Welk graszaad voor weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:02

Ik sluit ook aan in dit topic.

Wij hebben vanaf komende lente bouwgrond gepacht met (wei)land erbij voor de paarden. Hier staat nu koeiengras/raaigras. Er zal dus e.e.a. gedaan moeten worden om het geschikt te maken voor de paarden.

We zullen ons natuurlijk goed laten inlichten, maar misschien heeft iemand hier ook al tips.
Moet het land worden omgeploegd voordat het opnieuw wordt ingezaaid? Of kan het nieuwe gras door het bestaande gras worden gezaaid? En wat is de beste tijd van het jaar om dit te doen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:01

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik schop hem graag even omhoog.
Hoe zijn de grassoorten bevallen voor jullie? Opzich ziet mijn gras er redelijk goed uit voor de tijd van het jaar, maar er zijn enkele kale plekken tevoorschijn gekomen na de winter. Omdat ik niet over heel veel land beschik en de paarden er gedoseerd op kunnen en de voedingwaarde rond het minimum hangen, kreeg ik de tip om toch met BG3/raaigras door te zaaien. Dan zouden ze wat meer voedingstoffen uit het gras kunnen halen. Het gras wat er nu staat is ontzettend arm en groeit niet hard.
Laatst bijgewerkt door Djoena op 13-04-19 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:08

Dan zou ik eerder een grondmonster nemen om te kijken wat de kwaliteit is en of je daar ie5s in toe kan voegen...langzaam groeiend stengelig gras is juist perfect qua voedingswaarde/structuur...evt kan je mineralen/ vit opvullen met vit. Brokje

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:12

Ze krijgen bij mij helemaal geen brok alleen 24/7 goed kruidenmengsel hooi. Grondmonster is al genomen en daar kwam dus het advies uit om het raaigras/BG3 erbij te mengen om de voedingwaarde omhoog te brengen omdat de voedingswaarde echt rond het minimum hangen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:39

Djoena schreef:
Ze krijgen bij mij helemaal geen brok alleen 24/7 goed kruidenmengsel hooi. Grondmonster is al genomen en daar kwam dus het advies uit om het raaigras/BG3 erbij te mengen om de voedingwaarde omhoog te brengen omdat de voedingswaarde echt rond het minimum hangen.

Maar waarom zou raaigras de grond verbeteren??? Misschien hele goede reden voor hoor..maar zie de meerwaarde niet ten opzichte van andere grassoorten...

Een klein gedeelte raaigras in de wei kan natuurlijk geen kwaad maar zou dan zelf eerder kiezen voor andere grassoort of evt kruiden/ bloemen om kwaliteit/mineralen van je gras te verbeteren

Of toch de grond verrijken met evt dierlijke mest of iets van lavagruis ofzo

Wij hebben zelf meerdere weiden met de equitana ingezaaid en mooie volle wei gras..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:57

Equitana ga ik even opzoeken, bedankt!

Een van de paarden is extreem gevoelig voor (dierlijke)bemesting, dus dat gaat bij ons spijtig genoeg niet. Lavagruis zou ik na moeten kijken :j

Waarom het de grondkwaliteit zou bevorderen om er nu raaigras tussen te zaaien is voor mij ook een raadsel haha! Behalve dat er veel meer voedingsstoffen in raaigras zou zitten (vet gras?) en raaigras snel groeit (snel wortelt?) en ik de kale plekken in korte tijd hersteld kan hebben, heb ik er geen extra toevoeging bijgekregen. Hij zei wel dat in de paardengras soorten ook gewoon raaigras zat.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:23

In de equitana light zit idd heel kein gedeelte( 5 procent) raaigras..het groeit sneller idd...maar is slap en suikerrijk gras...helemaal niet zo best voor paarden om daar te veel van te eten..

Wel een snelle oplossing maar op termijn heb je veel meer aan een gezonde bodem!

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:33

Ik zou ook graag gebruik willen maken van jullie advies. Wij gaan onze wei opnieuw in laten zaaien. Maar met welke soort kan ik het beste in laten zaaien, we hadden het advies BG11, maar heb het idee dat daar veels te veel suikers in zitten en B3 ook teveel voedingswaarde heeft. Weet dus niet zo goed waar we goed aan doen....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:16

Wij hebben gisteren iemand anders naar ons land laten kijken en er komt nu een mix op met veldbeemd, roodzwenkgras en een klein deel raaigras. Verder gaan wij er los wat kruidenzaden op strooien voor de extra diversiteit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:18

Die 'diversiteit' zou ik niet zo snel zaaien. Die krijg je vaak gratis en voor niets :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:26

pol013 schreef:
Die 'diversiteit' zou ik niet zo snel zaaien. Die krijg je vaak gratis en voor niets :+

Ja? :+
Wat voor kruiden krijg je er dan normaal gesproken bij? Dat zou ook weer kruidenzaden schelen :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:35

Ik denk niet de kruiden die jij wenst te hebben. Klaver en brandnetel krijg je vast wel, maar ik denk dat je wat meer wenst.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:06

Ik was er al bang voor haha! Ja brandnetel laat ik meestal in 1 hoek staan en dat knip ik om het daarna te drogen of week ik in water voor de paarden, moestuin en soms zelfs brandnetelsoep voor ons :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:13

