Verlamde staart: Staart van billen af houden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:22

Sizzle schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat je überhaupt een penny droom laat opwegen tegen dieren welzijn.

ah wat jammer dit. volgens mij denk ik heel goed met de pony mee, maar wil ik eerst verder neuzen voor ik de staart eraf haal? want als ik dat doe is het probleem niet eens opgelost, dan moet ik de staartwortel er namelijk afhakken :+

goed.

ik ga even alles opschrijven, en kijk morgen even hoe de vlecht + wrap zich gehouden heeft. dat ding van de steunkous is ook wel fijn materiaal, het wordt denk ik inderdaad iets zelf fabriceren met zoiets als de staartlepel en een gladde, waterdichte stof!

Mungbean

Re: Verlamde staart: Staart van billen af houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:29

De huid aan de onderkant is enorm dun.
Daar kun je niet permanent iets omheen doen zonder problemen te krijgen.
Vlechten werkt voor een deel, maar het scheelt gewoon een hoop wassen als er minder haar aan zit.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:31

Ik dacht gelijk aan incontinentiespray/creme, er zijn hier van veel soorten op de markt (voor mensen). Deze kunnen ontlasting 'oplossen' waardoor boenen/wrijven niet nodig is. En barrièrescreme/spray om de huid te beschermen tegen de zuren in de ontlasting. Geen idee of dit ook bij paarden kan werken. Maar de huid op een betere manier beschermen lijkt me niet overbodig! Elke dag wassen lijkt me ook niet fijn omdat je daarmee de natuurlijk vetheid uit de vacht haalt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:42

ELpatcho schreef:
Ik dacht gelijk aan incontinentiespray/creme, er zijn hier van veel soorten op de markt (voor mensen). Deze kunnen ontlasting 'oplossen' waardoor boenen/wrijven niet nodig is. En barrièrescreme/spray om de huid te beschermen tegen de zuren in de ontlasting. Geen idee of dit ook bij paarden kan werken. Maar de huid op een betere manier beschermen lijkt me niet overbodig! Elke dag wassen lijkt me ook niet fijn omdat je daarmee de natuurlijk vetheid uit de vacht haalt.

Mijn paard heeft geen staart verlamming maar wel darmproblemen dus zelfde probleem als paard van ts, maar dat spul is echt waardeloos bij paarden, gaat wel iets van af maar niet voldoende. Die spray is van Tena, Tena wash mouse heet het. Misschien werkt het bij jou paard wel, maar bij die van mij helaas niet. Ik lees even mee voor oplossingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:12

Is de verlamming voor altijd? Dan zou ik toch amputatie overwegen.
Kan de verlamming nog over gaan? Dan zou ik om te beginnen smeren met sudocrem, en verder aan de dierenarts tips vragen. Staart groeit wel weer aan en nog vlot ook, wat je nu knipt/ scheert zie je over een jaar al niet meer (amper nog) terug.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:14

Mijn tante heeft een paard waarbij ze de staartwortel hebben laten afzetten ivm een kwetsuur die verlamming veroorzaakte. Dier had er op zich geen last van, was er zo gewent aa' had hij een staartprothese niet verdroeg. Ze zijn er nog sub top dressuur mee geeindigd, ookal had hij een staartje als een Corgi :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:20

Wellicht voldoet de staartvlecht al...probeer dat eerst eens...zoveel western paarden die dat hebben...je zou de staartwortel aan de zijkanten kunnen opscheren, dat heb ik ook gedaan..ziet er niet raar uit.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:35

Als er geen verbetering mogelijk is voor de verlamming zou ik -als ik in jouw plaats was- haar staart laten couperen. Paard kan hem toch niet meer gebruiken waar hij normaal voor dient.

Waarom al dat werk en al die moeite? Voor het mooie van haar? Paard heeft er niks aan, alleen maar last van en jij ook.

Dit is zeker niet als een aanval bedoeld. Ik probeer er gewoon van buitenaf naar te kijken.
Als mijn merrie haar staart eraf zou moeten zou ik er ook het hart van in zijn..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:37

Lobke1998 schreef:
Zou je dit niet op een of andere manier kunnen bevestigen?

