Drijfmestputten grupstal dichtstorten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:48

Omdat je niet weet wat er in het puin zit.
Kan ook chemische troep tussen zitten wat alsnog door het beton heen gaat.
Er is nu eenmaal hele strenge wetgeving op dit gebied.
Wordt je gepakt heb je een serieus probleem en zeer waarschijnlijk eindig je met een strafblad.
Er gaat namelijk veel geld om in deze handel en iemand die bij jou gratis en illegaal vuil puin kan storten heeft hier erg veel financieel voordeel bij.
Bovendien als de schuren ooit worden afgebroken moet er gewoon bekend zijn wat er in de putten zit ivm afvoer en verwerking.
Dan krijg je dus pas echt een kostenpost door vereiste onderzoeken en afvoer.
Em bij verkoop drukt het de verkoopprijs van je pand behoorlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:51

KPet schreef:
tengeltje11 schreef:
ik veronderstel zo'n roosters?(de onze zijn zo)

[ Afbeelding ]

Ik zal even kijken of ik vandaag een foto kan maken, maar nee, het zijn ijzeren roosters met hele dunne latjes.

Grinnik ja die ken ik. Hadden wij hier ook zo ongeveer in alle stallen.
Wij hebben de putten, 4 stuks van 15 meter lang 2 meter diep en iets meer dan een meter breed, ook gevuld met puin. Allemaal van eigen erf af, en daarna zand erop. Dit hebben we een hele poos gewoon gelaten, die stal werd niet gebruikt, en je zag toen het zand droog werd het steeds meer tussen de stenen door zakken. Later opnieuw opgevuld en daarna is het hier bestraat met klinkers. Reden was dat die er toch al lagen en omdat ik die stal nog steeds niet gebruik voor de paarden. Ik had er nl een gootje in willen maken en de rest dan dichtstorten met beton.

Buiten hebben we nog steeds een greup, die wordt zelfs nog gebruikt. Daar ligt een dikke betonplaat op. En ja die gaat na jaren scheuren vertonen. Die afdekplaten waarover gesproken is zou ik idd voorzichtig mee zijn. Ze heetten broodjes, maar met alle vocht die eronder zit zou ik dat risico ook niet durven nemen.

KPet schreef:
Nu ben ik misschien heel naïef, maar waarom is dat een probleem? Het gaat immers in grote betonnen bakken. Het kan geen kant op, komt niet in de buurt van grondwater. Ik snap ook wel dat je niet zomaar vanalles in de grond kan stoppen, maar dat doen we niet. Er ligt een dikke fundering onder.

Ik geef je groot gelijk hoor ;) Die bakken zijn dicht, het spul kan en gaat nergens heen. En ik geloof niet dat iemand dat in de komende 20 jaar weer open gaat halen. Dat was ook iets waar ik me minder druk om zou maken.
Ik heb overigens nog wel wat puin liggen, je mag het ophalen hoor :D :+ Ik heb de putten zo ongeveer wel vol nu.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:58

rina schreef:
Ik geef je groot gelijk hoor ;) Die bakken zijn dicht, het spul kan en gaat nergens heen. En ik geloof niet dat iemand dat in de komende 20 jaar weer open gaat halen. Dat was ook iets waar ik me minder druk om zou maken.
Ik heb overigens nog wel wat puin liggen, je mag het ophalen hoor :D :+ Ik heb de putten zo ongeveer wel vol nu.

En dan fikt volgend jaar je stal af, moet de zooi afgebroken worden, en heb jij een probleem.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:32

Ibbel schreef:
rina schreef:

En dan fikt volgend jaar je stal af, moet de zooi afgebroken worden, en heb jij een probleem.

Woont A in Duitsland ;) En B dan hebben ze hier echt nog lol. De daken zijn ook allemaal asbest. En als je eens wist wat die boeren hier in de grond, en ja dat open en bloot, hebben gestort. Wij hebben echt al meer dan een klein beetje in de bodem gevonden. En daarbij af fikken van die stal hmm. wordt lastig er zit nl geen stroom niks meer in. Is verbonden met het huis, denk dat ik dan wel grotere problemen heb dan alleen maar een beetje asbest wat er in een greup zit.

tengeltje11

Re: Drijfmestputten grupstal dichtstorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:33

ook al brand iets af,beton brand niet,hoe zou men dan zien/weten wat er onder de grond zit?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:54

tengeltje11 schreef:
ook al brand iets af,beton brand niet,hoe zou men dan zien/weten wat er onder de grond zit?