Wij hebben de Horse Star Extra met het kruidenmengsel. Geeft een mooie grasmat met diverse bloemen en kruiden die de paarden zeer kunnen waarderen. Daar zit maar 10% raai in en dat was de reden om die te kiezen. Kruiden die komen aanwaaien zijn meestal minimaal dus wij hebben erg voor gekozen om dat er extra bij te zaaien; de kruiden uit die mix komen niet aanwaaien maar zaaien zich wel verder uit als ze eenmaal opkomen. Wij hebben 1 stuk helemaal opnieuw ingezaaid met de Horse Star en kruidenmix en dat wordt netjes egaal afgegraasd. het grootste stuk is, nog, niet opnieuw ingezaaid en daar eten ze veel minder egaal, laten grotere stukken staan, ondanks dat de mest verwijderd wordt.
Brandnetel krijgen we er gratis bij :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:13

ElCid schreef:
Wij hebben de Horse Star Extra met het kruidenmengsel. Geeft een mooie grasmat met diverse bloemen en kruiden die de paarden zeer kunnen waarderen. Daar zit maar 10% raai in en dat was de reden om die te kiezen. Kruiden die komen aanwaaien zijn meestal minimaal dus wij hebben erg voor gekozen om dat er extra bij te zaaien; de kruiden uit die mix komen niet aanwaaien maar zaaien zich wel verder uit als ze eenmaal opkomen. Wij hebben 1 stuk helemaal opnieuw ingezaaid met de Horse Star en kruidenmix en dat wordt netjes egaal afgegraasd. het grootste stuk is, nog, niet opnieuw ingezaaid en daar eten ze veel minder egaal, laten grotere stukken staan, ondanks dat de mest verwijderd wordt.
Brandnetel krijgen we er gratis bij :o

Dat klinkt goed. Mag ik vragen op wat voor grond jullie zitten en hoe lang het gras er in zit? Onze ervaringen met kruidenmengsels zijn dat alle kruiden na 1-2 jaar volledig verdwenen zijn, terwijl het wel veel duurder is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:44

Wij zitten op veengrond. Het stuk is afgelopen voorjaar ingezaaid, dus nu een jaar terug. Ik zie alleen maar steeds meer kruiden maar wij bemesten dan ook met mate. Teveel mest is voor de meeste kruiden niet goed en dan zullen ze dus verdwijnen. Ook in het nog niet met kruiden ingezaaide stuk komen nu al steeds met kruiden en bloemen ( waarschijnlijk overgewaaid van het ingezaaide stuk) en ook dat bemesten we met mate. We doen alleen 1 x per jaar een speciaal kunstmest mengsel voor paardenweide. Het stuk om te hooien is wel 1x geïnjecteerd overigens maar ook daar komt steeds meer "onkruid" te voorschijn. Vaker bemesten doen we bewust niet.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:17

Belangrijk voor behoud van kruiden is ook dat je ze laat bloeien en dus verspreiden voordat je de paarden erop laat in eerste instantie...of hoekjes randen inzaaien waar de paarden niet bij kunnen om van daaruit te laten uitzaaien

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:44

Ik schop deze even weer omhoog. Wij moeten de weide binnenkort doorzaaien. Maar ja, met welk graszaad? Mijn pony loopt standaard risico op hoefbevangenheid en gaat dus met grasmasker om pas 's middags de weide op, samen met de oude merrie die gewoon niet lang op de wei wil blijven staan. Dan nog twee racekevers die af en toe een sprint trekken.

Ik had graszaad laag in fructaan gezien, heeft iemand daar ervaring mee? Voor de pony fijn, maar voor ons oudere paard ook? Ik begrijp uit dit topic dat raaigras niet het beste is, maar het zit voor zover ik gezien heb in elk mengsel :+

Ik heb MRS universeel gezien, Barenburg universeel, Horse Star en Equitana herstel. Dus samengevat; help? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:58

Bemesting en beheer (hoeveel je er laat grazen, en hoe vaak) speelt ook een rol. Wat er het beste wil groeien is ook daarvan afhankelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:18

De grassoorten die laag in fructaan zijn, die zijn ook niet zo sterk. Dus overleven niet zo lang.
Raai (engels en italiaans) is een hele sterkte grassoort en kan goed tegen kou, dus hoog in fructaan.

Je kunt dus óf elk jaar/om het jaar doorzaaien met laag-fructaan graszaad óf de HB-pony kort mét grasmasker op raai zetten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:41

Dat laatste lijkt me het meest haalbare DF.

Het is zandgrond overigens. Van 8-18 begraasd door twee en dan komen er rond 12/14 nog twee bij. Betreft in totaal 8000 m2 die gesplitst is, paarden worden om de zoveel tijd omgezet. Het wordt behoorlijk intensief begraasd dus.

Het is nog niet bemest, dat vind ik ook altijd iets lastigs. Had wel al langzaamwerkende meststof gevonden om het toeschieten van suiker geleidelijker te maken. Maar ik weet niet zo goed wanneer er bemest moet worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:36

Kalken in februari begin maart en mesten eind maart en april. Vaak wordt dan na 6 maanden nog wat mest gestrooid. Wel een beetje inschatten wanneer het gaat regenen vlak na bemesten anders kan je gras dood branden (bij strooien droge mest).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:41

Oké, en dan mogen de paarden twee weken niet op dat stuk dacht ik? En dan inzaaien voor of na het bemesten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:20

Er voor heeft geen zin, want het zaad neemt toch geen meststof op. Als er mini grasjes te zien zijn kunnen ze de boost wel gebruiken, maar dan moet het ook nat en warm zijn.