Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:31

Ik ga mee met je mening.
Ik denk ook dat het saai is.
Maar dat vind ik altijd als ik die zand paddocks zie.
Even grazen, eventueel met masker op vind ik toch wel een fijn idee. En natuurlijk zijn er uitzonderingen waar dat niet bij kan. Maar de meeste paarden kunnen er wel tegen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:51

Voor een shet een betere optie dan een volle een, al zou ik zelf meer grond willen. Maar ander ding, heb je ook rekening gehouden met opslag van hooi,mest, zadelkast, stro, kruiwagen, emmers etc.?

Ik zou de helft bestraten en de rest wit zand doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:50

Mijn 2 Shetten staan ook in een wat kleinere paddock (12 bij 3 ofzo) met schuilstal er nog bij maar ik doe ze wel elke dag (minstens 5x per week) in de grote bak voor een uur of 4. En ondanks dat ze 24/7 buiten staan en 1 Shet 3x p/w voor de sulky loopt gaan ze altijd ff lekker rennen/bokken enzo :j

Dus ik zou zeggen; het kan wel maar geef ze ook de mogelijkheid om lekker de beentjes te strekken een aantal keer per week.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:25

Even voor het beeld; zo ziet 14 bij 3 eruit (exclusief schuilstal van 3x3). Werkt hier dus prima icm elke dag extra beweging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:53

Ik vind dat nou niet echt royaal. Leuk als nachthok ofzo, maar niet voor 24 uur per dag, 7 dagen per week.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:14

Ik vind het ook echt véél te klein, mijn tuin voor de honden is zelfs groter dan dat.

Voor alleen de winterperiode zou het prima zijn, dan staan die van mij ook op een kleiner stuk dan hun 3 hectare, maar 200m3 is wel heel klein.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:29

Nies_ schreef:
Ik vind dat nou niet echt royaal. Leuk als nachthok ofzo, maar niet voor 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Eens, fijn als nachtverblijf. Maar als vast verblijf vreselijk geestdodend zo'n ministukje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:37

het zou natuurlijk schelen als je elke dag wat doet met de pony,s zoals een uurtje mennen bv. Alleen de hele dag staan om dan gepoetst te worden en misschien een rondje stappen dan vind ik het klein.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:41

idd veel te klein om winter/zomer daar te staan.
als het nu hun winterverblijf in natte dagen was,ok,maar idd enorm hersendodend om daar hele dagen te staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:42

Veel te klein, niks te beleven.
Je kan het nog best vergelijken et 2 kanaries in een kooi.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:46

De ruimte van Apple vind ik ook te klein.

Hier hebben ze een zandpaddock van 35X12 en dat vind ik minimaal. Ze staan regelmatig een aantal uur/dag op de wei van 1,5 hectare. Maar het grootste gedeelte van de tijd brengen ze op de paddock door.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:48

Mijn 2 shetlanders van nog geen meter hoog staan op een paddock van 28x35m en hebben nu er geen groot paard staat ook de piste van 20x40m ter beschikking. Ook nog een overdekt afdak van 10x2m en nog 2 stallen van 3x3m.
Daar is mijn weiland nog niet eens bijgerekend waar ik ze met strookbegrazing op laat grazen. Ik heb in totaal 4700m² ter beschikking. Wat absurd veel is voor 2 shetlanders.

Ik vind dat mijn paddock een ideale afmeting heeft voor deze 2 maar als ze echt hun dolle 10 minuten krijgen gebruiken ze echt de paddock en de piste er nog bij. Dan kunnen ze pas echt gas geven.

Dus nee, ik vind het stukje ook echt ondenkbaar klein.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:50

Hartstikke leuk voor de nachten....en dan van 's ochtends tot 's avonds op een groter stuk laten, dan kan het prima +:)+

Vrijwel altijd op zo'n postzegel zonder mogelijkheid om zeer regelmatig de benen te strekken of lekker een paar uurtjes te grazen dat vind ik echt dierenkwelling....

Voor jezelf toch ook niet leuk, dat je weet dat je dieren zo opgepropt staan :(:)

En inderdaad waar laat je je hooi, voer, eventuele stalbedekking, kruiwagens en spullen, en alle stront enzo? Dat wordt toch een vreselijk getob joh als het allemaal op een paar m2 moet....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:57

Even terzijde of ik het (te) klein vind of niet, lof dat je in ieder geval 2 shetjes neemt. Wat je veel ziet is dat er 1 shetje wordt genomen voor een kind en dat vind ik nog echt veel zieliger.

Op het stuk wat je aangeeft dat je hebt, zou ik alles tegelen en paddock maken. Als het regent trappen ze geheid het kleine stuk wat jij aanduidt dat dan geen paddock zou worden, kapot. Dan kunnen ze in de blub komen te staan. Overigens is het niet erg dat ze alleen op hooi staan, veel shetten krijgen veel te rijk gras wat ze geen goed doet.

Verder moet je een stukje hebben voor mestopslag, dat hoort in een betonnen gesloten bak. Dat neemt ook ruimte en dat moet je op een gegeven moment ook afvoeren.

Je hebt ook een stukje nodig voor hooi- en stro-opslag. Er blijft waarschijnlijk minder ruimte van je stukje over dan je denkt vermoed ik.

Ik weet natuurlijk niet hoe je woont, maar als je niet zoveel ruimte hebt, betekent dat dan dat je nog andere bebouwing om je heen hebt? Weet je of het toegestaan is daar "vee" te houden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:01

Pff weer zo'n topic. Waarom moeten die kleintjes op postzegeltjes gezet worden? Die logica ontgaat me dus helemaal. Ook een shetter heeft recht op ruimte en dus de benen te strekken.
De foto's hierboven zijn goed als nachtverblijf, maar toch serieus niet om een pony op te huisvesten?
Ik vind dat al bijna even erg als een paard 23/24 ophokken.