Door brandonderzoek....

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:28

Albert schreef:
tengeltje11 schreef:

Door brandonderzoek....

Moet er wel aanleiding toe zijn om onder de grond te kijken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:31

Als er een stal afbrand wordt er altijd gekeken wat er in de grup zit.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:35

En je volgende probleem wordt dan de verzekering, die gaan het afvoeren en vervangen dan echt niet betalen.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:37

Bedenk inderdaad dat het puin en/of zand A) een poos moet liggen om in te zakken of B) dat je het heel goed moet aantrillen!
Het gaat altijd nog inzakken!! (met alle gevolgen van dien...)

Rooss26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:39

Dat bouwbedrijven moeten betalen om het puin in te leveren klopt niet, wanneer het schoon puin betreft krijgen ze ervoor betaald. Ook mogen zij niet zomaar puin 'even' storten bij een particulier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:29

Jazeker moet er betaald worden voor de afvoer van puin. En voor het kloppen ervan. Die machines lopen niet op water... Maar die kosten betaal de opdrachtgever van de sloop uiteraard, niet het bouwbedrijf zelf.
En de koper van het gecontroleerde, schone, geklopte, puin, betaalt ook weer. Er is handel in afval, en dat is niets nieuws. Het wordt tegenwoordig alleen heel goed gedocumenteerd.

Bottomline: géén adviezen geven om illegaal puin te accepteren om je mestput te dumpen. Dan zet je aan tot het plegen van economische misdrijven

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:39

Wij hebben een paar boxen die (gedeeltelijk) op betonnen roosters gebouwd zijn. Daar hebben we grote kunststof matten overheen liggen. In de groepsstal zit een lange put met een metalen rooster erover. Hier hebben we kunststof steenschotten overheen gelegd. Die zijn groot genoeg om zelf op de bodem en muur/rand te dragen en niet op het metalen rooster, en sterk genoeg om het gewicht van de paarden te kunnen dragen. Slijt en rot niet en blijft heel goed liggen (zeker als er een laag bodembedekking opligt, potstal) want ze zijn enorm zwaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:45

Wij hadden ook van die roosters in de stal. Wij hebben er gewoon beton op laten storten en de putten in tact gelaten.
Er ding eerst folie over de roosters. Dan betonstaal en storten maar....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:58

In mijn oude paardenstal was dit dicht gestort met zand en daarover een klinkerverharding. Zat volgens mij geen puinlaag onder. Maar bij de aanvoer van grond heb je ook te maken met wetgeving op het gebied van milieu.

rina schreef:
Ibbel schreef:

Woont A in Duitsland ;) En B dan hebben ze hier echt nog lol. De daken zijn ook allemaal asbest. En als je eens wist wat die boeren hier in de grond, en ja dat open en bloot, hebben gestort. Wij hebben echt al meer dan een klein beetje in de bodem gevonden. En daarbij af fikken van die stal hmm. wordt lastig er zit nl geen stroom niks meer in. Is verbonden met het huis, denk dat ik dan wel grotere problemen heb dan alleen maar een beetje asbest wat er in een greup zit.

Je krijgt (in Nederland dan) echt niet zomaar gezeik met bodemverontreiniging die je niet zelf veroorzaakt hebt. Is alleen onhandig als je wilt gaan bouwen/er om een andere reden grondverzet gaat plaatsvinden. Asbestdaken zijn in Nederland ook gewoon nog toegestaan t/m 2024. Dus nee, dan heb je geen grotere problemen.

Wanneer je illegaal puin in een kelder hebt gestort terwijl die bij de vorige eigenaar als mestopslag fungeerde is het echter wel heel duidelijk naar jou te herleiden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:46

Voor de voortgang: we hebben nu een put volzitten met puin. We hebben heel veel klinkers van een buurman gekregen, dus superschoon. Er komen ook nog wat bakstenen en oude muurtjes deze kant op. Allemaal super mooi, schoon puin. Deze week gaat er zand overheen en voorlopig gaan we afdekken met stoeptegels. Even kijk of t mooi blijft liggen.