Jouw stal routine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:42

Ik heb een D en E pony op een paddock staan met schuistal, deze worden niet meer gereden.
's morgens tussen 9 en 10 uur worden de schuilstal en paddock proper gemaakt, krijgen ze krachtvoer en hooi.
Bij goed weer staan gaat de weide open en mogen ze overdag staan grazen. (Staat weinig op maar kwestie van bezigheid).
Tussen en 16 en 18 uur word opnieuw de schuilstal proper gemaakt en krijgen ze opnieuw beetje hooi.
Tussen 20 en 21 uur de laatste check up en krijgen ze hooi voor de nacht en eventueel dekens op of wisselen en in de winter wat krachtvoer en gaat de weide dicht.

's morgens doet mijn vader de paarden
de vroege avond doet de buurman ze
's avonds ga ik er heen.

als het goed weer is en ik zin heb ga ik overdag er ook wel heen voor ze te poetsen of te knuffelen.
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 19-09-17 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:42

Hmm, routine wisselt bij mij per dag :+

Mijn prinses staat bij mijn buren, waar ze zich uitstekend vermaakt.
Van maandag t/m donderdag (werreke) kom ik tussen half zes en half acht, direct uit het werk of direct na het eten. Stal mesten, waterbak schoonmaken, bult hooi geven, poetsen en iets van beweging (wandelen of longeren en incidenteel rijden in de bak). Daarna gaat ze met een bak luzerne of Vitalbix nutrimash naar bed of als het weer het toelaat terug in de wei. Als ze in de wei blijft doe ik ook nog even waterbakken vullen.

Vrijdag t/m zondag: net hoe het uitkomt. Meestal wel een ritje in de buurt of langere tocht met de trailer. Mesten, water bijvullen en hooi geven blijft hetzelfde. Na de rit afspoelen, hoefjes controleren, Vitalbix en weer terug in de wei. Soms kom ik meerdere keren per dag, eerst om te mesten en later om op pad te gaan. Vooral zomers ga ik het liefst 's avonds op pad.
Als het straks weer vroeg donker is dan is het doordeweeks wandelen niet meer te doen, dus dan wordt het helaas alleen een keer longeren van ma t/m do en dan de weekends overdag ritjes maken.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:12

XxDiandraxX schreef:
Ik voel me een hele slechte paarden eigenaar als ik dit lees.

Mijn twee jaarlingen (fjorden en rijden etc hoeft dus niet) staan 24/7 buiten in een natuurgebied. In de zomer kom ik er 1 a 2x per week om te checken. Ik de winter wel dagelijks of om de dag om hooi te voeren (onbeperkt in de winter) en een handje brok.

Wel mensen die er in de buurt wonen en in geval dat er iets is me opbellen maar verder gaan ze volledig hun eigen gang..
Heerlijk toch, denk dat de paarden hier een stuk gelukkiger mee zijn dan een baas die ze drie keer per dag zien en gesjor en gesjouw met dekens en gedeeltelijk binnen staan. O:)

Anoniem

Re: Jouw stal routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:18

Ik hoef hier niks de toen :=
Maar de routine is doordeweeks:
7:00 hooi en brokjes
8:00 de paddock op, zodra alles buiten staat worden daar de hooinetten gevuld
13:00 2e keer hooinetten vullen
17:00 3e keer hooinetten vullen
18:00-19:00 binnenzetten, en daarna rijden/longeren/vrij/nog even de grote paddock in

Weekend:
Zodra ze staleigenaar wakker is krijgen ze brok, en daarna gelijk de paddock op. Is ergens tussen 6:00 en 8:00. Daar weer hooinetten vullen.
13:00 2e keer hooinetten vullen
17:00 3e keer hooinetten vullen
18:00-19:00 binnenzetten
En ergens die dag gaan we naar het bos/rijden/longeren/vrij/nog even de grote paddock in

Mesten wordt 7 dagen per week voor mij gedaan. In de paddock halen ze om 13:00 nog een keer de mest eruit en de rest doe je zelf zodra je er bent.
:)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:38

Bliksem schreef:
XxDiandraxX schreef:
Ik voel me een hele slechte paarden eigenaar als ik dit lees.

