Hele lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 06:17

Tja.. ieder zijn ding. Mijn haflinger had vaak een sportcoupe maar bij mijn tinkers moet ik er niet aan denken. Vind het beide dus wel iets hebben.

Nu hebben beide tinkers en vooral mallow we hele volle manen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij lizzy zitten ze om een andere reden eigenlijk in n vlecht. Die hoeft maar 1 x te schudden en dan is het een bos knopen. En dan echt van voor tot achter en boven tot beneden. Daar had ze op elke lengte last van.

Ik vind de lengte van lizzy wel de max. Meer is voor het rijden en verzorgen niet meer handig.

Caira

Re: Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:46

Afbeelding

Jup dat mag je vinden. Ik vind het gedoe erg meevallen, 1x in de maand borstel ik alles uit en vlecht het opnieuw in een hengstenvlecht. En last? Mijn haar hangt ook op mijn billen en zit altijd in een vlecht, en ik ben nog steeds gelukkig. Leven en laten leven...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:51

@caira. Waar is de likeknop als je hem nodig hebt! Kudos voor de mooie manen. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:58

Grappig dat veel mensen nu foto's gaat plaatsen van "mooie" lange manen. En ik denk alleen maar bij iedere foto "oh ja, echt wel lelijk!" :')

Maar ik hou om te beginnen al niet van die typische langemanenrassen, zoals Friezen, Tinkers, Haflingers etc. :oo

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:01

Safina. Dat is ook prima. Iedereen heeft zo zijn voorkeur in rassen.

Maar om nou lange manen dierenmishandeling te noemen gaat mij persoonlijk nogal ver...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:09

Handig lange manen! Nooit regen of viezigheid in de ogen, nooit een vliegenmasker nodig, nooit een halsdeken in de winter. En als het in de weg zit, vlecht erin en klaar.

Afbeelding

Mijn Tinkers hebben qua zicht geen last, dat hebben we heel vaak getest voor te kijken of vlecht erin verschil maakt, maar behalve traanogen verandert er niks.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:21

Lange manen hebben wel degelijk functie. Zoals de vliegen uit de ogen houden. Ja het is warm maar ik dun ze ook wel uit. Dan is het redelijk te doen.. Ook qua zwaarte

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:41

Hier nog een lange manen beest....hij heeft nooit geen last van vliegen in z'n ogen en zonnebrand op z'n neus, hij kauwt niet op z'n haar als ik stukje hengstenvlecht doe en in de winter is het lekker warm. Werk valt mee, eens in de maand cowboy magic erin en nieuwe vlechten.(overigens zijn z'n manen verre van dun) Safina, dat jij het lelijk vind wil niet zeggen dat het dieren mishandeling is. Als ik een gewone bruine zie denk ik ook saai, maar das mijn mening en geen feit. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 30-09-17 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:46

mirriejj schreef:
Punz schreef:
Wat mij betreft: manen die gewoon natuurlijk zijn zoals ze zijn, gewoon een lekkere volle bos lang haar, vind ik prima en prachtig. Maar alles wat royaal onder de hals uitkomt, en kunstmatig beschermd wordt ( vlechten, haarzakjes) en daardoor eigenlijk nooit meer los komt uit angst dat het afbreekt, dat gaat voor mij echt te ver

Zo denk ik er ook over inderdaad. Ik heb ook altijd het idee dat juist door het vlechten die manen ook zo dun en sprieterig worden.

Denk niet dat het paard daar last van heeft.
Ik geloof wel dat de lange manen helpen bij vliegenoverlast. En dan denk ik dat gevlechte manen de vliegen minder goed tegenhouden als een losse bos manen zeker als je bij de tinker op de foto ziet hoe zo'n heerlijke dikke bos het is. Daar heeft zo,n vlieg wel even werk van :D.
Denk ook dat een lange manen bos de ogen beschermd tegen de zon bij erg lang weer.