En dat van shetlanders en weides... Precies of die pony's kunnen geen gras eten. Gewoon die weides kort en arm houden en je hebt zelden problemen met die mannen. Volgens mij wordt dat vaak ook misbruikt om die postzegeltjes maar goed te praten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:03

Ik vraag me af of mensen echt lezen of alleen foto's kijken.. De 2 mini's (85cm) die hier lopen gaan elke dag ook nog 4 uur in de grote bak en wordt ook 3x p/w nog mee gemend of gefietst.

En ook hartstikke fijn dat andere Shetten wel op het gras kunnen maar hier kan dat gewoon niet (wel qua land want ik heb zat) maar die beestjes ontploffen gewoon van weidegang. Ik vind gezondheid wel belangrijker dan 'lekker' naar de wei kunnen. 90% van de Shetten die ik voorbij zie komen zijn hartstikke dik :o

De Shetten zijn mooi slank, gezond en happy dus voor ons werkt het prima :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:24

kohtje schreef:
het zou natuurlijk schelen als je elke dag wat doet met de pony,s zoals een uurtje mennen bv. Alleen de hele dag staan om dan gepoetst te worden en misschien een rondje stappen dan vind ik het klein.

Als ik heel eerlijk ben zou een uurtje mennen voor mij echt geen verschil maken. Dan nog is de ruimte klein dit is gewoon een open lucht stal. Kan daar echt niets ander van maken. Dat je ze niet op het gras wil prima maar maak dan gewoon een ruime paddock.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:29

xApple schreef:
Ik vraag me af of mensen echt lezen of alleen foto's kijken.. De 2 mini's (85cm) die hier lopen gaan elke dag ook nog 4 uur in de grote bak en wordt ook 3x p/w nog mee gemend of gefietst.

En ook hartstikke fijn dat andere Shetten wel op het gras kunnen maar hier kan dat gewoon niet (wel qua land want ik heb zat) maar die beestjes ontploffen gewoon van weidegang. Ik vind gezondheid wel belangrijker dan 'lekker' naar de wei kunnen. 90% van de Shetten die ik voorbij zie komen zijn hartstikke dik :o

De Shetten zijn mooi slank, gezond en happy dus voor ons werkt het prima :D

Dan nog blijft dat klein, hoe leuk en schattig je het ook maakt. Het zijn geen honden en zelfs voor hen is dat klein.
En dat ze extra beweging moeten krijgen lijkt me niet meer als normaal op zo'n lapje.

En gezondheid? Elk paard of pony verdient de ruimte te krijgen. En ja shetlanders kunnen op een weide. Ok het vraagt investering en vooral tijd in onderhoud. Vaak gras afrijden, zodat het kort blijft, dan krijg je dus al snel een arme weide. Meer hebben die quasi niet nodig, op vitaminen en extra mineralen na. Juist die kleintjes, waar vaak in verhouding weinig mee gebeurt, moeten de ruimte krijgen om rond te kuieren/crossen etc.

En ja shetlanders zijn van nature ook dikker/gezetter, en niet mooi slank :+ (waar ik niet mee wil zeggen dat ze obees moeten zijn, maar de woorden slank en shetlanders dat klinkt niet correct/juist)

Mijn zus heeft toevallig zo'n postzegel gevalletje gekocht. Ook een heel verhaal van bevangen, zomerrui/stofallergie, gevoelige longen etc. Staat nu sinds april bij haar andere ponies, op een grond van +/-6000m².
Ja de mensen vinden het belachelijk dat ze gras afrijdt voor die ponies (want idd de idee leeft nog altijd dat dat hun job hoort te zijn). Pony heeft geen allergie meer, niet bevangen en is superfit (ok geen sportmodelletje, maar zijn ze dat ooit :') ) Juist de beweging, constant fourageren en spelen zorgt voor de ideale combinatie.

Ook voor mijn paarden houd ik trouwens de weides bij en de pony van mijn nichtje staat ook op een arme weide. Grazen is die dieren eigen, dat is een behoefte. Hooi bijvoeren is goed, maar vervangt die behoefte niet (behalve dat ze dan gewoon al stilstaand worden gevoerd en dus eigenlijk niets moeten doen)

elseline15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:08

ik denk dat het wel kan :9 . shetlanders zijn niet heel groot en ze vragen ook niet zoveel

elseline15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:10

ik heb even de foto's gezien maarhet fijnste is als er wel gras is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:15

Ik dacht eerlijk gezegd aan een typefoutje; bedoel je niet 2000m2 ipv 200 TS? :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:01

Ach ieder zn ding toch? :) Wij zijn er tevreden mee. Hoop dat jij er ook nog uitkomt TS met al deze uiteenlopende meningen :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:01

elseline15 schreef:
ik heb even de foto's gezien maarhet fijnste is als er wel gras is

Voor Shetlanders is gras niet altijd even fijn. Dan is zand vaak de betere optie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:59

Ik vind eigenlijk dat ook een Shet regelmatig een uurtje op gras moet kunnen :j
Geen ruimte en nooit even lekker grazen is maar een armoedig zaakje....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:09

Vind ik ook. uurtje, desnoods met graasmasertje op bij de zieke dieren.
Even de natuurlijke behoefte, even wat anders dan zo'n zand of betegeld stuk.
En uitspraken als wij zijn er tevreden mee, dan denk ik, de pony ook?
Of is het meer, wij kunnen niet meer betalen dus daar moeten ze het maar mee doen.

ik word altijd een beetje kriegel dat op elk stukje tuin maar een pony moet kunnen staan.
Op stukjes dat ik nog te klein vind voor de hond.
En dat uurtje mennen maakt het dan ook niet.