Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JudithO schreef:Binnenkort komt mijn jeugddroom dan toch eindelijk uit, de pony's komen aan huis! Bij ons stekkie hebben we geen bijzonder groot stuk grond, maar van voldoende grootte om er wat leuks van te maken. In de omgeving ga ik nog op zoek naar een weiland om zo de ruimte nog wat te vergroten.
Om alvast ideeën op te doen, was ik benieuwd wie er pony's of paarden heeft lopen op een stuk van maximaal 2000m2. En vooral, op welke manier. 24/7 buiten, alleen overdag, paddock, weiland, pp, alles ben ik nieuwsgierig naar.
Dit topic is echt om ideeën op te doen. Dus brandt los en foto's zijn van harte welkom!
JudithO schreef:pol013, dat verharden heeft inderdaad hoge prioriteit. Zolang dat niet voldoende af is, komen de pony's er nog niet te staan.
Olejon, dank voor je verhaal. Hoe groot zijn je weitjes, als je er op zo'n stuk 6 hebt?
pol013 schreef:Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Zoals ik vind dat het voor lange termijn voldoet aan mijn eisen.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.
Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.
pol013 schreef:Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.
Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.
sanso schreef:Ik heb ongeveer 6500 m2 grasweide ter beschikking voor 2 fjorden, 24/7 en ze krijgen het niet kortgegeten
bulck schreef:Bovendien stel ik me wel vragen bij de "veranderingen" van bepaalde oplossingen die hier aangereikt worden. Of beter ik ben verbaasd.
Bij ons, in Belgie dan, moet je voor bijna alle grondwerken een vergunning hebben, al dan niet met bodemattesten etc. zeker als je de structuur wijzigt. Dus stukken afgraven en voorzien van versteviging/drainage/doek/andere grond /rasters etc, is hier sneller gezegd dan gedaan.
bruintje123 schreef:pol013 schreef:Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Dat was ook mijn droom, maar ik heb er inderdaad ook meteen bij gedroomd dat het minimaal 5000 m2 weide moest zijn. Dat is "iets" meer geworden uiteindelijk.
En ik ben er erg blij om.
Geen moddervoeten, een fatsoenlijke plek voor een bak, makkelijk kunnen spelen.
Ieder zijn ding, maar voor mij was dat inderdaad de minimale eis.
GDG schreef:Als het maar om zo'n klein stukje gaat (2000m2 bijv.) dan is de kans groot dat het om een tuin gaat en niet om een agrarisch stuk en met een tuin mag je (oha) véél meer met de bodem dan met een agrarisch stuk grond. Wij hebben bijvoorbeeld een flink stuk verhard, maar die verharding ligt in de achtertuin en niet in de aanpalende weide (daar had dat natuurlijk nooit gemogen).