Paard op pensioen, gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:15

Toen ik mijn paard op pensioen ging zetten, heb ik gezocht naar een mooie 24/7 weide met goede schuilgelegenheden en onbeperkt hooi. Geen haar op mijn hoofd dacht er overna dat ik voor dit voor een habbekrats moest hebben, mijn paard moest het daar gewoon goed hebben.

Plek had ik gevonden, het was 10 euro goedkoper dan mijn pensionstal waar stalling, stro etc. bij zat. Paard staat daar super fijn, op gegeven moment waren de eigenaren er zo gek op, dat ze gevraagd hebben hem over te kopen. Hij stond 15 km van mij af en kwam ongeveer 1x per 2 weken. Vond ik prima, hij staat daar nog steeds lekker van zijn oude dag te genieten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:17

Er zit wel verschil in of ze het dier gewoon dumpen of dat ze de controle willen blijven houden.
Genoeg mensen die als ze dan een "goed" plek gevonden hebben nooit meer iets van zich laten horen. Hoe goed heb je het dan met je paard voor?
Ik denk dat veel mensen gewoon voor het zicht van andere het goed willen doen. Uit het oog uit het hart.

Als je van de volledige verzorging afziet dan is het logisch dat je meer betaald. Zeker oudere paarden hebben nog weleens wat extra nodig. Dat moet je wel van te voren mee rekenen anders ga je jezelf te kort doen.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:19

Inderdaad erg herkenbaar. Zodra je een stukje land bij je huis hebt, denken mensen dat je paard houden geen geld meer kost of zo. Ik kreeg ook constant paarden aangeboden. Nu gelukkig niet meer. Ach één meer of minder dat maakt bij jou toch niet uit was dan het argument. Hhmm zo zie ik dat toch niet helemaal.
Eén keertje wel gedaan maar ja dat was een oud manegepaardje waar mijn dochter les op reed die met pensioen ging. Tja dat kan je natuurlijk niet weigeren. Stond gratis bij ons maar eventuele extra kosten (DA, hoefsmid e.d.) voor de manege.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:33

Ik kan het ook niet begrijpen dat je je maatje weg doet als je niet meer kan rijden.

Ik denk daar wel eens over na. Wat zou ik doen als mijn paard met pensioen moet? Ik heb hem thuis staan met een shetlander vriendje. Ik zou hem nooit weg doen maar ik twijfel wel of ik hem niet naar een pensioenplek zou brengen waar ze het hele jaar op de wei kunnen. We zitten hier op kleigrond en de wei is in de winter te slecht. Dan staan ze in de paddock.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:37

Kan haast niet geloven dat mensen dat echt van je vragen.. Belachelijk..

Ik zou het lekker voor jezelf houden.. Geen gezeur en alles in eigen beheer. Ik zou hier thuis ook wel plek hebben voor 1 extra pony maar ik heb geen zin in gezeur en extra werk voor een paar rotcenten.

elch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:46

Heel herkenbaar en volstrekt onacceptabel.
Als je een dier neemt, neem je daarmee de verantwoordelijkheid voor zijn/haar welzijn op je en dat betekent dat je er netjes voor zorgt en niet een ander opscheept met de kosten en zorgen als het niet meer bij jou past.

palousa_boy

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:12

Ach, wij hebben ook zo'n gratis paard staan omdat die mensen terug wilden naar Nederland en het paard niet mee wilden nemen.
Dit paard was al met semi pensioen (toen al 3 jaar niet bereden) met d'r 19 jaar. Eigenlijk wilden we er een veulen mee fokken maar ivm haar conditie en leeftijd maar niet gedaan. Hadden nog kunnen gaan trainen maar besloten om toch maar volledig met pensioen te zetten omdat ze inmiddels alweer 22 is.
Hebben ook alles erbij gekregen (2dure merkzadels, dekens etc) dus zouden we dat verkopen dan heeft ze d'r geld ook wel opgebracht.

Verder kwam het eigenlijk wel mooi uit omdat er een 3e paard zou komen en met nummer 4 zou deze dan niet alleen komen te staan als we samen gingen rijden.

We hadden toen ook een oproepje staan op bokt geloof ik, maar aangezien we in Frankrijk wonen was 90% van de reacties meer iets dat neer kwam op "ik zou het niet vertrouwen want ze wonen in het buitenland".

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:19

Bekend hoor. Mensen wisten ons ook wel te vinden als ze van hun paard af moesten. En we hebben het zelfs ook een paar keer gedaan.
Ze waren altijd vol beloftes, want ja, ze waren er zo aan gehecht, ze zouden geregeld langs komen. Nou, dat heeft niemand ooit gedaan. Zoveel betekende hun maatje toch ook weer niet voor ze.