Mijn twee jaarlingen (fjorden en rijden etc hoeft dus niet) staan 24/7 buiten in een natuurgebied. In de zomer kom ik er 1 a 2x per week om te checken. Ik de winter wel dagelijks of om de dag om hooi te voeren (onbeperkt in de winter) en een handje brok.

Wel mensen die er in de buurt wonen en in geval dat er iets is me opbellen maar verder gaan ze volledig hun eigen gang..
Heerlijk toch, denk dat de paarden hier een stuk gelukkiger mee zijn dan een baas die ze drie keer per dag zien en gesjor en gesjouw met dekens en gedeeltelijk binnen staan. O:)

Niet alle paarden worden happy van de hele dag buiten staan, super raar maar wel waar. Met mijn merrie doen we een poging om haar steeds iets langer buiten te laten lopen maar rond een uur of 12:30 is ze vaak keihard rondjes aan het rennen in de wei omdat ze naar binnen wil, ze komt dan nog net niet door het draad heen. Haar doe je er geen plezier mee om de hele dag buiten te laten lopen, en zo zijn er daar wel meer van. :)

En jaarlingen horen ook lekker buiten te lopen! :j

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:10

Wat een leuk topic! Zal die van mij er ook bij zetten (staan op halfpension, ik kom nu 1x per dag).

Ik kom meestal in de namiddag. Dames staan tot ongeveer 16.00 buiten (zomer land, winter paddock). Ik maak eerst bakjes met biks en vul hooinetten. Dan ga ik uitmesten - eerst de niet-zo-nette merrie, dan de heel-erg-nette merrie :+ Daarna poets ik de grote merrie en krijgt zij beweging in de vorm van rijden/longeren. De kleine varieert van dag tot dag, op dit moment is ze niet zo lekker (allergisch voor zeg maar ALLES) dus dan mag ze rustig aan doen. Als de grote merrie haar ei kwijt is krijgen ze allebei hun muesli met supplementen (grote heeft duivelsklauw, kamille, valeriaan en oestress want draak. Kleine krijgt antihistamine en balsamic air want kuchjes). Grote heeft nu een beetje last van mini mok plekjes, dus die smeer ik dagelijks in. That's it!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:15

Change3x schreef:
Bliksem schreef:

Niet alle paarden worden happy van de hele dag buiten staan, super raar maar wel waar. Met mijn merrie doen we een poging om haar steeds iets langer buiten te laten lopen maar rond een uur of 12:30 is ze vaak keihard rondjes aan het rennen in de wei omdat ze naar binnen wil, ze komt dan nog net niet door het draad heen. Haar doe je er geen plezier mee om de hele dag buiten te laten lopen, en zo zijn er daar wel meer van. :)

Dit blijft natuurlijk een eeuwenlange discussie, maar je hebt buiten lopen en je hebt buiten lopen. Een vierkant weiland waar niks te beleven is zou ik na een paar uur ook wel zat zijn (zeg niet dat het bij jou zo is). Maar zijn er vriendjes, schuilmogelijkheden, droge/schaduwplekken om te liggen en genoeg te eten dan is het een heel ander verhaal. Zet de staldeur van je paard maar eens open en kijk wat hij gaat doen. Geen enkel gezond paard staat graag opgesloten als de alternatieven goed genoeg zijn. Maar daar gaat dit topic verder niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:20

Bij mij is het er een beetje afhankelijk van of ik naar school moet of dat ik een dag thuisstudie heb, soms is de eerste voerbeurt dan wat later of gaan ze bijvoorbeeld een keer 's ochtends op de wei. Maar globaal is dit het schema

