Dat vrees ik ook. Ik zou al bijna op 250-300 euro moeten gaan zitten denk ik wil ik dit redden en dat is weer geen reëel stalgeld.
Even uitgaande van 4 klantjes, zit ik met mijn pony's dan op 7. Ik heb 2 shetlanders en er komt een grote E bij. Shetlanders staan erg sober in het voer dus groot inkopen valt dan inderdaad ook wel tegen.

Ik ga nog eens even goed de kosten op papier zetten die ik per maand, per paard denk te maken. Maar ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, dat het niet rendabel gaat zijn.[/quote]

Ik betaalde ook tussen de 250-300 voor mijn paard op de pensioenplek. Dus om wat te verdienen is dit heel zo gek nog niet. Of veel mensen het gaan betalen is een heel ander verhaal natuurlijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:07

tja... veel mensen willen tóch een ander paard waar ze wél meer mee kunnen doen. En hun oude dier een fijne oude dag geven.Dan gaan ze op zoek naar een "goedkope" pensioenplek. Want je komt voor de kosten van 2 paarden te staan. Ik kies er duidelijk voor om NIET aan een tweede te beginnen zolang mijn oudje er nog is. Ik heb het rijden van shows allang opgegeven en nu hij bijna 30 wordt doen we nog bijna dagelijks lekkere buitenritjes. Als dat niet kan gaan we samen wandelen..... en dan is de keuze : pensioen of inslapen..... ligt aan de situatie en hoe hij is tegen di tijd.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:28

Ik zou mijn paard zeker later in zo'n stalling willen zien. MBT geld- en geen idee of het mogelijk is: waarom niet aanbieden van basis pakket- je stro, (onbeperkt) hooi, basis brok, ontwormen. ( kun je duideijk financieel plaatje van verantwoorden)
En alles wat ik dan extra wil voor mijn beest- aanvullende voeding- zelf laten verzorgen.
VA en smit: jij maakt afspraken- facturen naar eigenaren..bv ( en ja in overleg voor VA, maar zodat jij ff wat meer controlle hebt met bv smit.)

Dan hoeft niemand iets te betalen wat zijn/haar paard niet gebruikt, ook jij niet.
( ene oudere paard heft wellicht meer nodig dan het andere, en de ene bankrekening ziet er anders uit dan..imo eerlijk en flexible)

Nogmaals ik heb geen pensionstal- en wellicht is dit wel heel simpel denken..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:43

Ik heb er ook wel eens over nagedacht toen ik naar een huis ging kijken met meerdere stallen. Ik zou nooit bij mijn huis rijdende klanten willen hebben. Toen dacht ik van en wat nu met oudjes. Alleen kom je dan inderdaad wel aan die 250/300 euro wil je niet helemaal voor nop iemand zijn beest verzorgen. Een eigen paard kost los van wat het hebben van de stal/weide/onderhoud/water/electra kost ben je al gauw 100-150 euro alleen al kwijt aan voer en strooisel (geen speciaal voer). Dan heb je de rest nog niet geteld dus 250/300 is een reeel bedrag. Je hoeft maar een paar liefhebbers te treffen...geen 30 stuks. Dus ik zou het gewoon proberen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:46

Maar zo "basic" zit je al op gewone pensionstal kosten Buuk..... ik betaal al voor basis stalling, zelf mesten, hooi, brok, binnen en buiten zetten €300.00 per maand .Dat zal op een pensioenplaats niet anders zijn hoop ik....

Daar komt echt nog de smid, mestonderzoek, eventueel ontwormen, de hoefsmid ( speciaal beslag) en zijn supplementen voor zijn artrose ( €145.00 per emmer glucosamine en €55 NAF per DEvils Relief jerrycan) bij..... Dat is al voor jezelf dus ook bij een pensioenplekje.