Je begrijpt het wel, ik doe het niet meer.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:24

Voor mensen een paard kopen, zouden ze er over na moeten denken wat ze met het paard doen als hij niet meer bereden kan worden. Begin eventueel een flinke spaarpot hiervoor aan te leggen of wees zo dapper om hem naar de slager te brengen als je niet mee voor de kosten op wil draaien.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:26

Onze lucifer staat ook met pensioen maar betalen daar gewoon netjes onze stalling voor. Het hoeft alleen geen super de luxe stalling meer te zijn. Hij is blij met zijn wei, kameraden en een warm bed ' nachts. Ik zou het te zot voor woorden vinden dat iemand gratis het paard wil stallen. Je hebt ervoor gekozen dan zorg je er ook voor, tot het einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:28

Ik begrijp het ook niet ..
Zelf zit ik aan de andere kant, ik heb 2 "pensioenpony's" (zijn beiden 20+, in theorie kunnen ze nog gereden worden maar bij de 1 is dat stappen en bij de andere ook vooral, al kan die in theorie wel meer maar er komt altijd wel wat (medisch) tussen..) en die staan volpension. Soms denk ik wel eens, als ik de rest van de stal bezig zie, van 'wat zou het fijn zijn om gewoon alles te kunnen'. Gewoon niet nadenken, paard nemen en rijden, zonder te moeten zien of ze een goede dag hebben of niet of dat ze wel of niet van dit of dat last hebben waardoor je plannen weer in het water vallen. Om dan nog maar te zwijgen over alle extraatjes die ze krijgen om alles goed te houden. Maar dit heb ik niet, en ik betaal ook gewoon 2x volpension.

Maar denken van "ik dump ze ergens op een weitje en ik koop mij een nieuw paard", sorry, maar dat kan ik gewoon niet. Als het al zou gebeuren omdat het niet meer gaat op stal om de 1 of andere reden (maar dan zit je weer met paarden die je om diverse redenen niet zomaar even op een weide in een kudde gooit) dan zou ik wel gaan zoeken maar gewoon pension/verzorggeld betalen, geen ander paard kopen en daar nog zo vaak mogelijk langs gaan en alles in de gaten houden en regelen. Ik laat nog niet eens de hoefsmid komen als ik er niet bij kan zijn, laat staan grotere dingen :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:56

Ik kan het ook echt niet begrijpen hoor. Als mijn oudje (nu 19) met pensioen is blijft ze lekker op dezelfde stal staan met dezelfde pensionprijzen. Moet er niet aan denken dat ik op een gegeven moment tegen haar zeg “paard bedankt voor de ritjes maar je bent te oud. Succes :list: “ nee hoor die van mij blijft lekker op haar pensionstal staan tot ze dood gaat en als ze naar de kliniek moet doen we dat.
De prijs die jij trouwens vraagt is al super laag, dat mensen dat nog te duur vinden :roll:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:08

Tigra_ schreef:
Er zit wel verschil in of ze het dier gewoon dumpen of dat ze de controle willen blijven houden.

Klopt. Op de laatste pensionstal waar ik stond was het zo dat mensen vanuit Rotterdam hun paard midden op de Veluwe hadden neergezet, want ja daar was het zo mooi rijden als ze dan kwamen. ALS ja, eens in de 6 weken maar dan moest het ook nog goed weer zijn anders lieten ze ook verstek gaan. Paard op leeftijd hup inspannen en met 6 personen op de koets de hele dag de bossen in inclusief de mulle zandpaden.
Heb altijd medelijden met dat paard gehad, oud en dan nog zo gebruikt worden, je zet je die dag in als ze komen en vervolgens mag je het de dagen erna maar weer uitzoeken met een lijf dat vol spierpijn zit en compleet moe en onder de opgedroogde oude zweetplekken.
Kan dat niet snappen hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:16

Tja, "mijn" blijvend geblesseerde haf staat al jaren op een zorginstelling. Maar ik heb er wel afstand van gedaan. Heb haar als het ware geschonken. Ze werkt daar nu al jaren met volwassenen met een autistische beperking die daardoor niet zelfstandig kunnen wonen (soort woongroep).
Mijn paard had permanente weidegang nodig in een stabiele kudde en minimale belasting. Ik kon haar dat hier op de vette klei niet bieden, maar voor de dood was ze te goed.
Prima oplossing zo.
Ik ben er overigens nooit meer geweest. Simpelweg.... ik kan het niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:52

Hier ook een weide en ook al vaak de vraag gekregen "of er niet nog eentje bij kan."
"Vroegah" was de regel; of hij wordt geheel van mij, of ze betalen voor de zorg en de plek. Als ze daarover in discussie gingen hielt het gewoon op.
Nu is dat veranderd naar; ik neem er geen meer. Punt. :)
Hier komen op weide geen paarden meer van anderen. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:27

LadyMadonna schreef:
Tja, "mijn" blijvend geblesseerde haf staat al jaren op een zorginstelling. Maar ik heb er wel afstand van gedaan. Heb haar als het ware geschonken. Ze werkt daar nu al jaren met volwassenen met een autistische beperking die daardoor niet zelfstandig kunnen wonen (soort woongroep).
Mijn paard had permanente weidegang nodig in een stabiele kudde en minimale belasting. Ik kon haar dat hier op de vette klei niet bieden, maar voor de dood was ze te goed.
Prima oplossing zo.
Ik ben er overigens nooit meer geweest. Simpelweg.... ik kan het niet

Maar jouw paard werkt dan voor de kost, dat blijkbaar past binnen haar beperkingen.