7:00 Hooinetten vullen, paddock uitmesten, waterbakken bijvullen en eventueel dekens wisselen
14:30 Weidegang, daarna wei uitmesten. Paarden gaan terug naar de paddock en tijd voor brokjes.
Tussen 14:30 en 20:00 rijden/longeren
20:00 Hooinetten vullen

In de winter
7:00 Brokjes op stal, ondertussen hooinetten vullen en dan naar buiten
14:30 Weidegang, daarna wei uitmesten en krijgen ze wat hooi
Tussen 14:30 en 19:30 rijden/longeren
19:30 Naar binnen
22:00 Hooinetten op stal bijvullen. Indien nodig dekens wisselen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-17 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:27

Leuk een ontzettend leuk topic!

Mijn paard staat op volpension, dus wat dat betreft een stuk 'makkelijker' dan de meeste die nu hebben gereageerd.

Hij wordt door de eigenaren buiten/binnen gezet, zij geven ook 4 x p/d hooi (08.00, 16.00, 1800 en 22.00) en 2 x brok (07.00 en 18.00). Ook mesten ze uit.

Zelf kom ik doordeweeks na m'n werk (voor of na het eten). Dan haal ik hem uit stal, poetsen, knuffelen, dan grondwerk/wandelen/longeren/rijden. Erna geef ik hem altijd wat water op de poetsplaats na het werk, doe z'n warmte deken voor z'n rug op. Dan nog na poetsen/knuffelen en z'n eten klaar maken. Hij krijgt maar 2 x een klein handje brok, en van mij een ruwvoermix en een klein beetje slobber met supplementen. In stal laten ik z'n slobber eten. Dan haal ik hem eruit om wat buigingsoefeningen te doen (000hoofd richting zn kont, terug brengen naar zn schouder, omlaag en erna strekken). Dan terug in stal lekker eten en na een halfuur haal ik z'n warmte deken af en ga ik naar huis.

Ben er gemiddeld 1.5 a 3 uur per dag.

Ook heb ik vaak een trainingsschema:
Ma: longeren (pessoa)
Di: rijden (dressuurles)
Woe: rust
Do: longeren balkjes
Vr: grondwerk (van vrijheidsdressuur tot basis of soms lekker wandelen) / rust
Za: rijden (liefst buiten, of net wat anders dan normaal)
Zo: zie vrijdag

De dagen dat we grondwerk doen, doen we lichamelijk lekker rustig aan. Soms ruil ik een dagje longeren ook om voor lange lijnen in de bak.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:30

De mijne staat in volpension, dus klusjes hoef ik bijna niet te doen. Ze wordt 's ochtends vroeg gevoerd en buitengezet, stal wordt gedaan en ze wordt 's avonds binnengezet en gevoerd.

Ik ga naar stal wanneer het mij uitkomt. Ik kijk eerst even hoe druk het is (er staan volgens mij 12 paarden, dus nooit echt druk) en of de longeercirkel of bak in gebruik is. Dan maak ik een plan voor wat ik die dag ga doen, meestal grondwerk of rijden. Spullen klaar leggen, paardlief uit de paddock of de wei plukken, afhankelijk van waar ze staat. Poetsen en klaar maken om te longeren, rijden wat dan ook. Dan stap ik op de stenen in op advies van haar masseur en gaan we aan het werk. Na afloop wordt ze op het harde uitgestapt, afgezadeld en gepoetst en maak ik haar slobber klaar. Deken op en op stal om te eten. Als ze haar eten op heeft mag ze weer naar buiten, ruim ik alles op en kan ik weer naar huis.

Een trainingsschema heb ik verder (nog) niet. Paard staat pas een maand op deze stal en krijgt nog de tijd om rustig te wennen. Op dit moment doe ik vooral grondwerk met haar.

Jarenlang alles zelf moeten doen op een particulier weitje toen ze nog mijn bijrijdpaard was, maar vind dit toch wel heerlijk hoor :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:32

Hier doen we zelf alleen de avondronde van het grote paard, de stallen aan huis worden verhuurd en is volpension.

