Jacobskruiskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:30

Pandora2 schreef:
sonita schreef:
Ik heb het met afwashandschoenen en lange mouwen weg gehaald, en ben dagenlang niet lekker geweest .Het is echt hartstikke giftig. Leuk , als mensen mooie bloemen plukken!

Serieus ?
Ik trek al een jaar of 15 jkk zonder handschoenen uit het land en ik heb nog nooit wat ondervonden.
Gemiddeld zo'n kruiwagen of 20 per zomer :P

Doe alsjeblieft goede handschoenen aan... het gif wordt opgeslagen in de lever... better safe than sorry...

Anastasia24

Re: Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:54

Nou fijn is dat! Ik ben gister ''geprikt'' door de plant die ik er met blote handen(wist niet beter) uittrok.
Het is niet open, wel voelt mijn vinger al sinds gister middag wat dufjes. Moet ik me nu druk gaan maken over m'n lever of eh? :')

Geralda1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:20

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:56

Neon schreef:
Doe alsjeblieft goede handschoenen aan... het gif wordt opgeslagen in de lever... better safe than sorry...

Ik vergeet ze altijd... en denk dan telkens volgende keer neem ik ze wel mee :+

Maar ik eet natuurlijk niet van het kruiskruid :D . Kan mij niet zo goed voorstellen dat een beetje groen op de handen zo ver zou doordringen dat de lever ervan aangetast wordt.
Anyway, ik ga straks mijn handschoenen aan de wei leggen. Better safe than sorry idd :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:52

Ik heb er wel eens naar gevraagd bij de LU Wageningen. Is het bewezen dat een 60 kDalton molecuul door de huid kan? Ik moet nóg antwoord krijgen.
Ik trek het spul ook al 25 jaar uit met blote handen. Ik drink daarnaast ook nog alcohol en mijn lever doet het nog steeds uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:16

Pandora2 schreef:
sonita schreef:
Ik heb het met afwashandschoenen en lange mouwen weg gehaald, en ben dagenlang niet lekker geweest .Het is echt hartstikke giftig. Leuk , als mensen mooie bloemen plukken!

Serieus ?
Ik trek al een jaar of 15 jkk zonder handschoenen uit het land en ik heb nog nooit wat ondervonden.
Gemiddeld zo'n kruiwagen of 20 per zomer :P

Hier ook nooit ergens last van

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:22

Grappig, op https://www.jakobskruiskruid.com/ staat dat het op de huid niet giftig is en enkel bij inname. Dat iemand niet lekker is na het plukken, lijkt mij door iets anders komen dan door gif van JKK...

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:24

Ibbel schreef:
Ik heb er wel eens naar gevraagd bij de LU Wageningen. Is het bewezen dat een 60 kDalton molecuul door de huid kan? Ik moet nóg antwoord krijgen.
Ik trek het spul ook al 25 jaar uit met blote handen. Ik drink daarnaast ook nog alcohol en mijn lever doet het nog steeds uitstekend.

Precies, gif wordt niet "opgeslagen" in de lever of zo. Leverschade echter, dát kan wel optellen en daar ga je uiteindelijk wel aan dood (en als paard ook niet na enkele plantjes JKK).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:18

Ibbel schreef:

:')
Die alcohol valt af bij mij.

Ik denk toch ook dat er eerst een vorm van inname / vertering moet zijn eer zoiets in je lever wat kan gaan aanrichten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:44

Over FDF...
Het is grote onzin wat zij verkondigen.
Er zijn veel meer giftige planten en nee de larven van de bijen gaan NIET dood.
Ja er kan wat in de honing terecht komen en nee daar ga je niet dood aan want dat is in zo'n lage dosis dat je alsnog gewoon honing kan eten zonder er ziek van te worden.

JKK wordt NIET in je lever opgeslagen en het gif verlaat binnen 48 uur weer je lichaam.
Alleen bij een hogere dosis kan het de lever (een beetje) beschadigen en bij langdurig een beetje beschadigen ga je dat pas merken.

Er bestaan 6000-8000 planten die hetzelfde gif gebruiken als de JKK en daar hoor je niemand over.
Ja JKK mag van mij echt wel verdwijnen, maar het is niet de oorzaak van bijensterfte!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:27

Aangezien dit een van de recentste topics over JKK is, gooi ik hier mn vraag maar neer.
Ik ben op vakantie en heb mijn paarden meegenomen. Echter hebben ze op mijn vakantieadres een aantal weken geleden de wei gehakseld waar JKK op staat. Inmiddels zijn er alweer jonge planten teruggegroeid. Hoelang zou ik mijn paarden ver bij die wei weg moeten houden?
Ik ga dus niet harken of uittrekken (in ieder geval niet in grote hoeveelheid, want na 4 weken ben ik weer weg...)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:58

Goh, da's een lastige.
Het gehakselde JKK ligt nu dus droog tussen het gras.
Van de nieuwe planten blijven ze wel af, maar dat gedroogde spul kunnen ze wel mee opeten.
Ik zou er geen paard opzetten eerlijk gezeegd. Je weet ook niet hoe vol het stond en hoeveel er dus ligt.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 12:02

Is de wei helemaal leeggehaald na die tijd? Dus is er geen gedroogd Jacobskruiskruid achtergebleven?
De “verse” planten laat een paard wel staan, mits er voldoende gras in de wei staat.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 12:03

Pandora2 schreef:
Goh, da's een lastige.
Het gehakselde JKK ligt nu dus droog tussen het gras.
Van de nieuwe planten blijven ze wel af, maar dat gedroogde spul kunnen ze wel mee opeten.
Ik zou er geen paard opzetten eerlijk gezeegd. Je weet ook niet hoe vol het stond en hoeveel er dus ligt.

Als dit het geval is dan zou ik idd ook geen paard in deze wei zetten.
Maar trouwens ook niet in een wei waar pas gemaaid of (in dit geval) gehakseld gras nog ligt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:53

Yes, het gehakselde spul ligt nog op de wei. Ik weet toevallig wel hoeveel er stond en waar, dus dat scheelt. Maar dan zet ik gewoon een stuk af, hark daar het losse spul weg en dan kunnen ze in ieder geval een beetje grazen.

Normaal met hakselen ben ik niet zo moelijk, maar nu met het kruiskruid vind ik het nogal tricky. Timing was gewoon erg slecht, want normaal heb ik geen problemen daar

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:12