Ik had een paard zo ergens staan voor verkoop; die verkoop vlotte voor geen meter maar ze kon wel mee doen met het werk dat de paarden daar deden en zo verdiende ze ook haar kost.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:40

Joltsje schreef:
ik snap die mensen wel. :o .

voor sommige mensen is paardrijden een hobby.en dan heb je een oud paard waar je niet meer op kan rijden. terwijl je dat zo graag wilt. maar je kan er maar 1 betaldn. en je het t beste voor met je eigen paardje. dus wat is nou idealer als hij naar zo'n prachtig plekje gaat waar er goed vpor gezorgd wordt.

Jij begrijpt dan dus ook de gedachtengang dat een ander voor de kosten en zorg van jouw afdankertje wil opdraaien? Want dat is wat die mensen doen hè? Ik vind het ronduit belachelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:41

GDG schreef:
Joltsje schreef:

voor sommige mensen is paardrijden een hobby.en dan heb je een oud paard waar je niet meer op kan rijden. terwijl je dat zo graag wilt. maar je kan er maar 1 betaldn. en je het t beste voor met je eigen paardje. dus wat is nou idealer als hij naar zo'n prachtig plekje gaat waar er goed vpor gezorgd wordt.

Jij begrijpt dan dus ook de gedachtengang dat een ander voor de kosten en zorg van jouw afdankertje wil opdraaien? Want dat is wat die mensen doen hè? Ik vind het ronduit belachelijk.

Dan moet je hem voor de dood weg doen. Als je er maar een kan of wilt betalen, waarom heb je er dan 2?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:45

Joltsje schreef:

Je snapt ook dat zo'n prachtig plekje waar er goed voor gezorgd wordt geld kost?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:45

Zag net op Facebook nog een oproep wie een 26 jarige C pony wil hebben wegens aanschaf nieuwe pony en de pony is geblesseerd aan haar heup, dus ook niet meer rijbaar. -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:47

cobiie schreef:
Zag net op Facebook nog een oproep wie een 26 jarige C pony wil hebben wegens aanschaf nieuwe pony en de pony is geblesseerd aan haar heup, dus ook niet meer rijbaar. -O-

Dat is echt zielig vind ik. Wat sneu.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:52

cobiie schreef:

Schandalig en zonder verantwoordelijkheidsgevoel. Of je houd zo'n dier, of je laat het inslapen. Maar ermee leuren op Facebook -O-

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:24

dejong_wever schreef:
Wat ik wel eng vind, als mensen hun paard een goed plekje wensen en dan de prijs zijn overeen gekomen of ze dan wel zullen betalen. Straks zit jij met nog een paard waar niet meer voor betaald gaat worden. Waar moet jij er dan mee heen? Als je al zoiets zou doen, dan moet je eigenlijk al een closule opnemen in je contract dat je het paard verkocht of laat slachten/inslapen.

Dat is ook de reden dat ik het niet aandurf om hier een pensioenpaard aan te nemen. Het is niet je eigendom dus je mag het dier ook niet laten slachten/verkopen maar je zit mooi wel met alle kosten en zorgen. Zie dat maar weer eens recht te breien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:28

Maar dat is ook met een jong paard een risico.
Kennis van me heeft nu een tinker op stal staan waar de eigenaar niet meer van komt en de telefoon niet meer aanneemt.
Hij verleast het paard nu maar om wat van de kosten terug te krijgen. Dat heeft hij dan ook door geappt dat te doen. Berichtje gelezen maar geen antwoord.
Liefst zou hij hem verkopen, maar ja dat kan niet met de eigendom van een ander.
Hij betaald de smid, laat maar mee ontwormen met de rest, dus de waarde van het dier is al dik en dubbel betaald door hem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:30

cobiie schreef:

Gevalletje: ik durf de verantwoording niet aan om de dierenarts te bellen om die pony te laten gaan.

Maar even een andere kant: ik heb ooit eens een paard laten gaan. Had goede redenen. Omdat het even tijd kost om dat netjes te regelen had de dierenarts er een ferme pijnstiller in gestopt zodat ze minder pijn zou hebben en daarmee iets aangenamer haar laatste dagen had.
Je wil niet weten hoeveel mensen van mening waren dat inslapen onzin was..........

bruintje123 schreef:
Maar dat is ook met een jong paard een risico.
Kennis van me heeft nu een tinker op stal staan waar de eigenaar niet meer van komt en de telefoon niet meer aanneemt.
Hij verleast het paard nu maar om wat van de kosten terug te krijgen. Dat heeft hij dan ook door geappt dat te doen. Berichtje gelezen maar geen antwoord.
Liefst zou hij hem verkopen, maar ja dat kan niet met de eigendom van een ander.
Hij betaald de smid, laat maar mee ontwormen met de rest, dus de waarde van het dier is al dik en dubbel betaald door hem.

Ehm, je kunt dat paard "gewoon" verkopen. Daar zijn juridische procedures voor beschreven. Als je dat correct volgt is het eindresultaat dat je het paard mag verkopen en de opbrengst voor jou is. Gevalletje goede rechtsbijstandverzekering.