8.00 wordt er gevoerd
9.00 gaat ons grote paard (Echt Waar) en zijn PP-maatje (Oma) naar buiten
20.00-21.00 halen we Oma en Echt Waar weer naar binnen, voeren Echt Waar en zetten zijn eten voor de volgende ochtend klaar (moet geweekt worden en met poedertjes en dergelijke), controleren of iedereen nog voldoende hooi heeft tot de volgende ochtend en hangen zo nodig er wat bij (paarden hebben onbeperkt). Vullen zonodig het hooi/water op de PP wat aan zodat ze direct als ze naar buiten gaan eten hebben.

De 2 minishetten zijn een heel ander verhaal. Die staan in de tuin en zijn op dieet:
9.00 een klein hooinet (1kg hooi)
12.00 een net stro
15.00 een klein hooinet
18.00 luzerne+vitaminekorrel
21.00 een vol hooinet (2kg hooi) en een stronet

Mesten gebeurt meestal tussen 9 en 12, maar er wordt wel eens een dag overgeslagen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:47

Wat leuk om van iedereen zo alles te lezen! :))

Bliksem schreef:
Change3x schreef:

Dit blijft natuurlijk een eeuwenlange discussie, maar je hebt buiten lopen en je hebt buiten lopen. Een vierkant weiland waar niks te beleven is zou ik na een paar uur ook wel zat zijn (zeg niet dat het bij jou zo is). Maar zijn er vriendjes, schuilmogelijkheden, droge/schaduwplekken om te liggen en genoeg te eten dan is het een heel ander verhaal. Zet de staldeur van je paard maar eens open en kijk wat hij gaat doen. Geen enkel gezond paard staat graag opgesloten als de alternatieven goed genoeg zijn. Maar daar gaat dit topic verder niet over.

Ik kan je zeggen dat sommige paarden echt graag naar binnen willen... mijn jonkie (3.5 jaar) sowieso, stal deur en wei open, ze staat op stal ook als er geen eten ligt. En als ze er echt klaar mee is, gaat ze zelfs door de draad heen op weg naar haar hok...
En die is echt helemaal gezond en heeft ook altijd dag en nacht buiten gestaan. Maar zij is er ook zo één die je werkelijk overal volgt als je buiten bent.

En ze hebben alles behalve een saaie wei, zo'n 10 hectare met bos/bomen, bergen, verschillende schuilplaatsen, vriendjes, etc.
Ruin die hier stond, liep zichzelf echt stuk als hij naar binnen wilde... voor hij bij mij kwam was hij ook niet gewend buiten te staan, helaas.

Hoe dan ook, vind ik dat een paard buiten hoort, elke dag en zo lang mogelijk, zelfs de internationale wedstrijd paarden staan gewoon buiten en met vriendjes. Dieren zijn veel happier dan als ze maar een uurtje buiten komen. Scheelt dat je hier bij wet verplicht bent je paard buiten te zetten (blessures, etc natuurlijk een uitzondering) en samen met andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:49

Ik sta half pension. :)

Uur of 8 's ochtends paarden biks en de middag groep hooi
Half 9 naar buiten (land hele dag maar staan nu weer op paddcok ivm water)
(hier tussen mest stal de paarden die in vol pension staan)
12.30 wissel en middag paarden buiten en ochtend groep naar binnen met hooi
17.00 biks met luzerne

Ik kom meestal rond 17.00 met mijn moeder. Ik ga dan poetsen en opzadelen en zij gaat mesten. Tegen de tijd dat ik opgezadeld ben helpt ze mij opstappen en gaat zij opstrooien. Dan geven wij zelf nog een plak hooi voor het idee en rond 22.00 krijgen ze van stal nog mega veel hooi. Soms heeft ze meer hooi dan stro haha. :)
Mijn paard vindt het op het land rond een uur of 4 wel welletjes en meestal halen ze alles tussen 16.30 en 17.00 weer binnen. Op de paddock staan ze een halve dag. Ze is erg gesteld op haar eigen stal dus vind het niet zo heel erg, en zeker niet omdat ze zo mega veel hooi krijgen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:51