[ [url=m/Oj7wKQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

ouderwetse dekensingel met stootkussens omdoen daar kan je de staartriem wel aan bevestigen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:46

Ik zou bang zijn dat alles wat je aan lepels ed aan de staart bevestigt schuurplekken gaat geven.

Zou eerder experimenteren met crèmes ed. Bij mensen heb ik goede ervaringen met de tube van Proshield tegen smetten en narigheid van urine/ontlasting. Wel is dat vrij prijzig spul, maar het werkt zo goed.

En zorgen dat de staart minder zwaar is en daardoor ook minder druk geeft dan nu. Het doet jou misschien even pijn, maar kan voor je paard veel verlichting geven.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:57

Thea_Ste schreef:
Als er geen verbetering mogelijk is voor de verlamming zou ik -als ik in jouw plaats was- haar staart laten couperen. Paard kan hem toch niet meer gebruiken waar hij normaal voor dient.

Waarom al dat werk en al die moeite? Voor het mooie van haar? Paard heeft er niks aan, alleen maar last van en jij ook.

100% mee akkoord. Je ben nu aan het dweilen met de kraan open. En zo een staart houder lijkt me echt niet comfortabel voor het paard.

Zonder staart kan je toch ook nog tutten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 01:56

En voor de slappe mest een schepje diatomeeenaarde. Dat werkt bij veel paarden super.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 03:15

Ik kan je nu al zeggen dat alles van plastic of leer wat je er tussen stopt 1 groot drama wordt. Dat is niet bedoeld voor altijd. Daar gaat rommel tussen komen, jeuken, smetten en 't einde is.

Begin maar eens met de zijkanten wegscheren en een enorme pot sudocrem.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 05:44

Eerst zou ik proberen de mest zo te beinvloeden dat het soepel afkomt. Havens gastro voeren doet wonderen met droog hooi.

Verder zou ik bij de stal een pak billendoekjes hangen en daarmee 2 x daags de staartwortel schoonhouden, zodat zo weinig mogelijk aankoekt.
En liefst vaker, misschien willen stalgenoten er even een doekje langs halen, als ze op stal zijn.

Is de staart volledig verlamd of is de zenuw bekneld? Wij hebben op stal goede resultaten met cranio sacraal therapie / osteopathie. Al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 06:29

hoi!

dankje voor de adviezen. staart amputeren zie ik nu niet als noodzaak omdat het echt nu op dit moment even anders moet vanwege de slappere mest. dit is ook mijn schuld, want ik gaf het voordroog van de stal de afgelopen dagen ipv mijn eigen hooi ivm tijdgebrek. dus de mest wordt weer dikker nu ik mijn eigen hooi weer voer!

de staart opscheren ga ik wel voor kijken, dat zou al een stuk handiger zijn voor pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:27

Is de staart voor altijd verlamd? Of kan het nog beter worden?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:47

Staart zo kort mogelijk afknippen en wellicht via de apotheek eens een goede barrière crème aanschaffen? Een goede crème is duur, maar als het helpt...

Couperen kan altijd nog, maar zo'n lange staart die elke keer smerig en zwaar wordt door poep lijkt me voor het paard ook niet fijn.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:49

Qua wondjes zou sudocrem nu een goede optie kunnen zijn. Als het genezen is, is pro shield een prettige zalf. Trekt niet in maar vormt een laagje op de huid. Wordt veel gebruikt ter preventie van huidletsel door incontinentie of druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:36

Shanna schreef:
Is de staart voor altijd verlamd? Of kan het nog beter worden?

blijvend, maar is ieeeets verbetering in gekomen.

de vlecht+wrapbandage werkte verassend goed! zowel billen als staart brandschoon!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:38

He fijn...voor paard ook fijn....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:40

Je zou als beschermlaagje naar iets van wolvet of een creme met een hoog percentage lanoline kunnen kijken. Dit is goed vet en heelt de huid eronder. Is een natuur product dus dat is altijd mooi meegenomen.

https://noordkroon.nl/webwinkel/schapen ... olvet.html
Wij gebruiken thuis dit overal op. Wondjes, schaafjes en ruwe plekken. Heerlijk spul en zuinig in gebruik