Ik vind een paard of pony met een lange bos manen en voorpluk schitterend om te zien. Doet altijd een beetje aan een sprookje denken.

De foto van het iniatuurpaardje aan het begin van it topic is wel het perfecte voorbeeld van wat ik bedoel.
<3
Het willen onderhouden is inderdaad een mensen probleem...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:00

Rangeela schreef:
Denk niet dat het paard daar last van heeft.
Ik geloof wel dat de lange manen helpen bij vliegenoverlast. En dan denk ik dat gevlechte manen de vliegen minder goed tegenhouden als een losse bos manen zeker als je bij de tinker op de foto ziet hoe zo'n heerlijke dikke bos het is. Daar heeft zo,n vlieg wel even werk van :D.
Denk ook dat een lange manen bos de ogen beschermd tegen de zon bij erg lang weer.

Ik vind een paard of pony met een lange bos manen en voorpluk schitterend om te zien. Doet altijd een beetje aan een sprookje denken.

De foto van het iniatuurpaardje aan het begin van it topic is wel het perfecte voorbeeld van wat ik bedoel.
<3
Het willen onderhouden is inderdaad een mensen probleem...

Dankjewel. Het is qua onderhouden ook geen werk. Ik vlecht het wel met rijden, omdat ik die lange manen maar irritant in de weg vind zitten. Maar voor de rest zitten ze altijd los.
Ja misschien zouden ze met vlechten langer worden, maar dan worden ze waarschijnlijk ook sprieterig en dat vind ik er altijd een beetje armoedig uit zien, dan maar wat korter en mooi vol.

De meeste manen in dit topic krijg ik dan wel knip neigingen van :') Maar ik ben sowieso ook geen lange manen mens.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:16

Ik wil vooral dat de ogen vrij zijn zodat het zicht niet beperkt is. Fijn dat die manen een bescherming bieden voor de ogen, maar dat voordeel vind ik niet opwegen tegen het nadeel van een verstoring in het zicht.
Als de natuur het zelf zo 'bedacht' had dan had ik er anders tegenover gestaan, maar het is duidelijk geen evolutionair voordeel geweest om een voorpluk voor de ogen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:29

Peelie schreef:
Safina. Dat is ook prima. Iedereen heeft zo zijn voorkeur in rassen.

Maar om nou lange manen dierenmishandeling te noemen gaat mij persoonlijk nogal ver...

Nee, het is mishandeling van mijn ogen, die lange manen. Maar de paarden zelf hebben daar gelukkig verder geen last van. :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:51

Ik vind het mooi behalve als de manenkam er van inzakt dat vind ik te. Mijn heeft ook altijd vlechten in (nietnin de voorpluk), vergeleken met haar manen is de voorpluk een zielig plukje.

Als ik niet vlecht, staat ze sws te zweten zo dikke manen, en nee haar manenkam zakt niet in. En het klit sowieso, lijkt mij al helemaal niet prettig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:59

Ik kan lange manen wel mooi vinden, maar niet die in dit topic. Allemaal van dat dooie piek onderaan, vraag me dan altijd af of de eigenaar ook niet naar de kapper gaat. Maar voor het paard is het inderdaad nooit een plezier. Daarom heb ik de manen van mijn fjord gekortwiekt. Ik werd voor gek verklaard, maar het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet eerder heb gedaan. Veel fijner voor het beest.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:06

Mijn fjord heeft ook gewoon een boog.
De derde foto van mij was de dag voor de eerste en 2de foto's. Heb allang weer bijgeknipt. En ik ga niet vaak naar de kapper.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:07

Ik denk dat mijn dode punten momenteel erger zijn dan die van Jimmy :') :') Je hebt gelijk, ik moet naar de kapper.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:10

mijn tinker en Shet hebben ook lange manen. De Tinker heeft ze in 3 losse vlechten ik heb er weinig onderhoud aan en zij heeft er geen last van meer een vordeel met de muggen. getrokken manen vind ik zelf niet mooi en is onatuurlijk. en dat lijkt me dus nou pijnlijk het trekken van de manen, hoe zou je het zelf vinden als ze je aan je haren begonnen te trekken? en dat vind ik nou dierontvriendelijk :o