@Quir: maar heb je het nu echt over een stal die ('s nachts) op slot gaat? Ik lees het in jouw geval meer alsof de stal de schuilmogelijkheid is. Mijn appaloosa haat regen en gaat dan ook graag in de stal staan als het regent, maar komt er snel genoeg weer uit als het droog is. Dat is letterlijk gezien ook op stal staan, maar niet gedwongen als je begrijpt wat ik bedoel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:54

Toch lees ik hier ook mega veel aangeleerd gedrag, een paard dat het rond 16 wel welletjes vind terwijl de binnenhaaltijd een halfuur later is is gewoon gewend om rond die tijd naar binnen te mogen waar voer klaar ligt.
Bij mijn eigen paarden merk ik het ook, de overgang van 24/7 buiten naar 's nachts op stal verloopt probleemloos, van 's nachts op stal naar 24/7 moeten ze meer omschakelen. Vooral omdat er dan ook niet meer bijgevoerd wordt als het niet nodig is. Dus ze missen vooral het voeren op stal wat ik in de wei afbouw. Eens gewend dan lopen ze ook na het voeren in de wei zo weer terug de wei in.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:02

Echt Waar wil inderdaad graag op stal vanwege voer (of tenminste, dat kan bij hem heel goed de reden zijn. Hij krijgt krachtvoer en smakelijker ruwvoer op stal). Oma wil ook graag 's nachts op stal, ook toen ze nog met zijn 6en buiten stonden en ze dus niet alleen achter zou blijven als Echt Waar naar binnen gaat. Dat terwijl zij nooit bijgevoerd wordt op stal (ze wordt wel eens overdag naar binnen gehaald om bijgevoerd te worden, maar dan staat ze op de poetsplaats en gaat ze daarna direct weer naar buiten. Dat doen wij echter nooit en is nooit op het tijdstip dat ze op stal gaat). Ze krijgt hetzelfde hooi als buiten en op beide plekken krijgt ze water uit een bak. Zelfs toen als ze nog op het gras kan maakt het geen verschil. Ja, ze legt zich er uiteindelijk wel bij neer. Maar haal haar 1x 's avonds naar binnen en ze staat er weer een week om te vragen en dan moet je ook echt opletten met een ander buiten weghalen want anders gaat ze zelf alvast. Leo wil 's avonds ook graag naar binnen terwijl hij nooit bijgevoerd wordt, Peppy wil graag naar binnen (terwijl die meestal niet bijgevoerd wordt en nooit 's avonds), Bob voelt zich echt mishandeld als hij 's nachts buiten moet blijven. En zo ken ik nog talloze voorbeelden van paarden die het liefst gewoon 12/7 binnen zijn, maar overigens ook minimaal 6/7 buiten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 13:04

Nee ik heb ze nu 's nachts echt op stal staan. De winter ook, mijn stal is geïsoleerd en verwarmd omdat het hier in de winter -35 overdag kan zijn. Aantal paarden trekken dat niet buiten ondanks zeer goede kwaliteit onbeperkt hooi. Dus heb ik ze als het donker is binnen staan. :)
Ook ivm wolven wil ik ze dan gewoon ook niet in het donker buiten hebben. Ze pakken elanden, die zijn groter dan mijn D-pony's. Dus dat risico ga ik ook gewoon niet aan.

Zomer en met goed weer (regen of iets staan ze ook gewoon buiten, maar onweer heb ik ze binnen) staan ze overigens gewoon dag en nacht buiten, dan komen ze twee keer per dag een uurtje op stal om te eten en krijgen dan hooi.

