Weiland? of opfok? voor een 2 jarige welsh hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Weiland? of opfok? voor een 2 jarige welsh hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:42

Wat is er zielig aan?
Als iemand niet verkoopt kan een ander ook niet de kanjer van zijn leven kopen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:14

Nee inderdaad, wat mij betreft moet TS ook lekker doen wat ze zelf wil, maar wat dat is begrijp ik nog steeds niet helemaal. Als je doel een brave kinderpony is, hoe gaat het meedoen aan de hengstenkeuring daar dan aan bijdragen? Het één sluit het ander niet noodzakelijk uit, maar over het algemeen worden hengsten er niet gemakkelijker op als ze hun mannelijkheid ontdekken (iets wat onherroepelijk gaat gebeuren als je dat traject ingaat). Je ziet ze wel eens, dekhengsten die braaf rondrijden met een kind erop, maar onderschat vooral die kinderen niet. Wat jij wilt is echt voor maar weinig kinderen en hengsten weggelegd. Uit je berichten tot nu toe haal ik eerlijk gezegd weinig hoop dat je dit tot een goed einde zult brengen. Met wat pech is je hengst straks niet goedgekeurd en ook niet braaf (meer).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:37

goeroe schreef:
Nee inderdaad, wat mij betreft moet TS ook lekker doen wat ze zelf wil, maar wat dat is begrijp ik nog steeds niet helemaal. Als je doel een brave kinderpony is, hoe gaat het meedoen aan de hengstenkeuring daar dan aan bijdragen? Het één sluit het ander niet noodzakelijk uit, maar over het algemeen worden hengsten er niet gemakkelijker op als ze hun mannelijkheid ontdekken (iets wat onherroepelijk gaat gebeuren als je dat traject ingaat). Je ziet ze wel eens, dekhengsten die braaf rondrijden met een kind erop, maar onderschat vooral die kinderen niet. Wat jij wilt is echt voor maar weinig kinderen en hengsten weggelegd. Uit je berichten tot nu toe haal ik eerlijk gezegd weinig hoop dat je dit tot een goed einde zult brengen. Met wat pech is je hengst straks niet goedgekeurd en ook niet braaf (meer).

Nou ik begrijp TS haar wens wel ergens om deel te nemen aan een keuring. Vraag is idd wat levert het op? Kost best wel geld (inschrijving, dan trainingsgeld ter voorbereiding, medische keuringen en testen)
Dus als het dan niets is, is dat toch best een zure, tenzij je het echt doet voor de ervaring en niet verlegen zit om daar enkele duizenden euro's voor neer te leggen. Dat opnieuw is een eigen keuze, die enkel TS voor zichzelf kan uitmaken.

En ik ken genoeg ruinen die als hengst echte draken waren, en nu door het leven gaan als beginnerspaard. Dus hormonen en daaraan verbonden gedrag verdwijnen vaak heel snel eens de dokter met zijn mes langs het zaakje is gepasseerd... :D :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:46

Ik denk da dat het misschien meer meerwaarde heeft om hem te castreren, en dan deze zomer als ruin in te schrijven voor de merriekeuring als ruin om voor het sterpredicaat te gaan. Wat voor sectie gaat het om?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:07

Dat denk ik ook, al word ik wel steeds nieuwsgieriger naar het beestje. :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:16

maar ik snap de link niet tussen 'het moet uiteindelijk een leuke kinderpony worden' en hem hengst laten.....

wat is moeilijker dan de combinatie hengst en kinderpony?

en eens ze hengst zijn(in hun hoofd),blijft dat bij sommige dieren toch altijd wat aanwezig en dat is net niet wat je nodig hebt als ideale kinderpony.

ik veronderstel dat het ook een kinder-pony-formaat-hengst is dan?
dan zou ik zeker castreren,want een (dek) hengst verkopen als kinderpony is een stuk complexer dan een leuke,ongecompliceerde ruin.
als die ruin het goed doet in de sport,zal hij veeeel beter in de markt liggen dan een hengst of een ruin die heel lang hengst geweest is.
(daarnaast,als je nu al een stallingsprobleem ondervindt met een 2-jaarse,wat zal het dan geven als hij ouder en helemaal hengst is in zijn hoofd?

Verdoni_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 17:20

De pony staat zoals omschreven nog bij de oude eigenaar. Eind vd maand halen we hem op. Vandaag weer op bezoek geweest, lang gepraat en veel gediscucierd. Vandaag ook nog contact gehad met het stamboek zelf want al die keuringen werd ik niet veel wijzer van.
Feit: hij is hengst. Wil ik meedoen aan een hengstenkeuring dan komt hij (mits alles goed gaat) als goedgekeurde dekhengat in het stamboek te staan. Willen we met hem dekken? Nee. Dus dan toch castreren. Zeker na hem vandaag weer gezien te hebben denk ik dat hij beter af is als ruin ondanks dat hij erg braaf is. Hij is nu net 2. De hengstenkeuring is officieel van de baan. Ik laat hem nog lekker een tijdje op de wei staan dat hij kan groeien en ontbloeien en als de tijd rijp is doe ik de andere keuringen met hem (ondanks dat het voor de ruin weinig meerwaarde heeft, blijft het toch een wens om hem te presenteren, hij is prachtig)
Als hij eenmaal thuis is, zal ik een nieuw topic starten en dan show ik met trots de fotos en vorderingen

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:07

Wijze beslissing Verdoni, succes met de pony! :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:58

Veel succes! Echt hengsten, het is een business apart en of je dat echt moet willen?
Komt vast helemaal goed met de pony!

En plaats hier ff een linkje eens je een post doet van die pony ;-)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:49

Ik denk idd ook dat je voor de pony de beste keuze gemaakt hebt om hem te laten castreren!
Ook hier benieuwd naar foto's....