Gaat erom dat er gewoon met name hier in de regio geen goede pensioenplekken zijn voor oude paarden. Lees: 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid. Dus zelf kiezen of hij binnen of buiten staat. En ik kies voor GEEN deken, de enige pensionplek in Eemnes wil wél dekens.... en mag je niet je paard uit de kudde halen. Dat wil ik juist wél. Pension betekent bij mij niet GEEN AANDACHT maar juist wel aandacht en lekker vrij bewegen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:10

Als je zelf de stal al hebt en de weilanden, hoeft het helemaal niet duurder te zijn dan een jong paard. Seniores Priores is goedkoop (maar enorm goed!) voer bijvoorbeeld, ik denk dat bij veel (de meeste) oudjes de brokken weggelaten kunnen worden. TS had het over meer werk wat betreft het weken van het voer, de medicijnen toedienen... dat valt echt reuze mee, daar zit echt niet veel extra werk aan... je hoeft geen spuiten toe te dienen ofzo, geen dierenarts werk :') Tabletten, poedertjes, vloeistof... gewoon met voer klaarzetten gelijk even afmeten, dat gaat zo vlot... een schep voer in een emmer en de kraan er even overheen, klaar. Als je dat soort extra minuutjes (want meer is het echt niet) al wilt doorberekenen denk ik dat je beter op zaterdag bij de bakkerij kunt gaan werken voor een extra zakcentje bij wijze van.

Hier zou er absoluut interesse voor zijn, maar inderdaad voor minder geld dan een pensionstal met rijhal/buitenbak/spuitplaats/solarium/direct aan het bos gelegen voor de mooie ruiterpaden/mooie droge en afsluitbare zadelkamer/kasten etc. Is hier ook gewoon gelukt hoor, is goed te doen (als je niet je uren duur doorberekend en zeker niet gaat zitten neuzelen over die paar minuutjes extra werk, zie dat maar als een paar minuten extra werk en daar tegenover staat dan dat je niet elke dag mensen op je erf hebt lopen, geen bak hoeft te onderhouden, geen parkeerplaatsen moet creeren, geen stalling voor trailers hoeft te bieden, geen rommel achter pensiongasten hun kont hoeft op te ruimen, geen kantine of keuken beschikbaar hoeft te stellen :j ). Gemiddeld gerekend kosten de grote dieren hier tegen de 60 euro aan hooi en stro per maand. Voer komt er nog extra bij, hoefsmid en wormenkuren worden dan natuurlijk nog apart gerekend.

Uiteraard kan het niet overal zo goedkoop, maar ik denk dat het zich alleen maar loont als je het simpel en ongecompliceerd houdt. Ik had, buiten evt. medicijnen, niet echt extra werk aan pensioenpaarden.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 02:05

Ik zou direct bij je op stal komen, en ben ook bereid daar fors voor te betalen. Mijn oudjes <3

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 06:08

Mijn senior staat op een doe-het-zelf stal waar hij het ruwvoer van stal niet meer kan eten en krachtvoer zit sowieso niet bij de stal in.
Afgelopen winter was ik aan hem alleen al zo'n 130-150 euro pm aan voer aan kwijt.
Met het stalgeld er erbij op zat ik dus op ongeveer 250,- aan kosten en dan zorgde ik er zelf (met hulp van stalgenoten) voor dat hij 3X per dag zijn emmer seniorenvoer kreeg en ik zorgde er dus ook zelf voor dat dat allemaal tijdig in de week stond, etc.
En dan heb ik een 'sobere' haflinger, waar nog niet eens echt idiote hoeveelheden voer in gingen, vooral de Compact gras maakte het duur, in winterdag deed hij max 2,5 dag met een 10 kg baaltje en dan heb ik al de mogelijkheid om die per hele pallet in te komen, de stalhouder heeft een plekje op de parkeerplaats gemaakt waar de pallet kan staan.

In de zomer was is overigens nog geen schijntje van die 150 euro kwijt, want hij at toen weer gras op de wei en aan ingekocht voer alleen wat grasbrok en een heel klein beetje seniorenmuesli en een vitamine korrel.

