Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XxDiandraxX schreef:Heerlijk toch, denk dat de paarden hier een stuk gelukkiger mee zijn dan een baas die ze drie keer per dag zien en gesjor en gesjouw met dekens en gedeeltelijk binnen staan.Ik voel me een hele slechte paarden eigenaar als ik dit lees.
Mijn twee jaarlingen (fjorden en rijden etc hoeft dus niet) staan 24/7 buiten in een natuurgebied. In de zomer kom ik er 1 a 2x per week om te checken. Ik de winter wel dagelijks of om de dag om hooi te voeren (onbeperkt in de winter) en een handje brok.
Wel mensen die er in de buurt wonen en in geval dat er iets is me opbellen maar verder gaan ze volledig hun eigen gang..
Bliksem schreef:XxDiandraxX schreef:Heerlijk toch, denk dat de paarden hier een stuk gelukkiger mee zijn dan een baas die ze drie keer per dag zien en gesjor en gesjouw met dekens en gedeeltelijk binnen staan.Ik voel me een hele slechte paarden eigenaar als ik dit lees.
Mijn twee jaarlingen (fjorden en rijden etc hoeft dus niet) staan 24/7 buiten in een natuurgebied. In de zomer kom ik er 1 a 2x per week om te checken. Ik de winter wel dagelijks of om de dag om hooi te voeren (onbeperkt in de winter) en een handje brok.
Wel mensen die er in de buurt wonen en in geval dat er iets is me opbellen maar verder gaan ze volledig hun eigen gang..
Change3x schreef:Bliksem schreef:Heerlijk toch, denk dat de paarden hier een stuk gelukkiger mee zijn dan een baas die ze drie keer per dag zien en gesjor en gesjouw met dekens en gedeeltelijk binnen staan.
Niet alle paarden worden happy van de hele dag buiten staan, super raar maar wel waar. Met mijn merrie doen we een poging om haar steeds iets langer buiten te laten lopen maar rond een uur of 12:30 is ze vaak keihard rondjes aan het rennen in de wei omdat ze naar binnen wil, ze komt dan nog net niet door het draad heen. Haar doe je er geen plezier mee om de hele dag buiten te laten lopen, en zo zijn er daar wel meer van.
En jaarlingen horen ook lekker buiten te lopen!
Bliksem schreef:Change3x schreef:
Niet alle paarden worden happy van de hele dag buiten staan, super raar maar wel waar. Met mijn merrie doen we een poging om haar steeds iets langer buiten te laten lopen maar rond een uur of 12:30 is ze vaak keihard rondjes aan het rennen in de wei omdat ze naar binnen wil, ze komt dan nog net niet door het draad heen. Haar doe je er geen plezier mee om de hele dag buiten te laten lopen, en zo zijn er daar wel meer van.
En jaarlingen horen ook lekker buiten te lopen!
Dit blijft natuurlijk een eeuwenlange discussie, maar je hebt buiten lopen en je hebt buiten lopen. Een vierkant weiland waar niks te beleven is zou ik na een paar uur ook wel zat zijn (zeg niet dat het bij jou zo is). Maar zijn er vriendjes, schuilmogelijkheden, droge/schaduwplekken om te liggen en genoeg te eten dan is het een heel ander verhaal. Zet de staldeur van je paard maar eens open en kijk wat hij gaat doen. Geen enkel gezond paard staat graag opgesloten als de alternatieven goed genoeg zijn. Maar daar gaat dit topic verder niet over.
Shanna schreef:Toch lees ik hier ook mega veel aangeleerd gedrag, een paard dat het rond 16 wel welletjes vind terwijl de binnenhaaltijd een halfuur later is is gewoon gewend om rond die tijd naar binnen te mogen waar voer klaar ligt.
Bij mijn eigen paarden merk ik het ook, de overgang van 24/7 buiten naar 's nachts op stal verloopt probleemloos, van 's nachts op stal naar 24/7 moeten ze meer omschakelen. Vooral omdat er dan ook niet meer bijgevoerd wordt als het niet nodig is. Dus ze missen vooral het voeren op stal wat ik in de wei afbouw. Eens gewend dan lopen ze ook na het voeren in de wei zo weer terug de wei in.