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:10

GDG schreef:
Ik wil vooral dat de ogen vrij zijn zodat het zicht niet beperkt is. Fijn dat die manen een bescherming bieden voor de ogen, maar dat voordeel vind ik niet opwegen tegen het nadeel van een verstoring in het zicht.
Als de natuur het zelf zo 'bedacht' had dan had ik er anders tegenover gestaan, maar het is duidelijk geen evolutionair voordeel geweest om een voorpluk voor de ogen te hebben.

Nog nooit een paard tegen een boom zien lopen.
De paarden in mijn omgeving zien prima met een voorpluk. Meer als mij eerder als mij. Volgensmij heeft de natuur wel rekening gehouden met de handigheid van voorplukken, maar dat is mijn visie.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:11

Dit is mijn prins met lange manen, hij heeft ze gewoon permanent los hangen en ik ga er eens per maand met een borstel door. Hij heeft verder geen last van zijn manen, alleen hebben ze nog wel eens de neiging om op sommige plekken veel langer te worden dan de rest. Dan werk ik het weer bij.
Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 10:12

Peelie schreef:
Hier iemand die haar paar vlecht en in manenzakken heeft. Mijn paard zijn haar bleef maar groeien en iedere keer weer verdween het zijn mond in. Echt een heel naar gezicht. Dus toen ben ik gaan vlechten en heb ik van een lekker dun en luchtig stofje (katoen) zakjes gemaakt. Die zakken stellen echt helemaal niks voor een wapperen vrolijk mee in een zuchtje wind.

Wbt onderhoud. De lange manen zijn echt veeeeeeel minder gedoe dan de sportcoup van mijn andere paard. Die moet ik iedere maand trekken.

Wat dat betreft. Ieder zijn meug.

[ [url=m/EbnCl9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het schitterend.

al voelt dit topic voor mij persoonlijk wel een beetje als achter mijn rug om miepen. Ik ben een van de weinigen (zo niet de enige?) Hier op bokt die gebruik maakt van manenzakken en hier ook geen geheim van maakt. Als je vragen hebt stuur me dan gewoon een pb. En als je ergens geen kennis van hebt win dan informatie in ipv zieltjes die jou standpunt bijstaan zonder enige kennis. Maar dat is mijn mening...

Peelie, meid, ik vind het heel schattig dat jij je dit persoonlijk aantrekt, moet je vooral blijven doen.
Feit is dat ik jou niet ken, het bestaan van manenzakjes niet ken, en het dus helemaal geen relatie heeft tot jou.
Ik zie gewoon soms foto's van paarden met hele lange manen, constant in een vlecht en dan er een uurtje uit voor een fotoshoot en dan weer angstvalig vast. Ik vraag me dan af wat de lol daarvan is.
Persoonlijk vind ik een omvallende manenkam veel te ver gaan, en ook als een dier haar eet omdat de manen te lang zijn. Ik geloof werkelijk dat mijn paard met manen van een cm of 15 en een voorpluk die niet verder groeit als dat die nu is, zich comfortabeler voelt dan als die paarden met manen van meer dan 50 cm en een voorpluk langer dan de neusriem...vandaar mijn vraag.
Oh, en nog een aanvulling: ik geloof niet dat manen die zo lang zijn dat ze in vlechten moeten of in een hengstenvlecht nog effectief zijn tegen de vliegen...

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:15

Nies_ schreef:
Ik kan lange manen wel mooi vinden, maar niet die in dit topic. Allemaal van dat dooie piek onderaan, vraag me dan altijd af of de eigenaar ook niet naar de kapper gaat. Maar voor het paard is het inderdaad nooit een plezier. Daarom heb ik de manen van mijn fjord gekortwiekt. Ik werd voor gek verklaard, maar het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet eerder heb gedaan. Veel fijner voor het beest.