Meestal moet ik ze ergens achteraan ophalen of roepen, maar die kleine kan echt heel duidelijk aangeven wanneer ze er klaar mee is en dat is echt random op de dag. Verder niets met eten of rond binnen halen of iets te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:06

Hier kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten gaan staan. De weide wordt gesleept dus mijn stal routine is degene die gereden wordt, borstelen, daarna voeren, water en hooi bijvullen en natuurlijk tussen door een hoop getut en hele verhalen ophangen tegen die knollen. :')
Als het erg warm is of enorm regent staan ze binnen (meestal per twee in een stal van 3*3 _O- Ze hebben 4 stallen overigens maar ze kiezen er voor om zich per twee in 1tje te proppen. :)) ) maar verder lopen ze altijd op weide te schooien eigenlijk.

Ik ga dus 1 keer per dag. Mijn nonkel en schoonvader wonen vlakbij, die gaan vaak 's ochtends even kijken (uit zichzelf.) en één van de buren laat zijn hond 's avonds nog uit richting mijn weide (is een bospad er heen) en kijkt dan ook even. :D (daar kwam ik achter toen ik 's avonds daar was omdat mijn merrie op bevallen stond. Heb hem toen maar even mijn nummer gegeven, die van mijn man had hij al maar dan kon hij mij ook bereiken.)

Poetsen doe ik eigenlijk alleen voor wedstrijd en voor trainingen (waar het tuig ligt :o ) en nu in de winter onder het deken. :=

Als ze aan huis komen zullen ze vermoedelijk zeker in het begin 's nachts wel binnen moeten want hier liggen we aan een drukkere weg en ze moeten eerst maar even goed gewend zijn eer ze daar aan blijven staan in de nacht. :=
Mijn man is een stuk preciezer dan ik dus dan zal ik moeten poetsen gok ik. _O-

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:15

Wat een drukke bedoeling is het bij de meeste van jullie zeg.
Ik heb 2 pony's op de wei staan. Wij hebben een paddock met schuilstal voor de nachten en als de fructaan te hoog staat. In de ochtend gaan ze de wei op rond 7 uur en in de avond komen ze er weer af. Dan krijgen ze een koek en soms een appel of worteltjes. Poep scheppen in de paddock proberen we iedere dag te doen en de wei om de dag.
Rijden doen we te weinig maar dat is niet zo heel erg. Moet ook nog 32 uur werken op de week en het huishouden en de kinderen willen ook aandacht.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:26

Voor mij hetzelfde als Eva1975. Ivm werken (32 uur) en kinderen moet alles wel efficient gedaan worden :D

Alles staat 24/7 buiten met schuilstal.

's morgens hooibakken bijvullen (honden lopen en honden/katten voer).
's middags/begin van de avond, mest ruimen uit de paddocks, paarden op stal voor brok, hooibakken vullen (2x kuubsbak voor 3 paarden en de bak van de ponies). Waterbakken (2x1000 liter) lopen vanzelf vol als het regent, alleen bijvullen indien nodig.

Rijden, longeren, mennen, tutten allemaal in de tijd die daar omheen is, maar ook verzorgsters, vriendinnen en kinderen die het leuk vinden om samen bezig te zijn. (wat is er gezelliger dan met een vriendin bijkletsen tijdens een buitenrit :j )

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:34

Ik heb geen echte vaste routine zoals de meesten onder jullie. Mijn pony's (3, nu tijdelijk 2) staan aan huis. 's Morgens ga ik rond 7u naar stal. Afhankelijk van het weer en/of mijn dagplanning gaan ze dan naar buiten of geef ik ze voer/hooi/water/mest uithalen.
Ze komen zowiezo als het donker wordt terug naar binnen, maar meestal iets vroeger, zo rond 18uur en dan krijgen ze voer en hooi.
Rond 20uur (als de kindjes gaan slapen zijn) ga ik nog eens de stallen controleren, en zet water en hooinetten voor de volgende dag klaar.