Nou zou ik hem niet 'weg' willen zetten, ik haal er plezier uit om zelf voor hem te zorgen. Maar de meeste mensen die se zorg voor hun oudje uit handen willen geven willen niet net zoveel voor een pensioenplek betalen als ze voor hun nieuwe paard doen op een pensionstal met allerlei faciliteiten voor het rijden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:10

Ik wil hem ook niet "weg" zetten maar e keus wordt makkelijker wanneer je pensionstal maar 2 uurtjes paddock kan bieden in de winter.... dat wil ik niet. En hier is niet veel anders in de buurt.
En ik geef liever meer geld uit dat er ergens wél met zorg zijn medicijnen/ supplementen door het voer gedaan worden op de gewone voertijd en dat er niet ergens een ton met blubber senoiren priores klaarstaat waar de hele dag vliegen in komen.... of bij warme dagen lekker staat te broeien...
Je kunt hem ook niet zó de wei op gooien met zijn Chronische HB, dat moet met zorg opgebouwd worden. Ik heb daar best hetzelfde voor over als wat ik mijn pensionhouder betaal met alle faciliteiten.
Echter, hij blijft bij mij want ik wil hem elke dag blijven zien !!!! en er is hier in de regio geen stal die hem een mooie oude dag kan bieden...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:23

Ik heb mijn paarden aan huis staan en hier mogen ze oud worden en dood gaan. Maar er is wel een soort van uitsterfbeleid. Ik wil met 70 jaar uit de paarden zijn. En er blijft er dus yiteindelijk 1 over, waar ik danniet steeds een nieuwe bij wil kopen. Dus dan moet ik wel iets verzinnen. Een pensioenstling zou dan wel echt fijn zijn. Bij voorkeur in de buurt natuurlijk. Dat je daar dan voor moet betalen, tja, dat is zo. Maar om zo n ziel nou zijn laatste jaren in zijn 1tje te laten slijten ;(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:33

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:38

rien10 schreef:
http://www.paardenresidentie.nl/ Dis is er een. Misschien eens contact opnemen?

Haha! Tnx! Maar zo ver ben ik nog lang niet, hoor! Ben 45, dus voorlopig blijft alles hier aan huis :o

En in de buurt is t ook niet. Kom uit Brabant.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:55

Wij hebben ook stalling beschikbaar, zou ook kunnen dienen als pensioenstalling met uitloopstal en veel weides. maar toch... zo 5 of 6 pensionado's begin ik liever niet aan.
Ik merk hier in de buurt dat mensen toch echt op zoek zijn naar 'zo goedkoop mogelijk' voor een oudje en tsja, als je naast een fulltime werk nog voor 6 paarden moet beginnen aan alle medicatie, dan ben je toch wel veel tijd en moeite aan het doen voor een schijntje. (Medicatie zou ik wel altijd door de klanten laten betalen, daar weet je nooit waar je uitkomt).

Maar ook belangrijk: wat ga je doen als ze het stalgeld niet meer betalen? Ik heb daar ook al vaak aan gedacht, als mensen het financieel moeilijk krijgen is 'dat oude, nutteloze dier' toch het eerste dat de deur uit vliegt (niet mijn keuze trouwens!). Maar pensionado's zijn over het algemeen niet meer verkoopbaar, dus gewoon laten staan en niets meer van je laten horen is dat financieel en emotioneel het makkelijkst... zit je er maar mooi mee :+ Een kennis van mij had dit voor, heeft jarenlang voor een 'gratis', maar compleet onbruikbaar paard kunnen opdraaien. En ik zou het ook niet over mijn hart verkrijgen om hem dan maar te verwaarlozen...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:11

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:23

Ik vind een bedrag van bv €250 all in (dus stalling, uitmesten, binnen/buiten zetten, deken op/af en voeren) helemaal geen slecht bedrag. Evt kan je ook €50 meer vragen voor hoefsmid, wormenkuur en tot op een bepaalde hoeveelheid bijvoer zoals seniores priores, dan heeft de eigenaar van het paard er zelf nog amper omkijken naar. Extra kosten zijn dan nog: dierenarts en supplementen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:26

Letizia schreef:
Ik vind een bedrag van bv €250 all in (dus stalling, uitmesten, binnen/buiten zetten, deken op/af en voeren) helemaal geen slecht bedrag. Evt kan je ook €50 meer vragen voor hoefsmid, wormenkuur en tot op een bepaalde hoeveelheid bijvoer zoals seniores priores, dan heeft de eigenaar van het paard er zelf nog amper omkijken naar. Extra kosten zijn dan nog: dierenarts en supplementen.

50 euro voor bijvoer kan met een senior niet uit, spreek ik uit ervaring.
Zoals ik hierboven al aangeef, at mijn sobere senior haflinger vorige winter 130-150 euro aan voer op.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:35

Daarom zeg: tot een bepaalde hoeveelheid :)