Jammer dat je niet een repectvollere bewoording kon vinden, ik vind dit wat hard over komen. En het is jou mening. Haren knippen of niet knippen, er netjes bijlopen, dat is niet belangrijk in het leven hoor. Dat is volgensmij vooral door media belangrijk gemaakt.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:17

Billy schreef:
Peelie schreef:
Hier iemand die haar paar vlecht en in manenzakken heeft. Mijn paard zijn haar bleef maar groeien en iedere keer weer verdween het zijn mond in. Echt een heel naar gezicht. Dus toen ben ik gaan vlechten en heb ik van een lekker dun en luchtig stofje (katoen) zakjes gemaakt. Die zakken stellen echt helemaal niks voor een wapperen vrolijk mee in een zuchtje wind.

Wbt onderhoud. De lange manen zijn echt veeeeeeel minder gedoe dan de sportcoup van mijn andere paard. Die moet ik iedere maand trekken.

[ [url=m/EbnCl9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het schitterend.

al voelt dit topic voor mij persoonlijk wel een beetje als achter mijn rug om miepen. Ik ben een van de weinigen (zo niet de enige?) Hier op bokt die gebruik maakt van manenzakken en hier ook geen geheim van maakt. Als je vragen hebt stuur me dan gewoon een pb. En als je ergens geen kennis van hebt win dan informatie in ipv zieltjes die jou standpunt bijstaan zonder enige kennis. Maar dat is mijn mening...

Peelie, meid, ik vind het heel schattig dat jij je dit persoonlijk aantrekt, moet je vooral blijven doen.
Feit is dat ik jou niet ken, het bestaan van manenzakjes niet ken, en het dus helemaal geen relatie heeft tot jou.
Ik zie gewoon soms foto's van paarden met hele lange manen, constant in een vlecht en dan er een uurtje uit voor een fotoshoot en dan weer angstvalig vast. Ik vraag me dan af wat de lol daarvan is.
Persoonlijk vind ik een omvallende manenkam veel te ver gaan, en ook als een dier haar eet omdat de manen te lang zijn. Ik geloof werkelijk dat mijn paard met manen van een cm of 15 en een voorpluk die niet verder groeit als dat die nu is, zich comfortabeler voelt dan als die paarden met manen van meer dan 50 cm en een voorpluk langer dan de neusriem...vandaar mijn vraag.
Oh, en nog een aanvulling: ik geloof niet dat manen die zo lang zijn dat ze in vlechten moeten of in een hengstenvlecht nog effectief zijn tegen de vliegen...

same here...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:18

Ik vind lange manen wel mooi, maar wel tot op een bepaald niveau. Ik vind dat ze er verzorgd moeten uitzien, niet met van die dode punten zoals je vaak ziet (die 10/15 cm extra staat dan echt niet mooier). Daarnaast moet het paard er geen last van hebben (gewoon losse manen kunnen hebben, geen hangende manenkam, niet opeten) anders vind ik het wel sneu voor het dier.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:29

Peelie schreef:

Ik vind het schitterend.

Haha wow whut? Ik denk niet dat jij de enige bent die manenzakken gebruikt?

Maak jezelf niet zo belangrijk en voel je niet zo persoonlijk aangevallen als het niet eens om jou gaat joh.

Iedereen mag tot zijn/haar eigen mening hebben? Hele bijzondere reactie dit.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:54

@peelie: volgens mij was ik degene die over manenzakjes begon, maar ik had het niet over jou. Volgens mij is dit topic nl de eerste keer dat ik je (bewust) tegen komt op bokt.

De wereld is groter dan bokt en in die wereld lopen dus ook gewoon mensen die manenzakjes gebruiken ... waar ik dus wat van vind ..