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:24

Wij hebben de pony's thuis staan. Doordeweeks: Rond half zeven krijgen ze hooi, vervolgens krijgen ze om zeven uur brokken en daarna gaan ze in de paddock met hooi. Als we uit school komen rond 4/5 uur gaan ze de wei in tot een uur of acht. Als ik nog iets wil doen doe ik dat of voor of na de wei. In de winter valt de wei weg en krijgen ze meer hooi.
In het weekend en in de vakanties is het net hoe het uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:33

Shanna schreef:
Toch lees ik hier ook mega veel aangeleerd gedrag, een paard dat het rond 16 wel welletjes vind terwijl de binnenhaaltijd een halfuur later is is gewoon gewend om rond die tijd naar binnen te mogen waar voer klaar ligt.
Bij mijn eigen paarden merk ik het ook, de overgang van 24/7 buiten naar 's nachts op stal verloopt probleemloos, van 's nachts op stal naar 24/7 moeten ze meer omschakelen. Vooral omdat er dan ook niet meer bijgevoerd wordt als het niet nodig is. Dus ze missen vooral het voeren op stal wat ik in de wei afbouw. Eens gewend dan lopen ze ook na het voeren in de wei zo weer terug de wei in.

Je hebt het over mijn merrie: ze gaat gewoon pas naar binnen als ze gaan binnen halen hoor.
Zij wordt niet om 4 uur binnen gehaald. Ik heb geen land paard, ik ben al blij dat ze het zo lang leuk vindt. Vorige stal was ze het na uur of 3 al zat en ging ze het op een lopen zetten. Idem in opfok, mijn paard heeft wel bewezen dat het geen landpaard is. Niet elk paard kan 24/7 genieten op het land. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:35

Hier geen strakke routine, wanneer ik wat doe hangt af van wanneer/hoe lang ik thuis ben en uiteraard van de periode in het jaar.

Op dit moment haal ik 's ochtends de paarden van het land (ze komen zelf, ik hoef alleen maar het draadje dicht te doen) en haal ik het graasmasker van de pony af (en die maak ik zonodig schoon). Dan krijgen ze een hooinet waar ze de hele dag mee kunnen doen en terwijl zij daarvan smikkelen mest ik uit als er wat ligt (soms zijn ze 's nachts helemaal niet op de verharding en paddock geweest en als ik dan de avond ervoor uitgemest heb ligt er dus niks, zoals vanmorgen :Y) ) en doe ik een rondje onder de eiken om de gevallen eikels weg te halen.
Dan nog even water controleren en de paarden een aai geven en klaar.

Als ik thuis ben kan ik ze de hele dag zien, dus in geval van afwijkend gedrag heb ik dat snel in de smiezen. Ergens rond dat het donker wordt krijgt de pony weer het graasmasker aan (met wat heucobs) en laat ik de paarden weer vrij. Heb ik er zin in dan mest ik gelijk even uit, zoniet dan is dat voor de volgende ochtend.

Dit is de basis en alle andere klussen zijn extra voor momenten dat ik daar tijd/zin in heb of wanneer het moet :P . Zo loop of fiets ik geregeld even door de wei om de bedrading te controleren, of ik maak een extra hooinet (zoals afgelopen weekend) of ik verwijder graspollen van de bestrating, hekwerk repareren, andere indeling maken, vegen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:58

Mijn staat op ene pensionstalling waar ze iig de paarden binnen en buiten zetten. Sochtends vroeg naar buiten, savonds als het donker wordt naar stal met pluk hooi en eten.
De dekens moet je zelf om en af doen maar mijne heeft geen deken. Bovendien is het 4 km van mn huis dus ik ben zo heen en weer gereden.

Verder ben ik er zelf elke dag. Ik mest elke dag de stal uit en ook de natte plekken. Mijn stal is dus elke dag spik en span. Gelukkig heb ik ook een schoon paard.
Ik vind dat een erg fijn idee dat hij gewoon zonder vieze geuren of urinevlekken kan liggen en slapen. Paard is absoluut een liggert.

Verder train ik hem nu twee keer per week. jong dier dus we zijn nu aan het grondwerken en vrij springen